welke monitoren?

Origineel geplaatst door Alan
Even n vraagje tussendoor:

heeft iemand ervaring met de ADAM p22?

adam zijn ok .Bandjes tweater zul je wel van moeten houden . Deze geven een compleet ander hoog dan je gewend bent van dome tweaters . Je kunt die techniek die zij gebruiken zien als reference maar over welke ? reference kwa hi end ? reference voor het gemiddelde ?

ik wil binnenkort bij de musicstore in keulen gaan luisteren, maar misschien dat iemand hier al zegt van jeetje die moet je niet pakken want... Verder wil ik ze gaan vergelijken met de Dynaudio bm6a en de Genelec 8040's.

iemand suggesties (voordat ik ga luisteren)?

Alvast bedankt.

Als je een keer iets groters wil dan nearfield heb ik nog wel een paar sugesties :)

je blijft maar reclame maken he? ;)

Origineel geplaatst door radiance
Soms maken ze per ongeluk iets dat wel door de beugel kan...

B.v. de ADA 8000 is ook waar voor je geld, 8 kanaals analoog en ADAT optiesch in/uit voor iets van 275 euro.
De ADA 8000 schijnt een kopie te zijn van de RME AEB8-I. Hie is ook te modden zie deze thread.

behringer is zeker niet het beste wat te koop is . De ep 1500 klingt minder gelikt dan een hi end eindtrap. Maar het presteerd beter dan de gemiddelde versterker in de woonkamer. Nog eens wil je een gemiddelde hebben of wil je een amp incl speakers die zo goed zijn dat een ander altijd minder klingt .

Ik heb het liefst beide. kan als het moet van active overschakelen op passive .

Origineel geplaatst door King of Snake
je blijft maar reclame maken he? ;)

Ik probeer het gat te vullen tussen near en de mains. Hier zit een enorm gat tussen kwa prijs en dat is niet terecht .

Tegen een massa nearfield fabriek kan ik niet concureren . Maar de grote dure wel .

er is meer dan alleen speakers alles in om en over is mischien wel nog belangrijker

Origineel geplaatst door King of Snake
idd, vertel! :)

De reference+ van scan speak plaats het beeld zo goed, dat heb ik nog niet ergens anders gehoord. Genelec heeft dit bijvoorbeeld een stuk minder. Ik wil ook eens quested beluisteren, daar ben ik nog niet aan toe gekomen. De quested monitoren zijn erg prijzig. Ze geven naar het schijnt, ook een zeer nauwkeurig geluidsbeeld. Overigens bestaat er geen perfecte monitor.

Anywayz, het diep is laag en vol qua karakter, het hoog is sprankelend en het midden zit ook snor. Ik heb ook een stijvere eike behuizing beluisterd, deze vond ik wat minder vol qua laag veel strakker. De orginele mdf kast "ademde" beter. Zeker in het laag, wat wolliger zoals een meeverend "huis" van een viool of contrabas. Dit is natuurlijk een questie van smaak. Wat mij echt opviel is de plaatsing van het geluidsbeeld. Zoals het eigenlijk moet dus ;).

nou bouwen dat ding :)

de scan speak refelator doet het mooie plaatsing werk !

Origineel geplaatst door Mostatic
Skel, ben jij ook bekend met System 215DMT II van tannoy?

misschien beter p.b.jen :)

Voorheen had ik in m'n oude studio (10 years ago) de System 115 DMT II aangestuurd middels 2 amcron versterkers die mono gebridged stonden. Die Tannoys gebruikte ik als blaasbakken. Om het echt hard te laten gaan, zeg maar op discotheek niveau te kunnen gaan.
Ik vond ze goed maar niet het einde en ik geloof ook niet dat je echt kan mixen op zulke kanonnen. Ik denk ook niet dat dat de bedoeling is van zulke monitors. Mixen kan je best op kleine nearfields die liefst héél erg stil moeten staan op het ogenblik dat je mixed.
Vergeet ook niet dat je voor die 215 enorme 'stoven' van versterkers moet hebben ! (2x 1000 Watt is niks voor die krengen)
Die Tannoys 115DMT heb ik dan verkocht en opgelegd voor een paar Blue Box van SA, inclusief de Digitale EQ.
Tot op de dag van vandaag heb ik ontzettende spijt dat ik die set Blue Box verkocht heb...gedane zaken nemen geen keer...
Nu kan ik je garanderen dat zo een setje Blue Box SNOERHARD gaat in een ruimte van 4x6... (2x 1Kw !)
Maar om te mixen vind ik zo een kanjers echt niet haalbaar. Ook niet de grote kasten van bekende monitor merken dan.

