midi joystick controller

Origineel geplaatst door Draakje
Kut,Kut, kut!!!
Ik had dus een hele uitleg neergetiept over hoe het principe werkte van die uccaps midibox, echt een hele uitleg voor zover ik het begreep, maar met het plaatsen van die afbeelding ging iets mis en nou is al mijn text kwijt. Die bak hierboven is dus een vette midicontroller die volgens dit principe is gebouwd. Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om mijn verhaal nog een keer op te tikken, dus probeer ik het ff heel kort uit te leggen. Je bouwt een core print, een klein printje waar je die PIC op soldeert. Die core print zorgt voor de besturing/communicatie van je apparaat. Aan die core print hang je allemaal losse modulletjes, afhankelijk van wat voor een apparaat je wilt bouwen. Je hebt een moduletje (AIN) waar 32 analoge ingangen aan gekoppeld kunnen worden. Voor een midibox met 64 pots hang je dus twee AIN modulletjes aan je core print. Je hebt een moduletje voor een LCD scherm, een moduletje voor opslag, een moduletje om MTC weer te geven, een usb module om je bak via usb aan je computer te hangen enz. Aan een core module kun je het volgende hangen:
up to 128 digital inputs
up to 128 digital outputs
up to 64 analog inputs
character and graphical dotmatrix LCDs
BankSticks (IIC EEPROMs)
one MIDI In, one MIDI Out, optionally as to-COM interface

Het geheel is een stuk onduidelijker als bij die doepher dingen, maar de mogelijkheden zijn ook veel groter en breeder, geloof ik.

dat laatste vooral ja :P w000t via usb, das wel echt heel erg tegek! ben ook helemaal leip van het idee om er een keyboard aan te hangen... wHElp :P

Origineel geplaatst door Vlex
ahhh lekker :)

ik kwam net op doepfer t volgende tegen:

http://www.doepfer.de/MKE.htm

met andere worden, voor 100 euro de hardware voor een midi keyboard + 2 octaafs velocitysens board. 120euro voor 3 octaafs.

waarom wordt t nou zo prijzig :( 2x PE 1x MKE = 276euro, en dan moet ik nog onderdelen hebben....

daarom nog steeds opzoek naar iemand die kan zeggen of ik mn oude midikeyboard kan inkorten :)

Als je vooral wil zelfbouwen om kosten te besparen, dan raad ik je dat onmiddelijk af. De fabrieken van tegenwoordig kunnen veel voordeliger apparaten bouwen dan dat jij thuis losse onderdelen moet kopen aan elkaar solderen enz. Tegen zo'n behringer faderbak is simpelweg niet op te zelfbouwen. Zelfbouwen is zo leuk omdat je helemaal je eigen bak kan samen stellen, en is heel handig omdat er voor veel oplossingen/mogelijkheden geen apparaat is in de winkel. Daar kwam ik jaren geleden achter toen ik naar de muziekwinkel ging om een externe clock voor mijn 101 te kopen. "Sorry meneer, dat bestaat niet" kreeg ik in iedere muziekzaak te horen, of je moet een midi2cv bak voor zoiets simpel willen kopen.

Ik snapte er nix van: hoezo bestaat niet?! waarom schrijven ze er dat dan op?!Toen ben ik dus samen met een vriend zo'n clock gaan bouwen, en konden we de 101 heerlijk sync met de ms20 en kr55 laten lopen. Sindsdien doe ik zelfbouwen, maar het kost veel geld hoor! En veel dingen kun je beter nieuw in de winkel kopen dan zelfbouwen, denk ik.

Ja daar heb je gelijk in, daarom ben ik ook aant kijken of ik er een keyboard bij kan hangen. dan heb ik echt het ultieme speeltje. Anders kan ik net zo goed een BCF of 33e halen

Kon t niet laten t keyboard idee ook uit te werken, moet nog iets van controllers voor het keyboard bij (lcdtje, paar knopjes) maar ligt aan of ik board van doepfer neem of mn oude verbouw hoe t wordt. (zal boven mn joystick komen)
als t het board van doepfer wordt dan komen er ook 2 modwheels bij, links naast faders)

vmckey.jpg

Laatst gewijzigd:
Kan niet echt meer wachten totdat ik aan de slag kan :) hopelijk met keyboard, maar daar ga ik vanavond naar kijken.

Ik had nog wat vraagjes over onderdelen;

Faders: maakt t uit wat voor faders dit zijn? vca, 'normaal', optisch etc.
Rotary's: Je hebt endless en.. niet endless :P maakt t uit voor de hardware welke eraan komen?
Knopjes: Hier neem ik aan dat t echt druk knoppen moeten zijn, die even een signaal sturen en daarna weer terug gaan op oude plek, dus geen switches. Correct?
Als laatste de joystick: daar heb ik al veel over gelezen in dit topic, nu heeft mn broer nog een 'prof' modelbouw afstandsbediening liggen, waar ik een joystick van mag gebruiken. Waarschijnlijk moeten de pots erin vervangen worden, kan iemand mij vertellen voor wat voor?

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen, dan kan ik aan de slag :) thanx alvast!

Als laatste de joystick: daar heb ik al veel over gelezen in dit topic, nu heeft mn broer nog een 'prof' modelbouw afstandsbediening liggen, waar ik een joystick van mag gebruiken. Waarschijnlijk moeten de pots erin vervangen worden, kan iemand mij vertellen voor wat voor?

de joystick van een afstandsbediening moet kunnen werken, op voorwaarde dat deze potentiometers aanstuurt en niet gewoon contacten.
Burps zijn pots waren 20k geloof ik in dit draadje ergens te hebben gelezen, dus als je voor zo'n doepfer print gaat, kan je waarschijnlijk best de zelfde grootorde nemen.

