welke monitoren?

Equator D8
Ik heb deze set zelf als main set: Geweldige soundstage, heel neutraal, heel realistisch. Vocals klinken (indien goed opgenomen) alsof de zanger(es) voor je staat te zingen. Het is echt heerlijk om op te mixen, je kan heel goed horen wat je doet als je met EQ of compressie of reverb bijvoorbeeld aan het werk bent. Ik moest wel erg wennen aan de monitors, omdat ze je niet verpletteren als je een liedje opzet. Ze hypen helemaal niks en dat kan best saai overkomen. Na een tijdje ga je dat wel waarderen en juist de geweldige soundstage ga je dan nog meer waarderen. Een setje is te vinden voor nog geen €750 momenteel.

Deze staan zelf op mijn shortlist maar vraag me af of ze wel genoeg laag geven voor EDM? Als je er nog een sub bij moet kopen kan je misschien al net zo goed en setje D5's+sub kopen...

Een setje Event 2020's, die ook op mijn shortlist staan gaan namelijk tot 35Hz +/-3dB en zitten in dezelfde pricerange als de D8's...

Deze staan zelf op mijn shortlist maar vraag me af of ze wel genoeg laag geven voor EDM? Als je er nog een sub bij moet kopen kan je misschien al net zo goed en setje D5's+sub kopen...

Een setje Event 2020's, die ook op mijn shortlist staan gaan namelijk tot 35Hz +/-3dB en zitten in dezelfde pricerange als de D8's...

Ik mix regelmatig EDM en dat gaat me, in mijn ruimte, goed af op de D8's. Het zijn geen monitoren die je verpletteren, maar je kan wel goede keuzes maken in het laag/midden/hoog en ze vertalen zich daarom goed naar andere setjes is mijn ervaring. Ik heb een setje KRK V6 series 2 als secundaire set en een AKG K701 als referentie.

Ik heb ervaring met een oud setje Event 2020's, ongeveer 7 jaar oud, die klonken wel leuk maar het was een hele uitdaging om de mixes die je daar op deed goed te laten klinken op andere setjes. Dus in mijn optiek niet echt een goede set om op te mixen. Ik heb geen ervaring met de nieuwe Event 2020's.

Ik ben op zoek naar een set actieve monitoren. Nu voornamelijk om mee te draaien (Vinyl, ik ben al oud ;) ) , maar misschien later om ook weer wat op te produceren. Ik heb nu weinig tijd en af en toe een plaatje draaien vind ik leuk, maar weer produceren kost teveel tijd, omdat ik de komende 2 jaar nog met een studie bezig ben. Mijn budget is maximaal 400 euro voor de set en ik ben niet bang om tweedehands aan te schaffen mocht dat interessant zijn.

Er zijn merken die beweren dat ze actieve monitoren hebben die voor beide doeleinden geschikt zijn, zoals bijvoorbeeld de Pioneer S-DJ80X. Nieuw zijn de M-audio BX8 Carbons een optie, maar daar lees ik niet heel veel positieve dingen over. Dan is er nog de KRK RP8 G2, die ik tweedehands ook zou kunnen kopen. Een 8" woofer is wel een vereiste, omdat ik wel wat laag wil hebben. Iemand tips voor me? (eventueel ook wat ik als de pest moet mijden)

Ik mix regelmatig EDM en dat gaat me, in mijn ruimte, goed af op de D8's. Het zijn geen monitoren die je verpletteren, maar je kan wel goede keuzes maken in het laag/midden/hoog en ze vertalen zich daarom goed naar andere setjes is mijn ervaring. Ik heb een setje KRK V6 series 2 als secundaire set en een AKG K701 als referentie.

Ik heb ervaring met een oud setje Event 2020's, ongeveer 7 jaar oud, die klonken wel leuk maar het was een hele uitdaging om de mixes die je daar op deed goed te laten klinken op andere setjes. Dus in mijn optiek niet echt een goede set om op te mixen. Ik heb geen ervaring met de nieuwe Event 2020's.

Verpletteren in welke zin? SPLs? Mijn bezorgdheid is dat die D8's ruim een oktaaf missen (20Hz-44Hz) in het laag (terwijl dat die 2020's tot 35Hz gaan). Ik ben me bewust dat frequentie bereik niet alles zegt maar vraag me toch af of ik voor EDM dan niet een hoop informatie mis die ik dan alleen op een spectrum analyser kan zien...

Weet iemand waar ik beide modellen kan demo-en?

