** Ode aan de Juno-60 **

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
met welke bak is die vocal gemaakt in Boadicea

zou het een ouwe eventide kunnen zijn?

Nee. Dubben tot je een ons weegt.
En oh ja, het helpt als je een beetje kan zingen. Sorry, dat laatste is niet te koop... :W

De Juno 60 is cool... of eerder 'hot'. Heb er één sinds deze week maandag, kon hem kopen voor een prikje van forumlid Eau. In mooie staat, en de klank... Nog niet gemidificeerd, geld is op, dus dat is voor later. Net zoals een mooie stand kopen om hem samen met mijn Ion (voordien van Yoozer) op te zetten.

Het enige wat ik niet werkend krijg is de manual lfo trigger. Mss is dat iets dat bij veel mensen voorkomt? (natuurlijk zet ik de lfo op manual!).

Maar daar lig ik nu niet wakker van.

Ik ben blij dat ik er één heb, een synth uit mijn geboortejaar verdorie (1982).

De JSQ60 die ik erbij kocht, daar zat de originele aankoopbon nog bij uit 1984, 18.400 belgische franken. Dat is zo'n 475 euro.

Wat moet de Juno 60 dan gekost hebben in die jaren???

Ik heb het nou wel gehad met die "de Grote XXXXX thread" eerlijk gezegd..

Worden er hier ook al van die filmpjes gepost tegenwoordig?

Kun je me een linkje schuiven? :P

mijn Ion
Goed om te horen dat 'ie nog bevalt :).

Het enige wat ik niet werkend krijg is de manual lfo trigger. Mss is dat iets dat bij veel mensen voorkomt? (natuurlijk zet ik de lfo op manual!).
Bij mij helaas ook. Het kan misschien op te lossen zijn met een klein beetje soldeer/meetwerk, maar dat heb ik nog niet gedaan.

Wat moet de Juno 60 dan gekost hebben in die jaren???
Kun je terugrekenen vanuit 238,000 yen in 1982? Volgens mij had ik 'm hier op een Nederlandse lijst ergens voor 1400 of zo nieuw gezien. Geen idee of dat klopt.

Een Juno 60 kostte toen 4200 guldens.. en werd in november 1982 voor het eerst in een (zwart/wit)advertentie van Roland Benelux in het blad music maker gepresenteerd. Nieuw en moest concurreren met de Polysix die going ging van 3750 naar 3250 guldens. In dezelfde uitgave van Musci Maker stond op de achterzijde van het blad een kleuren advertentie van Korg met de polysix en de monopoly. (en binnenzijde een vette adv van de rhodes chroma! nog lekkerder...)
Winkels konden ze toen niet aangesleept krijgen en waren continu uitverkocht en in bestelling bij Roland Benelux. Een muziekwinkel in den haag adverteerde zelfs met : 'nog steeds aan het wachten op uw polyfoontje?' Direkt leverbaar! Roland Juno-60, 6-voice, 56 geheugens, casette interface enz. 'Geen 'ge-V.C.O.-diesix' meer. Kom maar halen 4295 en tijdelijk voor 150 een flightcase erbij... Een directe aanval op de polysix!

Ik heb nu weer een juno 6 en polysix en eigenlijk is die juno 6 óók die lekker,want je MOET knoppen draaien voor je nieuwe sound. En niet ff memoryknopjes drukken om daarna een vergelijkend soundje een beetje te tweaken. Ik gebruik de juno 6 ook live en moet dit nu ook live doen, en heeft iets extra's. De juno 6 mist met name de DCB voor midi interface stuff, maar dat drukt de pret niet daar heb ik een 106 voor ;).

Attachments

• eerste juno60 adv.jpg
    eerste juno60 adv.jpg
    62,1 KB · Bekeken: 108
Laatst gewijzigd:
Bijgesloten ook nog even de introduktie van Roland Benelux in de Music Maker van november 1982.

Attachments

• juno60 introductie.jpg
    juno60 introductie.jpg
    107,9 KB · Bekeken: 103
hehe, altijd leuk op te lezen.

Overigens mocht je die Juno-6 van van je toch extern willen aansturen, dcb poort kan je er dacht ik zo inzetten en dan kan je vervolgens externe midi->dcb converter gebruiken.

De Juno 60 is cool... of eerder 'hot'. Heb er één sinds deze week maandag, kon hem kopen voor een prikje van forumlid Eau. In mooie staat, en de klank... Nog niet gemidificeerd, geld is op, dus dat is voor later.

Midificeren hoeft ook niet hoor. Gewoon extern kastje is het makkelijkste.

De Kenton dcb poort voor Juno-6 ongeveer 58 euro. Dan moet je dus nog een converter kopen en die is 159 voor de CHD, de Kenton Pro-DCB a 185 euro of de goedkoopste met minste opties(maar mogelijk gebruik je de opties van de andere geeneens zoals ik zelf ook niet doe) Dtronics MDBC60V2 voor 89 euro. Dat is dan wel een interne die op de plek van de DCB poort komt van een juno 60, maar das op de 6 waarschnlijk ook wel te doen ergens. Dan zou je die kenton dcb kit aan de binnenkant ofzo moeten bevestigen en dan de Dtronics daaraan solderen en die laat je dan uitsteken lijkt me zo.

Zo maar wat is de prijs van die CHD en Kenton dicht bij elkaar in de buurt gekomen joh. Ik kocht 'm nog voor 85 euro. Dat was dan wel versie 1.

Weet iemand overigens of het toevoegen van dcb aan de Juno-6 een kwestie is van wat draadjes solderen of zit er in die kenton kit ook daadwerkelijk een printje?

wow ik heb deze hele thread gelezen, en nu wil ik ook een junooo 60! :verkoght:

de juno60 als eerste en voorlopig enige synth? of zal ik dan toch maar voor een betaalbare alleskuner ala de blofeld gaan?
kvind et moeilijk om te kiezen na het lezen van deze thread :{

Het gebruiksgemak van de Juno 60 vind ik enorm hoog. Het leren van synthese doe je er wel op, zeker de basis, omdat hij ook niet zoveel meer kan. Dat vind ik er nu leuk aan.
Als eerste synth zou het zeer leerzaam zijn, maar misschien zit je snel tegen de 'beperkingen' aan qua verschillende sounds. Hangt ervan af wat je er mee wil gaan doen, welke muziek je wil gaan maken.

Als je al wat andere bronnen hebt om aan geluiden te komen (vst, romplers, samples, keyboards, piano, live instrumenten) dan is de Juno denk ik een enorme meerwaarde, en een eerste leerzame stap in de wereld van synthese.

Heb je niks anders en wil je hiermee al je muziek gaan maken, dan weet ik niet of de Juno dé keuze is. Wat geluiden luisteren op youtube en zo, ook van de juno 6 en de 106, zoveel anders klinken die niet (bijna hetzelfde, zo schijnt het).

.... ook van de juno 6 en de 106, zoveel anders klinken die niet (bijna hetzelfde, zo schijnt het).....

De 6 en 60 liggen heel dicht bij elkaar kwa geluid,
maar de 106 is toch wel duidelijk anders dan de 6 en 60.
Veel mensen beweren dat de 6 en 60 precies hetzelfde klinken.

Je moet iig wel hele goede oren hebben om dat evt verschil te kunne horen.

De 106 is daar in tegen wel makkelijk te onderscheiden kwa sound van de
6 en 60, veel scherper.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back