welke monitoren?

ik wilde geen nieuwe thread starten maar heeft er iemand hier toevallig ervaring met de Fostex PM.03? Ik kan er tot op heden weinig over terugvinden en ze hebben ze niet bij de feedback dus gaan luisteren ergens is ook lastig.. Ik zoek voor naast mijn dynaudio's nl. twee echt kleine monitors/speakers waar ik thuis mee uit de voeten kan zonder dat de bassen doordreunen en dat gaat bij de meeste 5 inch speakers al snel veel te hard... (enkelsteenswandjes... buren met veel te goede oren.. etc.) Ik heb nu een paar heel goedkope usb-speakertjes maar dat is dan weer net te karig... het laag is dus niet zo belangrijk, wel dat ze klein zijn maar dan toch accuraat genoeg om een ruwe mix mee te maken..? of heeft iemand nog andere tips die aan bovenstaande voldoen? multimedia speakers?.. koptelefoon heb ik al... ;-) alvast dank voor delen van jullie ervaring.

Je wilt er ruwe mixen mee kunnen maken, mag niet teveel bas hebben, en onder de € 150? Dat wordt lastig denk ik. Welke eisen stel je aan een ruwe mix? Beyond Magnetic (EP) van Metallica is uitgebracht met 4 enkel ruwe mixen. Maar daar kunnen velen incl. mixen+masteren denk ik nog wel een puntje aan zuigen.
Maar als je niet veel uit wilt geven, en je hebt die Fostexjes op het oog, waarom koop je ze dan niet gewoon. Ze kosten iets van € 110. Daar kun je je toch geen buil aan vallen? Niet meer twijfelen dus, en halen die dingetjes.
Hier twee beoordelingen op de site van Thomann (op de Duitse pagina staan er meestal wel beoordelingen bij van gebruikers).

@ptaurus: Er is iets met die Tannoy Reveal's als het op het laag aankomt. Ik heb een Sony versterker ervoor zitten en ik heb 'getrainde' oren. Als ik platen opzet die goed zijn afgemixt klinken ze ook alleen maar goed als ik helemaal niets verander aan de EQ van mijn Sony versterker. Het zijn schitterende speakers om naar te luisteren en mijn mixen een 2de check te geven, maar wanneer ik ook maar iets verander aan Bass EQ van mijn Sony klinken ze echt verschrikkelijk! Ik gebruik ze echt alleen om mijn mixen een 2de check te geven, maar afmixen durf ik niet aan. Als ik zou afmixen op de Tannoy's zou de bass natuurlijk goed zitten, dat is niet te vergelijken met die Bass EQ van de Sony. Maar ik vertrouw me mix dan totaal niet wanneer die elders wordt afgespeeld. Natuurlijk ligt het probleem bij die Sony EQ, maar hoe de Tannoy's daarop reageren leg ik werkelijk ook bij de Tannoy's neer, en niet alleen bij de Sony versterker.

M-Audio Pro 3 als ze nog te vinden zijn. Ik heb er toen 100 E voor betaald. Prima monitortjes. Heel goed voor balancing.
DV016_Jpg_Large_603709_pair_face.jpg

Ik heb afgelopen week het een en ander getest bij de muziekwinkel. een setje:
- yamaha hs50m
- genelec 8020
- krk rokit 5

Ik vond de genelec's veruit de beste, een perfecte weergave en een heel goed laag voor deze kleine monitoren. Wel denk ik dat het per muziek stijl erg zal verschillen, ik maak vooral pop en jazz. De krk's zullen vast beter passen wanneer je dance/hiphop maakt. De yamaha's zijn ook een goede optie, ook een goede weergave, alleen een slechte weergave van de bas, en ze klonken een beetje 'boxie'.

ze hebben alle drie een nadeel:

Yamaha : niet voldoende laag
KRK: geen goede weergave van de oorspronkelijke bedoeling van de muziek, het stereobeeld verwaarloost een beetje.
genelec: eigenlijk geen nadeel, behalve dat ze prijzig zijn.

Welke zou ik nog meer moeten testen volgens jullie?

