sunny pedaal
ALL (Anna Loog Lid)
Deze week mijn nieuwe BM15A 's ophalen... can't wait !
laat eens horen wat je ervan vind
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Deze week mijn nieuwe BM15A 's ophalen... can't wait !

Je plakt de versterker er toch gewoon achter/onder?het voordeel van passief is dat er geen compromis is gemaakt bij het design van de kast, omdat er geen versterker in hoeft. er kan dus meer aan de akoestische eigenschappen tunen.
Deze opmerking snap ik ook niet.andersom hoef je ook niet te bezuinigen op amp vermogen, en zo kan je er zoveel vermogen aan hangen dat de combinatie het niet snel moeilijk zal krijgen qua headroom. maar ja, het kost ook een berg centen meer op die manier...
Kortom actief heeft imo vele voordelen tov passief.
Je plakt de versterker er toch gewoon achter/onder?
En als je me niet geloofd, kunnen we mijn Behringer A500 wel eens met jou Lipinski 301 vergelijken. Met gematchte niveaus, zonder clipping en dubbel blind natuurlijk.

de ene versterker is de ander niet. vaak wordt de versterker onderschat, de invloed ( ongewenst of niet) is wel degelijk goed hoorbaar. er zijn veel verschillen . (bv aparte voedingen voor li/re, alle verschillende kenmerken die jezelf zojuist noemde etc)Nog iets over versterkers:
Twee willekeurige versterkers met hoge ingangs impedantie, lage uitgangs impedantie, rechte frequentie curve, voldoende lage vervorming en ruis zullen exact hetzelfde klinken bij gematchte niveaus als ze niet clippen.
Iaw: Je hoeft niet veel geld uit te geven aan versterkers.
Ik heb maar 1 versterker (stereo), maar we willen het klank verschil tussen versterkers testen, dus met 1 versterker moet het natuurlijk ook gaan.dat is goed, ik ben altijd in voor dergelijke testjes. heb je toevallig vier kantjes? ik draai bi-amped, dus dan is de vergelijking wat eerlijker. wanneer kom je langs?![]()
de ene versterker is de ander niet. vaak wordt de versterker onderschat, de invloed ( ongewenst of niet) is wel degelijk goed hoorbaar. er zijn veel verschillen . (bv aparte voedingen voor li/re, alle verschillende kenmerken die jezelf zojuist noemde etc)
het is vaak een openbaring om eens versterkers te gaan luisteren in de betere zaak. vergelijk gewoon eens marantz, nad, kenwood met elkaar. pak eens een van medevoort erbij etc . en zeg of je verschil hoort. ( let bv ook eens op differentiatie in het basgebied , knisperend hoog, stereobeeld). hoor je geen verschil, ook goed.
zelf thuis van medevoort en samson versterkers.(daarnaast ook ruim ervaring et yamaha naturalsound system, rotel, kenwood )
zoals ik al zei, met de juiste voorselectie....., probleem is dat de voorwaarden die je stelde al aangeven dat er grote verschillen mogelijk zijn in de keuze van versterkers.,( alle verschillende kenmerken die jezelf zojuist noemde etc)
En wil graag langskomen om een goede wetenschappelijke test te doen.
Dat is niet noodzakelijk, de speaker verplaatst zich niet. Er is alleen een schakelaar nodig om tussen versterkers te switchen, de speaker kabels kunnen gewoon aan de luidspreker blijven zitten. Dus 2 versterkers aan 1 paar speakers.dan zouden we dat eigenlijk in een dode kamer moeten doen, om de akoestiek uit te schakelen als variabele (door de plaatsing van de speaker).
Dat klopt.zoals ik al zei, met de juiste voorselectie....., probleem is dat de voorwaarden die je stelde al aangeven dat er grote verschillen mogelijk zijn in de keuze van versterkers.
de ene mening hoeft de andere niet uit te sluiten dus.
Dat de perseptie van geluid verschild van persoon tot persoon is klaar als een klontje. En dus kan je wetenschappelijk niet zeggen wat iemand mooi vind klinken of niet, smaken verschillen nu eenmaal.Als je het mij zou vragen is een luistertest nooit wetenschappelijk.
Meten is weten. Luisteren niet. Mede omdat je gehoor subjectief is, en ieders gehoor is anders. Dus je zou beiden al exact hetzelfde gehoor moeten hebben, wat al niet meetbaar is. Een luistertest is dus niet wetenschappelijk.
Uiteraard, wil je gekleurd geluid, doe dan maar wat je wilt.En wat wetenschappelijk zo dicht mogelijk het optimum benaderd, hoeft dan weer helemaal niet mooi te zijn/klinken...........................
Deze opmerking kan je over het gehele opname/weergave kanaal maken.En aan een versterker horen speakers, dus met speakers eraan kun je de amp al niet meer beoordelen, omdat de speaker weer karakteristiek heeft, waardoor het oordeel over de versterker niet meer objectief is. Dus met een meetmicrofoon op de speakers beoordeel je altijd de combinatie, maar nooit de versterker alleen. Daarmee is het wetenschappelijke eraan dan al helemaal verloren. Een versterker kun je niet beoordelen op een speaker, omdat het op een andere speaker al weer anders kan zijn. Etc, etc, etc.
Hier ben ik het mee eens.Wat je normalerwijze in een amp zoekt, is dat de karakteristiek nagenoeg vlak is. En dat is bij amps niet zo moeilijk. Moeilijkheid zijn altijd de opnemers (mics) en weergevers (speakers).
Bij mics maak je als het goed is op een slimme manier gebruik van de karakteristiek (zoals bij de Shure SM57/58, en zo zijn er vast ook anderen).
En bij speakers wil je een zo gemiddeld mogelijk geluid, omdat dat dan weer kan dienen als kader voor alle andere speakers, met elk hun eigen klankkleur/karakteristiek.
Ik heb het net gedaan. En het was leuk.En omdat de opnemers en weergevers subjectief zijn, en oren opnemers zijn, en ook subjectief, zullen hierover altijd meningsverschillen en discussies blijven bestaan. Vooral over pseudo-wetenschappelijke discussies als hierboven over versterkers.
Mijn conclusie:
Een luistertest voor amps is niet wetenschappelijk. Nooit!
Probeer dit maar te weerleggen! Have fun.

