welke monitoren?

Zit even te spitten, maar wellicht kan ik het beter gewoon vragen :)

Welke kleine actieve nearfields kan ik het best kopen als ik een goed low-level alternatief wil om even niet op koptelefoon te werken? Dus op laag(max gewoon luister-) volume, in onbehandelde ruimte, liefst zo dicht bij m'n stoel mogelijk, klein, niet te duur? Met of zonder sub?

Zit even te spitten, maar wellicht kan ik het beter gewoon vragen :)

Welke kleine actieve nearfields kan ik het best kopen als ik een goed low-level alternatief wil om even niet op koptelefoon te werken? Dus op laag(max gewoon luister-) volume, in onbehandelde ruimte, liefst zo dicht bij m'n stoel mogelijk, klein, niet te duur? Met of zonder sub?

Niet te duur is voor de één max €200 voor een setje, voor de ander €800..

Ik zou deze monitors proberen te beluisteren als je op zoek bent naar iets voor max €400 per set:

http://www.thomann.de/nl/prodipe_tdc_5_coaxial_studio_monitor.htm
prijs per set!

http://www.thomann.de/nl/yamaha_hs_5_bundle.htm
prijs per set!

http://www.thomann.de/nl/prodipe_tdc_6_coaxial_studio_monitor.htm
wederom prijs per set!

http://www.thomann.de/nl/adam_f5.htm
prijs per stuk!

Ik blijf bij het door vele pro's gedeelde standpunt. En het is echt niet moeilijk. Wil je echt goede monitors en referenties, dan ben je al gauw 1500 - 2000 en meer euro voor een setje nearfields kwijt.
Maar dat moet je dan als 'lange termijn' investering zien. Bespaar niet op monitors. (en ook niet op je AD conversie) Je komt altijd bedrogen uit. Weggegooid geld. Wat bezitters van goedkope alternatieven ook moge beweren. (ze verdedigen vooral hun eigen keuze en vooral de fabrikanten hebben baat bij het bestaansrecht van goedkope alternatieven) Het eindigt meestal bij een eindeloze zoektocht en foutieve keuzes. Ik doe al 15 jaar met dezelfde set (Quested) en mensen vragen steeds welke monitors ik gebruik... says enough. Al wat ik mix klinkt overal hetzelfde. Ook mijn eindtrap (Amcron) is duur en zeker zo belangrijk als je niet-actief werkt.
Spaar, geef 1.500€ en meer uit en zoek in deze merken :
Dynaudio - Focal - Adam - Genelec - Quested - Klein & Hummel - ATC - Westlake (en dan zijn we al bijna rond)

Sorry dat ik het zo zwartwit stel, maar de rest is een foutieve investering met als enige begrijpelijk argument dat je over niet voldoende centen beschikt voor iets beter.
(en nu alle bezitters van KRK, Tannoy, Fostex, Yamaha, enz op hun paard - juuuuu)
:doei:

Ik blijf bij het door vele pro's gedeelde standpunt. Wil je echt goede monitors en referenties, dan ben je al gauw 1500 - 2000 en meer euro voor een setje kwijt.
Maar dat moet je dan als 'lange termijn' investering zien. Bespaar niet op monitors. (en ook niet op je AD conversie) Je komt altijd bedrogen uit. Weggegooid geld. Wat bezitters van goedkope alternatieven ook moge beweren. (ze verdedigen vooral hun eigen keuze en vooral de fabrikanten hebben baat bij het bestaansrecht van goedkope alternatieven) Het eindigt meestal bij een eindeloze zoektocht en foutieve keuzes. Ik doe al 15 jaar met dezelfde set (Quested) en mensen vragen steeds welke monitors ik gebruik... says enough. Al wat ik mix klinkt overal hetzelfde. Ook mijn eindtrap (Amcron) is duur en zeker zo belangrijk als je niet-actief werkt.
Spaar, geef 1.500€ en meer uit en zoek in deze merken :
Dynaudio - Focal - Adam - Genelec - Quested - Klein & Hummel - ATC - Westlake (en dan zijn we al bijna rond)
(ook de eerste Mackie HR824 waren een schot in de roos - maar zo iets is een uitzondering)

Sorry dat ik het zo zwartwit stel, maar de rest is een foutieve investering.
(en nu alle bezitters van KRK, Tannoy, Fostex, Yamaha, enz op hun paard)

Helemaal mee eens! Tegenwoordig verwacht iedereen met budget spul high end resultaten te behalen. Zo werkt t niet.