@ptaurus: Er is iets met die Tannoy Reveal's als het op het laag aankomt. Ik heb een Sony versterker ervoor zitten en ik heb 'getrainde' oren. Als ik platen opzet die goed zijn afgemixt klinken ze ook alleen maar goed als ik helemaal niets verander aan de EQ van mijn Sony versterker. Het zijn schitterende speakers om naar te luisteren en mijn mixen een 2de check te geven, maar wanneer ik ook maar iets verander aan Bass EQ van mijn Sony klinken ze echt verschrikkelijk! Ik gebruik ze echt alleen om mijn mixen een 2de check te geven, maar afmixen durf ik niet aan. Als ik zou afmixen op de Tannoy's zou de bass natuurlijk goed zitten, dat is niet te vergelijken met die Bass EQ van de Sony. Maar ik vertrouw me mix dan totaal niet wanneer die elders wordt afgespeeld. Natuurlijk ligt het probleem bij die Sony EQ, maar hoe de Tannoy's daarop reageren leg ik werkelijk ook bij de Tannoy's neer, en niet alleen bij de Sony versterker.

Ik heb wel de actieve versie, misschien dat dat scheelt

Paul

Ik denk dat je voor 100-150 e niet veel kan verwachten en denk ik dat die pro 3 tjes erg goed zijn voor het geld. TS zoekt iets kleins. Ik gebruik 4 sets monitors, PMC tb2, Equator D5, Infinity Ref1, maar gebruik die pro 3s als balancing monitors. PMC's voor het laag, Equators voor vocals, horns enzo en de infinty's als ref voor hifi sets.

Meolvin, Ik ben een paar jaar terug alle monitors een middag gaan beluisteren. Ik vond alles van krk toen iig tegenvallen. De 8020's van Genelec vond ik ook echt de enige echt goede genelecs, die zou ik nog wel eens voor "erbij" willen hebben. De Adams A7 waren ook een close contender maar de allerbeste speakers vond ik en vind ik nog steeds de Dynaudio BM6a's (oude serie?). Je hoort daar echt alles in terug en ze zijn 100% eerlijk. Geen te mooi geluid maar ook niet vermoeiend ofzo.. Die kon ik toen helaas niet betalen maar heb later wel een setje bm5a's goedkoop gekregen en ben daar erg blij mee...
Je kunt je ondertussen wel afvragen of je niet beter op krk's kunt afmixen omdat zowat de halve wereld die dingen in huis heeft lijkt het wel..;-).. iig ook altijd je mix checken op je lullo speakertjes, je laptop speakers, je draagbare radio, de auto, de hifiset van je oma, je verot klinkende koptelefoon etc etc.. en als het dan allemaal nog steeds goed klinkt heb je wel een goede mix denk ik..

Bedankt voor je reactie Exploding Dog, ik zal even kijken welke muziekwinkel in de buurt de adams heeft staan. De dynaudio´s vallen wel een beetje buiten mijn budget, misschien dat ik tweedehands nog eens wat kan vinden.

Ik twijfel heel erg tussen het volgende :

dynaudio bm6a
adam a7x
focal cms-65
neumann kh120s

Ik ga zeker proberen om ze allemaal eens te beluisteren, maar ik ben erg benieuwd wat jullie mening is over deze speakers?

Je wilt er ruwe mixen mee kunnen maken, mag niet teveel bas hebben, en onder de € 150? Dat wordt lastig denk ik. Welke eisen stel je aan een ruwe mix? Beyond Magnetic (EP) van Metallica is uitgebracht met 4 enkel ruwe mixen. Maar daar kunnen velen incl. mixen+masteren denk ik nog wel een puntje aan zuigen.
Maar als je niet veel uit wilt geven, en je hebt die Fostexjes op het oog, waarom koop je ze dan niet gewoon. Ze kosten iets van € 110. Daar kun je je toch geen buil aan vallen? Niet meer twijfelen dus, en halen die dingetjes.
Hier twee beoordelingen op de site van Thomann (op de Duitse pagina staan er meestal wel beoordelingen bij van gebruikers).

Ik bedoelde dus dit linkje (moet ik hem wel invoegen natuurlijk):
http://www.thomann.de/de/fostex_pm03_white.htm
http://www.thomann.de/de/fostex_pm03_black.htm
Gebruikersreviews van Fostex PM.03 klanten van Thomann. Wel in het Duits.....

