EQ automation/Compressen side chaining

4tune

Stamgast
Ik had een vraagje over EQ. Ik geef maar even een voor beeld van een base line en een kick. Soms heb je wel eens echt zo'n hele dikke baseline waar je kippenvel van krijgt. uiteraard gaat deze je kick in de weg zetten. Dus EQ je de baseline zodat de kick weer naar voren komt.maar dan klinkt hij natuurlijk niet meer zo dik op de stukken dat je geen kick heb lopen. Gebruiken jullie dan automation's om de EQ bij te draaien als de kick er in komt? ik werk zelf met Cubase SX en VST instrumenten en gebruik dus ook softwarematige Plugins. Wat natuurlijk top zou zijn is een Compressor met side chaining maar, die heb je dus niet omdat Cubase dat niet ondersteund. Of doe ik iets verkeerd en kan dit wel? Want dan kan je namelijk de baseline even weg drukken als de kick tekeer gaat en als de kick er dan niet is, is hij weer lekker modder vet. Of zijn er hele andere technieken waar ik het bestaan niet van af weet? En horen dit soort technieken eignelijk bij het afmixen? Mijn dank is zeer groot als jullie me hier mee kunnen helpen.

Gewoon de EQ's in de break aan laten staan denk ik. Des te meer impact heeft het als de kick weer zijn intrede doet.
En de sidechainer van TC Native doet het gewoon in Cubase. Of anders moet je eens proberen of je met een multiband compressor het gewenste resultaat krijgt.
Eigenlijk ben ik zelf ook wel benieuwd hoe anderen dat doen, dus kom maar op met die tips en tricks.:)

Origineel geplaatst door MIDIoot
Gewoon de EQ's in de break aan laten staan denk ik. Des te meer impact heeft het als de kick weer zijn intrede doet.
En de sidechainer van TC Native doet het gewoon in Cubase. Of anders moet je eens proberen of je met een multiband compressor het gewenste resultaat krijgt.
Eigenlijk ben ik zelf ook wel benieuwd hoe anderen dat doen, dus kom maar op met die tips en tricks.:)

Waar het mij eignelijk om gaat is dat je vaak de geluiden wil laten zoals ze zijn. Vind het zonde om van iets vet's iets te maken wat minder vet is omdat het anders tenkosten gaat van een ander geluid. natuurlijk moet je consessies doen maar die wil je natuurlijk zo scherp mogelijk maken. Ik begrijp alleen niet hoe side chaining kan werken. je zet een het effect met side chaining op een kanaal maar hoe krijg je nu de side chaining input op dat effect? even in dit voorbeeld. compressor op de baseline en de kick als ingang op je side chain.

De geluiden zoveel mogenlijk laten zoals ze zijn is een illusie waar je van af moet. Natuurlijk maak je een geluid kapot met equalizers en filters. Maar in de realiteit is ook niet elk geluid vol. Elk geluid in het echte leven wordt ook beïnvloed door oa acoustiek en afstand. Voorwerpen die tussen jouw en het geluid staan hebben als het ware een filterend effekt. Als er meerdere geluiden zijn op verschillende afstanden is dat als het ware een mix waar ieder track een eigen volume heeft. Dus ga je met je mix zoveel mogenlijk de realiteit proberen na te bootsen.En hoe drukker je mix wordt des te meer zul je moeten EQen.

Dit zijn overigens mijn eigen bevindingen,dus de audio engineers onder ons mogen me natuurlijk altijd corrigeren/aanvullen.

Wat is zowiezo het probleem met je geluiden 'kapot' maken? Het gaat om je totaal geluid toch? Die moet goed zijn.

Met kapot maken is idd niks mis. Toch blijf ik van mening dat je ze zo minmogelijk kapot maakt. Als je dan bijvoorbeeld een baseline solo laat lopen moet hij dus zo minmogelijk kapotgemaakt zijn. En dus niet een solobass die kapotgemaakt is omdat op een later tijdstip er een kick bij komt die zich ongeveer in het zelfde spectrum bevind. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die er zo over denkt.

Origineel geplaatst door demian
Het gaat om je totaal geluid toch? Die moet goed zijn.

