De Super grote alles verslindende Kurzweil k2000 Thread

Origineel geplaatst door Digimod
Press the [MASTER] button, then the (UTIL) soft button, then the ( ) empty
space soft button and finally, the [SETUP] button. You will see "Welcome to the K2000 game!"
Use your data wheel to move your "paddle" to meet the bouncing ball. When you're
done, press the [EXIT] button several times to quit.

ik geloof dat ik ergens gelezen heb dat hij met het spelletje ook MIDI data uitzendt... misschien een idee om freak dingen mee te doen... ik heb het nooit geprobeerd, dus ik durf het niet zeker te zeggen...

ik dacht met de K2000 (VPR-V3-3.54) een vette rompler gekocht te hebben... dat 'vet' klopt wel, maar het is een dood-zonde om het een rompler te noemen! Uitgebreide bak, met ongelofelijk veel programeer opties: zien is geloven! En het klinkt ook nog eens heeeeel aangenaam...

Voor mij is het allemaal nét iets te ingewikkeld... ik wil meer spelen, en minder programeren...

Groet,
Roy

Origineel geplaatst door Lacertus

Voor mij is het allemaal nét iets te ingewikkeld... ik wil meer spelen, en minder programeren...

Groet,
Roy

kan ik me heel goed voorstellen -
zal ik eens een balletje opgooien?

stelling: de interface en interactie (let op: twee belangrijke begrippen,moeten apart gezien worden) van de VAST engine van K'weils is niet meer van deze tijd. De mogelijkheden en de sound is tijdloos, maar het moet wellicht veel intuitiever, ik moet er wel meteen bij zeggen dat ik de 2661 niet gezien heb vooralsnog

ok, kom maar op
zeik me maar af !

Tijdloos vind ik een moeilijk begrip. maar VAST is beslist nog niet verouderd. De mogelijkheden van de VAST engine zijn schier oneindig en kunnen naar mijn idee alleen voorbij gestreefd worden door echt nieuwe technieken zoals misschien de Neuron (??). Dat VAST erg complex is, maakt op zich niet uit al zal Kurzweil misschien nog een middenweg moeten zoeken tussen de K2661 en de KME61 voor de muzikant die wel eigen geluiden wil maar daar niet ellelang over wil doen, bijvoorbeeld een KME met een paar uitgebreide filters en lfo's, dat zou een ideaal antwoord zijn op de Roland RS serie.
De interface van de K2000-K2600 daarentegen is belabberd. Een groter (touch) scherm zou een verademing zijn, met wellicht wat meer ingangen naar de functies. Een echt goede computer editor ben ik ook nog niet tegengekomen, hetgeen al een verschil met dag en nacht maakt zoals ik merkte met de belabberde interface van de JV1080.
Wat versta je precies onder de interactie?

Origineel geplaatst door rob'n
Tijdloos vind ik een moeilijk begrip. maar VAST is beslist nog niet verouderd. De mogelijkheden van de VAST engine zijn schier oneindig en kunnen naar mijn idee alleen voorbij gestreefd worden door echt nieuwe technieken zoals misschien de Neuron (??). Dat VAST erg complex is, maakt op zich niet uit al zal Kurzweil misschien nog een middenweg moeten zoeken tussen de K2661 en de KME61 voor de muzikant die wel eigen geluiden wil maar daar niet ellelang over wil doen, bijvoorbeeld een KME met een paar uitgebreide filters en lfo's, dat zou een ideaal antwoord zijn op de Roland RS serie.
De interface van de K2000-K2600 daarentegen is belabberd. Een groter (touch) scherm zou een verademing zijn, met wellicht wat meer ingangen naar de functies. Een echt goede computer editor ben ik ook nog niet tegengekomen, hetgeen al een verschil met dag en nacht maakt zoals ik merkte met de belabberde interface van de JV1080.

