Een pittige Korg discussie...

Origineel geplaatst door KeesVerkerk
OOH kijk,,, die sr is zo goedkoop,, ik kende dat type niet eens joh.. Heeft ie voor de rest dezelfde specs en engine als al die andere wsen???

intern is de engine wat anders. de A/D, EX en WS1 kunnen met M1R kaarten overweg. De SR met 01/W en 03/W kaarten...

Klank is het zelfde.
Sterker nog de SR is eigenlijk de beste alleen tis lastig programmeren dus slaat hij niet zo aan. Meer voor de presets eigenlijk al kan je daar meer presets in kwijt als in de rest...

A/D heeft nog vocoder als extra
beide racks missen de joystick

Geloof dat er zelfs FM in die SR zat maar weet ik niet zeker. Stond geloo fik op die wavestation site...

Origineel geplaatst door SPACE-ROBOT
ok mijn stelling:

de Wavestation is Korgs beste PCM bak ooit !!!!!!!! die wavesequencing met vectorsynthese maken deze synth tot een unieke bak en er is nog geen bak die dat nadoen naar mijn weten !

Kawai K1 (Mk I en II) hebben ook vector synthese met een primitief soort wavesequencing.
SY22/35 ook.
Maar de Wavestation is inderdaad uniek en heeft deze vorm van synthese wat de trinity/triton/karma dus niet hebben. Maar het concept komt niet van Korg.

En als software is Absynth de absolute wavestation killer.
En Steinbergs Xphraze komt best wel in de buurt.

Nadeel van die Korgs was alleen dat ze best wel pittig waren qua programmeren. En technisch ook niet altijd even degelijk gebouwd. En daarom heeft Korg ook veel meer M1's verkocht dan Wavestations omdat die gewoon geluiden hadden die bruikbaar waren en niet zo moeilijk was.

SR heeft in principe dezelfde specs als de anderen (behalve de non-EX keys).
Dus even grote Wave ROM (4 mb) en dezelfde effecten (55 in totaal, ook vocoder dus).
De non-EX keys heeft minder Wave ROM (2 mb) en minder effecten (49).

De verschillen tussen SR en de rest:
+Meer ROM banks voor de patches.
+Alles in een 1U rackje.
+Minder ruis etc. en super degelijk. Kortom de beste bouwkwaliteit van alle WS'en.
+Iets uitgebreidere MIDI specs.

-Kleine display, lastige bediening. Dus externe editor gebruiken.
-Geen vector joystickie. Dus aansturen met een MIDI faderbox.
-Niet de external audio INs van de A/D.

+/- Ander soort Wave ROM cards. Zoals beschreven.

Voor we een eerdere discussie compleet gaan herhalen, deze thread over Wavestations is ook erg interessant, daar had ik al eens een boel goeie links gepost.

Let ook op de prijzen die Slipperman in bovenstaande thread heeft genoemd...
Opvallend dat vriend S. op dit moment de prijzen van de WS'en én lager inschat, én er tegelijkertijd 1tje te koop vraagt...
Ik zeg: trek je eigen conclusies. Slip: no offense intended, but dream on! :z :z :Z

Laatst gewijzigd:
Klopt trouwens, ja, het programmeren van de Wavestations is erg pittig.
Persoonlijk moet/moest ik erg door de 'cheesy ROMpler' (duffe piano's) en uitgekauwde presets heenbijten.
(o.a. het begin-geluidje uit 'In the air tonight', wat erg op die Machineworks preset uit de D50 lijkt)
Sorry WS liefhebbers, maar op bepaalde momenten klinkt de WS op dat punt gewoon gedateerd.
Je hoort ook wel dat bijv. de reverb effecten gewoon van een generatie of 2 eerder zijn.

Maar inderdaad, die evolving pads die je er uit krijgt zijn moeilijk te dupliceren.
Het best lukt dat met een totaal niet-gerelateerde synth, namelijk de Kawai K5000.
Een Yamaha FS1R doet dit soort dingen ook erg goed!