Origineel geplaatst door mischa
Ik probeer het gat te vullen tussen near en de mains. Hier zit een enorm gat tussen kwa prijs en dat is niet terecht .

Tegen een massa nearfield fabriek kan ik niet concureren . Maar de grote dure wel .

Ok Misch,

Wat mij interesseert is een setje passief met een 12" driver en hoog + eventueel een losse sub.
Ik kijk naar Quested en Genelec...maar ik vind ze erg duur voor wat ze zijn hoewel ze beide uitmuntend goed klinken. De losse sub bij Quested alleen kost al 2500 euro !! Maar als je de klank van die losse sub hoort begin je wel bijna spontaan te masturberen...zelden heb ik zoiets gehoord. Vraag Ampco naar een demo en besluit zelf.

Dus Misch, wat kan je voorstellen in prijs voor een setje met 12" drivers ? En dan de vraag die op m'n lippen brandt :
welk merk drivers gebruik je ?
Ik wil wel echt eens komen luisteren...

Laatst gewijzigd:
juist omdat kwested etc te duur zijn ben ik in 1e instantie voor mezelf monitors gaan ontwikkelen . kan dus omdat ik er niet van hoef te leven scherp geprijst monitors bouwen op maat. Er zijn 2 standaard types een compact 3 weg systeem ( 55 keer 50 keer 30 60 kg stuk ) deze heeft 1 10 inch woover met een maximale uitslag van 40 mm Dit is kwa lucht verplaatsing veel meer dan 1 15 inch . De 2e 10 inch is een passive membraam die de funtie bassreflec vervult .

Dit systeem kan kwa tweater op smaak gemaakt worden ( tweater doet 90 % van je geluid en is het belangrijkste kwa stereo plaatsing afstraalgedrag etc ) prijs is 1500 euro stuk incl spickes . Je kunt em natuurlijk ook active aansturen wat nog veel mooier is. reken op een 600 euro per kant extra . Dan heb je 1 19 inch rack vol met x-overs en amps erbij , kan alles uit leggen maar heeft nu geen zin , wat je zou kunnen overwegen is b.v. een externe x-over ( passiv e )zodat je aan de buitenkant van de speaker alles los kunt aansturen , je kunt dan namelijk altijd nog active gaan

Kan ook afgemonteerd worden met 12 inch driver van het zelfde soort mog je dat echt belangrijk vinden .

Nadeel van het systeem is dat het rendement vrij laag is je moet een dikke amp hebben maar voor het formaat heb je dan een monster die met gemak 3 keer duurdere system verslaat .

het andere systeem bestaat uit een losse 3 weg en bijpassende sub .Normaal alleen active maar passive kan ook . De prijs is een 6500 euro voor een compleet systeem incl poten en bekabeling . Drivers : 2 keer 10 inch hi end woovers scan speak earthworks sigma 6 low/mid en hoog unit ( earthworks sigma passive nearfield kost al 3750 euro set ) En Quested dome middentoner . Nogmaalt erg aan de prijs.. reken voor een passive set een 1200 euro minder. Uit 1 stuk 4000 euro set . Het active systeem word o.a. gebruikt door rank 1 .

voor veranderingen wensen etc etc betaal je gewoon de meer of minder prijs van de inkoop rechtstreeks van de fabriek .. Wil je b.v. de beste tweater op dit moment betaal je per stuk 240 euro meer ( tweaters kosten nu 1 maal 480 stuk !! )

Ook lever ik broadbandabsorbers om freq gebied van 50 tot 10 000 hz vlak te krijgen . kijk op www.realtraps.com voor een soortgelijk product .. Voor een normale ruimte moet je een 6 panelen hebben . Deze zijn 100 euro stuk ( metalen gepoedercoate frame )

vr gr mischa

dit is de 3 weg met bijpasende sub om 5.1 2.1 of zoals afgebeeld 2.2 . Je kunt voor hele grote ruimtes ook een sub links en rechts aan elke kan van 1 3 weg zetten . 4 subs en 2 3 wegjes totaal.

Attachments

• benno 1.jpg
    benno 1.jpg
    19,7 KB · Bekeken: 136
DAMN! Prachtig spul Mischa - om te zien in ieder geval al, en als ik lees wat voor componenten erin gaan zal het ook niet misselijk klinken.

