Waarom klinkt de MPC4000 zo onwijs veel beter dan M-Audio?

Origineel geplaatst door nick nova
Drums uit de Akai klinken gewoon ronder en warmer dan met om het even welke Semi-pro geluidskaart, ook de Delta 1010 of RME's horen daarbij. Laat een leek de twee naast elkaar horen en be amazed dat het hen direkt opvalt.

jij noemt RME semi-pro? dan kan je apogee ook wel gelijk semi-pro noemen....lijkt me beetje kort door de bocht toch?

Als jij Student Sound Design bent,, vraag eens even wat rond bij de proffesionals hoe dat zit.

In princiepe zou er niet echt verschil moeten zijn tussen M-Audio en RME toch?

jawel. de rme gaat een paar stapjes verder.
persoonlijk vind ik ze beter dan de apogee's als het gaat om de preciese vertaling van a>d.
Maar aan de andere kant hebben die apogee's wel een lekker sausje.

de rme zit op een prof.niveau dat is wel zeker maar het kan nog beter hoor.
convertors als weiss, prism, ada laten rme ver achter zich.

ik denk toch wel dat de akai een bepaalde boost in de output heeft die jouw ada doosje gewoonweg niet heeft.

Een s1000 of een emulator hebben ook een betere en dikkere output dan mn digidesign ada interfaces.

Daarom mix ik analoog.

Sja kijk, ik heb gewoon RME kaarten gehoord en die klonken echt niet opvallend beter dan zeg maar een goeie Echo kaart. Die kaarten klinken helder en werken goed samen met de computer en dergelijke meer (betrouwbaarheid, latency,...). In mijn ogen (en blijkbaar ook in die van meneer Verkerk en wie weet nog allemaal) ligt het verschil echter puur in het karakter van de klank (laat het nou converters zijn of andere meuk). De heer Verkerk gaat volgens mij niet een thread starten als het verschil hem niet was opgevallen. Ik reageer in deze thread om hem bij te staan in zijn conclusie. Eerlijk gezegd had ik bij de eerste keer dat ik de thread las, alweer het gevoel van " Ojee, Olaf gelooft het weer niet..." (no harm intended)

Voor hier weer een welles/nietes discussie wordt, wil ik erbij zeggen dat er een mogelijkheid is dat het een smaakkwestie is (:stupid ) en dat ik die kaarten dus niet als onbruikbaar beschouw. Ik heb zelf een goedkope middelclass kaart (Gina 20 bit) die heeft altijd goed zijn bijdrage geleverd. Ik heb er echter nooit meer van verwacht dan dat ie deed waarvoor ie gemaakt is (8 outputs, lage latency en stabiele werking in mijn geval). Datzelfde beeld heb ik bij andere geluidskaarten ook. Wat Apogee betreft is er ten eerste nog wel een serieus prijsverschil met RME en ten tweede hoop ik ten stelligste dat hun converters wel die magical touch heeft. Als ze die niet heeft, is het weggegooid geld.

Het is een feit dat sommige mensen meer naar klankkarakter kijken dan anderen, dus het blijft subjectief.

de convertors schijnen een stuk beter te zijn van de RME's (iig de hammerfall is een erg goeie)

De M-audio kaarten zijn toch (ook qua prijs) middenklasse?

Ik hoor zeer duidelijk verschil tussen mijn Firewire Audiophile op 24/96 t.o.v. bijvoorbeeld een Soundblaster Audigy Platinum die ik in mijn andere PC heb zitten.

Maar als je gaat roepen dat een MPC zooooooooooooooooooo veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel beter klinkt als een 24/96 geluidskaart van een paar honderd euro, dan zou ik wel eens testresultaten willen zien/horen.

Volgens mij kleuren je oren dan ook wel wat... wat wil je horen.

Een Akai is dan wel duurder maar dat doen zaken als het scherm, sampler, drumpads, controllers , de naam Akai etc. en niet alleen de A/D D/A converters.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door nick nova
Drums uit de Akai klinken gewoon ronder en warmer dan met om het even welke Semi-pro geluidskaart, ook de Delta 1010 of RME's horen daarbij. Laat een leek de twee naast elkaar horen en be amazed dat het hen direkt opvalt.

