welke monitoren?

als ik op een andere plek in de kamer sta ongeveer iets verder als een meter van mn sweetspot hoor ik echt veel meer laag en dan vooral als ik kwa niveau onder de sweetspot luister.. kan ik mn sweetspot nog wel vertrouwen?
of is mn akoestiek echt zwaar beroerd? heb wel een schuindak tegenover de sweetspot heb gelezen dat dit zwaar beroerd zou moeten zijn.. komt t hierdoor dat t laag op andere plekken echt helemaal schijnt door te dreunen terwijl ik t in de sweetspot wel ok vindt klinken?

dat heten staande golven... op bepaalde plaatsen stapelen die zich op en daarom hoor je die frequentie versterkt. ga maar na met een octaafje (van C tot c dus) basnootjes... als het goed is zitten er volumeverschillen in tussen de verschillende noten. dit is een gevolg van staande golven (die versterken elkaar of doven elkaar juist uit).

ah, ok bedankt voor de info, dit is dus standaard bij iedereen t geval?

Zelf HR824's hier staan. Bij Feedback geluisterd vooral tussen de Dyn's en Mackie's... Vond de Dyn's in het laag wat te kort komen en het hoog wat fel oid. (Verder echt niet slecht!!)
Ook de KrK's beluisterd maar vond dat het geluid daar erg in de speaker bleef hangen en niet echt kon beoordelen wat er nou eigenlijk met het geluid gebeurde.

Origineel geplaatst door gerrie79
ik heb de 600 even gehad en vrij snel dynaudio speakers gekocht.
Die 600 zijn zeker niet slecht! maar smaken verschillen.

Waarom dan toch dyn's? Omdat die 600's niet echt je smaak waren? Leg me eens uit: hoe klonken ze (of niet)?

Origineel geplaatst door Origin X
Waarom dan toch dyn's? Omdat die 600's niet echt je smaak waren? Leg me eens uit: hoe klonken ze (of niet)?

Ik ben ook erg benieuwd naar de motivering.

8~
Klein & Hummel O 300 D

Ik zeg verder niks.

okey,

k heb t allemaal doorgelezen, maar kom er zelf nog niet goed uit.

Ik ga een nieuwe, kleine (5x4m) studio bouwen en wil hiervoor de geschikte monitoren.

Ik maak franse house-achtige dingen (Daft, Superdiscount), dus de basskick met lekker rond en warm klinken, maar het moet wel een goede referentie blijven. ik heb afgelopen zaterdag de genelecs 8050, de event tr8 en de bleu sky's gehoord, waarvan ik alleen van de genelecs onder de indruk was. Zo moet t klinken!, maar ik hoor ook negatieve dingen over de genelecs: ze zouden vermoeiend zijn om een hele dag mee te mixen. Van de dynaudio BM 6A + subwoofer lees ik veel positieve dingen op het web, maar vandaag weer van iemand gehoord dat t klinkt alsof er een vot over ligt (antwerps voor doek ;). Hij had zelf de adam s3A's en die vond ik goed klinken, maar hiervan heb ik geen A/B test kunnen doen met de Genelecs. Hij vond de boxen van Quested ook erg goed. Humm...
Weet iemand een goeie lokatie waar ik al deze montoren kan uitchecken, of heeft iemand nog een opinion hierover?

Thanx!

Rockwell

Origineel geplaatst door Rockwell
Van de dynaudio BM 6A + subwoofer lees ik veel positieve dingen op het web, maar vandaag weer van iemand gehoord dat t klinkt alsof er een vot over ligt (antwerps voor doek ;).

Dynaudio BM15A dan.

Ik zeg toch nog eens wat : ga toch alsjeblieft eens luisteren naar een setje Klein & Hummels!
Niet voor niets een nieuwe standaard in afluistering bij veel radiostations en bijv. topformat mixed er ook op. Echt een geweldige speaker!

@Rockwell

Check ook de krk serie eens ..heb zelf de rp8 en vindt ze erg natuurgetrouw klonken..ze vertalen uitstekend naar adere systemen. Ik maak de zelfde soort stijl muziek. Fonky filter tunes en techno.
De krk V serie moet nog lekkerder klinken. De rp8 is iig een dikke bang for the buck maar dat was al wel langer bekend;)

Gr,

Chris

ik heb een tijdje geleden met die krk's gewerkt en was hier niet tevreden van. Het geluid opzich is redelijk goed, alleen de referentie is naar mijn gevoel zoek. Teweinig mid. Dus de Krk's heb ik van mijn lijstje geschrapt. Ik ga vandaag, als de planning het toelaat, nog wat monitoren uitchecken...