Zelf heb ik een SR gekocht omdat ik vroeger na het bespelen van een EX keys helemaal lyrisch was.
Jaren lang in m'n gedachte verheerlijkt. En dan zal je uitgerekend zien: op de een of andere manier viel het op het eerste wedergezicht dus een beetje tegen - soms heb je dat... :)

Maar: ik heb besloten 'm toch nog wat tijd te gunnen. Dat werkte in het geval van m'n Microwave ook erg goed. :D
En ik zou niet weten wat voor andere unieke synth er in 1U rackspace past! :W

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Hanz
[B
En ik zou niet weten wat voor andere unieke synth er in 1U rackspace past! :W [/B]

Motif, en dat is niet de eerste de beste.

Ik vind idd veel oudere synth gedateerd aan doen, en zelfs diepgaand editten wil dan niet helpen.

Zelf heb ik een SR gekocht omdat ik vroeger na het bespelen van een EX keys helemaal lyrisch was.
Jaren lang in m'n gedachte verheerlijkt. En dan zal je uitgerekend zien: op de een of andere manier viel het op het eerste wedergezicht dus een beetje tegen - soms heb je dat... :)

Ik kocht in 1990/91 mijn eerste Wavestation nieuw voor bijna 4000 oerhollandse guldens... na een jaar kwam de EX-uitbreiding op de markt....500 piek. ook gekocht. Daarna heb ik me zes jaar helemaal suf geprogrammeerd op die bak. Hem overal voor in gezet en mee naar toe gesleept. Daarna verkocht.
Een jaar of twee geleden 'mijn oude liefde' opnieuw gekocht. En dat was een behoorlijke deceptie. Blijkbaar was ik in de jaren zonder de Wavestation zo gewend geraakt aan 'beter'.......... ;)

Tja, dat kan gebeuren.

Die Wavestation was voor mij toen ik hem nieuw kocht echt een openbaring. En wat mij betreft is het nog steeds een super-synth, maar dan wel een klassieker.

Origineel geplaatst door Cozko
Een jaar of twee geleden 'mijn oude liefde' opnieuw gekocht. En dat was een behoorlijke deceptie. Blijkbaar was ik in de jaren zonder de Wavestation zo gewend geraakt aan 'beter'.......... ;)

Tja, dat kan gebeuren.

[/B]

vergleken met wat dan beter?

vergleken met wat dan beter?

( Met beter, doel ik vooral op de geluidskwaliteit en het bedieningsgemak....)

Beter:
- Yamaha EX5
- Waldorf MWxt
- Waldorf Q
- Virsyn
- Absynth
- Yamaha FS1r
- Kawai K5000s
etc etc

Het concept van de WS blijft natuurlijk wel vrij uniek.

SR heeft in principe dezelfde specs als de anderen (behalve de non-EX keys).
Dus even grote Wave ROM (4 mb) en dezelfde effecten (55 in totaal, ook vocoder dus).
De non-EX keys heeft minder Wave ROM (2 mb) en minder effecten (49).

De verschillen tussen SR en de rest:
+Meer ROM banks voor de patches.
+Alles in een 1U rackje.
+Minder ruis etc. en super degelijk. Kortom de beste bouwkwaliteit van alle WS'en.
+Iets uitgebreidere MIDI specs.

-Kleine display, lastige bediening. Dus externe editor gebruiken.
-Geen vector joystickie. Dus aansturen met een MIDI faderbox.
-Niet de external audio INs van de A/D.

+/- Ander soort Wave ROM cards. Zoals beschreven.

Voor we een eerdere discussie compleet gaan herhalen, deze thread over Wavestations is ook erg interessant, daar had ik al eens een boel goeie links gepost.

Let ook op de prijzen die Slipperman in bovenstaande thread heeft genoemd...
Opvallend dat vriend S. op dit moment de prijzen van de WS'en én lager inschat, én er tegelijkertijd 1tje te koop vraagt...
Ik zeg: trek je eigen conclusies. Slip: no offense intended, but dream on! :z :z :Z

ik roep die prijzen al langer dan dat ik hem te koop vraag. Heb nu wat meer geld dus is het logisch dat ik nu zoek.

waveAD.jpg

waar zie jij een pookje? juist nergens. dat ruit ding is een knop geen pook en die knop zit toevallig ook nog op de SR...

Tis toch alleen de a/d die een externe in heeft en ook als effecten unit gebruikt kan worden?

En idd zoals fuse zegt het concept is niet uniek. Vector synthese vind je in meer bakken alleen wavesequencing heeft enkel een WS en niets anders (behalve de dit jaar uit te komen software versie...)

