Midi of Audio

justin

Shauna
Wat vind jij persoonlijk belangrijker,midi of audio?

Ik bedoel hiermee te zeggen,probeer je je arrangement zoveel mogelijk in midi af te werken. Je kunt niet zonder midi en je hecht er veel waarde aan. Je werkt dus meer met midi als audio.Je probeert je track zoveel mogelijk in midi af te maken en je maakt daarna een mixdown van je hele arrangement in audio. Zodat je een audiotrack hebt die je wat bewerkt met plug-ins etc.

Of arrangeer je je track als basis in midi,(schetsboek)maak je van elk afzonderlijk spoor een audio opname en bewerk je deze sporen afzonderlijk met plugins en geeft audio jouw meer waarde. Dus je gebruikt midi meer als een schets van je arrangement en Audio om je hele track verder te arrangeren,componeren af te maken en uit te bouwen etc..

Re: Midi of Audio

Origineel geplaatst door justin
Wat vind jij persoonlijk belangrijker,midi of audio?

De 2e werkwijze is de mijne......afgezien dan van "het bewerken met plugins".
Ik werk af en toe best wel met vsti's, maar voor fx gebruik ik toch echt alleen hardware.

Het grote voordeel voor mij aan deze werkwijze is, dat de losse tracks veel ingrijpender de editten zijn als met alleen midi.
Met midi ben je gebonden aan note-on en note-off data (iig in mijn setup), terwijl je in audio "losse noten" dusdanig kunt verbouwen dat het (indien nodig) 1 grote brij wordt, ongeacht welke basis-sound je gebruikt.

Ik programmeer alles op de sequencers van de W30 en de SY99-en. Als alles goed klinkt, neem ik het in één take op DAT op ( 2 sporen stereo ). Dus ik gebruik zo goed als geen audio en ben perfect gelukkig met deze werkwijze.

:doei:

Interessante vraag. Ik heb diverse artikels op internet gelezen over dit thema en in principe wordt geadviseerd een stuk eerst zo veel mogelijk in midi te arrangeren, dwz het arrangement eerste helemaal af maken tot een complete song in midi. Daarna iedere midi track apart op nemen en de audio gereed maken voor de mix. Ik volg nu zelf deze methode sinds geruime tijd en merk zelf dat ik zo sneller tot een song kom die ook inderdaad qua arrangement bijna klaar is. Vroeger had ik altijd 20 ideen rond slingeren maar niets was af.

Maar misschien is deze werkwijze niet altijd de beste. Ik denk dan bv aan mensen die hoofdzakelijk met samples werken, ipv midi gestuurde synths.

ik werk voornamelijk met midi nu.
(voorheen met trackers)
ik neem m'n mix in 1 keer op. daarna speel ik nog met wat mastering tools.

wat ik mis aan audio trax is dat ik bijvoorbeeld niet snel ff een cutoff oploop of afloop snel kan wijzigen.
met midi doe je dit gewoon met cc's ;)

ok, het kan met een filter-plugin, maarja. das altijd anders dan van je synth. elke synth heeft z'n eigen karakter. en dat wil ik behouden. dus geen audio + filterplugins en alles wat daar bij komt kijken, voor mij.

Ik gebruik eigenlijk alleen midi, heel af en toe een geluidje uit een vst synth.. Ik gebruik wel vaak audiosporen voor de wat langere vocals(die ik wel opneem met mn sampler). En dan wat fx pluggins eroverheen..

Ik werk nu vooral met MIDI. Wel lastig op zich nu omdat de MIDI-interface maar 2x2 is, maar ik wil inderdaad eerst het arrangement hebben. Daarna ga ik alles als losse sporen opnemen, en in Logic bewerken. Vervelende is alleen dat ik niet meer dan 8 sporen tegelijk weer over mijn mixer kan sturen om het helemaal af te maken.

Hmmm... bij mij is het midi EN audio tegelijkertijd.

Ik werk met Cubase SX en maak daarin parts in Midi en gebruik daarbij midi-controllers etc..
Vervolgens ga ik op de audio-output van de bron van de betreffende midi-track
effecten toepassen en automatiseren.

Zo combineer ik het als het ware een beetje. Ik probeer wel altijd zo lang mogelijk midi
sporen te houden, omdat je dan in een later stadium altijd alles nog aan kan passen.

alles met midi. audio probeer ik zo veel mogelijk te vermijden. Audio is veel minder flexibel imho.

beiden..

midi is net als audio op z'n eigen manier flexibel.
een accoord in audio veranderen gaat moeilijk, maar een multitimbrale ms 20 is ook lastig :D

wat ik ook leuk vind is dat het karakter van een geluid verandert als je het in audio opneemt, danwel sampelt.

ja dat converter proces kan leuk zijn voor de sound dobre.
ken mensen die alles in de akai samplen omdat het dan een lekkere compacte sound oplevert waarbij je het gevoel hebt dat alles beter bij lekaar past

zelf gebruk ik het liefst midi waar het kan en audio voor stemmen e.d.

Origineel geplaatst door 6 trak
hoezo probleem qua 2x2?

Nou als je makkelijk synths wil editen en aansturen via de combi Logic / Sounddiver dan is het dus handig dat je IN en OUT direct aan kunt sluiten waar dat interessant is. Anders werkt het veel lastiger om te editen of een filtersweepje in te tekenen en dat soort effecten. Ook minder gehannes met MIDI filters en het opnemen van knoppengedraai.

Back