send/return vraagje

Thoraval

Ouwe rot
Dagdag allemaal ik heb een, misschien raar, vraagje over de send/return van mijn toekomstige mixer. Ik wilde mijn kaosspad2 hierop aansluiten maar wat wil nou:

de send/return in en outputs van de mixer zijn alleen jacks (L+R) terwijl de kaosspad2 line in en outputs heeft. Hoe moet ik deze dan in stereo op elkaar aansluiten? Kan wel leuk 2 line naar jack snoertjes kopen en van de line alleen naar de Send R en van de Return R naar de line-out. Maar dan is zijn de effecten toch alleen mono te horen? Of ben ik nou helemaal gek?

Wat is jullie oplossing voor dit probleem? :(

/me si teh newbie :(

Probleem 1 is GEEN probleem. De jack-aansluitingen van je mengdoos zijn nl geheid van het line-type.
Nou ken ik de aansluitingen van de kaoss-pad niet, maar mochten dat geen jack-aansluitingen zijn maar tulp, kun je hier volstaan met tulp-jack verloopjes.

Sends zijn idd bijna altijd mono (ik zeg hier "bijna" omdat ik het niet zeker weet, ik ben nl nog nooit een mengdoos tegengekomen met stereo-sends). Wat je zou kunnen doen, is mono van een send naar je kaoss-pad, en dan stereo terug naar je mengert, alleen moet je dan niet een return gebruiken, maar gewoon 2 "normale" kanalen (l+r).
Het signaal wat je kaoss-pad dan voor de kiezen krijgt is idd mono, maar het effect-signaal is dan wèl stereo ! (vooral van belang bij effecten zoals van dat "ping-pong-panning" (spijt me, ik wist even geen betere benaming)

Nog een voordeel van het gebruiken van "normale" kanalen om je fx-signaal op terug te zetten is dat je ook je fx-signaal weer kan eq-en.

Ik bedoelde idd tulpjes maar wat ik dus bedoelde is dat de send uit 2 (L+R) losse jack outputs bestaat en deze zouden dan naar de tulp line-in van de kaosspad moeten gaan. Maar voorzover ik dus weet zijn er geen snoeren die van tulp (2 plugjes) naar 2 (L+R) jacks gaan. Hetzelfde geldt voor de return/tulp out. Ik kan dus ook niet stereo terug van mn kaosspad naar mixer want hij heeft alleen een tulp-out wat betekend dat ik alleen in de L of alleen in de R return gaan gaan zitte :(

of toch niet?

tnx voor je reactie btw

Origineel geplaatst door REEDS
Maar voorzover ik dus weet zijn er geen snoeren die van tulp (2 plugjes) naar 2 (L+R) jacks gaan.

Deze zijn er dus WEL ! En als je ze niet kant & klaar kunt kopen, neem je gewoon een stereo-tulp-kabeltje en prik je er aan 1 kant 2 verloopjes op.

....en vergeet voor stereo-gebruik alsjeblieft je returns........daar heb je helemaal niks aan.

Origineel geplaatst door gemmetje
Deze zijn er dus WEL ! En als je ze niet kant & klaar kunt kopen, neem je gewoon een stereo-tulp-kabeltje en prik je er aan 1 kant 2 verloopjes op.

....en vergeet voor stereo-gebruik alsjeblieft je returns........daar heb je helemaal niks aan.

Ik zit hier anders achter een mixert met stereo returns hoor.

Ik heb ook stereo returns, maar de sends zijn mono.
Om toch een stereo signaal in m'n effectbakjes te krijgen, stuur ik het signaal via 2 suboutputs naar buiten en komt het via een stereo return weer terug.

groet

Tom

Ik zit hier anders achter een mixert met stereo returns hoor.

Alleen al voor het gebruiksgemak kun je het beste gewoon 2 kanaalfaders als return gebruiken. Heb je als bonus ook nog eens een eq erbij. :D (wel even pannen, en natuurlijk de sends op die kanalen dicht houden)

Back