Ik wilde ff zeggen dat ze op de uCApps site een nieuwe PIC programmer hebben staan die beter zou werken. Deze programmer kan alle PIC's branden van MBHP, incl de PIC voor de nieuwe midi2usb module. Ik was bezig met de eerste programmer, maar ga nu deze nieuwe maken. Ik zal het wel weer laten weten als ik PIC's kan branden.

idd net watkzoek

idd net watkzoek

Origineel geplaatst door Black Castle
ff een linkie

http://www.doepfer.de/pe.htm

das iid netwakzoek,...
ik heb een [niuwe[oude] pc en ben driftig met diverse software prgrms bezig maar mis toch de feeling van button control
wel lachuh dat je je eigen contoller box kan samen stellen ,....

maar volgens mij zijn die faderconrollers en endles draai button controllers van behringer ook aardig uitgebreid,..
en niet soooo duur
ik dach zo,n 180.-[misschien een tippie ,....maargeen joystickert ,...!]

Joystick alternatief

Joystick alternatief

Ik heb voor eenzelfde project via Marktplaats een oude Robbe Proportional (Digital) radio grafische besturing set gekocht voor € 35,- Let niet op het woord "digital"; dat was het toverwoord van de eind jaren tachtig. De joysticks zijn gewoon voorzien van analoge potmeters.

Zie afbeelding!

In mijn geval was het een complete set van remote controller met 2 x- en y-as joysticks inclusief aparte x-y callibratie sliders, vier servo's en een accu lader.
Een joystick is volledig x-y center return en één joystick is x-as center return en y-as trapsgewijs instelbaar; of deze mechanische trappen eenvoudig zijn te verwijderen weet ik niet want dat heb ik niet geprobeerd maar vermoedelijk wel.
De vraag blijft wel of er een veer zit ingeboud om hem center retuurn te maken?

De kast was van aluminium en geheel demontabel en de joysticks zitten erin vastgeschroefd.

Het belangrijkste is dat de controllers uit de jaren tachtig zijn, want vanaf dit punt worden ze steeds vaker uitgevoerd in kunststof behuizingen met de joystick vast gelijmd en bovendien steeds vaker voorzien van alleen x-as of y-as controllers.
Met name voor autootjes wordt veel gebruikt gemaakt van twee enkele as joysticks in plaats van x en y as in één joystick.

Aan de doepfer DIY set kan je maximaal 16 analoge controllers (potmeters en schakelaar) aansluiten, maar je kan meedere printjes via de MIDI in / merge mogelijkheid aansluiten om zo het aantal controllers uit te breiden.

Voor degene die nog een compact MIDI keyboardje zoekt, kan ik de Yamaha CBX-K1 zeer aanbevelen; deze ik goed demonteerbaar, is aanslaggevoelig en heeft bovendien al een pitchbend en een assignable MIDI controller aan boord.

Attachments

• robbe digital.jpg
    robbe digital.jpg
    25,2 KB · Bekeken: 81
Hey gaaf, dat zijn mooie sticks zeg.
Tegenwoordig zitten in die RC dingen alleen maar plastic joysticks lijkt het wel, echt veel minder mooi en minder Tonka.

Re: Joystick alternatief

Re: Joystick alternatief

Origineel geplaatst door Klaas
Ik heb voor eenzelfde project via Marktplaats een oude Robbe Proportional (Digital) radio grafische besturing set gekocht voor € 35,- Let niet op het woord "digital"; dat was het toverwoord van de eind jaren tachtig. De joysticks zijn gewoon voorzien van analoge potmeters.

Zie afbeelding!

In mijn geval was het een complete set van remote controller met 2 x- en y-as joysticks inclusief aparte x-y callibratie sliders, vier servo's en een accu lader.
Een joystick is volledig x-y center return en één joystick is x-as center return en y-as trapsgewijs instelbaar; of deze mechanische trappen eenvoudig zijn te verwijderen weet ik niet want dat heb ik niet geprobeerd maar vermoedelijk wel.
De vraag blijft wel of er een veer zit ingeboud om hem center retuurn te maken?

De kast was van aluminium en geheel demontabel en de joysticks zitten erin vastgeschroefd.

Het belangrijkste is dat de controllers uit de jaren tachtig zijn, want vanaf dit punt worden ze steeds vaker uitgevoerd in kunststof behuizingen met de joystick vast gelijmd en bovendien steeds vaker voorzien van alleen x-as of y-as controllers.
Met name voor autootjes wordt veel gebruikt gemaakt van twee enkele as joysticks in plaats van x en y as in één joystick.

Aan de doepfer DIY set kan je maximaal 16 analoge controllers (potmeters en schakelaar) aansluiten, maar je kan meedere printjes via de MIDI in / merge mogelijkheid aansluiten om zo het aantal controllers uit te breiden.

Voor degene die nog een compact MIDI keyboardje zoekt, kan ik de Yamaha CBX-K1 zeer aanbevelen; deze ik goed demonteerbaar, is aanslaggevoelig en heeft bovendien al een pitchbend en een assignable MIDI controller aan boord.

echt een heel goed idee:okdan:

welke waarde hebben de potmeters? 10k liniear toevallig?

Back