Origineel geplaatst door Rockwell
ik heb een tijdje geleden met die krk's gewerkt en was hier niet tevreden van. Het geluid opzich is redelijk goed, alleen de referentie is naar mijn gevoel zoek. Teweinig mid. Dus de Krk's heb ik van mijn lijstje geschrapt. Ik ga vandaag, als de planning het toelaat, nog wat monitoren uitchecken...

Was het zeker de rokit serie waar je mee hebt gewerkt, de v serie heeft namelijk totaal niet te weinig mid

Mijn budget is 530 euro, waar zal ik dan voor gaan..
Voor de KRK RP5's ?
Of bijv. voor de voor de Event TR5E's.
539eu is wel echt m'n max.
Latertjes,
P.

[Keuze] KRK RP5, RP6, of RP8?

[Keuze] KRK RP5, RP6, of RP8?

Ik had eerst de RP5 van KRK op het oog, omdat het een redelijke monitor moest zijn voor een nog redelijkere prijs.

Nadat ik van meerdere mensen gelezen had dat de RP6 een veel betere basweergave heeft dan de RP5, zat ik er aan te denken om mijn budget toch ietsje te verhogen en voor dat type te gaan.

Maar nu lees ik weer, dat een RP8 een veel betere keus is dan de RP6.

Ja zo kan je eeuwig doorgaan natuurlijk.
Mijn voornaamste punt, is budget. Budgettair gezien ging ik eerst uit van de RP5, dus dan legt de RP8 daar wel weer een redelijk stukje bovenop. De RP6 is een mooie middenweg qua prijs, maar als de RP8 echt een stuk beter is als de RP6 dan leg ik die 50 euro p.s. wel bij.

Wat is nou een verstandige keuze, qua prijs/kwaliteit verhouding?

En dan nog iets...

In dit artikel worden Behringer Thruths zelf geprefereerd boven KRK V8's.

Beetje oneerlijk, want je moet de resultaten van die test zien als prijs/kwaliteit verhouding.

Maar goed, dat zijn pas nog eens goedkope speakertjes. Interessant natuurlijk, maar ik ben toch erg benieuwd hoe die dan tegenover de KRK RP serie staan.

Iemand ervaring met het beluisteren van allebei?

Ik heb nog even wat rondgebeld en denk toch dat ik voor de genelecs 8050A ga.
Volgens hem viel de vermoeidheid bijzonder goed mee. Heeft er nog iemand ervaring met deze genelecs?
Kun je hier een volledige dag prettig mee mixen? En qua referentie? Iemand ooit meegemaakt dat de mix met genelecs te weinig mid heeft op ander hifi systemen?

@Origin X

Ik ben van mening dat je best:

- ofwel zo veel mogelijk geld uitgeeft aan monitors, en dan onmiddellijk je ruimte acoustisch optimaliseert,

- ofwel zo weinig mogelijk geld uitgeeft aan monitors, en de mastering bij iemand anders / door iemand anders laat doen

Een "middenklasse" monitor zal toch nooit aan al je wensen kunnen voldoen, dus waarom zou je er dan je geld en tijd in steken? Hou het goedkoop, of smijt met geld, maar niks tussenin is mijn raad.

Ik zou niet twijfelen en direct voor de Budget Alesis Monitor One MKII gaan. Heb ik al vaak zien staan en gehoord, en ik vind ze persoonlijk beter klinken dan Behringer Truth of KRK. En dat voor minder geld...

Origineel geplaatst door Eclectus
Ik ben van mening dat je best:

- ofwel zo veel mogelijk geld uitgeeft aan monitors, en dan onmiddellijk je ruimte acoustisch optimaliseert,

- ofwel zo weinig mogelijk geld uitgeeft aan monitors, en de mastering bij iemand anders / door iemand anders laat doen

Een "middenklasse" monitor zal toch nooit aan al je wensen kunnen voldoen, dus waarom zou je er dan je geld en tijd in steken? Hou het goedkoop, of smijt met geld, maar niks tussenin is mijn raad.

Gedeeltelijk mee eens, alleen heb ik als extra wens dat ze wel een beetje lekker moeten klinken.
"Ja maar het gaat toch om de neutrale klank". Ja, maar als ik er muziek op draai moet ik ook van het geluid kunnen genieten als je snapt wat ik bedoel. Met 'lekker' bedoel ik bijvoorbeeld een goede basweergave.

Mijn keuze zal ik waarschijnlijk hieruit gaan maken.

- Behringer B 2031 A (159,- p.s.)

- Alesis Monitor One Active MKII (169,- p.s.)

- Krk RP5 (199,- p.s.)

- Krk RP6 (249,- p.s.) < Als die veel beter is dan de RP5

- Tweedehands 'betere' monitors dan bovengenoemden voor dezelfde prijs. (maar welke???)

(Prijzen gaan uit van de Feedback prijzen, liggen lager op http://www.playback-europe.com/)

Back