** Ode aan de Juno-60 **

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Ik overweeg een Juno-60 of een Korg polysix te kopen.
Allebei wel gave synths volgens mij.
De voorkeur gaat denk ik uit naar de Juno-60, maar ik vroeg me af hoet het nou zit met de envelopes op een Juno-60.
Heeft de Juno-60 nou maar 1 envelope en kan ik die alleen voor het filter gebruiken?
Ik ben gewend 2 envelopes te hebben op m'n synths. Een voor het filter en een voor de vca. Hoe zit dat nou met de Juno-60?

Je kan bij de JU60 kiezen of de envelope voor de VCA de envelope van de VCF volgt, of dat hij als een 'gate' werkt (key ingedrukt, dan is er klank, key niet ingedrukt, klank stopt... onafhankelijk van je env voor je VCF)...

Soort van 2 env dus, of 1 gekoppelde.

Ik overweeg een Juno-60 of een Korg polysix te kopen.
idd JU-60 is de beste keuze, want de poly serie heeft na verloop van tijd probs met de toetsen...

Ik ben gewend 2 envelopes te hebben op m'n synths. Een voor het filter en een voor de vca. Hoe zit dat nou met de Juno-60?
1 idd, en da's voor een zelfgerespecteerd synthese kundig persoon gewoon te weinig... de ENV moet/kan trouwens ook nog zorgen voor de PWM... ook de LFO heeft 3 functies onder zijn hoede (pitch, pwm, vcf)
de JU-60 is bij uitstek mooi voor dikke bassen en arpeggio riffs maar het maken van redelijk sophisticated sounds zit er helaas niet in... de JX serie bijv. is al veel spannender

dan is er klank, key niet ingedrukt, klank stopt...
maar das erg cheapo te noemen en valt geheel te verwaarlozen als 'oplossing' voor een 2e ENV...

Laatst gewijzigd:
De demo's die ik gehoord en gezien hebben klinken toch wel heel erg vet. Zit alleen een beetje met die prijs in m'n maag. Voor een Juno-60 betaal je toch al snel zo'n 400 euro tegenwoordig. Is best een hoop geld voor een synth met slechts 1 osc per voice en maar 1 envelope. Hij klinkt dik, maar is erg beperkt.
Ik vraag me af of ik voor 400 euro niet beter een blofeld of zo kan kopen. Is een VA, maar blaast die de Juno niet helemaal weg? Of heeft de Juno 60 echt iets wat met geen VA te evenaren is? Ik wil overigens proberen te voorkomen hier een discussie analoog versus digtaal van te maken.

er zijn 2 speciale dingetjes aan de JU-60; de CHORUS en HPF standje 0 (bassboost)
zet het HPF maar eens op standje 1 en het chorus uit... kan je net zo goed iets anders gebruiken...
ja, en de juno heeft ENV to PWM maar das no big deal verder...

maar... de JU-60 is wel gebouwt als een tank, zeer robuust!

Ik vraag me af of er niet ergens een doe het zelf bouwpakket is van de Juno-60 chorus. Moet toch wel na te bouwen zijn zou je zeggen.

nou de sound van een juno is gewool geil....

pulsje aan en aan het filter kloten is al lekker.

idd standaardbassjes (maar wel super lekker) en arpje's en een stringetje met gorus....
blofeld kan dat niet wel weer heeeeeeeeeeel veeeeeeeeeel meeer, maar wil je dit niet? kies dan geen juno....

pulsje aan en aan het filter kloten is al lekker
maar dat zijn ook geen sophisticated geluiden nutuulk...

de standaard basjes zijn idd erg fijn (maar dat is voornamelijk dankzij het HPF op standje 0 en de SUB-OSC)
en simpele pads zijn nog wel te doen op een JU-60 maar strings dus echt niet (ondanks het chorus),
voor dat laatste heb je al snel minimaal een 2 osc synth nodig...

