welke monitoren?

Mooi Ron ben blij dit te horen! Kom deze week zeker even langs... Hebben jullie de SC305 en/of SC307 ook?

Ik heb me er bij neergelegd dat ik de Focal CMS65 voorlopig niet 2ehands ga vinden. Dat is dan ook de reden dat ik gisteravond naar Dijkman in Amsterdam ben gereden om ze te kopen. Alleerst hadden ze geen nieuwe meer en alleen showroom modellen staan. Die wilde ik niet (je weet maar nooit wat ermee gebeurd is). De verkoper wilde me in de eerste instantie de showroom modellen verkopen en wilde me er een stel kabels bij meegeven ter compensatie. 'Maar beste man, ik heb 5 dozen vol met dat soort kabels'. "Ohh" zei de verkoper, "Waar zat jij dan aan te denken?". Toen zei ik "nou, je kunt er dan wel een paar honderd euro vanaf halen aangezien ze gebruikt zijn en gebruikersporen hebben aan de zijkant". Goed en wel, hij had de eigenaar erbij gehaald. Hij kwam met het idee dat ik de showroom speakers gewoon mee naar huis kon nemen en hij in de tussentijd nieuwe voor me besteld en zelf bij me thuis komt bezorgen en we de speakers dan om kunnen ruilen. Daar werd ik wel blij van, want ik kan dan meteen thuis aan de slag met deze speakers. Ik had ze al eens eerder gehoord en ik vond ze toen al geweldig. Eenmaal thuisgekomen en aangesloten wist ik wederom weer niet wat ik hoorde. Ik vind ze echt heel transparant en 'revealing' klinken. Uiteraard heb je Nog duurdere speakers op de markt met Nog meer detail, maar ff serieus.. Met speakers als deze heb je echt meer dan genoeg om hele goede mixen af te leveren. Duidelijke stereo-image, enorm veel diepte, en de verhouding tussen laag, midden en hoog is echt goed. Als iemand aankomt met het 'dipje-in-het-midden-verhaal' is dat echt mierenneukerij, want nogmaals, met een speaker als deze kun je al echt professionele mixen maken (mits je de ervaring hebt uiteraard).
Ik zou hier een mix ook niet mee kunnen verprutsen aangezien er maar een dun lijntje is waar alle componenten goed op klinken. Dat lijntje is heel makkelijk te vinden op deze speakers, dus al gauw werk je daar naartoe en klinkt je mix al stukken beter. Uiteraard moet je wel hard werken op deze speakers om alles 'levendig' en 'sprankelend' te krijgen. En wanneer je 'daar' bent, hoor je dat ook meteen op deze speakers. Sterker nog, ik heb eens commerciele tracks hierop beluisterd en jeetje.. sommige tracks klinken echt bizar slecht. Wat me enorm opvalt is dat je effecten zoals delay, reverb, compressie en eq echt heel duidelijk hoort. Je hoort heel duidelijk wanneer iemand met een kwaliteit EQ heeft gewerkt, of met een minder goede EQ en de vocals kunstmatig teveel hoog heeft meegegeven. Iets wat ik voorheen (op mijn vorige monitoren, tv of radio) gewoon niet hoorde. Zoals het nummer 'blow' van 'kesha". Op mijn vorige monitoren (KRK RP8 G1), Tv, Radio of Mp3-speler klinken ze echt geweldig. Nou sorry hoor, op deze speakers hoor je alle foutjes. En het zijn er echt veel. Echter zijn er ook nummers die hier echt super op klinken, en dan hoor je ook meteen hoe het moet. Ook is het gebouwd als een tank. Het is 1, robuust, metalen bonk die voor mijn gevoel onbreekbaar is. Ik ben er heel tevreden en blij mee. Ze gaan tot 45hz laag, en voor mij persoonlijk is dat meeeer dan genoeg. Mocht dat voor een ander niet genoeg zijn kun je er altijd een sub bij nemen. Het enige wat ik me wel afvraag zijn de metalen grills. Is het beter om die eraf te halen? Ik las ergens dat je dan ook een phase-plugin moet installeren. Waar vind ik die? Zal dat op een CD staan? Want dan zal ik moeten wachten tot de nieuwe arriveren. Tot die tijd vermaak ik me wel :)

Goran, de grills kan je er beter af halen en enkel gebruiken voor het vervoeren.
De grill verandert de spreiding van de driver negatief, hoe hoger de frequentie hoe groter de verandering.
Die phase plugs is geen software maar een stukje plastic in de vorm van een cirkel met een streep ertussen en in het midden ook weer een klein cirkeltje.
FocalCMS65Tweeter.jpg

