midi joystick controller

Origineel geplaatst door Burp
Ha leuk! Meer joystocks in de wereld!

Ben zelf bezig met zo'n DIY kitje van doepfer en heb er nu 2 joysticks aanzitten (ook bij doepfer vandaan, het type dat in een van hun modules zitten). Bij Music House besteld. Niet goedkoop: geloof dat het 48 euro p/st was.

Nu dus 2 joysticks en wil er nog wat knoppen en schuiven op. Meelaten groeien met mijn behoefte zeg maar. En hang hem dan aan mijn Nord Modular. Erg gaaf! Als er interesse voor is kan ik wel eens een plaatje en de paar patches hiero plaatsen waar ik nu mee experimenteer.
Zekers interesse! Zijn het joysticks die terug veren naar het midden?

hey cool zeg...

die joystickies van doepfer vandaan, kun je daar ook 2 controllers tegelijk mee manipuleren,

dus omhoog--omlaag == cc 1
en links--rechts == cc 2

of is het slechts 1 controller per stick...?

Het zijn joysticks die naar midden terugveren. (zit een veertje in die volgens mij vrij eenvoudig weg is te halen zodat ie niet meer terugveerd. Is dan wel weer lastig terug te plaatsen denk ik - heb niet geprobeerd).
En ze bestaan uit 2 potmeters dus twee CC's!

Wat betekent met 2 joysticks 4 CC's tegelijk! (en zelf in te stellen welke CC's of zelfs andere midi stuff met dank aan doepfer). Het idee achter mijn controller is dat ik zoveel mogelijk controls kan besturen met zo min mogelijk handen (heb er maar twee tenslotte) en daar dan mee om te leren gaan ;-)
Heb nog ideeën om knoppen toe te voegen en die zo te plaatsen dat ik m'n duimen niet van de joystick hoef af te halen om ze te bedienen + nog een voetpedaal etc... Nah goed nu nog niet zover. Ik zit nu op mijn werk en ik heb er nog geen foto van gemaakt maar als ik vanavond thuis ben kan ik wel mijn NM patches hier posten. Foto's volgen later dan wel.
Op dit moment is het in een simpel doorzichtig plastic behuizinkje, maar lijkt me erg cool als ik een of andere industrieel ontwerper of iemand die een opleiding daarin doet kan verleiden tot een mooi ergonomisch kastje eromheen te knutselen... wie?

t is misschien wat speels en minder nauwkeurig, maar een spelconsolecontroller van weet ik veel playstation of iets dergelijks, zou dit ook lukke? als ik me niet vergis is de weerstand waarde iets van een 5kOhm (ben hier echter niet compleet zeker van), en springt ook trug naar t midde

Ja, maar da's wat anders. De playstation controllers hebben ook een analoog stikkie! :peukie:

Let er dan wel op: het is geen échte analoge stik. De stuurwaarden worden digitaal doorgegeven. (ik geloof 8-bits).
Dat kan afhankelijk van je bedoelingen positief of negatief uitpakken, dus!

de signalen die het spelconsole stickje uitstuurt zijn digitaal dat klopt, maar die digitale signalen zijn gewoon omgezette potwaarden hoor, als je enkel het stickje gebruikt, zonder de schakeling dan

maar als ie compleet in t midde staat op zowel X en Y as heeft ie dus al een bepaalde weerstands waarde, maar hoe je dit dan zou moete gaan implementere op de midi schakeling daar heb ik momenteel geen flauw benul van.

Ok de foto's van mijn joystick controller hoe die nu is...
Totaaltje:

Attachments

• joy totaal.jpg
    joy totaal.jpg
    26,2 KB · Bekeken: 80
Zo, maar dát ziet er leuk uit! :eureka:

Persoonlijk had ik geen plexiglas gebruikt, en de uitsparingen van de stikkies ietsje netter gemaakt, maar het idee is erg leuk!

Wat zijn nou ongeveer de kosten van het hele zwikkie? (geld & uren)

Ja is niet allemaal 'netjes' nog, zeker die gaten (met een vijl ff snel gedaan) = prototype (wat kastje betreft), doorzichtig vind ik zelf wel ok, maar wil uiteindelijk een knalrood kastje wat lekker in de hand ligt (en mooi bij mijn nord modular past).

Niet goedkoop (uit mijn hoofd volgende prijzen):
- 2 x joysticks (doepfer) a 48,-
- 1 x doepfer DIY kitje a 88,-

Dus op dit moment totaal toch al wel 180,- euro's. Alles besteld bij MusicHouse in Utrecht. Kastje is een verpakking van een Velleman kitje (gratis zeg maar). Wordt nog meer (nog wat knoppen/potjes en mooier kastje... tzt) projectje staat op dit moment even stil vanwege andere prioriteiten. Maar wordt vervolgd en dan zal ik er wel melding van doen alhier.

oh ja, uren valt hard mee! Even wat solderen (uurtje?). Kastje kost meeste tijd. Hangt af van materiaal en hoe netjes ;) je het wilt. Ik denk dat ik er in totaal een klein ochtendje mee bezig ben geweest.
Er is daarna in ieder geval al veel meer tijd in het patchen op mijn modular gaan zitten en het bespelen ervan natuurlijk.

Heeft op dit moment nog geen praktisch resulaat. Maar wil ik ws inzetten in dans/muziek project waar ik het muzikale deel van het duo ben en we vooral improviserend (reagerend op elkaar) bezig zijn. (hoemeer knoppen tegelijk ik kan bedienen hoe beter het me is...)

Back