Ik heb het net gedaan. En het was leuk.![]()

Nog wat info over wetenschappelijke luister testen en bias:
http://www.bostonaudiosociety.org/bas_speaker/abx_testing.htm
http://www.bostonaudiosociety.org/bas_speaker/wishful_thinking.htm
Hier een VST waarmee je wetenschappelijke luister tests kan uitvoeren:
http://www.brothersoft.com/abx-test-for-vst-plugins-306291.html
Wetenschappelijke luister test voor versterkers vind je hier:
http://home.provide.net/~djcarlst/abx_pwr.htm
Nog meer info over wetenschappelijk testen van geluidsapparatuur:
http://home.provide.net/~djcarlst/abx.htm
Je maakt een denkfout: Een ABX test maakt alleen duidelijk of er hoorbaar verschil is tussen dingen. Dit is geheel objectief vast te stellen, immers er is hoorbaar verschil of niet. Er word dus geen beoordeling gemaakt.Ja, je reacties zijn leuk en kloppen gedeeltelijk.
Maar je VIND misschien dat je het weerlegd hebt, maar dat HEB je niet.
Het was WEL LEUK (je reacties bedoel ik nu dus).
Mijn statement (heb je misschien gemist) is dat je versterkers niet wetenschappelijk kunt beoordelen met een luistertest. Period!
Dat van die opnemers en weergevers was ter illustratie om de casus te verduidelijken. Meer niet. Over monitors zijn genoeg threats. Nu ging het echter over een 'wetenschappelijke' luistertest (met je oren als tools) ter beoordeling van versterkers. En dat kan niet. Wat je hebt gedaan is het beoordelen het geluid van een versterker, en dat is subjectief, en dus niet wetenschappelijk.
Ik heb niets getest, ik weet alleen dat er nog noot verschil is aangetoond tussen versterkers die aan de eerder genoemde eisen voldoen in een ABX test. Ik heb wel een link naar een test gepost.P.S. Wat heb je exact getest en wat is er naar jouw mening uit je luistertest naar voren gekomen?
Helemaal mee eens.P.S. 2 Internet is vol van meningen die worden weergegeven als feiten. Veel mensen geloven dat dan ook als feiten..........
<dit even over de manier waarop je aangeeft te 'bewijzen' dat je mijn punten weerlegd hebt> No offence, prima ook dat je goed reageert, echter wat erg stellig.
Het filter/beoordeling van info bij mensen (in de hersenen) laat wat dat betreft tegenwoordig nogal te wensen over. Maar dat moet iedereen maar zelf weten/leren/ervaren.
Bijvoorbeeld die laatste link: zelf schrijven ze er dit over:
The ABX Company designed, manufactured and sold the ABX Double Blind Comparator System, which made possible scientifically valid self run subjective comparisons of audio components. The information on these pages is historical. This web site documents the ABX Comparator System and lists the subjective test results obtained
Het (enige) wetenschappelijke eraan is dat Duoble Blind. Zelf schrijven ze zelfs: 'subjective comparisons'. Subjectief vergelijken dus. De vergelijkingsmethodiek (wijze van switchen, zodat je niet weet wanneer je welke hoort) is wetenschappelijk. Het luisterresultaat is het niet. Dat is subjectief. Zoals gezegd: geven ze zelf aan!
Goed lezen altijd dus en niet alles geloven wat op internet geschreven wordt, dat is stoppen met zelf nadenken, en dat moet je nooit doen.
Edit: Nogmaals.
Alleen of geluid/muziek mooi is is subjectief. Al het andere is objectief te meten.
Helaas moet ik dit vet typen, maar voor mensen die denken dat geluid/muziek helemaal subjectief is (Een reden dat er zoveel pseudo wetenschap in deze industrie is) moet je soms schreeuwen.
En ik hoop dat de forum leden hun kritisch denken hierop toepassen.