Tangerine Dream thread !

Klopt ,weinig synth spul.

Ik heb nog eens zitten kijken bij een van hun eerste l.p's hier.
Als "geluidsbron" noemen ze, brandend perkament en een zweep . :)

meer krautrock muziek ! trouwens Sommige Lp's zit gitaar en echte drums in bijvoorbeeld Force Majeure een steengoede plaat

poland live is mijn favoriet, zolang edgar früssel maar geen gitaar speelt want dat kan hij niet.
schulze maakte toch betere muziek.

Schulze zal wel een meester zijn, maar ik vat 't doorgaans niet hoor.

Tangerine Dream heb ik wisselende gevoelens over....maar haast
nooit dat ik het geweldig vindt.

Afzonderlijk doen ze het een stuk beter in mijn gehoor:
LEDA van Baumann, Baumann zelf, Froese (Stuntman!)
Michael Hoenig (Departure From The Northern Wasteland)
en nog meer van dat fraais.
Ik heb maar een plaat van TD: Sorcerer. Spannend, dat wel.
In Tatort zat ook muziek van hen.

Maar de TD heeft nog honderden platen gemaakt die ik nog
niet gehoord heb dusseh....... :dj:

weet iemand wat voor synths Edgar Froese hier bespeeld, het is een vrij recente foto

Attachments

• 800px-Tangerine-dream-ebw-2.jpg
    800px-Tangerine-dream-ebw-2.jpg
    152,8 KB · Bekeken: 91
Akai S1000KB ooit gebruikt door TD?

Akai S1000KB ooit gebruikt door TD?

Ik ben (nog) niet vertrouwd met het repertoire van Tangerine Dream (TD) maar ik kan me nog herinneren dat ik ooit een infobrochure van Akai zag of misschien was het een platenhoes waarop één/meerdere leden van TD stonden te pronken met een Akai S1000KB.

Telkens ik de naam 'Tangerine Dream' hoor dan is de Akai S1000KB het eerste dat bij me opkomt.

Ik kende toen nog helemaal niets van samplers maar vond dit gewoon een prachtig uitziende synthesizer met een tijdloos design. Alleen al voor het zicht zou ik er eentje willen hebben. (zou Steve Jobs hier de iPod-look vandaan hebben?)

http://www.synthmuseum.com/akai/akas1000kb01.jpg

Heeft TD ooit een akai S1000KB gebruikt of vergis ik me gewoon?

Klopt ,weinig synth spul.

Ik heb nog eens zitten kijken bij een van hun eerste l.p's hier.
Als "geluidsbron" noemen ze, brandend perkament en een zweep . :)

Klaus Schulze experimenteerde toen ook al met pedaaltjes (Boss???) waarmee ze de sounds electronischer maakten. En Klaus had toen ook al een Sinustoon Generator en een Ring Modulator, die hij op z'n eerste solo-abum, Irrlicht, ook heeft gebruikt.

Phochos:gaap:

1 tangram
2 encore (monolight)
3 rubicon

En wat de muziek betrefyt heeft die Franke helemaal gelijk hoewel die 2 solo plaatjes van hem niet echt afwijken van wat ze in eind jaren 80 deden. Toch blijft de periode 75-85 van TD het beste voor me.

------------------------------
Datum Lol

1 tangram
2 encore (monolight)
3 rubicon

Helemaal mee eens !

TD drie keer live gezien in de 80's .
PSK of Koninklijk Circus geloof ik en ook in 'Auditorium Q' van de VUB, (bestaat dat eigenlijk nog ?) en de derde keer weet ik niet meer waar.

Het 'Logos' programma was er bij en de 'Live' tour.
Onvergetelijk !

Kan iemand mij overtuigen waarom Tangerine Dream zo goed is?

Ik heb wel eens wat gehoord van hun maar sorry ik vind het weinig zeggende achtergrondmuziekjes...

Ik heb wel eens wat gehoord van hun maar sorry ik vind het weinig zeggende achtergrondmuziekjes...

Vooral hun sequencerpartijen uit de jaren 70 en 80 zijn fantastisch (tijdperk Franke-Froese-Baumann en Franke-Froese-Schmoelling (Haslinger)). Latere producties zijn ook goed, maar vooral de eerste tijd zijn ze fantastisch.

Phochos

Tot 1983 waren ze baanbrekend, toonaangevend en revolutionar. Van dan af gaat het inderdaad bergaf.

Tot 1983 waren ze baanbrekend, toonaangevend en revolutionar. Van dan af gaat het inderdaad bergaf.

Inderdaad toen Edgar Amerika ontdekte en Amerika Edgar was het snel afgelopen met de electronische lol, aan de andere kant ook weer vreemd want Christ Franke verkaste uiteindelijk richting Hollywood en weet nog steeds goede muziek neer te zetten die nog wel eens met enige regelmaat over het witte doek rolt.

Kortgeleden opgenomen.
Ik wist dat edgar al wat ouder was , maar hier ziet die er wel erg slecht uit.
Toch maar eens ,naar een optreden van hem in de nabije toekomst, heen gaan.
Voordat het te laat is.....................

Zo te horen was edgar [in het begin ?] helemaal niet zo onder de indruk van hollywood en amerika. "das is hollywood ...edgar...Und na und ?
Daarna 16 jaar ticket naar hollywood, en toen had die er zijn neus van vol.
Geeft dus gewoon toe dat die deze periode gewoon voor de centjes speelde.

Back