Origineel geplaatst door enfusia
En met de rave o lution kan ik deze gemakkelijk aansluiten om te gebruiken met cubase
Ja, heb je wel een MIDI-interface voor nodig.
en hoe zit dat nu met bv. ik heb een sound gemaakt ik sequence die in cubase kan ik die sound dan opslaan op mijn pc of alleen in de rave o lution die heeft 100 plaatsen.
Bij een hele hoop synthesizers en modules is het, als je er zelf een sound mee gemaakt hebt, mogelijk deze op te slaan als een SysEx- System Exclusive. Stel het je voor als versneld alle knoppen en schuiven in de goede positie plaatsen. Je kunt je sound dus opslaan in de Rave-O-Lution (verdient persoonlijk mijn voorkeur) of je kunt zelf een soort 'library' aanmaken van presets. Dat laatste is misschien iets meer aan te bevelen, dan weet je ook welke presets er bij welk project horen.
kan ik die mishien door sturen naar pc in *.fxb bestand om bv later in een andere track te gebruiken?
Zijn .fxb's niet alleen voor softsynths?
en als ik die aansluit op midi en later koop ik nog andere synths moet ik dan een soort adapter hebben voor deze in mijn soundcard te zetten heb maar 2midi in en 2 midi out en 1 midi in en 1midi out wordt al gebruikt door mijn midi keyboard.
ThanX
Dat zijn geen adapters, dat zijn
nx
m-interfaces. Je krijgt in feite gewoon een 19" rack of een kleiner formaat doosje met een zwik inputs en outputs. Je zou je geluidskaart er gewoon langs kunnen gebruiken. Ik heb zelf een 8x8 interface (2 zelfs

). 8 inputs, 8 outputs. Da's die 'adapter' die je bedoelt. Als je met Cubase werkt kun je je 't beste een Midex aanschaffen (i.v.m. timing), met Logic wordt 't een AMT. Maar, er zijn nog meerdere interfaces van dat formaat te koop - Edirol en EGO Systems Inc. (ESI) heeft er ook een stel mooie; en die zijn ook nog eens niet zo prijzig.
Zou je trouwens s.v.p. wat meer interpunctie willen gebruiken, dat leest zich wat makkelijker

.
Wat trouwens geluiden editen op de MC-303 betreft - 't lukt wel, maar het is een ongelofelijke pijn in het achterwerk. Je kunt qua inhoud de 303 en de 309 ook niet zomaar vergelijken; de 309 heeft er geen piano's of andere realistische geluiden in zitten.
Waar je ook naar zou kunnen kijken : Yamaha RM1x of Roland MC-307. Die laatste is een geupdate versie van de 303 die stukken prettiger schijnt te werken (en wat meer up-to-date geluiden heeft). De eerste is bij velen favoriet vanwege de sequencer - en er zit ook nog een diskettestation in, dus je kunt zelfgemaakte geluiden opslaan tot je er bij neervalt.