Ik vraag me toch af hoe die lui in vredesnaam programmeren...
Enerzijds (de resultaten beluisterende) zullen ze er best verstand van hebben.
Maar kom op: tenzij je ontzettend op het blote metaal programmeert is platformonafhankelijke code nou niet bepaald een onmogelijke opgave hoor. Java werd bijv. al eens genoemd hier.
Doe dan op z'n minst platformonafhankelijke
broncode die je vervolgens platformafhankelijk compileert.
Dat werkt in het geval van Linux ook...
Ik denk kort en goed gezegd dat Clavia echt een probleem heeft: omdat ze zich niet conformeren aan standaard API's (programmeer-interface regels, makkelijk gezegd) en software-architectuur 'best practices' is er een monstrum van een editor ontstaan. Gevolg: zelfs binnen de Windows range werkt het zwikkie niet consistent.
Ik doel hier m.n. op de rare manier waarop de NM editor wél werkt op 98 en niet lekker op Windows XP.
Natuurlijk is het niet onoverkomelijk, maar toch een duidelijk signaal!
Ik vraag me eigenlijk af in hoeverre de 'logica' van de NordMod nu in de editor zit i.p.v. in het apparaatje.
Uit argumenten hoe moeilijk het is de code te porten concludeer ik dat er in de huidige editor-software een stuk meer gebeurt dan alleen maar wat venstertjes en kabeltjes displayen.
Het lijkt wel of er een soort pre-compilatie plaatvindt danwel een boel ingewikkelde logica.
Dat zou ook verklaren waarom Clavia niet gewoon de programmeerspecs van de Modular blootgeeft en de open source community hun support probleem laat oplossen. Zouden ze dat doen dan zou wellicht een boel bedrijfsgeheim boven water komen... (hoe nodig is eigenlijk dat stukje hardware dan nog?)
Een andere mogelijke oorzaak: afhankelijkheid van één 'briljante' programmeur die gewoon werkt zoals hem zelf betaamt. Ik heb legio van dit soort personen meegemaakt als collega: briljante mensen om iets snel voor elkaar te krijgen. Maar omdat alles liefst zo ondoorgrondelijk mogelijk gaat ("afblijven, dit is *mijn* code") en dat soort mensen niet graag verantwoording aflegt krijg je op de langere termijn 3 problemen.
1) Je komt nooit meer van die éne man af. En als die man iets wil of niet wil, heb je pech.
2) Deze persoon 'weet alles al' en laat zich niets gelegen liggen aan nieuwe ontwikkelingen of standaarden.
3) Het is ontzettend lastig mensen in te werken voor support of toekomstige vervanging.
Want die éne man heeft het toch drúk! En alles is toch te ingewikkeld geworden om uit te leggen.
En documentatie? Da's toch nergens voor nodig?
Kortom: nu werkt het. En in de toekomst? Ach, dan zijn we toch allemaal dood!