Inderdaad.,, ronder en strakker ja,, precies, zo ervaar ik het ook ja.
Zelfs mijn moeder hoorde het verschil,, zonder dollen. Ik heb het kwa sound niet alleen over drums hoor,,

Toen ik nog alles op de pc deed, zat ik uren te kloten met fx en compressie en sidechainen blablabl voordat het een beetje klonk. Nu klinkt het gewoon meteen goed, en alles wat je erboven op doet kwa fx enzo maakt het alleen nog maar beter.

Maargoed,,, ik heb deze topic niet zozeer gestart om de mpc4k de hemel in te prijzen, maar om te weten te komen waarom 2 converters met de zelfde specs toch erg verschillend kunnen klinken

Wat Nick Nova zegt: vergeet niet dat Akai samplers ook het geluid kleuren. Beats klinken dan inderdaad erg lekker (heel erg punchy), maar sample een 808 bassdrum en je hoort veel minder laag terug. Emu klinken daarentegen veel wolliger maar zijn dan weer warmer in het laag, dit heb ik ook met een Kurzweil sampler gemerkt. Ik denk dat geluidskaarten in dit opzicht veel neutraler klinken, maar het geluid ook niet 'vetter' maken hoewel dit natuurlijk van je smaak afhangt of je deze kleuring beter vindt klinken.

Origineel geplaatst door KeesVerkerk
Maargoed,,, ik heb deze topic niet zozeer gestart om de mpc4k de hemel in te prijzen, maar om te weten te komen waarom 2 converters met de zelfde specs toch erg verschillend kunnen klinken

Het wil echt niet zeggen omdat je 2 24bit convertors hebt op 44.1Khz/96Khz dat die hetzelfde gaan klinken. Het hangt allemaal af van de kwaliteit van de analoge componenten, de filter algoritmes die gebruikt worden, de clock die gebruikt is, de totale manier van ontwerpen is belangrijk. Meestal zijn de firma's die de meeste research hierin steken dan ook diegene die de betere convertors bouwen (en vaak de duurdere), dan heb ik het niet over firma's die ergens een AD voor 12$ bestellen en der zo 8 insteken.

De reden dat die Akai beter zou klinken kan zijn omdat ze gewoon betere convertors gebruiken/maken dan diegen waarmee jij vergeleken hebt (Akai heeft hier ook al zeer lang ervaring mee) ofwel gebruiken ze het één of ander truukje om het geheel beter te doen klinken.

Ik weet niet precies hoe dat allemaal zit hoor,, maar ik heb vernomen dat er dieper in de structuur van de synthengine factoren zijn die invloed hebben op de geluidskwaliteit. Bepaalde algoritmes enzo,,, je hebt toch ook effecten op een pc die minder klinken zonder dat de da conversie daar tussen komt,,,,

Ik denk echt dat er veel meer aan de hand is dan alleen da/ad, dat heb ik altijd al gedacht, en mijn vermoedens worden alleen maar bevestigd naar mate ik meer met spul werk

Die delta kost ook 600 a 700 euro,,, en dat zijn alleen maar converters,,, Tel voor de referentie er maar een behoorlijk rappe pc erbij op met een software sequencer en een softsampler,,, precies,, je gaat niet goedkoper uitkomen

Als je kijkt wat die mpc allemaal nog meer kan dan alleen maar converten vind ik dat de prijs niet uitwegen zeg maar.

die converters kosten 12 dollar cent per stuk :-) in die Delta.
Die in de Motu's enaanverwanten niet veel meer trouwens.

Zijn echt niet geweldig, vergelijk je MPC maar eens met een Apogee, (my favorite) Mytek, Prismsound en Troisi
dan is ineens je MPC niet zo geweldig meer. Maar ja die kosten dan ook "An arm and a Leg"

Ik denk echt dat er veel meer aan de hand is dan alleen da/ad, dat heb ik altijd al gedacht, en mijn vermoedens worden alleen maar bevestigd naar mate ik meer met spul werk

Dat kun je nameten. :)

Maar dan is er al snel de lol vanaf denk ik dan maar.

En het lijkt me niet onlogisch dat Akai rekening houdt met de kopers die nou net die extra kleuring in het geluid prettiger vinden en hem daarom kopen.

Ik weet niet precies hoe dat allemaal zit hoor,, maar ik heb vernomen dat er dieper in de structuur van de synthengine factoren zijn die invloed hebben op de geluidskwaliteit. Bepaalde algoritmes enzo,,, je hebt toch ook effecten op een pc die minder klinken zonder dat de da conversie daar tussen komt,,,,

Als je een droge .wav file afspeelt op de mpc en diezelfde .wav op een pc via cubase of zo, dan zoals olafmol zegt beide dezelfde volume instellingen geeft op een mixer (en intern), dan kan enkel het verschil wat je hoort een verschil in DA conversie zijn (tenzij je verschillende kabels gebruikt, je mixer een slecht kanaal heeft ...) .