Kurzweil KS-40A
http://www.rockpalace.com/product/Kurzweil-KS40A
kosten 79 euro nieuw, gratis verzending (en kunt ze nog goedkoper 2ehands vinden natuurlijk)

Voor je prijsrange lijkt dit me de beste optie. Zijn redelijk eerlijk en je kunt er vaak op horen waar je mix te kort schiet.
Ik heb ze zelf als extra referentie.
Hebben ook bass eq op de achterkant wat erg belangrijk is voor plaatsing in een kleine kamer.

Je kunt niet te veel verwachten van zulke kleine speakers, en in deze prijsklasse, en in een kleine kamer.
Maar ruwe mixen zul je er hopelijk op kunnen maken.

1 tip: download nieuwe top40 muziek en plaats je speakers +stel bass eq in + beetje klooien met kleedje en gordijnen enzo (en misschien klein beetje rockwool) dat top40 muziek goed klinkt, er lekker uit knalt en luid maar gebalanceerd is.
Dan zullen je eigen mixen waarschijnlijk niet te ongebalanceerd worden of te zacht etc.
Success!

edit: oja en zet je speakers niet zo op een bureau neer maar zet ze op iets absorberends en stuk hoger dan het bureau (maak desnoods zelf van gamma eierdozenschuim ofzo, geen dure kant en klaar producten kopen), of op stands net achter je bureau.
Of bevestig ze aan de muur, werkt vaak beter om je monitors tegen een muur te plaatsen en bass iets terug te draaien want dan krijg je geen dips in je bass van terugkaatsende golven die uit fase zijn.

Ik twijfel heel erg tussen het volgende :

dynaudio bm6a
adam a7x
focal cms-65
neumann kh120s

Ik ga zeker proberen om ze allemaal eens te beluisteren, maar ik ben erg benieuwd wat jullie mening is over deze speakers?

Ik heb momenteel bijna exact hetzelfde lijstje! Alleen dan met de toevoeging van de Genelec 8040A's. De Dynaudio's zijn bij mij afgevallen, de eerste generatie schijnt goed te zijn, maar vond de MKII's nogal 'modderig'. En zeker niet zo'n mooi stereobeeld als bijvoorbeeld de Focals of de Genelecs. De Adam A7x was de speaker waar ik in eerste instantie mijn pijlen op gericht had, maar na het horen van de Genelecs was ik om. Wat een verschil!

De Focals hebben me enorm verrast, maar doen het vooral uitstekend bij akoestische muziek, en daar ik zelf vooral electronisch bezig ben heb ik deze uiteindelijk toch niet gekozen.

De Neumann's heb ik (nog) niet beluisterd, maar wel goede verhalen over gehoord. Qua budget is de 8040A net even langer doorsparen, maar je krijgt in dit geval zeker waar je voor betaalt. Succes ermee, ben benieuwd waar de keuze uiteindelijk op gaat vallen :)

Het enige dat blauw is, is het ledje dat aangeeft of ie aan of uit is. Verder is ie gewoon bruin.

Paul

Dan heb je denk ik een oudere, maar het kan ook een nieuwere versie zijn die Tannoy heeft uitgebracht. Je kan het vergelijken met de Rokits van KRK. Nu op dit moment zijn het allemaal speakers met die kenmerkende gele woofer, maar in de jaren negentig hadden de Rokits een soort van driehoekige, piramideachtige vorm.

Mijn Reveal's zijn rode speakers, maar het actieve setje zijn blauwe speakers. Ze zien er precies hetzelfde uit op de kleur na. De rode, die ik heb zijn passief, de blauwe actief. Vandaar dat ik dacht jij de blauwe had.

Als jullie tussen die monitors twijfelen, kijk dan zeker ook eens naar de Adam A77x, ik heb deze nu zelf een week, en ben er echt heel erg happy mee!

Die Adam A77x, hoe werken die nou precies? Zijn het nou een stereospeakers in 1 kast, of heb je er nog een linker en een rechter speaker bij nodig?

thnx nog voor de link naar die kurzweil's dat is wel echt een schijtprrijsje.. ;-)alleen jammer dat ze geen 1/4 jack inputs hebben..
Ik vond ook ng deze pdf-link met een uitgebreide shoot-out: http://www.google.com/url?q=http://...vCx6wQ&usg=AFQjCNG0G7VsiFSuedZIbEBphBWzzwrwqQ

ik ben er nog niet helemaal uit maar wacht nog even... ik heb nog een klant die een rekening moet betalen van 4 maanden geleden... kijk ik ondertussen naar de 2ehandsjes..

Back