Oww haha, jaa die heb ik er niet bij gekregen, die zal ik waarschijnlijk nog wel krijgen als de nieuwe worden afgeleverd. Of moet je ze apart bestellen? Kan het kwaad als ik voor nu de grill van de woofer eraf haal, en de grill op de tweeter erop laat?

gefeliciteerd met je Focals! ka die phase plugs inderdaad. in de doos zit er een plus een dun metalen haakje. die gebruik je om de grills te verwijderen. maar pas alsjeblieft op want je steekt er zo mee door de tweeter.

@elektrovolt : dank je! Ik wacht dan wel tot ik de nieuwe krijg geleverd aangezien ik zo'n haakje ook niet heb. Bedankt voor de tip! Het zal je maar gebeuren dat je ermee door je tweeter heengaat!! :(

Ik heb de cms65 ruim een week in huis getest, samen met de Neumann kh120. in mijn kamer kwam de neumann beter tot zijn recht, de Focals waren te groot en dat hoorde je duidelijk. Ik kan me zeker vinden in Goran's review. het zijn wel echt fijne speakers. als een mix goed is hoor je dat meteen.

Je hebt zeker gelijk. Die neumanns zijn ook geweldig! Ikzelf heb een luistersessie gehouden tussen de dynaudio bm6a, die neumanns en dus de cms65. De dynaudio vond ik een tikkeltje slordig in het laag, maar uiteraard gewoon een hele goede speaker. Het was voor mij een hele moeilijke keuze tussen de neumanns en de focal. Maar aangezien mijn kamer niet al te klein is ben ik toch voor de focal gegaan. Neumann heeft nu dacht ik onlangs (of het zal.nog uit moeten komen) de grote broer van de kh120 op de markt gebracht. maar volgens mij kosten ze 3000 per set haha. Al.bij al kun je op beide speakers geen miskoop begaan!

De focals heb ik ook gehoord en van Goran's positieve commentaar is naar mijn mening niets gelogen.
Deze zomer wil ik ook mijn monitoren gaan upgraden, waarop baseer je het wanneer je monitor te groot is en wat is leidraad, zou ik het ook afkunnen met een setje 50's?
Ik kom van een setje RP8's en zit ik op een zolderkamer studio met schuin dak, 6, diep, 3 breed.

Even uit nieuwsgierigheid en inhakend op boelie: hoe groot zijn jullie kamers elektrovolt en goran?
Ben ook toe aan nieuwe monitoren in rechthoekige kamer 5mx3m (2,7m hoog). De speaker selection tool van Genelec (http://www.genelec.com/speaker-selection-tool/) adviseert met bovenstaande ruimte en listening distance van 50cm de 8030 max (ook 8020). De 8030 staat qua afmetingen/specs gelijk aan cms50...

Mijn kamer is ongeveer 5m lang, 2,80 breed en 2,30 hoog. wel zit ik onder een schuin dak,
de wanden hellen richting de monitors.
De Focals moesten echt nog een stuk verder van de muur af, zodat ik ook geen ruimte meer overhad. teveel bas ook ondanks de (geleende) basstraps. In de huiskamer kwamen ze veel beter tot hun recht.

Mijn voorkeur zou liggen bij de CMS65, maar heb je echt geen ruimte zou ik wss voor de Neumanns gaan ipv de CMS50.

Ik moet heel eerlijk bekennen dat mijn studio kamertje maar een klein hokje is. Het mooie aan de CMS65 vind ik (en dit geven vele reviews tevens ook aan) dat ze slechte akoestische kamers goed aankunnen. Ik weet niet of dit te maken heeft met dat je op de achterkant instelmogelijkheden hebt, of omdat ze een behoorlijk narrow sweetspot hebben (of wellicht beide), maar ik had nooit verwacht ooit goed geluid uit mijn crappy akoestische kamer te krijgen. Uiteraard zal het Nog beter klinken als mijn akoestiek beter is, maar ik mag nu echt niet klagen. Ik heb al het een en ander ge-a/b't, en ze vertalen tot nu toe erg goed met andere speakers (krk rp6, goedkope pc-speakers, hifi-speakers, in de auto en op telefoon). Ik heb op mijn monitoren alles op 'flat' staan. Zodra je recht voor de CMS65 zit (ongeveer 1 meter) dan zit je echt 'midden' in het geluid en neem je alles waar. Zodra je uit de sweetspot gaat (vaak al na 1.5 meter tot 2 meter) dan hoor je veel elementen verdwijnen. Misschien dat dit bij andere mensen/kamers anders is, maar bij mij is het in ieder geval zo. Als je daarnaast ook nog a/b't met b.v. avantone mixcubes en zo nu en dan op je koptelefoon luistert, dan kan het naar mijn idee niet aan de spullen liggen, maar aan je eigen kunde :) En jaja uiteraard, er zijn genoeg mensen die op goedkopere speakers prima mixen afleveren. Maar alles wordt nu gewoon makkelijker hoorbaar en beslissingen maak je nu sneller en makkelijker omdat het zo voor de hand liggend klinkt allemaal.

