Ervaringen met Drumcomputers

Re: Re: Re: Airbase

Re: Re: Re: Airbase

Origineel geplaatst door avs
Wil dat zeggen dat je het nooit gebruikt?

Wat vind jij als owner van zo'n beestje van de kwaliteit en gebruikersvriendelijkheid?

Groet,
AVS
heb je t over de airbase of de xbase? als het die laatste is kan ik je vertellen dat de gebruiksvriendelijkheid 0,0 is. oftewel volkomen ruk. ondoordachte interface, veel te omslachtige handelingen, nix intuitief, een zillioen shift-function-bladibla combo's die je vanbuiten moet kennen. alle kenmerken van een slechte interface. misschien werkt het voor jou, maar ik ben er zwaar allergisch aan (en dat geldt voor alle dingen met n slechte interface)

Re: Re: Re: Re: Airbase

Re: Re: Re: Re: Airbase

Origineel geplaatst door divi
heb je t over de airbase of de xbase?

Het gaat mijn in principe over de airbase aangezien deze meer outs heeft en iets beter te plaatsen is.
Volgense mij zijn de sounds die eruitkomen identiek aan elkaar....

Een step sequencer gebruik ik toch niet dus mijn keuze is gevallen op de airbase.

avs

Welke drumputers heb ik gehad :

TR808 :
Tja, weinig toe te voegen, sloopt je woofers...met mn stomme kop ingeruild toen de analoge hype nog net niet was begonnen!

Alesis HR16 :
Ik geloof dat de HR16B toch beter was, deze klonk mij veelste 'akoestisch' ..de tune functie was wel leuk want je kon 2 octaven op en neer geloof ik...goed voor freaky-dingen, maar te weinig geluiden zaten erin..

Alesis SR16 :
Meer sounds, maar die pads waren continu aanslaggevoelig en bij veel drumsounds wil je dat juist niet. Moest steeds meppen om de max. volume te krijgen...Ook zeer akoestisch georienteerd, te weinig electronische sounds...

Emu Procussion : deze heb ik nu nog..
Onbekend maakt onbemind, weinig over te vinden maar zeer veel sounds en pas nu ben ik erachter hoe je meerdere drums op elkaar kunt stapelen...Je kunt ook de starttijd van de drumsample veranderen of laten moduleren door velocity/envelopes/mod-wheel enz enz...Eigenlijk een sampler vol met ROM-drumsounds die op een synth-achtige manier kunt beinvloeden, bv envelope naar pitch, velocity naar panning etc etc...Ik krijg hier goede electro-sounds uit maar ook vette industrial shit...Ook goed voor FX...Vooral 2 snares stapelen zorgt ervoor dat je volledig onbekende snaresounds kunt krijgen...
Front 242 - Up evil is ermee gemaakt en Sheep On Drugs - Greatest hits zit er vol mee...

JV1080 + Expansions :
Niet echt een drumcomputer maar de drumsounds uit de Dance/Technoboards zijn echt wel handig als 909/808 substituten...Als je een beetje goed mixt, klinkt het wel goed...

Heb sinds gisteren weer een drummodule erbij namelijk de volgende...

Jomox Airbase 99

Zo op het eerste oor een lekker bakkie met een goede kick,de sounds zijn wel lekker stevig en de hats vind ik lekker ''crispy'' :W
Dit is voor mij wel een blijvertje ook al wil je hem voor net dat ene geluid gebruiken..
Wel denk ik dat je hem het beste via MIDI kunt editten in combinatie met de software editor is namelijk overzichtelijker en als die knoppen niet zoveel kunnen hebben...

Origineel geplaatst door Kevin
Wel denk ik dat je hem het beste via MIDI kunt editten in combinatie met de software editor is namelijk overzichtelijker en als die knoppen niet zoveel kunnen hebben...
Zeker als de knop op je airbase net zo fantastisch werkt als bij de meeste.... :(. Ik krijg die editor trouwens maar niet aan de praat, op de een of andere manier verstuurt ie gewoon niets. Dus dan maar met die klote knop werken... =(

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Zeker als de knop op je airbase net zo fantastisch werkt als bij de meeste.... :(

Hij werkt wel goed maar je moet wel veel draaien....het had dus wel een grotere knop mogen zijn van mij..

Origineel geplaatst door arnomusicman
Yo, out there!

Ooit iemand van de Roland R-70 gehoord?
Zo niet, hij bestaat echt. Ik heb er nl. 1.
Zitten mega veel drumkits in. En leuk te editten.
Maar een R8 is wel mooier (kun je met cards samples in laden). En hij heeft meer uitgangen (8 dus). De R-70 heeft er 4. Kun je in ieder geval base en snare apart uitsturen naar je mixer.
Er zitten ook nog wat TR909 en 808 sounds enzo in.

