Origineel geplaatst door anoniempje
mooie nuttige test Roel!! hebben veel mensen echt wat aan. inclusief ik
toch valt het me een beetje tegen van die mackie,s ik had ze echt veel hoger ingeschat, nou heb je ze natuurlijk wel met rock beluisterd maar toch. om eerlijk te zijn zou ik eerder uit dat rijtje blind voor de mackies gekozen, daar ben ik nu wel vanaf gestapt
zou je misschien nog wat dieper in detail willen gaan betreft de krk v8 ten opzichte van de mackie,s en dynaudio,s ? betreft de ruimtelijke stereo mix, detail, en het geluid wat uit de monitors lijkt te komen i.p.v. rondom je heen ?
Ik heb er nog eens heel goed over nagedacht,
de KRKs vs de mackies!
Ik heb de HR824 ongeveer 4 jaar geleden gehoord bij een forumlid, in een slechte (lees: betonnen/gipsblok rechthoekige doos) ruimte, en toen was ik érg (echt wel dus) onder de indruk. Was een wow!-die-wil-ik-hebben ervaring!
2 jaar geleden bij een hardcoreproducerend forumlid deze monitors nog eens gehoord, ook een wow!.
Deze monitors klinken goed en vooral strak. (ceedees van laatstgenoemd forumlid klinken op mijn krk's trouwens ook strak) Dus, 2x gehoord, 2x erg goede indruk. Mede vanwege de prijs, want die is niet hoog meer, was het voor mij eigenlijk een echte 1e keus voor monitors.
Dat ze bij feedback zo tegenvielen snapte ik dus écht niet, maar ze klonken daar totaal niet zoals ik verwachtte. vandaar ook mijn matige reactie. en daarom vind ik dat je ze niet kunt vergelijken. Als je gaat luisteren, doe dat even ergens anders dan bij feedback Rdam!
Hoe dan ook klinken ze als een dijk van wat ik weet van mijn studio ervaringen, en vond ik ze bij feedback enorm tegenvallen. Eigenlijk mag je in dat opzicht dus Niet! van mijn mening uitgaan

vind ik. Ik vind het zelf jammer, want de helderheid die ik in deze monitors verwachtte kwam er niet uit. En daarom ben ik mijn ab vergelijking met mackies vroegtijdig gestopt.
De KRK's vs de Dynaudio's.
Betreft de ruimtelijke stereo mix, detail, kan ik vrij kort over zijn. Beide monitors kunnen dat volgens mij prima neerzetten. Bij de KRK's had ik het idee dat ik ín de muziek zat. heel scherp wat betreft stereobeeld, faseverschuivingen en dat soort dingen, je kunt alles gewoon exact plaatsen. Ik moet zeggen dat ik in een 2.0 én 5.0 opstelling de KRK's in een dode kamer heb kunnen beluisteren. Dat zijn herinneringen die je referentiekader voor altijd beinvloeden

ik zocht echt speakers die die belevenis konden reproduceren. De KRK's daar wist ik het van dat die dat konden, en ik ben ervan overtuigd dat Dynaudio's dat ook kunnen.
Dynaudio's zijn qua karakter (synths hebben het, speakers hebben het, ...) anders dan de KRK's.
KRK zijn monitors waar je moe van kunt worden, ze zijn zoals ik het noem in-your-face!. Deze monitors zetten een zeer scherp beeld neer van waar wat nu ook alweer waar zit. Ik heb niet per se het idee dat deze monitors een exact vlak geluidsspectrum weergeven, maar mooi zijn ze.
* zoals trancemo6 zou zeggen (zie hierboven): "Laat de krk, die zijn niet flat genoeg." *
Ik vind het belangrijk dat ik emotie uit de muziek kan halen, en dat lukt met KRK's heel goed. Plaatsing vond ik beter dan bij de Dynaudio speakers.
Dynaudio's zou ik er wel zo naast kopen, wat wil je met je favoriete 2

. Deze monitors geven echt een zeer duidelijk en zeer transparant beeld neer van waar je naar luistert. Wat betreft detaillering is dat sowieso zeer zeer goed. Wat me opviel als je ze vergelijkt met de KRKs is dat de dynaudio's veel rustiger zijn. Dat is wat ik bedoel met transparant. Wel had ik het idee, ook eerder geschreven, dat vooral bij de kleine dynaudio's, het geluid uit de monitors kwam, en het poef! weg was. kortom ik miste de plaatsing die ik er bij de krk's wel uit kon halen. (Misschien is dat juist wel wat men transparantie noemt hoor!?)
Maar, heel sterk punt voor de BM's! --> ik denk dat het monitors zijn waarmee je na uren luisteren nog steeds alle details zonder moeite weet op te merken. Misschien zijn de dynaudio's achteraf zelfs beter, ik weet het niet meer

(maar ben wel heel blij met mn eigen setje luidsprekers!)
voor het laag moet je, imo, sowieso voor de BM6 gaan. De BM5 die miste dat een stukje, zoals ik al eerder schreef zijn er volksstammen die de BM5 als ideale monitor kiezen, mede ook als budget, maarja dat deed het bij mij ook. De BM6 lijkt me een betere keuze ook al is ie duurder, hij is wat meer full-range dan zijn kleinere broertje.
Oja, er zijn héél veel verschillende reviews op internet te vinden (google!) over zowel de krk als de dynaudios. Wat me op is gevallen, is dat de krk's verschillende soorten reacties krijgen, zowel positief als negatief; en dat de dynaudio's echt alleen maar positieve reviews kregen. Dat wil ook wat zeggen! (maar toch kies ik lekker zelf).
Even voor mezelf samenvatten waar ik ook alweer heen wilde,
1. ik wilde een zeer goede, zeer exacte referentie hebben zodat ik weet dat mijn herrie ook maakt-niet-uit-waar-anders perfect tot zijn recht komt. Zowel de krk's als de dynaudio's lijken mij het vertrouwen, de referentie, te geven dat ik zoek (en u snapt dat na de winkel ervaring met de mackies die mij dat op dat moment niet meer gaven). Conclusie: dynaudio of krk.
2. Ik wil dat mijn monitors net zo muzikaal zijn als ik. Nou, daar komen de krk's dus om de hoek kijken, want in het heel kort geven die mij een wat intenser beeld dan de dynaudio's. Conclusie: krk, dan dynaudio. (ook dit kan aan de opstelling in de winkel liggen, dus zelf checken!)
@ anoniempje: dat van dat geluid uit monitors of om je heen is toch een wat subjectieve beleving, iets wat ik zoek,. ik heb, trouwens in de afgelopen dagen, gelezen in een of ander audiofiel artikel, dat in de ideale situatie, je met het licht uit je speakers niet meer weet te plaatsen, dat geeft wel een beetje aan wat ik met "beleving" bedoel. en hoe intenser, hoe minder je de speakers kunt plaatsen zonder licht aan.
Mijn advies:
Zelf luisteren, echt. dan ga je ook met krk's naar huis

of... ? ik ben benieuwd!
Tip:
Omdat je moet kunnen beoordelen of je je speakers kunt vertrouwen moet je dus zélf je monitor-luister-ceedee samenstellen, geen willekeurige U2 cd meenemen dus

. (óf je moet die uit-ste-kend kennen natuurlijk).***