Reality versus Dreams

Danny

DAW-less puzzelaar °1967
Hoi,

Na bijna een jaar lid van het forum te zijn kan ik eindelijk eens iets van me laten horen. Het betreffende stuk heet "Reality versus Dreams" en is een compositie uit 1994.

(deze track is ook terug te vinden onder 'Post hier je Vangelistrack)

Het bestaat uit twee hoofdstukken en een tussenstuk (zoals de titel al laat vermoeden).

In het eerste deel (reality) druk ik het monotone, de sleur van het dagelijkse leven uit. Monotone sequences ondersteund door ingespeelde drums. Daarboven een tapijtje van strings, koor en hier en daar wat e-piano en tubular.

Dan komt de overgang naar het dromen ... zweverige akkoorden, subtiele effecten ... sfeer. Heel anders dan het eerste deel, maar contrasten tussen dromen en realiteit is meestal ook erg groot.

Beluister het maar eens en geef maar kommentaar (hoe meer hoe liever ).

Op iedere volle minuut hoor je een kort geluidje ... dit is geen fout in de song, maar eerder een 'bescherming'. In de originelen komt dit uiteraard niet voor

http://student-kmt.hku.nl/~joost1/Danny/Danny - Reality versus dreams.mp3

Ben eens benieuwd wat jullie ervan vinden ...

(Met dank aan Erik en Joost )

:doei:

fantastisch arrangement, goeie geluidenkeus. kan wat mij betreft zo onder een documentaire geplaatst worden.

ik heb hier geen enkele opmerking over hoe dit beter zou kunnen. Voor mij straalt dit kwaliteit uit.
ik ben echt erg onder de indruk :halleluja

ga zo door.

Nog niet al te veel reakties, maar wel allemaal erg positieve ... had dit enigzins anders verwacht omdat het nogal zwaar is. Je moet het enkele malen horen om alle details te ontdekken.

:okdan:
Ontspannend! Bij 4 min. 20 krijgt het een beetje een Efteling gehalte. Zou je zo kwijt kunnen bij zo'n attractie. :)

Uhm, wat hoor ik bij 5 min. ??? 8o)
Windows geluidje?

Prachtig dit. Complimenten hoor en dat voor een track uit 1994. Kan nog prima mee. Zie hier dat kwaliteitstracks tijdloos zijn.

dat soort van windowsgeluidje (bijv. het downloaden is voltooid geluidje) zou ik eruit laten. Past er niet echt in.

Erik

Zeer goed gedaan!...heb je dit nu in 1994 gemaakt of niet? dat snapte ik nog niet helemaal.

Origineel geplaatst door Catalunya

dat soort van windowsgeluidje (bijv. het downloaden is voltooid geluidje) zou ik eruit laten. Past er niet echt in.

Ik lees nu pas de reden van dit geluidje.

Danny, ik ben erg onder de indruk! :)
Mooie geluiden! (prachtige tubular bells! en die achtergrondgeluiden - soort van ijsschotskraken?)
Goeie mixage en een fijne sfeer overall in de track.
Chapeau dus, nogmaals. :mexico:

Doet me aanvankelijk naast de grote V. ook wat denken aan een zekere Klaus S. (ligt aan de hihatjes denk ik).
Als ik dan tóch kritiek zou moeten leveren: vind het 'dromerige' stuk ietsje te cliché...
Ik doel op het stuk met die fluiten rond de 4:30-5:00. De 1e helft is meer naar m'n persoonlijke smaak.

Wat ben je eigenlijk nog van plan te doen met de track?
Wil 'm graag nog eens hebben (op cd bijv? :eureka: ) zonder die irritante 'plinkjes'.

:okdan: Mooi!
Als je die "Windows"-geluidjes zou voorzien van (veel) reverb en/of delay (als dat nog kan) vind ik 'm NOG mooier!

Lekker wegdromen.. :z

Mooi om al dat positieve te lezen! :okdan: Het is ook terecht natuurlijk; wat je ook van de muziek vindt, de geluiden en sound zijn gewoon perfect; alleen dat begingeluid al, en luister ook eens naar alles dat in de achtergrond gebeurt aan het einde van het eerste stuk (ongeveer tussen 1:40 en 2:20) en in het tussenstuk. Er zit ook een ontzettend goed gevoel voor verhoudingen in (wat wanneer komt op welk volume en hoe lang het blijft).

