Ok,.. interessante draad dit,.
Ik snap alleen iets niet,..
Waarom dat advies van ga luisteren?
Wat is dan je referentie?
Je wilt toch speakers die een eerlijk verhaal vertellen?
Niet die per se alles wat je maakt lekker doet klinken,..
Wat mij fijn lijkt is dat iemand me nou eens voor eens en voor altijd uit de doeken doet welke monitors het eerlijkst klinken.
En dan graag met cijfers en wetenschappelijk onderbouwd als dat bestaat!!
Ik heb nog nooit luistertests van monitors gedaan. Gewoon reviews gelezen van vooraanstaande magazines, en gekocht. En wel de Yamaha HS80M en de Avantone Mixcubes. Die gebruik ik tezamen voor A B vergelijkingen.
Met deze combi kan ik prima werken. Voor de Yamaha's zijn vast betere alternatieven, maar die zitten meestal dan ook in andere prijsklassen, en zijn ook niet per definitie nearfields, maar vaker ook midfields. En zo groot is mijn studio niet.....
Monitors die 'het eerlijkst' klinken, zijn die, die in technische tests de vlakste frequentierespons halen. 'eerlijkst' is naar mijn mening trouwens al subjectief. Daarover zijn al verschillende meningen: wat is eerlijk? Hoe bedoel jij dit? Etc, etc.
Die vlakke frequentierespons kun je halen uit de technische gegevens specs van de monitors (bij een fatsoenlijk merk hoort dit er tenminste bij te zitten), en te vergelijken is dat met de curves van onafhankelijke tests. Of die er veel zijn, en waar te vinden, weet ik zo niet, en hangt mede van het merk af waar je naar wilt kijken.
Hoe die monitors dan daarna in jouw studio klinken hangt weer van heel veel af. vooral de uimte en de opstelling. Denk daarbij aan de ruimte tussen de speaker en de muur, absorptie/reflectie van de ruimte etcetera.
Als je dit goed wilt hebben, moet je het laten uitmeten. Lijkt me voor een home-studio ondoenlijk (duur en waarschijnlijk onoplosbare akoestische dilemma's wegens de vaak kleine/onhandige ruimte).
Puur 'eerlijke' en objectieve/vlakke monitoring bestaat daarom mijns inziens in een homestudio dan ook nauwelijks/niet.
Vlakke monitoring houdt trouwens nog niet in dat dat een referentie is dat het overal gaat klinken.......daarom heb ik er bv de Mixcubes bij.
Over dit onderwerp is denk ik erg veel te schrijven en uit te wisselen, en valt meestal toch terug op smaak. Echt goede afluistering die betrouwbaar is zul je dan ook vooral in top-mixing studio's en top-mastering studio's vinden.
Iedereen in een klein kamertje met een niet-doorgemeten en aangepaste ruimte zal met deze problemen zitten. Of hij/zij zich zelf daar ook bewust van is, is een ander verhaal.
Dit houdt trouwens niet in dat je met je eigen monitoring geen fatsoenlijke afluistering hebt waarop je een prima mix of master zou kunnen maken. Ook dat wil ik erbij vermelden.
P.S. In een andere ruimte dan je eigen, monitors beoordelen is sowieso subjectief. Thuis klinkt het anders, alleen al door de andere ruimte. En dat kan flink tegenvallen of meevallen. Een luistertest in een winkel zie ik dan ook meer als een algemene indruk verkrijgen, dan dat je denkt: thuis gaan ze net zo klinken. Waarschijnlijk niet!