Misschien zou het zelfbouw/Mischa verhaal een aparte thread moeten hebben, want 'welke monitor' threads zie je snel over het hoofd... Ik had zelf nog nooit van Speakerland of Scan Speak gehoord, en dat soort dingen zijn voor de handige jongens onder ons toch wel goed om te weten. En als ik in de markt was voor 'n setje midfields dan zou ik toch eerst even in Loppersum gaan kijken.

Ik sta zelf ook op het punt om 'n stel actieve nearfields te kopen in het segment 1500-2000 euro (set). Ik kan van iemand voor 'n spotprijs (<2000) 'n setje Genelec 8050 krijgen, maar volgens mij heb je 'n flinke ruimte nodig om die dingen 'n beetje tot hun recht te laten komen. In de eerste plaats om al die bas-energie wat lucht te geven, en volgens Bob Katz moeten ze 'n flink stuk van de achtermuur af staan, en moet je er zelf ook niet te dicht op zitten. Ik ga waarschijnlijk binnenkort verhuizen, maar vooralsnog zit ik in 'n hok van 3x4. Dus ik denk dat ik pas voor die (toch wel stoere) 8050s.

Bleef er over in mijn shortlist:

Mackie 824 (eventueel 624)
Genelec 8040
Dynaudio BM6a

Ik ben best bereid meer uit te geven, maar toevallig kosten ze allemaal precies 1275 (ex) per set bij Thomann (933 voor de 624). Ik neig nu sterk naar de BM6a, puur op basis van wat ik gehoord en gelezen heb. De een houdt van Mackie, de ander van Genelec, maar over de BM6a is vrijwel iedereen die ze heeft gehoord lovend (zie bijv. deze review op ProRec). Van wat ik lees klinken ze ook op lager volume zeer overtuigend, en dat is voor mij belangrijker dan keihard kunnen knallen. De bas gaat natuurlijk minder diep dan de 824, maar dat is voor 'n kleine ruimte waarschijnlijk een voordeel.

Ik heb m'n creditcard in de aanslag. Iemand nog op- of aanmerkingen?

8050 grote ruimte nodig ? ver van de muur ? tis zo dat als je de speakers verder van de muur zet minder last heb van reflecties nadeel is dat het vaak gebeurd dat je in een gat zit waar geen bass meer is . Beste wat je kunt doen is flush mounting d.w.z. inbouwen in je muur of zelf even een muur maken onder een hoek , Op deze manier heb je zo 3 tot 6 db meer rendement .Alles valt en staat met room acoustics . De meeste controllrooms zijn betrekkelijk klein en zeer goed geisoleerd . In deze ruimtes heb je nagenoeg geen bass met nearfields . Als je met een 20 cm woover veel bass heb in een 20 m2 ruimte weet je zeker dat het overgrote deel aan energie refleties zijn . Zet ze maar eens buiten neer dan hoor je wat ze zonder reflecties doen . Een set nearfields in een galm hok zetten is niks mis mee , nearfields zijn ook bedoeld om een gemiddeld beelt te krijgen en als je dan gemidelde galm heb zonder dips of pieken kun je prima beoordelen . Typies voor slechte ruimtes is dat je een stuk meer detail van je speaker krijgt als je ze wat dichterbij zet . Het grote klank verschil tussen b.v. dynaudio en mackie is vrij simpel . mackie heeft aan de achterkant een passive woover die het ultra laag in een gemiddelde ruimte veel te overdreven neerzet. Zet je de mackie ver van de muur in een redelijk geisoleerde ruimte vallen ze door de mand kwa bass . Dynaudio klingt gedetaijeerder omdat de vorm en materiaal van hun woovers lang niet zoveer rondstralen als een mackie b.v. de dynaudio geeft een meer gefocused beeld. daardoor heb je minder last van reflecties en hoor je meer details . Nadeel is dat ze ( beter ) klinken dan het gemiddelde en dat ze ook sneller zorgen voor luistermoeheid . De mackie zal in een goed geisoleerde ruimte lekkerder klinken met lange sesies. Tis eigelijk raar overdreven geluid word eerst ervaren als prestig en hee hier hoor ik meer op en later word het vernomen als gehyped geluid wat vermoeiend is ( b.v. bose ) Ook is de sterke motor en spoel van dynaudio in staat om enorm snel te werken . zelfs vele malen sneller dan de gemiddelde speaker . De ultieme audiophile speaker voor het geld

echt slecht spul is er niet met alles kun je gewoon lekker muziek maken .