Mijn bijdrage (iets uitgebreider dan toen ik 'm eerder hoorde): het eerste deel drukt inderdaad mooi de sleur van de realiteit uit, maar dat is ook het manco: het stuk wordt ook een tikje saai door een gebrek aan melodie en afwisseling. Maar natuurlijk: dat is juist bedoeld en het duurt niet te lang, dus het effect is toch erg sterk. Je hebt hierdoor wel het probleem dat, wanneer de track vertraagt naar het tussenstuk, het dus nog steeds niet echt 'lostkomt'. Van, wederom, de andere kant: we komen nu in 'dreams', dus die dromerigheid is hartstikke bewust; het lijkt ook niet bedoeld om op te springen maar meer om je in te verliezen. Schitterend trouwens hoe de droom echt tot 'bloei' komt rond 4:30. :halleluja

Even ter herinnering/verduidelijking: die Windowsgeluidjes die elke minuut hoort (op 1:00, 2:00, 3:00, 4:00, 5:00 ;) ) zijn een soort kopieerbeveiliging (daarom is de track ook in 112 ipv 128 kbps); die hebben met de originele track dus niets van doen! En juist omdat dit soort tracks, volgens mij, zo op een cd zou kunnen zou zo'n kopieerbeveiliging wel eens nuttig kunnen blijken te zijn. :smeris:

Origineel geplaatst door Bert ten Hove
What can I say?

Schitterend, prachtig. :okdan:

Ik sluit me hier graag bij aan, gewoon prachtig.

Zelf herken ik twee delen in de song:

Deel I heeft dezelfde sfeer als het album 1492 (Christoffel Columbus op de oceaan en nog steeds geen land in zicht)

Deel II (vanaf 2'30") is echt wegdromen waarbij rond 4'30" even een uitstapje richting Voices wordt gemaakt en vervolgens in een prachtige, oneindige outro verdwijnt.

Nog, nog :{

synth track

synth track

super gewoon
vangelis kan der nog wat van leren maareh.........
wat voor apparatuur hebben jullie hievoor gebruikt
het klinkt echt alsof je een studio vol vintage-synth`s hebt staan.

Kopieerbeveiliging? Hmm, dan wacht ik wel tot ie op CD is en kopieer 'm dan. :duivels:

Maar nogmaals: mooi!

:o:

Dank voor de erg positieve reakties :) .

Het stuk is in 1994 gemaakt. Het eerste deel was in een half uurtje ingespeeld. De overgang en deel 2 hebben me anderhalve maand gekost om alles goed te krijgen. De laatste 10 jaar ben ik omwille van privéredenen veel minder bezig geweest, dus kan ik voorlopig enkel de stukken van toen laten horen :) . Sinds november vorig jaar ben ik me terug beginnen bezig houden met muziek :)

Over enkele opmerkingen: het eerste deel is juist bedoelt om enige 'verveling' uit te stralen ... ik ken geen leuke sleur ;) . Het cliché van het dromerige zou misschien kunnen ... een mens vervalt daar soms wel eens in, maar het stoort niet echt.

:erm: de opmerking dat Vangelis nog wat van me zou kunnen leren ... 't zal wel eerder andersom wezen :dubbel: ... ik ben alleen maar een geestdriftig amateurtje :) .

Met wat is het gemaakt:
Een Yamaha SY99 en DX7 Mk I, Roland W30, D20 en 101 en Alesis Quadraverb.

Het eerste deel is (buiten de noise generator) enkel en alleen de SY99. Tijdens de overgang hoor je enkel de SY99 met daarover de belletjes van de DX7. In het deel van de dromen komt ook alles uit SY99, buiten de dwarsfluit en gemengde koren (samples uit de W30) en de paukenroffel en bassen (Oberheimachtige bas) uit de D20. De 101 verzorgt de noise generator.
Eigenlijk zijn er zo goed als geen vintage synths gebruikt ... je ziet ... een digitale SY99 én een D20 kunnen je best op een verkeerd been zetten ;)

En alles is in één keer opgenomen ... dus alles multitimbraal gesequenced met de sequencers van de W30 en SY99 ... voor de rest geen multitracking of wat dan ook.

:dubbel: Die bliepjes op iedere minuut zijn dus een soort van kopieerbeveiliging en horen niet in het origineel thuis.