Ik zou best eens een Juno 60 willen uitproberen voor ik besluit of het iets voor me is. In de winkel kan dat niet meer en ik ken ook niemand met een Juno 60.
Is er iemand in de buurt van Ridderkerk (net onder Rotterdam) waar ik eens een Juno 60 kan uitproberen?

Moest er wel nog de nodige effecten overheen doen.
aha! maar dus niet standaard uit de bak zelf :D
want een echte string moet heel dynamisch krassen en dat gaat je never nooit lukken met een JU-60...

Ik blijf het een ideale bak vinden voor bassen, pads en italo stabs.
hij is leuk voor 'er bij', voor een paar taken erg geschikt... maar absoluut geen allrounder...
toch was het ook voor mij altijd wel een werkpaard (zat bijna overal in)

Ik kocht er een hele tijd geleden ééntje, en ik wil echt nooit meer terug. Ik zocht al maanden naar dàt string (pad) geluid.

Die juno is perfect easy voor simpele geluiden, en vage bliepjes of ruisjes, vette bassen, plucky basjes, akkoorden...

En idd, hij zit écht overal in tegenwoordig bij mij... gebruik hem vééééél vaker (lees:intensiever) dan mn Nord, terwijl die véél meer kan.

Wil je een karakterbak met een onmiskenbaar geluid... neem de Juno. Wil je een allrounder met midi, neem dan iets moderner.

... maar strings dus echt niet (ondanks het chorus),
voor dat laatste heb je al snel minimaal een 2 osc synth nodig...

:confused:

Ik vind dit een vd de mooiste string sounds.
En door de PWM klinkt die echt wel dik (en chorus)
Opzich is het wel maar 1 osc, maar als ik SUB aanzet
simuleert die inprincipe 2 osc.

Mijn Juno60 met 1 osc. klinkt iig veel dikker/vetter/wolliger/etc dat mijn Mono/Poly met 4 osc.

ps, geen fx gebruikt, gewoon van Juno-60 naar geluidskaart.

Attachments

• j60strings.mp3
    833 KB · Bekeken: 99
Is wel mooi, maar het is meer een pad dan een string.

Heb je wel geluisterd, er stond 0x gelezen bij :confused:
Anyway, misschien is het dan een StringPad.. :P

Ik zou niet weten wat anders een analoge-string zou moeten zijn.
Of je bedoelt FM-strings??

Laatst gewijzigd:
Heb je wel geluisterd, er stond 0x gelezen bij :confused:
Anyway, misschien is het dan een StringPad.. :P

Ik zou niet weten wat anders een analoge-string zou moeten zijn.
Of je bedoelt FM-strings??

Ik heb 'm wel geluisterd hoor :) Het forum update dat aantal views van bestanden nooit direct g'leuf ik.

Maar wat ik (en 6 Trak ook volgens mij) versta onder een 'string' in deze context is een simulatie van een akoestisch strijkinstrument. Een pad is dus niet echt een simulatie. Wat een Juno 60 goed kan produceren zijn mooie dikke pads maar niet echt een goede simulatie van een 'string'.

Anywho, dat is mijn visie erop, correct me if i'm wrong :D

Goed man al die verhalen, ik ga gelijk mijn ju 6 een slinger geven. wat is dat toch n vet ding.

Iets eerder zag ik de vraag poly6 of ju60. De polysix haalt het qua breedheid niet van de ju60 met name van wege de chorus. dat was in the ol' days ook al in alle tests te lezen. (p.s. in 1982 oid had Doe Maar E. Jansz had polysix en frank Boeien toetsenist een juno 6;) is wel geinig. maar de polysix heeft naar mijn mening een echt andere sound di overigens ook erg vet is en door elke mix heen knalt. Met name die unisono en de adsr is wat gaver toepasbaar. heeft ook lekkerste buttons uit die tijd (nu een drama hehe).

Maarrr naast elkaar wint de juno! Maar das weer smaak.

Maar zou bijgaand ding graag willen toepassen ;( toch maar zon plug en een ju60?

Attachments

• dcb2s.jpg
    dcb2s.jpg
    25 KB · Bekeken: 98
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back