SH-32, goed of nie?

gijs

.
Vraagie:

Ben op zoek naar een goedkope VA-bak als aanvulling op mijn DX-200 en D-10. Ik kan mijn vakantiegeld helemaal opmaken aan een vette bak, maar kan het geld ook goed voor andere dingen gebruiken (een nieuw bed bijvoorbeeld:D )

Nu zag ik op het net een op het oog (lees: specs) leuke simpele VA, de Roland SH-32. Nee, geen 3 Osc-bak, maar dat komt later wel. Hier op het forum kom ik hem maar weinig tegen, maar ben erg benieuwd naar ervaringen van mensen die hem kennen. Hoe klinkt ie? Zijn er voor dat geld leuke sounds te creeƫren?

Het gaat dus om de SH-32. ALternatieven zijn echter ook welkom!

om eerlijk te zijn weet ik niet in welke prijs klasse de sh32 zit, maar wat ook wel leuke kleine bakkies zijn:

Waldorf MicroQ (lite)
Novation Nova
Novation K/A station
korg ms20003
Korg microkorg

zijn allemaal leuke bakkies. niet echt super duur ofzow. maar qua klank verschillen ze nog al van elkaar. als ik jouw was zou ik naar de dichtsbijzijnde muziekzaak gaan en ff een paar uurtjes gaan spelen met die bakkies

Als aanvulling is ie wel leuk, maar het is zeker geen bak waar je al je lead geluiden uit kan halen. Ik ben niet zo heel erg onder de indruk van dit apparaat en zou toch liever wat meer geld uitgeven voor iets anders...maar dat is persoonlijk.

Suc6.

Ik heb er een gehaald bij Feedback, voor 250 euro. Het ding is niet super-ideaal, maar voor dat geld is het echt ongelooflijk. Dus, het is maar hoe je het bekijkt.
De geluiden die eruitkomen zijn wel goed te editten, allerlei vormen van synthese en modulatie zijn door elkaar te gebruiken. Ben er nog niet echt ingedoken, maar je kunt er fijn mee freaken/tweaken. Ik vindt alleen de midi nogal kut, dat ie steeds teruggaat naar de originele instelling als je een patch nog niet gesaved hebt.

Vind het een hele leuke bak.

Maar misschien is de Waldorf Pulse ook wel geinig?

Ik heb 'm zelf en ben er echt wel tevreden over. 't is geen synth voor de dikke leads, maar leuke basjes, arpeggio's en effectjes kun je er zeker uit halen. Met de filter moet je even leren omgaan, maar die is zeker wel owke. Zelf vind ik dat je de SH32 behoorlijk 'analoog' kan laten klinken, zeker ten opzichte van bijvoorbeeld een K-station. De interne effecten zijn wel owke.

Voor 250 pleuro? mensen, dat is een koopje voor wat je er voor terugkrijgt.

Die SH32 vond ik er geschikt om er jupiter 6 achtige strings enzo uit te prutsen.
Zeg maar een lowbudget module versie van de JP80x0.

Voor dat geld best aardig, maar het is *niet* een VA (in de zin van dat er met gemodelleerde OSCS wordt gewerkt) maar een rompler. Niet dat ik daar wakker van lig, maar het moet gezegd....er zitten aardige geluiden in,maar de beperkingen zijn af en toe om een beetje gek van te worden: sync alleen mono te gebruiken en zonder de subosc etc.etc.etc.

Persoonlijk vond ik het random overslaande filter ook niet heel erg prettig, maar voor het lage bedrag wat die dingen nu kosten zou ik er zelf bijna weer 's eentje mee naar huis nemen.

SH 32

SH 32

Hoi,

Die SH32 is zeker aan te bevelen. Koop hem bij Morel Muziek te Veenendaal want die levert hem voor 199 euri. Ook Dirk Witte en Peter Verspuij hebben aanbiedingen.

