MPC de keuze, het verhaal gaat door

p8er

Nieuwkomer
Hoi,

Nou, inmiddels is de MPC1000 'hype' een beetje gaan liggen, de concurenten hebben hun soortgelijke apparatuur ook op de markt gezet (Korg met de SX en al een tijdje natuurlijk de RS 7000). Toch ben ik zwaar aan het twijfelen tussen de MPC1000 (die niet onverdeeld goed wordt onvangen) de MPC2000XL+ en eventueel andere samplers rond de 1500 euri.

Na veel draden van dit forum te hebben gevolgt bekruipt me toch het idee dat de MPC1000 precies is waarvoor je uiteindelijk betaald: een leuke sampler/ sequencer, maar wel minder dan de sampler/ secquencers die daarvoor de markt domineerde (De EMU's, de 'oude' Korgs, Yamahas, natuurlijk de 'old school' Akais en niet te vergeten de Kurzweils). Uiteindelijk heb je evenveel sampler voor je geld, maar je betaald ook minder, dus uiteindelijk voel je dat in de mogelijkheden, effecten of uitbreidingsmogelijkheden. Dat vind ik jammer.

Even wat ik zoek: ik wil geluidcollages maken met high-grade samples die het liefst ook door een effecten mangel gehaald kunnen worden. Geen life werk, puur studioproductie, maar wel met de vrijheden van realtime of bijna realtime te 'kunnen klooien'. Laat het woord geluidcollage je niet verwarren, het zal qua genre het midden houden tussen filmische soundscapes en bijvoorbeeld het werk van Aphex Twin. Nu gebruik ik voornamelijk synths, maar alleen omdat de sampler die ik heb (SU 200) niet de boter snijd hoe ik het wil (te korrelige sample mogelijkheden).

Wat wil je dan met de MPC1000? Nou, het leek me een mooie instap (op zijn minst) en voorgaande modellen werden geroemd om hun sequence mogelijkheden/ vrijheden. Maar is het waar ik naar zoek? Moet ik misschien een MPC2000XL met een fixe schijf erin, of wat? Ik wil vooral kijken of ik direct waar voor mijn geld krijg, en mezelf geen buil koop aan een MPC1000 of een tweede hands MPC4000 (die misschien te veel van het goede is), of toch een Kurzweil 2500R (zie een van mijn andere draden op dit forum). De MPC2000XL is natuurlijk mooi, maar ook een beetje outdated (vanwege de beperkte hoeveelheid interngeheugen). De Kurzweil leek me een tijdje prima, maar hiervan zijn de effectborden erg duur (om niet van de doos zelf te spreken) en lijkt erg ge-ent op het maken van sythesis van acoustische instrumenten.

Enfin, wie heeft er zin hierover een lichtje te schijnen? Alvast bedankt en veel plezier.

gewoon die mpc 1000 ..
s2000 ernaast en gaan ..

en dat beperkte geheugen van de mpc 2k .. ik kan er niet wakker van liggen

het is gewoon de mpc sequencers waar het omgaat ..

ik heb gisteren de mpc1000 gehaald en *kwijl* wat een geil ding idd, ben er zeer over te spreken. Maar voor het editen van samples... nope daar moet je hem echt niet voor kopen, behalve als je pc/mac hebt (wat ik maar nu even aanneem aangezein je op dit forum hebt kunnen posten :)) -> je sampled analoge/digitale input met je mpc zet het vervolgens op je pc en kan dan er flink mee gaan stoeien, terug de mpc in klaar is de spreekwoordelijke kees.

Ik heb hem natuurlijk pas wel maar 1 dag, maar heb de manual al wel sortoff uit mn kop geleerd en ik denk eerlijk gezegd dat het voor het realtime contorle werk wat jij wilt gaan doen (aphex...) niet helemaal de juiste keuze is, er zijn geen draaiknoppen die je lekker kan tweaken zodat de bitcrunsher (die me totnu toe eigenlijk beetje tegenvalt...) je hele loop naar de tering helpt, op die manier zoals jij het wilt natuurlijk... :) O ja dan heb je wel de Qlink sliders... maar die zijn zo klein...maargoed, het werkt wel.

Het midisequencen ben ik nog niet aan toegekomen eigenlijk (weinig tot GEEN apparatuur daarvoor :P) maar dat schijnt dus erg netjes te werken... al werkt pc/mac based sequencer voor thuisprogrameren toch beter denk ik...

Koop hem dus zeker omdat interactie met computer super is, maar niet als je als standalone wil gaan editen in je samples, koop hem wel om lekker te raggen wat je beats betreft...

Ik ben er iig DIK tevreden meej...o en ALS je hem koopt, check ff de 128mb inkoop actie die hier op dit forum bezig is, kan je de geeugenuitbreiding voor 30 euro goedkoper krijgen :X

Waarom geef je niet wat minder geld uit aan een goede sequencer (RM1x) en wat meer geld aan een goede sampler met goede fx? Zo kun je toch goed en strak sequencen en heb je een toppklasse sampler...

Juist Ja...

Juist Ja...

