reverb

gill

MeloriX
zowat elk geluid heeft zijn reeverb nodig
waar gebruik je het op waar niet?
snare's wel weet ik
kick's zeker niet!
tenzij het maar één maal gebruikt maar niet wederkerend bij je nr
bass ook zeker niet met de reeverb bewerken!!

Waarom niet op de kick? Als je het goed doet kun je 'm lekker laten pompen en zuigen. Is maar wat je leuk vindt.

Re: reverb

Origineel geplaatst door gill

Elk geluidje??? Nee hoor....Ik probeer tegenwoordig zo min mogelijk reverb te gebruiken, tenzij het echt nodig is. Meestal gebruik ik het op de leadsynth, maar ipv reverb is het vaak wel lekker om een delay te gebruiken. Teveel reverb kan het heeeel moeilijk maken om je mix goed te krijgen. Als je een geluid wat mooier en wat verder op de achtergrond wil laten klinken is het wel nodig...maar met mate!!! Er zijn geen vaste regels voor het gebruik van reverb. Je moet alleen wel weten waarvoor je het nodig hebt in je mix en niet lukraak reverb op een geluid gooien (ook al klinkt je geluid met veel reverb zo lekker als je het solo hoort).

Voor mezelf wil ik geen beperkingen opleggen in het muziek-maken, dus reverb pas ik overal en nergens op toe. De enige uitzondering is reverb zetten op een pad, dat doe ik bijna altijd. Een snare hoeft niet altijd een reverb nodig te hebben om lekker te klinken.

idd leads hebben delay nodig (meestal)
en in mijn genre dan ;)

Ik denk dat het heel makkelijk is om veel reverb te gebruiken, omdat het snel mooi klinkt.
Maar veel mensen gaan in de fout om TE veel reverb te gebruiken, waardoor je alles dichtsmeert.
In principe moet een compositie ook goed kunnen klinken zonder reverb, het is slechts een toevoeging.
(wel belangrijk om het op de goede manier toe te passen)

Reverb is samen met compressie een moeilijk effect. Tenminste, als je het gaat gebruiken om ruimte in je mix te creeeren.
Ik ben er zelf niet eens goed in, maar er zijn duimregels. Correct me, if I am wrong:

1) Gebruik zo min mogelijk. Eigelijk zou je het effect niet echt moeten horen, maar wel de diepte of ruimte.
2) Gebruik een GOEDE reverb. Bij goedkope reverbs smeert alles te snel dicht, zonder dat het ruimtelijk wordt.
3) Gebruik altijd een combinatie van panning en eq erbij. Het hoog wegdraaien geeft bijv. een illusie van verweg.
4) Gebruik ook delay om extreme diepte te creeeren. Compressie op "groepen" kan ook een illusie van ruimte en scheiding creeeren.

Wie kan dit aanvullen?

ik gebruik echt heeeeeeeeeeel minimaal reverb....en als ik het gebruik dan moet je het zeker niet horen..ben een veel grotere fan van delays......... reverb kan je mix idd compleet dicht laten slibben....goed geplaatste delaysmet minimale feedback zijn vaak veel "ruimer"...

overigens een truukje om wat meer dat gemoduleerde lexicon geluid te krijgen: plaats een modulation-effect achter je reverb......met een beetje creativiteit kan je echt heel ver komen....

Re: reverb

Origineel geplaatst door gill
waar gebruik je het op waar niet?
snare's wel weet ik
kick's zeker niet!
tenzij het maar één maal gebruikt maar niet wederkerend bij je nr
bass ook zeker niet met de reeverb bewerken!!
geen reverb over de kick :confused: Tuurlijk wel, zwaar kewl! Ik zou niet weten waar ik GEEN reverb overheen zou willen knallen, maar dat hangt ook een beetje af van de style die je maakt. Zolang je maar niet overal reverb overheen gaat gooien...