Staan monitors het best tegen de muur of weg van de muur? in een rechthoekige 10m op 6 en aan de langste zijde of de kortste van de muur?

monitors staan best weg van de muur zeker als ze rear ported zijn. Helemaal beter als de muur erachter een vorm van geluidsabsorptie heeft zoals rockwool of een dik tapijt of wandkleed en het is altijd beter als de monitors de diepte van de kamer kunnen benutten zodat evt reflecties van de achter je liggende muur worden geminimaliseerd. Ook daar een wandtapijt hangen of eeen goedgevulde boekenkast hebben staan is een pre... Op SOS staan interessante artikelen over room-treatment hierover.

Ik ben trouwens nog gaan luisteren naar verschillende kleine monitors (met weinig bas waar je toch redelijk op kan mixen en binnen mijn prijsbereik van max 400 euro per set (liever nog minder) dus om te actualiseren:
getest:
Adam A3x en Adam a5x
Alesis M1 active 520 usb
KRK RP5 G2
Yamaha HS50
Op de Alesisen na die domweg gewoon dof klonken was ik aangenaam verrast door de kwaliteit van al deze monitors maar, of ik ben toch doof aan het worden, of ik ben dus blijkbaar iemand die meer van een "aggressief" geluid houdt maar ik vond de Yamaha's verrassend goed. Vlijmscherpe scheiding van de frequenties, stereobeeld super duidelijk, echt de ideale bakkies om precies te horen waar je mee bezig bent. Dit zijn echt de scheermessen onder de monitors. En als grote plus voor mij wat de meeste mensen zullen missen in ze: weinig bas! En ze zien er nog best goed uit en jeetje ze hebben ook nog een hoop controls erop zitten en dat voor 320 per set! echt perfect als tweede referentie naast mijn Dynaudio's.
Ik was dead-set op de Adams omdat die de beste reviews hadden en ik ooit tussen Adams en Dynaudios als hoofdmonitors heb getwijfeld (Dynaudios rulen nog steeds supreme) maar gek genoeg moest ik me ontzettend inspannen om op de adams te horen hoe een mix in elkaar stak... echt; ze zijn fantastisch van kwaliteit en de kleine a3x heeft buitengewoon goede bas ook maar t was eigenlijk niet wat ik zocht.
De KRK RP's zijn ook een stuk beter geworden met de jaren, hebben een goede freq response maar ze lijken alle frequenties een beetje aan elkaar te lijmen met veel overlap waardoor je ook niet echt hoort waar je mee bezig bent. En de lage bassen knallen geheid mijn buren uit hun bed, dat weet ik nu al.
Yamaha dus, grappig want ze stonden helemaal niet op mijn lijstje.
Het gaat nog wel even duren voor ik een goed gebruikt setje daarvan ga vinden maar ik ben wel benieuwd of iemand anders ze ook al heeft ontdekt of er juist vanaf wil? laat maar weten ;-)

Adam A77x, vandaag binnen gekomen!

Staan nu, lekker ghetto, gewoon op mijn buro. Standaard heb ik ook al binne gekregen, maar ivm verhuizing naar Berlijn (zaterdag!) laat dat nog even op zich wachten.

Volgende stap is room treatment, maar dat is nogal lastig, aangezien ik nog wel een aantal keer zal verhuizen in Berlijn :)
Nog altijd super happy mee!

Attachments

• foto.jpg
    foto.jpg
    34 KB · Bekeken: 99
ken iemand nog de oude kevlar focal studiomonitors (met gele cones dus)?
ik kan er niets van vinden op het net ze werden ook verkocht onder het merk waldorf (ja het synth merk) in het blauw (met zwarte cones wel (zwarte coating waarschijnlijk want kevlar kan niet gekleurd worden)

Back