(en nu alle bezitters van KRK, Tannoy, Fostex, Yamaha, enz op hun paard)

Inderdaad, je hebt altijd koeken naar je geld maar ik zit daarom niet op m'n paard hoor ;).
Heb Tannoys en Westlake's *D.

[/quote] Tegenwoordig verwacht iedereen met budget spul high end resultaten te behalen. Zo werkt t niet. [/quote]
Is gekomen sinds eind jaren 80 toen elk pro merk ook een low-budget lijn begon te maken en er tegelijk de term "professional" op afdrukten :stupid
Sindsdien is het eigenlijk niet meer gestopt en zijn er nieuwe merken die niets anders meer doen... (lees professioneel high-end made in China voor een prikje :kont: ).

Cheers,
Exo. :mega:

Eerlijk gezegd zijn volle monitors niet echt een optie, zit naast de babykamer met m'n spullen en in een appartementencomplex. Dus zoek ik gewoon monitors in klein formaat, als afwisseling. Focal CMS40 was een idee, Blue sky wellicht, maar had niet echt een idee. Afmixen doe ik op HD800's en een Phonitor, dat ben ik gewend en ondanks dat een hoop dat vast niks vinden vind ik het helemaal heerlijk. Maar af en toe even over de kleine maat speakers zou me prettig lijken.

Budget is even niet relevant eigenlijk, wil meer even weten wat goede opties zouden zijn. Als klein en compact, laag volume in een akoestisch onbehandelde ruimte nooit iets noemenswaardigs op zal leveren is dat ook bruikbare info.

Als je hem enkel zacht kan zetten, in een huiskamer, heeft dat zin?

is dynaudio bm6(a) iets ?
of event20/20

Ga even een lijstje maken. Vooral ook even uitzoeken wat de verschillende voordelen zijn van elk, ben echt helemaal niet thuis in monitors na 20+ jaar koptelefoonproducen :)

Trefwoorden: Klein, goed vol geluid op laag volume, duidelijke en afgebakende sweetspot dicht bij de speakers om het geluid vooral zoveel mogelijk te beperken tot rond de sequencertafel en bureaustoel.

PMC ?

Zit wel in de budgetaire bovenhoek, of iets daarboven, maar als het het waard is moet er gespaard worden. Helios maar eens met een bezoekje vergasten :)

ik weet niet precies hoe het zit met die sweetspots/ gevoeligheid voor de ruimte, om eerlijk te zijn..

Ikzelf gebruik mijn Focal CMS65 samen met mijn RME Babyface, waar volgens mij best goede converters op zitten. Aankomende maand ga ik er een setje Mixcubes (actief) bij halen voor het mixwerk, hoewel je met de Focal ook erg goed kunt mixen. Voor mijn gevoel zit ik de komende 10 jaar zoiezo wel goed :)

CMS40 staat hier hoog op de lijst, en gouden interface, die Babyface. Heb hem voor m'n livesets, betrouwbaarder is er niet. Al moet ik zeggen dat voor de studio ik echt m'n Metric Halo prefereer. Maar dat is dan ook een rib uit je lijf :)

Mixcubes zijn voor zover ik heb gelezen meer goed voor referentie naast goede monitors, om je mix ook voor in het veld goed te krijgen. Als hoofdmonitors raad vrijwel iedereen ze af. Samen met de Focals echter klinkt het uiterst logisch. Al heb ik genoeg consumentenrommel in huis om te kijken of het ook op rommel goed klinkt :)

Back