voor de mensen die echt de detais in willen duiken wil ik gewoon een totaal pakket kunnen aanbieden van plaatsing isolatie phaze instellingen en timings correcties in je ruimte etc etc .

het model hieronder is vers van de pers. 3 speakon ingangen achterop om extern de boel aan te sturen met 1 active x-over en 3 stereo amps. ( active x-over en amps een 1000 euro compleet ) Wat heb je dan meer als een active speaker ? phaze correctie per 5 graden traploos x-over 48 !!! db filters eq per speaker en limiter temeratuur correctie timing units onderling etc etc dit vind je alleen in de duurste monitors van dikke middenklasser plus .Tis eigelijk een systeem die zeker een goeie ruimte verdient en waarmee je d.m.v. de super x-over de puntjes op de I kunt zetten . Je kunt b.v. presets maken van verschillende instellingen ( denk aan lofi b,v. )

ALs je nu al monitors heb is het mischien beter om eerst je ruimte een beetje te isoleren m.b.v. broadband absorbers . Het zou heel goed kunnen dat dan alle ja maar s veranderen in hee hier kan ik weer even verder mee

mijn persoonlijke mening over de nieuwe genelecs is een beetje dubbel . Ik weet dat de form van de behuizing het zeker niet slechter maakt maar in de praktijk helpt het geen donder omdat je desk mixer synths etc weer het geluid reflecteren .. dan ben je alle voordelen van ronde behuizing weer kwijt . vind ze er niet echt mooi uitzien . teveel bla bla over hun geweldige pootjes systeem . Het ontkoppelen van je speaker door pootjes spickes of schuimrubber helpt kwa chorus . Maakt niet uit hoe je het doet . het contact geluid verminderd maar je speakers maken overal geluid als het goed is en dus trilt alles mee op het geluid . Heb situaties gezien waaruit bleek dat het verplaatsen van 1 speaker ( maar 2 cm ) een zware comb filter ongedaan is gemaakt ( phaze verschil door de muren )

de freq specs van speakers moet je geen dr** van aantrekken die zijn gemeten in een dode ruimte op 1 meter afstand. Dan klingt lijkt zelfs bose goed te zijn . Staat nix over hoe het zit met phaze of hoe goed de harmonics worden weergegeven . Wat heeft een sinus sweep te maken met muziek ? Een sinus in een dode ruimte is alleen grappig om te weten of de balance tussen tweater en laag goed staat .

waarom laten ze nooit een nagalm 3 d tabel zien waaraan je kunt zien wat hij echt doet ?

belangrijkste voor mij is om op een normaal niveau alles goed te horen een groot sweet spot en totaal geen vermoeide oren krijgen .

Attachments

• xls 1.jpg
    xls 1.jpg
    14 KB · Bekeken: 129
eve een paar specs . de woover op de foto hierboven kan 4 cm uitslaan. tot 17 hz vlak tweater loopt zonder problemen door tot 40 000 hz ( sacd ) 60 kilo stuk formaat 50 breed 55 hoog en 30 cm diep incl spickes

Origineel geplaatst door lo-fi

Bleef er over in mijn shortlist:

Mackie 824 (eventueel 624)
Genelec 8040
Dynaudio BM6a

heb je de KRK V8 actieve monitoren al gehoord? die vind ik erg strak klinken...vooral in het laag...
ze staan bij feedback voor 670 euri geloof ik...

Origineel geplaatst door hansbakker
heb je de KRK V8 actieve monitoren al gehoord? die vind ik erg strak klinken...vooral in het laag...
ze staan bij feedback voor 670 euri geloof ik...

Jij vond V8's toch zo slecht klinken ?

Ik krijg de indruk dat die Mischa weet waar hij over praat.

Mischa, jij doet alleen aan midfield/main of op z'n minst heeeele grote nearfields? Is het niet mogelijk om een actieve 2-weg nearfield te bouwen in het HR824 - 1030a - BM6a segment? Als je voorrekent wat voor onderdelen er in een HR624 gaan dan moet daar nog best wat winst te behalen zijn.

En als ik zo vrij mag zijn, check even mijn situatie wat betreft nieuwe monitors. Elk gegrond advies is welkom, want ik wil nu gvd wel 'n keer de knoop doorhakken. In de winkel luisteren schoot ook niet op.