Reverb op lage (harde) geluiden werkt in het algemeen niet. Tenminste, je creert er geen ruimte mee en het zorgt voor het nog meer dichtslibben van je mix. Net zoals lage geluiden in principe niet gepant moeten worden...
Wilt niet zeggen dat het niet kan, als special effect kan het zeker werken. Niemand die het je verbiedt ;)

wat bedoelen jullie dan precies met dichtslibben?

over vocals (vooral zangeressen) is een beetje predelay heerlijk...maakt het lekker smaakvol zit ze vaak wat lekkerder in de mix

wat de lead betreft: galm+delay in de juiste mate is hartstikke lekker..

Origineel geplaatst door hansbakker
over vocals (vooral zangeressen) is een beetje predelay heerlijk...maakt het lekker smaakvol zit ze vaak wat lekkerder in de mix

wat de lead betreft: galm+delay in de juiste mate is hartstikke lekker..

Dan moet je er wel bij vermelden dat een goede mic en signaal pad een noodzaak is,anders zit je met een verb het verotte signaal op te halen.
:stupid

Origineel geplaatst door trash
Dan moet je er wel bij vermelden dat een goede mic en signaal pad een noodzaak is,anders zit je met een verb het verotte signaal op te halen.
:stupid

bij deze vermeld ik erbij dat ik een goeie mic heb en een praktisch ruisloos signaal binnenhaal voordat ik er galm over gooi.

[beetje zinloze vermelding...TUURLIJK neem je het zo goed mogelijk op]

Origineel geplaatst door JimZ
wat bedoelen jullie dan precies met dichtslibben?

Een geluid heeft een bepaald frequentiespectrum. De bas zit in het laag, snares zitten al wat hoger, hihats zitten hoog, pads in het midden etc. Dit kun je bijvoorbeeld goed zien als je een graphic equalizer over de mix zet, precies de balkjes die dan omhoog gaan zijn de frequentiecomponenten. Nog nauwkeuriger is een spectrale analyse omdat een graphic EQ het volume van bepaalde frequentiebanden samenvat en onder 1 blok zet.

osiris_spectral_analyser_500.jpg

Nu is het eigenlijk een klein beetje de truuk om de gedeelten (pads, bas, snare, hihat) gescheiden te houden. Als je dat niet doet - frequenties die elkaar overlappen kunnen voor ongewenste pieken zorgen. Een stukje bas en een stuk pad die elkaar dus op die manier 'optillen' brengen een geluid naarvoren dat je misschien juist helemaal niet wil hebben. Het ontstaan van zo'n pieken heet dichtslibben.

EQ is gewoon het volume regelen van een bepaald gedeelte van het spectrum.

Bij het apart EQ'en van je instrumenten zorg je er voor dat pieken niet kunnen onstaan doordat je dat gebiedt afsnijdt (op nul zet), terwijl je bij overall EQ'en de optelsom van de harmonischen terugdrukt naar een volume dat acceptabel is. Als je het goed doet verlies je heel weinig van het detail van het geluid en zitten de componenten elkaar dus niet in de weg.

Origineel geplaatst door hansbakker
bij deze vermeld ik erbij dat ik een goeie mic heb en een praktisch ruisloos signaal binnenhaal voordat ik er galm over gooi.

[beetje zinloze vermelding...TUURLIJK neem je het zo goed mogelijk op]

Ik niet. Noisegate ertussen een oplossing? ;)

Ik heb toevallig sinds enkele dagen een Lexicon MPX110. Echt wel OK, had vroeger al een Alex, maar nu heb ik wat meer gear en een uitgebreide mixer, en dus via sends etc beter in te zetten.

Ik moet zeggen dat ik als ik een delay en een reverb over de lead heen gooi, plus over nog wat effectjes heen lazer, dat alles zoveel vloeiender klinkt. Alsof het het geluid zachter en minder hoekig maakt, en het zo veel beter in de mix laat passen. Ik weet ook wel dat je het met mate moet doen, maar je kan met goed geplaatste reverbs en delays echt wel meer sfeer in je nummers brengen, en vooral diepte. Als je de drums en kick, en in mindere mate de bass, met rust laat, dan bewaar je toch de punch.

Goede (hardware?) effecten blijven misschien toch wel een must, of in ieder geval belangrijk!

Back