Heeft 1 van de andere leden ook een Roland R-70 (gehad)?

JEP een R-70 gehad dit was mijn eerste drumcomputer! De hats waren tengevallend en dus verkocht! Maar daarna de r8 in bezit gehad en met het voordeel van de kaarten en uitgangen hmm een heel stukkie vetter, maar inmiddels heb ik dat ding niet meer zou er wel weer een willen aangezien mijn Drumstation naar de eeuwige jachtvelden is! Ben nu hard aan het zoeken naar een vst drum plugin maar ben er nog niet uit welke nu beukt, ze hebben wel iets maar missen ook iets! Heb nu de Motu mach5 is meer een sampler ja, maar goede edit mogelijkheden alleen, hmm, tja misschien ligt het aan de samples, maar slecht een 2 dagen in gebruik! Buiten dat van een maatje de Dr-008 van FXpansion gehad zitten wel leuke dingen in edit misschien wat te moeilijk of liever je verneukt het drum te snel! Daarnaast de freeware plugins maar ik ben er dus nog niet uit. Moet een focking vette hardcore kick hebben maar nee hoor of het lijkt te veel op andere of het is wel overstuurd maar mis je het laag weer te veel! Nou ja en anders gaat het hardcore project gewoon in de vriezer, want heb geen zin om een maand die shit uit te vogelen!

mijn 405gri, geweldige bak

de 606 funkt als de nete en de write/play switch-mogelijkheid is natuurlijk te gek
maar, ....... IK WIL EEN 808 !!!

Origineel geplaatst door cns
Ben nu hard aan het zoeken naar een vst drum plugin maar ben er nog niet uit welke nu beukt, ze hebben wel iets maar missen ook iets!

SonicCharge MicroTonic al geprobeerd?

de 606 funkt als de nete en de write/play switch-mogelijkheid is natuurlijk te gek
maar, ....... IK WIL EEN 808 !!!

Volgens mij is het realtime switchen van write naar play en vice versa niet mogelijk met de 808. Volgens mij moet je erst op stop drukken en dan kan je pas switchen.

Ik kan me vergissen (die kans is vrij groot, ik heb nooit een 808 gehad), maar ik kan het maar beter ff melden zodat je het kan navragen voordat je een 808 koopt...dan staat je straks niet een eventuele teleurstelling te wachten.

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Volgens mij is het realtime switchen van write naar play en vice versa niet mogelijk met de 808. Volgens mij moet je

dat klopt, dat is niet mogelijk. erg jammer, ik vind dat zo lekker bij de 606.

nee dat weet ik ook... maar van de 606 vind ik dat ook zo super. Alleen die sound van de 808 :{ :P :peukie:

we hebben gespeeld met:

drumcomputer in de Roland d-20: prima ,
Alesis hr16: prima , realsistisch
Yamaha rx15 en rx8: allebei matig wel leuke functies maar klinken zeer 80's,goede oldschool presets prima voor hiphop
Boss dr202: slechte realistische drums wel goed voor drumzzn bass/hiphop

groovenboxen als mc303, djx box, Yamaha RM1x niet te vergeten.

we hebben nog:
Alesis sr16: vet, kan goed beuken
Korg electribe er1: simpel en klinkt goed als oude drumcomputers !
Boss dr3: geen midi out en slechte timing, wel erg leuk meerdere fill ins
Mc303: prima housedrums

Zo he, wat een oude thread he.
Nationale oude-thread-omhoog-schopdag ofzo?

Nou ik ben inmiddels al wat drumcomputers (kleine understatement) verder en dit is mijn tegenwoordige drumset-up. Misschien wel leuk na al die tijd......

3 x TR606 (waarvan een volledig gemod met alles erop en eran)
1 x TR707
1 x CR78
1 x R8M (met 909, 808, powerdrums usa cards)
1 x JV1080 (met techno, asia, hiphop en SFX kits top!)
1 x MFB Kult (drumsamplecd in hardware doosje :))
1 x MFC Analogue Handclap Generator

Maar daar komt zeker te weten nog de nieuwe jomox doos bij (airbase 999)

Take care,

Origineel geplaatst door Alias
@septic
Waarom heb jij je 808 weggedaan?
Is die r8m een goede (goedkope) vervanging?

Omdat ik er 950 voor kon krijgen en dat ik een mooie prijs vond.

En ik mis de 808 kick nog immer, die valt gewoon niet te emuleren.
Alleen te benaderen.

En omdat de 808 niet kan schakelen tussen pattern select en write zonder de sequencer te moeten stoppen.
Dat maakt, zoals al eerder aangegeven hier, de TR606 zon coole bak.

De R8 met 808 kaartje klinkt best goed (met de nodige eq, compressie etc)

tsjeemig ff denken hoor.....

