welke monitoren?

Zit bij aanschaf van nieuwe monitoren te twijfelen tussen genelec 8020 en alesis m1 mk2.
Iemand suggesties?

grtz ;lex

Mijn voorkeur is de 8020 (heb ik zelf hier ook staan) maar de makkelijkste oplossing is ergens gaan luisteren. Dan hoor je zelf de verschillen

die frequenties zijn kantelpunten, er komt onder die freq echt nog wel wat geluid uit. aan de andere kant, als die genelecs idd bij 66 hz kantelen, moet je wel een sub hebben. maar een sub goed integreren met satellieten is ook niet altijd makkelijk.

kan je niet afspreken met de winkel dat je de ene set koopt, en dan binnen een week mag inruilen voor de ander als je dat zou willen?

heb toch maar de knoop doorgehakt dat ik eerst voor een extra paar monitoren ga...

maar welke van de 2?

1. Tannoy Reveal 5A Active 2-way Studio Monitors
2. Alesis M1 ACtive Mk2 studio monitor

Dynaudio klinkt toch wel het beste imo.

Had toendertijd toen ik monitors kocht erg ruimte gebrek.. dus werden het vxt 4's dat waren de kleinste die er waren. Ja oke er waren wel genelecs maar dat geluid wat daar uit kwam .. bff. :-)

Maargoed moet zeggen dat de vxt4 ook echt prima boxen zijn :-)

Ik heb eigenlijk geen verstand van monitoren. Ik gebruik nu Bose 201 stereo speakers. Ik heb ook een AKG-701 koptelefoon maar bass kan ik daar toch echt niet goed op mixen/horen/voelen. Ik wil binnenkort wel een goede paar monitoren halen. Ik ga ze uiteraard testen en vergelijken van te voren maar ik heb toch even een vraagje:

Ik hoorde laatst dat de Mackie 824's zonder subwoofer gebruikt kunnen worden voor een goede mix. De Mackies gaan dan ook tot 35 hz.
Ik vroeg me af of de Dynaudio BM6 mkII ook zonder subwoofer gebruikt kunnen worden voor een goed mix? Deze zijn wat kleiner en gaan tot 40 hz.
Ik maak meestal harde techno/industrial en ambient. Thanks.

Monitors is zeker het eerste wat je moet aanschaffen afmixen op hifi boxen heb ik in het begin ook wel gedaan maar daar krijg je echt geen goede mix mee. De mackie hr 824's gaan idd lekker laag, gebruik ze zelf al jaren voor het mixen van hardcore en industrial. En ja als je harde techno of industrial wilt maken wil je wel horen wat je in het laag aan het doen bent. Wel moet ik er bij zeggen zoals je misschien in mijn topic heb kunnen lezen dat elke ruimte anders klinkt.

Ook als je voor de mackies gaat zou ik wel voor het oude type gaan. Heb gehoord dat de mkII niet zo goed klinken. Al heb ik deze nog nooit kunnen beluisteren.

Die Dynaudio's heb ik ook nog nooit gehoord wel een ander type ervan maar denk als je monitors wilt die een goed beeld in het laag weergeven zonder een sub erbij te hoeven zetten dat de mackies wel ok zijn. Onthou alleen wel dat je dus ook echt geen sub (van dezelfde serie dan) kan kopen bij de 824's

Succes :)

Dynaudio klinkt toch wel het beste imo.

Had toendertijd toen ik monitors kocht erg ruimte gebrek.. dus werden het vxt 4's dat waren de kleinste die er waren. Ja oke er waren wel genelecs maar dat geluid wat daar uit kwam .. bff. :-)

Maargoed moet zeggen dat de vxt4 ook echt prima boxen zijn :-)

Hm, ik kzat ook een tijdje Dynaudio's te overwegen, die ik ook geluisterd had en wel erg goed vond klinken, maar uiteindelijk waren t bij mij ook VXT4's geworden (voornamelijk vanwege kosten en ruimte). Later hoorde ik toen een setje bm5a's bij iemand anders en toen was ik ineens zo blij dat ik die VXT's had aangeschaft in plaats van die Dynaudio's. Die Dyns klonken echt veel te kil bij die persoon thuis, zodanig dat de lol er mijn inziens een beetje vanaf gaat met muziekmaken, wat ik toch wel een minstens even belangrijke factor vind bij studiomonitoren als precieze weergave (waar de VXT's naar mijn gehoor ook wonderbaarlijk goed in zijn :))