Daar ben ik het dus mee eens. Maar het totaal geluid is naar mijn mening beter als er in de solo stukken niet teveel kapotgemaakt wordt. Met kapot maken bedoel ik hier minder vet maken. Over nog vetter maken dan het al is, heb ik het hier dus niet.

Wat is dan vet?

niet alle geluiden moeten vet zijn, het totaal moet vet klinken (nou ja...moet...)
Maar alle geluiden moeten goed op elkaar zijn afgestemd, het ene geluid klinkt moet vet klinken, het andere moet daar goed bij passen (en dus niet per defenitie ook vet zijn) maar ja..wat is vet.

Ik gebruik EQ om geluiden meer defenitie te geven, maar ook panning, en volume.
Als je alle geluiden goed kan horen is dat niet omdat alles vet is gemaakt, maar omdat er defenitie is aangebracht.

Origineel geplaatst door demian
Wat is dan vet?

niet alle geluiden moeten vet zijn, het totaal moet vet klinken (nou ja...moet...)
Maar alle geluiden moeten goed op elkaar zijn afgestemd, het ene geluid klinkt moet vet klinken, het andere moet daar goed bij passen (en dus niet per defenitie ook vet zijn) maar ja..wat is vet.

Ik gebruik EQ om geluiden meer defenitie te geven, maar ook panning, en volume.
Als je alle geluiden goed kan horen is dat niet omdat alles vet is gemaakt, maar omdat er defenitie is aangebracht.

Ja dat begrijp ik wel. Daarom heb ik het ook over een solobass. En als je meer geluiden op het zelfde moment hebt lopen moet je idd gaan EQen. Bedoel het niet verkeerd hoor, maar m'n probleem heb ik toch duidelijk beschreven? Naar mijn mening kan je ook automatisch EQen met bijvoor beel een meer bands compressor maar dan meot er wel een side chain aanwezig zijn. Kun je m'n verhaal anders even opnieuw lezen?

Db audioware heeft een goede compressor die werkt met side chaining,je laadt em dus op elk kanaal in waar je em wilt gebruiken,dus op de bass en op de kick.bij de bass zet je em dan op receive en bij de kick op A,B,C, enz. en dan komt de bass op receive A,B,C enz te staan afhankelijk van je instelling bij de kick,en dit werkt goed

Origineel geplaatst door d.j.conflict
Db audioware heeft een goede compressor die werkt met side chaining,je laadt em dus op elk kanaal in waar je em wilt gebruiken,dus op de bass en op de kick.bij de bass zet je em dan op receive en bij de kick op A,B,C, enz. en dan komt de bass op receive A,B,C enz te staan afhankelijk van je instelling bij de kick,en dit werkt goed

Het wat cool dit :)

ik ga dit meteen checken.

Zijn er nog meer soft compressors voor VST die kunnen side chainen ?

Kick en bass hoeven elkaar helemaal niet in de weg te zitten ookal is de bassline nog zo vet. Ik denk dat de compressie het alleen maar minder mooi maakt, omdat die vette bassline van je tijdens de kick zachter wordt. Misschien moet je gewoon proberen een ander bassdrum te pakken. Een bassdrum met heel veel laag klinkt solo wel vet, maak kan juist erg de bassline in de weg zitten. En juist meer mid en hoog zorgt voor meer meer kick, en legt wat meer accent op je bassdrum.

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
Zijn er nog meer soft compressors voor VST die kunnen side chainen ?

Zoekt en gij zult vinden. :)

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Kick en bass hoeven elkaar helemaal niet in de weg te zitten ookal is de bassline nog zo vet. Ik denk dat de compressie het alleen maar minder mooi maakt, omdat die vette bassline van je tijdens de kick zachter wordt.

Daar hoef je (bijna) niks van te merken hoor, dat de bassline tijdens de kick zachter wordt. Gebruik een snelle release, dan komt de bass gelijk terug in volume omhoog zodra de kick uitsterft.
De impact v/d kick maskeert het wegdrukken v/d bass :)

Origineel geplaatst door Roel
logic :luv:

Amen :halleluja

Back