Een vriend van mij heeft de SH32 en ik vind het een bijzonder apparaat. De sounds zijn gewoon smerig maar bruikbaar. Voor dat geld hoef je niet te tobben. De arpeggio's zijn leuk en bruikbaar.

Ook de drumwaves zijn aardig. Kortom een leuke aanvulling op wat je hebt.

Mvg.

RenƩ

Een ROMpler? He gats, daar ga ik nu nie voor. Ik wil iets (gemodelleerd) analoogs!

echt een rompler zou ik 't niet willen noemen. De oscs zijn dan misschien samples (is dat zo eigenlijk?), maar je hebt nog gewoon de beschikking over alle opties die bij een VA horen. Ik merk 't verschil niet...

Origineel geplaatst door ProtoHuman
echt een rompler zou ik 't niet willen noemen. De oscs zijn dan misschien samples (is dat zo eigenlijk?), maar je hebt nog gewoon de beschikking over alle opties die bij een VA horen. Ik merk 't verschil niet...

Noem mij een VA waarbij het gebruik van Osc Sync de PWM uitschakelt....of waar je dan gelijk de sub-osc niet kan gebruiken. Dit soort beperkingen heb je op een 'echte' VA niet en ja de SH32 werkt gewoon op basis van gesampelde golfvormen, dat is niet hetzelfde als gemodelleerde golfvormen (vergelijk het met bitmaps en vectorgraphics oid) Je kan er hele leuke dingen mee doen en hele toffe geluiden uithalen, maar het filter is mij persoonlijk net te brak en de beperkingen (in programmeermogelijkheden) zijn nogal fors. Ik denk dat als je op zoek bent naar een goedkope VA je beter een goedkope VA (2e hands NL1, An1x of Kstation oid) kan kopen dan een rompler.

Wil je een goedkope, aparte rompler met VA-achtige geluiden dan is de SH32 een prima bak.

wat is er verkeerd aan een sample als osc waveform? al die VSTi's die met synthedit zijn gemaakt hebben hetzelfde...
synthedit werkt met gesamplede waveforms... reaktor daarintegen berekent wel echt alles vanaf de basis...
maar goed, dat merk je dan ook weer in die onstuimige honger van de cpu...

Voor het geld wel aardig, heb je meer te besteden, iets anders :D

Tal van voorbeelden al gegeven dus daar hoef ik niet op in te gaan.

gr. Mario

Origineel geplaatst door 6 trak
wat is er verkeerd aan een sample als osc waveform?

Niets, kijk maar naar mijn gearlist. Er is niets mis met samples, maar als ik FM-synthese wil dan probeer ik dat ook niet met een tb303 of een d50.
Maar als je een goedkope VA zoekt moet je het dus niet van de Sh32 hebben, simpel zat. De mededeling dat iets een ROMPLER is is wat mij betreft geen subjectief waarderoordeel maar een feitelijke mededeling en de vraagsteller is duidelij in zijn vraag: hij zoekt naar een leuke goedkope VA, dus ik ga hem geen BassStation, geen CZ101 of een Cs1x aansmeren....en ook geen SH-32.

al die VSTi's die met synthedit zijn gemaakt hebben hetzelfde...
synthedit werkt met gesamplede waveforms... reaktor daarintegen berekent wel echt alles vanaf de basis...
maar goed, dat merk je dan ook weer in die onstuimige honger van de cpu...

Dat is ook precies de reden waarom die SH-32 voor 200 piek tot wel 32 stemmig is en een duurdere IO of een K-station niet; er wordt gebruik gemaakt van goedkopere technologie met alle 'gebreken' vandien. Persoonlijk boeit het de meeste mensen geen ruk of een tof geluid uit een analoge een VA of een romplerbak komt; als het maar lekker klinkt. Maar als iemand op zoek gaat naar de specifieke mogelijkheden en het geluid van een VA machine dan moet hij niet bij een SH-32 zijn.

Blijft natuurlijk een aanlokkelijk stukje speelgoed, zo'n bakkie, voor zo'n lage prijs.

Back