Klopt kan altijd beter , maar aan de andere kant als
je het gewend bent dan valt het wel mee..
Vind het wel handig van kurzweil om steeds de zelfde interface te gebruiken
dan hoef je bij het kopen van bijv een K2500 niet helemaal opnieuw beginnen.

interface: de weergave van symbolen en indeling van de functies op het scherm
interactie: de manier waarop de verschillende mogelijkheden door de gebruiker binnen de interface aangestuurd kunnen worden.

wanneer ik naar deze aspecten kijk binnen de k2000 - weet ik zeker dat het makkelijker zou kunnen - bijv door externe modulatie toevoegingen als - meer sliders (zie k2661), evt pads (laatst bij roland fantom gezien, goed idee zeg, voor bij de sequencer bijv) - en nog belangrijker - meer mogelijkheden binnen een scherm bij elkaar stoppen. Draagt ook bij aan overzichtelijkheid, hoef je niet eindelos door te scrollen met de soft buttons. Dat soort dingen ontdek je als je users bij wijze van tests aan het instrument zet - daardoor zie je hoe de gemiddelde user de applicatie gebruikt - maar anno 1990 stond iets als user engineering nog in de kinderschoenen - en dat hebben we geweten ook !:)

de vraag rijst dan natuurlijk of het wel zo goed mogelijk is om zulke complexe modulatie mogelijkheden op een haast groovebox achtige manier in een interface te integreren - toch vind ik aspecten als tijdwinst, en gemak wel zwaar wegen bij het ontwerp van een interface.

Origineel geplaatst door Digimod
Klopt kan altijd beter , maar aan de andere kant als
je het gewend bent dan valt het wel mee..

niet persoonlijk bedoeld maar vanaf een designers point of view is dit een valkuil nummer een.
"als je t gewend bent valt t wel mee" - daar kun je in deze tijden van software overzichtelijkheid, (bijna) even goede klank, hogere rock n' roll tweak gehalte (grooveboxes), compabiliteit en flexibiliteit en vooral totale verzadiging op workstation gebied echt niet mee aankomen als ontwerper.

Want ja - zo ken ik nog wel een paar :)
als je t gewend bent valt het wel mee, kun je niet verkopen aan iemand die door plus minus (ik moet voor de gein echt eens een keer even tellen eigenlijk) 56 menu's (schatting) zich moet worstelen (heen en weer) en daar door ongeveer 150 klik en draai bewegingen moet maken om een ruwe wave te editten - dat is letterlijk uit de tijd en is een van de redenen waarom merken als kurzweil het moeilijk hebben en zullen hebben.

als een voorlopige redding voor kurzweil en aanverwanten zie ik enkel - goede - overzichtelijke editors in de lijn van aksys, die het mogelijk zullen maken om remote vanaf de pc kant en klare keymaps te maken en om te zetten in programs (kan al op een simpele schaal = wav2 kurz). Maar ik heb het over meer controle - bijv effx editing, midi aansturing, etc, vergande modulatie binnen kurzweil vanaf de pc/mac.

niet dat ik denk dat het concept van hardware (niet op reageren deze zin = andere discussie :)) of workstations gaat verdwijnen - ik voorspel meer een samensmelting van mogelijkheden.

het gehele concept van "muziek maken" is veranderd - kurzweil zal moeten meegaan met deze ontwikkeling

human computer interaction - wat een heerlijk vakgebied

hierbij een foto van mijn k2000 met de bijbehorende operator's manual

Attachments

• kurz2.jpg
    kurz2.jpg
    64 KB · Bekeken: 81
Ok sorry, ik had mijn voorbeeld beter moeten kiezen :)
Iemand bezwaar tegen Philips?

Zeg dat over Philips maar niet tegen meneer Paul Dillen :D en helemaal
niet tegen mij: ik heb hier 2 Philips AG 9016 stereobuizenversterkerjes
in gebruik, die meer kwaliteit en kracht door eenvoud (electronisch bezien)
uitstralen dan jouw hele huisraad (inclusief je studio).