1: boss dr55(?)
2:alesis hr16B
3:alesis sr16
4:roland tr505
5:roland tr606
6:roland tr909
7:roland r8
8:casio rz1
9:sequential drumtraks
10:yamaha ry30(?)
en nu alleen nog een novation drumstation(de rest is verkocht)

is eigenlijk best nog een lijst als je ze zo weer bovenhaald!

Last edited by a moderator:
Origineel geplaatst door Sly Dog
JoMoX AiRBase:
+ échte dance/techno sounds (subtiel tot lekker bruut)
- lastig editen door die ene lamme draaiknop
8/10

TR-808 (op gespeeld bij Yawgmoth)
+ goede interface, prachtige volle sound, goeie swing
- zo op het eerste gezicht geen negatieve punten
9/10

Zo, maar ff reagerend op mijn eigen post van een tijd terug...:)
Bij de Airbase heb ik eindelijk die editor aan de praat gekregen en ik moet zeggen dat dat zwaar relaxed werkt. Het is nu veel makkelijker om mooie drumkits te maken dan wanneer je telkens alles parameter voor parameter (met de nadruk op para) moet gaan instellen. Het werkt nu gewoon veel intuïtiever.

En over de 808, die heb ik al een behoorlijke terug van Yawg over gekocht en bevalt prima.:W Het is alleen wel eens lastig om hem vernieuwend te laten klinken (tenminste, zonder dat de sounds overduidelijk herkenbaar zijn) maar dat hoeft natuurlijk ook niet per se altijd. De kwaliteit van de sounds is in elk geval zeer goed en de geluiden sluiten goed op elkaar aan en liggen eigenlijk ook altijd wel lekker in de mix. Prima werkpaardje.:walker:

na ik ook ff mn drumz

na ik ook ff mn drumz

ik heb een keer de linndrum mk ? die oranje met zwart met houten zijkanten ,...gehuurd bij m-house ,...
was best ok ,...die zou ik graag willen hebben,...voor een redlijke prijs [ iemand ? ]

ik heb gehad,.....
- een drumstation 8.5/10 ; [ 2x ] merkte niet eg verschil tussen v1/2,...en erg makkelijk te editten 808/909 cloon klinkt ook wel ok,..niet overtuigend als je echt hebt gehoord .
- een yamaha rx 5 , 9/10 ; [ vooral value for money ] het is een drum machine ,groot ,12 outs met ok 12 bit samples ; een beetje een on-ontdekte drumdoos van yamaha de grootste,
met aparte volume schuifjes voor de verschillende sounds, zelfs met reverse funcie ,....erg leuk,hoeft niet veel te kosten
- een roland R8 mk2 , 7.5/10 ; met 400 sounds erin,...een van mn eerste drum computers met seq die ik ook echt ging programmeren via de seq ,...ipv op de atari.klonk ok wel statische klank tja samples high qality
- een alesis hr 16 b 7/10 ; een erg leuke -goedkope 12 bit[correct me if ...] sample based drumplayer in typemachine behuizing ...klinkt gewoon wel ok ,
- een boss dr ritm 6/10 ; ,...zo.n platte zilveren, alleen goed voor de trigger
- een tr 606 9/10 ; ,...ik hoe van de sound en de looks / play/ write mogelijkheid ,...staat bijna altijd aan voor de hihats of snare of voor een trigger voor weeer mn cs 30 seq ,...606 = electro sound
- jomox airbase - heb een half jaartje een geleend ,...erg ok met een doepfer pocket control erop ,...voor de nodige edits,...ik zeg een 9/10 voor de brede sound ,...7/10 voor de uitvoering van de machine
- een s950 9/10 ; [is geen drumdoos weet ik maar programeer hier een leuk setjein en stel wat af met deie lo fi filters en je hebt een super old skool drumdoos ,...hangt er natuurlijk vanaf wat je erin stopt

- ik heb het eigenlijk niet sooo op al die nieuwerewetse drum24 bit seq. van boss /zoom /roland ,...en de korg electribjes ,...doemaar een oude drum doos van simmons of een oude sampler ala s550 of s950,..
en knallen voor iedereen

oja kben ook op zoek naar een cr 8000 ,...

:halleluja :dj:

Attachments

• cr8000.jpg
    cr8000.jpg
    31,7 KB · Bekeken: 70
Ik ben jaren aan het klooien met een R5 en heb onlangs een R8mk2 gekocht omdat deze dezelfe sequencer heeft. De hele R serie van roland is trouwens geniaal maar de MK2 slaat alles. Meer geluiden dan nootnummers!! Hele goede 808 909 en CR 78 klanken en de solid kit mmmmmmm

Lekker een patroontje inspelen op de pads is altijd leuker dan programmeren

Is de beste allround machine die er bestaat

Back