De VXT's heb ik van afgezien. Ik heb nog wat doorgezocht naar andere merken en ben uiteindelijk gegaan voor de Yamaha MSP5 Studio. De meeste 6,5 inch monitoren waren toch te groot om neer te zetten in mijn hokje en dit leek me voor een 5 inch een goede allrounder voor een goede prijs. De Equator D5 leek me ook wel wat maar had een hele lange levertijd. Het verschil met de Rokits is groot. Minder bas en meer helderheid, en ik merk ook dat ik voorheen in de middenfrequenties wat onlogische keuzes heb gemaakt op de KRK's, want mijn oude mixes klinken nu relatief hol op deze Yamaha's - er is dus werk aan de winkel. Even aan wennen en dan mixen maar! Bedankt voor het advies in ieder geval, ook al heb ik uiteindelijk voor wat anders gekozen.

Wat heeft je doen besluiten om de vxts te laten staan?

Wat heeft je doen besluiten om de vxts te laten staan?

Uiteindelijk voelde het toch niet goed om van 5 inch naar 4 inch te gaan, en de VXT-6 was dan meteen weer te groot. De prijs speelde ook een rol. Ondertussen is de prijs wat gezakt zie ik, maar vorige week waren KRK-producten relatief duur. Verder wilde ik niet teveel in één merk/één geluid blijven hangen. Alleen kleine details eigenlijk dus. Ze naast elkaar beluisteren was natuurlijk beter geweest, maar daar had ik even geen gelegenheid voor. De VXT's waren waarschijnlijk ook wel bevallen, maar ik ben nu in ieder geval blij met de Yamaha's.

Mijn bezorgdheid is dat die D8's ruim een oktaaf missen (20Hz-44Hz) in het laag (terwijl dat die 2020's tot 35Hz gaan). Ik ben me bewust dat frequentie bereik niet alles zegt maar vraag me toch af of ik voor EDM dan niet een hoop informatie mis die ik dan alleen op een spectrum analyser kan zien...

Weet iemand waar ik beide modellen kan demo-en?

Het grappige is dat zowel de (originele) Events als de Equators ontworpen zijn door Ted Kaffalo. Geen wonder dus dat beide in mijn shortlist zitten... Als ik ze niet kan voorbeluisteren zou ik toch eerder voor de Equators gaan en mijn oren hierop "trainen"...

De Mackie HR's vind ik ook goed maar niet dubbel zo goed dat ze die prijs kunnen verantwoorden en de Adams A7/8X zou ik ook nog durven overwegen maar stel me toch vragen hoe die ribbons zich vertalen naar de Jan-Met-De-Pet HiFi speakers.

Ik heb gisteren de Presonus Eris E8's aangeschaft. Heerlijke monitors die tot 35hz gaan en ook nog eens een goede prijs. (400 de paar). Zeer tevreden!

Ik ben helemaal geen fan van budget monitoren en heb nagenoeg nooit iets gehoord dat in de buurt kwam van mijn set Quested, tenzij prijsmatig vergelijkbare modellen uiteraard.
Tot vandaag.

Omdat ik ze aan inkoopprijs kon kopen en ze voor mij bijgevolg belachelijk goedkoop waren (de prijs in de winkel is dat al) heb ik me bij wijze van grap een setje JBL lsr305 gekocht. Immers langs alle kanten hoorde ik van collega's (FOH techs) op het werk die ze ook al hadden gekocht 'omdat ze hadden horen zeggen dat...' niets dan goede commentaar. Een van m'n collega's vertelde zelfs spijt te hebben van een set Neumann die hij eerder had gekocht en nu had vergeleken met de lsr305

Dus daarstraks thuis gekomen en deze kastjes naat mijn Quested gezet. Al van bij de eerste muziektonen...OMG, wat heeft JBL hier in elkaar gezet ?? Ik kan iedereen die 300€ teveel heeft dit setje warm aanbevelen.
Voor wie zou twijfelen, lees even de review van deze audiofiel :
http://noaudiophile.com/JBL_LSR305/
Op de site vind je ook DSP setting die deze speakers volgens hem 'retard flat' laten klinken.
Ik ben normaal erg sceptisch voor alles wat 'Made in China' is, maar dit is toch wel een uitzondering.

De 8" versie schijnt het veel minder goed te doen dan zijn kleine broertje, die overigens ontiegelijk hard gaat...

Laatst gewijzigd:
Een audiofiel met zn speakers op blikjes en boeken haha. ;)
Wel geinig, ga er wat meer over zoeken!

Een audiofiel met zn speakers op blikjes en boeken haha. ;)
Wel geinig, ga er wat meer over zoeken!

Dat was ook m'n eerste gedachte en kwam niet meteen 'ernstig' over maar lees vooral verder...
Zijn bespreking van de Lsr klopt ook met vele andere reviews die ik heb gelezen en wat ik zelf hoor.
Misschien toch ook nog even zeggen dat hoewel mijn enthousiasme, de Lsr nooit mijn main monitors zullen worden.
Mij gaat het in deze vooral om de prijs/kwaliteit verhouding. En die kan je in dit geval wel bijzonder geslaagd noemen.