Ook bekend om hun CD-loopwerken,
ISPdeRuiter

Contemplatio Emulationis

Contemplatio Emulationis

http://archive.keyboardonline.com/demos/kurzweil/strings.shtml
http://archive.keyboardonline.com/demos/kurzweil/floyd.shtml

Laad deze patches maar eens neer, floppeer ze, voeder ze het Beescht, open de editatio Kurzweiliensis
en aanvaard de wondere helende kracht der Variabele Architectuur Synthese Technologie.
Bestudeer deze programma's en denk diep over je eigen leven en alles wat je tot nu toe bereikt
hebt, na.

Uw voorganger op het smalle pad,
ISPdeRuiter

P.S. Niet geschikt voor synth-enthousiastelingen onder de 25 jaar.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Mensch-Maschine
ok, kom maar op
zeik me maar af !

Ik heb voldoende sadistische neigingen om een in het openbaar zelfverklaarde
masochist niet aan te vallen.
Wel dacht ik dat wij hadden afgesproken dat jij eerst eens flink met jouw
nieuwe K2000 stil in een hoekje zou gaan zitten spelen, voordat je de grote mensen
aan tafel weer lastig zou vallen met je gegil.

Als je zo doorgaat moet je vanavond zonder pyamabroek een half uur eerder naar bed.
Of je het leuk vind of wel!

Namens alle ouders,
ISPdeRuiter

Sounddiver 3.05

Alhoewel als je de interface en dubbele toetsen en markers beheerst
je snel door dat ding heen fiets. Hoe minder beeld je hebt hoe vatbaarder je bent
voor het geluid, vind ik (maar da's persoonlijk).

Doewie,
ISPdeRuiter

Origineel geplaatst door Racy Dieven
Ik heb voldoende sadistische neigingen om een in het openbaar zelfverklaarde
masochist niet aan te vallen.
Wel dacht ik dat wij hadden afgesproken dat jij eerst eens flink met jouw
nieuwe K2000 stil in een hoekje zou gaan zitten spelen, voordat je de grote mensen
aan tafel weer lastig zou vallen met je gegil.

Als je zo doorgaat moet je vanavond zonder pyamabroek een half uur eerder naar bed.
Of je het leuk vind of wel!

Namens alle ouders,
ISPdeRuiter

ik dacht een uitzondering te maken enkel voor deze thread. Maar ik ga idd snel weer in de hoek zitten waar mijn k2000 staat

Origineel geplaatst door Racy Dieven
Sounddiver 3.05

Alhoewel als je de interface en dubbele toetsen en markers beheerst
je snel door dat ding heen fiets. Hoe minder beeld je hebt hoe vatbaarder je bent
voor het geluid, vind ik (maar da's persoonlijk).

Doewie,
ISPdeRuiter

dat is zeker waar - maar de kunst is om een balans te vinden tussen de gevoeligheid voor het geluid en gemak en intutiviteit van de besturing.
Ik vind dat het beeld van de Program--> edit functie mij niet bepaald vatbaarder maakt voor het geluid.

sorry - moest er nog even op reageren

.......en die sweetstrings zijn ook niet te versmaden.
Luister eens goed naar het stereoeffect en hoe er beweging in de violen zit.
Bezitters van een met KDFX toegeruste Kurz kunnen studiootje 110 inschakelen
voor het Concertgebouw effekt. Dit soort stereoeffekten is in de kurz ook leuk met
een alllpassfilter na te bootsen met een monosample; scheelt weer 'n stemmetje per toets.
Kijk ook eens wat Oom Danny met de samples zelf heeft gedaan.
De maltretaties, die daarmee mogelijk zijn (ook op de ROM samples, al worden ze dan RAM)
behoren tot de vele onderbelichte domeinen van dit sonisch universum.
Met Mixbeat kun je je eigen zoontje in een pseudo-granulaire duivel veranderen.
Staat ergens anders op die webpagina.

Ach, ja, elke dag een hapje is ook 'n verslaving,
ISPdeRuiter

Back