Here goes:

- het gaat om een slaapkamerstudio, grofweg 3x4x2,5

- waarschijnlijk ga ik verhuizen naar wat groters, maar dan staat de boel in de huiskamer. De kans dat ik 'n ideale studioruimte vind is op korte termijn zeer klein.

- Behalve 6 platen van dat standaard zwarte noppenspul heb ik (nog) niets aan acoustiek gedaan

- ik maak vooral hiphop met samples - ik heb zelden of nooit met zang of bijvoorbeeld acoustische gitaar te maken.

- Ik luister normaal gesproken niet te hard af (buren en m'n eigen oren), het is leuk om te weten dat je de boel eens goed open zou kunnen draaien, maar performance op laag volume is belangrijker.

- ik kan 'n stel ex-demo 8050a krijgen voor 1850 inc btw (!!) Dat kan ik betalen, maar ik zou ook liever niet meer dan dat uitgeven - ik ben hier niet de nieuwe Abbey Road aan het installeren.

- de HR824, BM6a, en 8040 kosten momenteel 1518 de set in Duitsland. Dan hou je nog wat geld over voor wat absorbers ofzo.

- Ik werk momenteel met Absolute 2s en 'n Rotel amp - alles zou dus 'n vooruitgang zijn!

2 weg systemen kan ik niet tegenaan helaas. Ik zoek altijd de juiste balance tussen materiaal en bewerkings kosten . Een mackie 642 nearfiels copy zonder amps komt op een 350 euro per set incl hout zelfbouw . Als je een kennis heb die een beetje goed kan spuiten heb je dan een leuk setje om mee te beginnen . amps komen op een 220 per stuk . Je moet dan wel een speciaal om maar gemaakt paket laten maken omdat de amp in een eige gesloten behuizing moet zitten. ( meer prijs mdf is zo een 100 euro omdat ze instelkosten hebben etc . Dan nog isolatie kables solderen .

kosten :

350 euro voor tweater en woover en mdf paker
100 euro meerprijs mdf voor active versie
440 euro amps
50 euro isolatie
150 euro spuitkosten ( als je het laat doen )

1090 euro voor een zelfbouwsetje . Ik kan dus never no way tegen de fabrieken op .

nu even een ander voorbeeld . genelec 1038 ( 1 keer 15 inch woover ) en de grotere broer met 2 keer 15 inch woover

in de winkel kost de 1038 een 5000 stuk active en de grotere broer met dus 2 keer 15 inch een 10 000 stuk active .

enige verschil is een zwaardere amp en 1 extra woover . grotere kast en wat meer volume. totale meerprijs is een 500 a 600 euro aan inkoop delen . Ik reken geen marge voor inkoop delen dat is op wens maar ik reken wel man uren .

Ik hoop dat ik hiermee duidelijk kan maken dat hoe groter en zwaarder de monitor is hoe (( goedkoper )) ik iets kan maken .Of ik nu 1 of 2 woovers moet monteren en een iets grotere kast moet maken maakt kwa man uren niet veel uit .

op dit gebied kan ik dus met gemak concureren

PMC TB2S-+! in combinatie met Bryston Powerpac 60 of 120!!!
Da's de ultimieme combinatie! :P
Heb Dynaudio, Genelec en Krk gehad?! (Waarvan Genelec zeker goed zijn?!)
Maar... Dit setje PMC Tb2-S+ in combinatie met Bryston Powerpac 120?! Fenomenaal!!!!!!!! :{
Tering, wat is dat een uitgesproken klapper!!! Dit verslaat gewoon alles!!! :{

1 raad...?! kopen, kopen, kopen!!! :{

Neem van mij aan?! Doen!!!

:D

Origineel geplaatst door Cisco
Maar... Dit setje PMC Tb2-S+ in combinatie met Bryston Powerpac 120?! Fenomenaal!!!!!!!! :{

Ben je wel aardig wat voor kwijt toch? Laat ik het zo zeggen, wat was je er voor kwijt?

:)

Zat daar ook aan te denken.

@Mischa, ben jij bekent met PMC? Je kent ook de Scan Speak reference, In welk opzich kun je deze met elkaar vergelijken als je ze kent. Verschillen bedoel ik dan. Pakken we Quested er ook nog even bij :)

Als je ze allemaal kent tenminste, hihi!

Origineel geplaatst door Cisco

Goed punt. Ik heb inderdaad nog nooit 'n kwaad woord gehoord over PMC. Maar waar zijn die dingen te koop? De Duitse prijsvechters hebben ze iig niet in huis...

Back