Ik ben ook bezig met nieuwe monitoren en eigenlijk heb ik een beetje het idee dat ik met weer wat goedkopere monitoren (lees onder de 1500 euro) net zo goed een setje b&w kleine boekenplank speakers kan halen.

Als ik de goedkopere monitoren of dure b&w speakers eenmaal leer kennen kan ik er vast wel een mix op maken. Heb niet zo'n zin in weer monitoren met toch haken en ogen er aan.

Zit nu zelf te denken om op safe te spelen en een setje nuemann kh 310, of de oudere klein & hummel o300 aan te schaffen en dan maar eens flink met een meet mic en steenwol en difussors aan de gang. Heb een hoop gear verkocht en dan is de prijs van die dingen nog wel te verantwoorden.

Zat nog even te kijken naar de event 2030, leuke monitors om te zien maar als ik zo links en rechts lees toch ook weer zo'n net niet geval die een beetje meelift op het succes van de event opal.

Ook monitors luisteren bij de gangbare zaken heeft niet zo veel zin naar mijn idee omdat je daar toch afhankelijk bent van de accoustiek waar de monitoren in test opstelling staan. Zijn er eigenlijk in nederland zaken waar ze een hoop monitoren hebben die je kan A/B testen in een aangepaste ruimte?

Ik snap die jbl review ook even niet, de meet resultaten lijken me ook nogal ongeloofwaardig vooral als ik zijn ruimte zie. De rechter monitor zal nog een flinke bump geven in het laag omdat hij in een hoekje staat.

Maar ik ga er ook wat meer over zoeken, lijken me wel leuk als tweede referentie set voor het geld.

iemand die deze kent? Meteen geen subwoofers meer nodig. Wel jammer van de basspoorten, heb altijd de neiging om die dicht te stoppen om het laag wat strakker te krijgen. Loopt een heel topic over op gearslutz. Vind ze wel oerlelijk trouwens. Voor mij niet echt een optie want wil kleiner dan mijn huidige monitors. Voor deze zal ik toch met de sloophamer gaten in de muur moeten maken, als ik dan in bed lig kan ik fijn tegen de achterkant van de monitors aan kijken :D of ik moet mijn desk naar voren halen zodat er nog plek is.

Zijn ongeveer net zo duur als een setje neumann 310

http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Pro-Audio/Studiomonitore-aktiv-3-Wege-/Trident-HG-3-Studiomonitore-Paar-3-Wege-aktiv/art-REC0009658-000

imgext.php

Laatst gewijzigd:
Ik snap die jbl review ook even niet, de meet resultaten lijken me ook nogal ongeloofwaardig vooral als ik zijn ruimte zie.
Maar ik ga er ook wat meer over zoeken, lijken me wel leuk als tweede referentie set voor het geld.

Tja, ik geloofde m'n oren ook niet toen ik die dingen gisteren voor het eerst hoorde.
En idd, voor dat geld is het haast onmogelijk om ze niet te kopen... :)

Ik ga toch even schoppen, blijkbaar zijn die jbl 305 nogal erg veel value voor je geld en zijn ze echt heel flat met een heel duidelijk stereobeeld. Op gearslutz is een hele hype ontstaan over deze monitors met eigenlijk vrijwel geen negatieve gebruikers.

Niemand die ze hier heeft? Zou ze wel willen luisteren bij iemand in de buurt die z'n ruimte ook heeft behandeld. Jammer dat de euro zo kloten staat, ze doen ginds 120 dollar en hier 150 euro. Maar dan nog wat een koopje als ze echt waarmaken wat iedereen erover schrijft is het echt een lachertje. Zie zelf grote jongens op gearslutz deze monitors aanschaffen als tweede of derde set.

Wil ze zelf als tweede setje, kan ik mooi de tijd overbruggen tot ik een en ander aan gear verkocht heb voor de neumann 310 set. Enige nadeel van die dingen is de bassport aan de achterkant, dan moet ik mijn desk echt een 60 cm verder van de muur halen en zoveel ruimte houd ik dan niet over, of toch maar de poorten dicht maken en aanvullen met de jbl 310 sub.

Ik heb vandaag besteld, ik ben heel benieuwd.

ik ga ze straks bestellen denk ik, dan heb ik ze morgen binnen. ben wel benieuwd.

Nou ik heb ook een setje 305 besteld, morgen zijn ze binnen. Meteen met pads omdat mijn quiklok stands niet achter het bureau passen. Ben heel erg benieuwd.

Back