Iets digitaal luider/stiller zetten moet normaal altijd hetzelfde gebeuren en is (geloof ik) een simpele wiskundige berekening. Dus tenzij jij een andere panning op de mpc heb aanstaan, er een effect bij op gegooid hebt, ..., is er normaal hetzelfde algoritme gebruikt en kan het normaal niet anders zij dan een verschil in DA conversie.

<< edit>>

tenzij Akai bewust iets toevoegt, maar daar twijfel ik toch aan

Origineel geplaatst door Toon
tenzij Akai bewust iets toevoegt, maar daar twijfel ik toch aan

Iedereen vergeet altijd maar weer dat in het digitale domein veranderingen van geluid voorkomen.
Lees eens een boekje over de wiskundige theorieen achter sampling en correcties wat er allemaal bij komt kijken. Best wel grappig om te lezen.

En het is op zich niet zo verwonderlijk dat er een verschil zit.

De M-audio wordt gemixed op een 32 bits CPU (zij Intel of amd) waarschijnlijk niet in 64 bits floats en die MPC4000 heeft daar waarschijnlijk een 48bits of 56bits DSP voor. (plus een x86 of Risc als controller CPU).
Dus al zijn de AD converters identiek dan nog zit er nog meer verschillen in.

Maar er zijn zat synthbakkers die op de eindtrap van hun synth bepaalde frequenties nog net even bijkleuren om het beter te laten klinken. Tikkeltje meer bas of hoog of een ietsje faseverschuiving.

Origineel geplaatst door fuse

Maar er zijn zat synthbakkers die op de eindtrap van hun synth bepaalde frequenties nog net even bijkleuren om het beter te laten klinken. Tikkeltje meer bas of hoog of een ietsje faseverschuiving.

volgens mij heeft fuse hier de ezels bij de oren, als je de Virus hardware naast de software zet, klinkt de Hardware ook net wat vetter. en ik meen dat acces al eens toegegeven heeft het geluid in het eindstatium wat te "Loudnessen" zoals ze het zelf noemden

Origineel geplaatst door Breed
Wat Nick Nova zegt: vergeet niet dat Akai samplers ook het geluid kleuren. Beats klinken dan inderdaad erg lekker (heel erg punchy), maar sample een 808 bassdrum en je hoort veel minder laag terug. Emu klinken daarentegen veel wolliger maar zijn dan weer warmer in het laag, dit heb ik ook met een Kurzweil sampler gemerkt. Ik denk dat geluidskaarten in dit opzicht veel neutraler klinken, maar het geluid ook niet 'vetter' maken hoewel dit natuurlijk van je smaak afhangt of je deze kleuring beter vindt klinken.

Exact. Akai samplers hebben een een hoorbare dip rondom de 250 Hz. Dit is precies de frequentie die in de studio vaak wat wordt weggefilterd om te voorkomen dat het geluid modderig wordt. Bij drums krijgt men dan de subjectieve ervaring dat het allemaal wat meer punch heeft. Het mist tegelijk echter ook weer wat warmte, wat mij bijvoorbeeld persoonlijk niet zo zou bevallen. Het is allemaal een kwestie van smaak.

ohh, ik had het niet eens in eerste instantie over het laag. Ook het hoog klinkt veel gedefinieerder,, terwijl die Delta echt flinter dun,, op het eerste gehoor wel helder, maar geen definitie heeft.

Origineel geplaatst door Christov
mpc zit speciale compressie in omdat ze voor drums worden gemaakt en dat deze vol klinken....das ook een van de redenen dat een hoop hiphopmuzikanten een mpc gebruiken, omdat alles dan enigzins gaat pompen

Hebbie ook in VST vorm tegenwoordig.
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=25271

En die nonlin2 lijkt me fokking interessant om te kopen.

En denk dat de definitie in het hoog iets met de sampleclock te maken heeft.
Als die niet strak is dan worden de samplingpunten niet goed genomen (ook bij oversampling) en dat klinkt het geluid over het algemeen wat dunner. Waarschijnlijk door de introductie van hogere harmonischen met schaduw frequenties die door de anti aliasing filter niet goed worden weggefilterd.

Back