O ja ... het krakende geluid tijdens de overgang is een guirosample maar dan erg laag afgespeeld ... geeft een erg mistieke sfeer)

En in de komende weken zullen er nog meer songs gepost worden, hoor ;) ( Ik heb er in totaal een 17 in verschillende genres )

Als bijlage nog een foto uit m'n huidige hobbykamer. Daar is ten opzichte van de tijd dat deze songs gemaakt zijn, een tweede SY99 op te zien 8)

Nogmaals bedankt voor de positieve reakties :) :) :)

Attachments

• totaal_midden_klein.jpg
    totaal_midden_klein.jpg
    40,2 KB · Bekeken: 90
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Danny
:o:

Dank voor de erg positieve reakties :) .

Het stuk is in 1994 gemaakt. Het eerste deel was in een half uurtje ingespeeld. De overgang en deel 2 hebben me anderhalve maand gekost om alles goed te krijgen. De laatste 10 jaar ben ik omwille van privéredenen veel minder bezig geweest, dus kan ik voorlopig enkel de stukken van toen laten horen :) . Sinds november vorig jaar ben ik me terug beginnen bezig houden met muziek :)

Over enkele opmerkingen: het eerste deel is juist bedoelt om enige 'verveling' uit te stralen ... ik ken geen leuke sleur ;) . Het cliché van het dromerige zou misschien kunnen ... een mens vervalt daar soms wel eens in, maar het stoort niet echt.

:erm: de opmerking dat Vangelis nog wat van me zou kunnen leren ... 't zal wel eerder andersom wezen :dubbel: ... ik ben alleen maar een geestdriftig amateurtje :) .

Met wat is het gemaakt:
Een Yamaha SY99 en DX7 Mk I, Roland W30, D20 en 101 en Alesis Quadraverb.

Het eerste deel is (buiten de noise generator) enkel en alleen de SY99. Tijdens de overgang hoor je enkel de SY99 met daarover de belletjes van de DX7. In het deel van de dromen komt ook alles uit SY99, buiten de dwarsfluit en gemengde koren (samples uit de W30) en de paukenroffel en bassen (Oberheimachtige bas) uit de D20. De 101 verzorgt de noise generator.
Eigenlijk zijn er zo goed als geen vintage synths gebruikt ... je ziet ... een digitale SY99 én een D20 kunnen je best op een verkeerd been zetten ;)

En alles is in één keer opgenomen ... dus alles multitimbraal gesequenced met de sequencers van de W30 en SY99 ... voor de rest geen multitracking of wat dan ook.

:dubbel: Die bliepjes op iedere minuut zijn dus een soort van kopieerbeveiliging en horen niet in het origineel thuis.

O ja ... het krakende geluid tijdens de overgang is een guirosample maar dan erg laag afgespeeld ... geeft een erg mistieke sfeer)

En in de komende weken zullen er nog meer songs gepost worden, hoor ;) ( Ik heb er in totaal een 17 in verschillende genres )

Als bijlage nog een foto uit m'n huidige hobbykamer. Daar is ten opzichte van de tijd dat deze songs gemaakt zijn, een tweede SY99 op te zien 8)

Nogmaals bedankt voor de positieve reakties :) :) :)

ik had al vermeld wat ik van je muziek vind. werkelijkwaar virtuoos.

[mode jaloers aan!]
Is dat echt je gear????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
[mode jaloers uit]

krijg het warm van zo'n foto!!

Waar woon je?:):D

Origineel geplaatst door Unic
ik had al vermeld wat ik van je muziek vind. werkelijkwaar virtuoos.

Bedankt ;)

[mode jaloers aan!]
Is dat echt je gear???
[mode jaloers uit]

Yep ... Maar vergeet niet dat ik vanaf m'n 12de mee bezig ben (ben er nu 36) en ik heb bijna nooit iets weggedaan ... dan kom je na verloop van tijd automatisch op zo'n setup terecht :)

Trouwens ... ik denk niet dat je je jaloersmode moet aanzetten, hoor ... jouw D70 klinkt 10 keer beter dan mijn D20 ... of hoe het gras toch altijd weer groener is in die andere wei :engel: :)

krijg het warm van zo'n foto!!

Handig toch .... zo midden in de winter :dubbel: ;)

Waar woon je?:):D

Ergens in den Belgique in de nabijheid van een klein dorpje dat Antwerpen genaamd wordt :D

Bedankt voor je enthousiasme :biertje:

Back