Overigens zijn de grotere exemplaren in de VXT serie ook heel goed in basweergave voor zover ik weet, dus die zijn misschien ook het overwegen waar als je daar groot belang aan hecht. En daar kun je ook nog een sub aanplakken als t nodig is. ;)

@TerraPee

beide monitors kan je prima gebruiken zonder sub, maar veel mensen (vooral in de dancewereld) houden wel van een lekker diep laag in hun kicks enzo. daarom zetten ze er alsnog een sub bij. het hangt ook van je ruimte af, in mijn vorige studio stond in de mixsetup een bm6 setje maar de ruimte was dermate groot dat er wel een subje bij moest. die deed bijna niets, maar vulde het laagste octaaf net lekker aan.

een sub goed instellen is alleen wel lastig, dus doe even wat onderzoek naar hoe dat moet en luister vooral veel platen die je goed kent voor je zelf gaat mixen (en achteraf blijkt dat je sub veel te hard stond).

Bedankt allen voor de adviezen. Een subje erbij gaat er denk ik niet goed bij mij er in. Ik heb een kamer van 3,2m x 3,6m. Financieel gaat dat ook even niet lukken om een goede sub te kopen. Ik ga volgende week vergelijken bij Feedback Eindhoven met de
-Dynaudio BM6 mkII
-Mackie HR-824 mkII
-KRK VXT8
En ja PMX ik wil ook een lekker diep laag in de kicks.

Bedankt allen voor de adviezen. Een subje erbij gaat er denk ik niet goed bij mij er in. Ik heb een kamer van 3,2m x 3,6m. Financieel gaat dat ook even niet lukken om een goede sub te kopen. Ik ga volgende week vergelijken bij Feedback Eindhoven met de
-Dynaudio BM6 mkII
-Mackie HR-824 mkII
-KRK VXT8
En ja PMX ik wil ook een lekker diep laag in de kicks.

Waarom luister je in die prijsklasse niet naar de Genelec 8040a (of zelfs 8030a)?
Zeker als je graag wat meer bottom end hebt (zoals je lijkt aan te geven), de Focals passen ook nog in je budget zo te zien inderdaad (al vind ik die zelf iets minder).

Acht de kans overigens vrij groot dat je met een set VXT's thuiskomt. Is gewoon een vriendelijke monitor met een vriendelijke prijs.

dynaudio bm15 passief of actief.
weet niet wat "het forum" ervan vindt, ik ben er wel tevreden mee

Die Focal cms65 (tot 45 hz) en de Genelec 8040a (tot 48 hz) hebben volgens de specs toch minder bottom-end dan mijn andere 3 keuzes: namelijk KRK VXT8 (40hz), Dynaudio BM6 mkII (40hz) en Mackie HR-824mkII (35hz). Maar zoals ik al zei heb ik absoluut geen verstand van monitoren. Ik weet niet of ik iets mis in de vergelijking behalve subjectieve luisterervaring wat ik nog niet hebt gedaan.

Ik zal het in ieder geval wel zaterdag horen als ik bij Feedback ben.

Deze week mijn nieuwe BM15A 's ophalen... can't wait !

Waarom zijn de passieve beter?

het voordeel van passief is dat er geen compromis is gemaakt bij het design van de kast, omdat er geen versterker in hoeft. er kan dus meer aan de akoestische eigenschappen tunen. andersom hoef je ook niet te bezuinigen op amp vermogen, en zo kan je er zoveel vermogen aan hangen dat de combinatie het niet snel moeilijk zal krijgen qua headroom. maar ja, het kost ook een berg centen meer op die manier...

en zo kan je er zoveel vermogen aan hangen dat de combinatie het niet snel moeilijk zal krijgen qua headroom. ...

kan je mij even de correlatie toelichten tussen vermogen en headroom? ik snap hem niet zo goed....

Back