Origineel geplaatst door Cozko
( Met beter, doel ik vooral op de geluidskwaliteit en het bedieningsgemak....)

Beter:
- Yamaha EX5
- Waldorf MWxt
- Waldorf Q
- Virsyn
- Absynth
- Yamaha FS1r
- Kawai K5000s
etc etc

Het concept van de WS blijft natuurlijk wel vrij uniek.

- Virsyn
- Absynth

Absynth en Virsyn zijn beide softsynths ? en ook wavesequencing en vectorsynthese ?

- Virsyn
- Absynth

Absynth en Virsyn zijn beide softsynths ? en ook wavesequencing en vectorsynthese ?

Ik hoef mijzelf toch niet te citeren? ;)

Voor deze keer dan!

Met beter, doel ik vooral op de geluidskwaliteit en het bedieningsgemak

Het concept van de WS blijft natuurlijk wel vrij uniek. [/B]

Met andere synths zijn ws-achtige geluiden goed te doen: 'evolving pads/sounds'.
Ik zou zeker ook de laatste zijn die de WS zal 'dissen'. Ik heb jarenlang veel plezier gehad met deze bak, maar anno 2004... Dan weet ik het nog niet. Als het dan toch oud moet zijn, dan liever een Prophet VS. In combinatie met een FS1r lijkt me dat een loik setje. ;)

Origineel geplaatst door Slipperman
waveAD.jpg

waar zie jij een pookje? juist nergens. dat ruit ding is een knop geen pook en die knop zit toevallig ook nog op de SR...

Recht onder de ruit knop. Staat recht vooruit dus moeluk te zien! :)
Hier zie je 'm beter:

korgwavead.jpg

Origineel geplaatst door Slipperman
ik roep die prijzen al langer dan dat ik hem te koop vraag. Heb nu wat meer geld dus is het logisch dat ik nu zoek.

waveAD.jpg

Tis toch alleen de a/d die een externe in heeft en ook als effecten unit gebruikt kan worden?

En idd zoals fuse zegt het concept is niet uniek. Vector synthese vind je in meer bakken alleen wavesequencing heeft enkel een WS en niets anders (behalve de dit jaar uit te komen software versie...)

Pookje zit er echt wel...niet zo kribbig...

Aaah die goeie ouwe A/D, mijn schatje :luv:
Ongetwijfeld de beste, krachtigste Wavestation uit de familie.
Zogezegd stokoud, maar hij blijft me zelfs in 2004 nog verrassen.
Toegegeven, de ROM bank is inderdaad een cheesy ROMpler, die wil je gewoonweg niet gebruiken. :r
Maar het zou echt heel fout zijn om de WS te beoordelen op basis van die ROM bank.
Want wat je allemaal in die 3 RAM banken (+ Card) kunt stoppen, hola! :okdan:

Heb hem zelfs gebruikt voor de begintune van het VRT jeugdjournaal op Ketnet !
Dagelijks te horen om 17u, en zaterdag om 10u.

Origineel geplaatst door bikkel
Van het geld van de Triton van de topicstarter koop je een Juno 106 en een WaveStation. Als je een WaveStation koopt koop je hem voor de geluiden die wat lichter en evoluerender zijn, niet om dikke leads mee te maken.

Of ik begrijp niet goed wat je met indirect bedoelt?

Ik heb altijd het gevoel gehad dat er een soort van plastic waasje om de geluiden heen zat.
Het komt er niet echt uit voor mn gevoel.

Origineel geplaatst door Errol
Ik heb altijd het gevoel gehad dat er een soort van plastic waasje om de geluiden heen zat.
Het komt er niet echt uit voor mn gevoel.

ja klopt wel erg digitaal is tie ! Ik was meteen overtuigd na t luisteren van de enkele Alan Davey tracks die weirdo wave sequencing

Schon gut ....;)

Ik heb de A/D al wat jaartjes in het rack vandaar...

Volgens mij is ie juist wel heel uniek. Het probleem alleen is dat ik hem nog in het echt wil horen en bespelen. Dus een heel goed oordeel kan ik daar nu niet over geven. Gelukkig komt er een software variant van uit. Zal vast wel gaan lijken op het origineel, maar dan waarschijnlijk cleaner. :W

Back