Dus de MPC 1000 is niet zo slecht voor wat ik wil doen ermee? Zijn overigens het aantal events (100.000 tegen over 300.000 van de MPC2000) de enige sequence beperking, dus geen grovere timing resolutie, of andere factoren die belangrijk zijn voor het sequencen?

Overigens: iets wat mee telt met het genre waarvoor ik het wil gebruiken is dat de samples betrekkelijk lang zijn (tientallen secondes t.o.v. enkele tienden voor een drum-sample), dus dat geheugen ding is inderdaad een goed punt.

Een ander ding wat mij ik misschien niet goed begreep is dat als ik me niet wil beperken tot 'phrases', maar ook een stukje viool wilt spelen (met de sampler dus) ik dat met de MPC1000 niet kan doen. Dan moet ik mijn setje uitbreiden met een S2000? of een z4/ z8?

Wat zijn de meningen over de RS7000 in het licht van mijn originele vraag? Iets wat mijn aansprak in die bak is dat je er ook sequences kan layeren (over elkaar kan leggen, ongeacht hun onderlinge verschil in tempo).

Wat betreft de effecten: dat kan ik eventueel compenseren met mijn kaospad, hoewel die natuurlijk door een Sampler per kanaal gestuurd en geprogrammeerd kunnen worden i.p.v. door eentje per keer met een Kaospad.

Waarom geen computer met MAX/MPS of Reaktor?

Daar kan geen enkele hardware tegenop IMHO.

Gebruik je die SU200 als midi controller en/of voor gruizige samples.

Trouwens heeft Roland ook nog een SP606 en een MV8000 die ook wel in het rijtje met apparaten passen wat je opsomde.

Geen Computer

Geen Computer

Even een dankje voor iedereen die moeite heeft gedaan zover te reageren.. echt tof.
De rede waarom ik geen computer gebruik is dat ik daar al ede hele week achter zit. Bovendien vind ik het life tweaken van geluid met knopjes etc. veel leuker :okdan: . MAX MSP is overigens wel een pakket die erg roerleerd, de meester van uit het niets iets cools maken zeg maar.

Over de Rolands/ Boss: ja die zijn inderdaad ook mooi, hoewel ze ook best groot zijn (ja, alle amsterdammers zijn klein behuist 8~ ). De 606 heb ik trouwens niet weten te vinden (is het niet de 505?).

De RM1x heb ik eerder in draden over de MPC1000 gezien (weet niet of jij dat ook was Furious5). Hij ziet er strak uit. In welk opzicht is hij beter/ leuker dan de sequence mogelijkheden van een MPC? Ik probeerde wat specs te vergelijken, maar ik zag op een gegeven moment de bomen niet meer door het bos. Zo op het eerste gehoor klinkt het echt als een dance apparaat (heb de demo's geluisterd op de Yamaha Site), dat is niet echt mijn genre, maar ik denk dat sequencen niet afhangt van de sound van het ding, dus als ie goed is in sequencen, hoor ik graag waarom. Overigens, is er ergens een online shop waar hij te koop staat, of is hij (al) vintage?

De 606 is nog niet uit, maar komt eraan.

Als je wilt sequence'n en sample'n dan moet je denk ik een MPC hebben. Of toch de MV8000 van Roland. Hij is dan wel groot, maar ja... een MPC4000 die je noemt is nu ook niet bepaald een pinkeltje.

Als het niet één doos hoeft te zijn zou je ook voor een E-mu XL-7 (of MP-7, andere basis sound set) kunnen gaan, in combinatie met een E-mu Ultra sampler. E-mu staat bekend om zijn betere filter/tweak mogelijkheden.

Daarnaast is de XL/MP uitbreidbaar middels 3 extra sound rom's waaronder een Flash Rom module. Deze kun je 'laden' in een Ultra sampler. Mocht je dus een keer alleen je XL/MP willen gebruiken dan zet je de basis-sounds dus op die Flash Rom module en kun je op pad.

De XL/MP is een prima sequencer (OS v2.0) met veel controllers en drumpads (in keyboard layout, dus dubbel functie) en een grid-sequence modus (à la 909).

Voor jouw budget moet je wel een nieuwe MP7 (Command Station) met een gebruikte Ultra en Flash Rom module kunnen scoren.

Command Station: http://www.soundonsound.com/sos/Nov01/articles/emucomm.asp?session=21313d1a59e7748993c63ddf23754ee6

Ultra Sampler: http://www.soundonsound.com/sos/aug99/articles/emultra.htm?session=21313d1a59e7748993c63ddf23754ee6

En nog een: http://www.soundonsound.com/sos/nov99/articles/emue5000.htm?session=21313d1a59e7748993c63ddf23754ee6

En dan de ROM's (ook de Flash Rom): http://www.emu.com/products/category.asp?category=635&maincategory=632

Als ik lees wat je wil doen dan denk ik net als fuse 'computer'... Met Max/msp of dat soort gekkigheid, of anders gewoon logic pro. Maar je argument dat je al de hele week achter zo'n bak zit is natuurlijk sterk. Met controllers kom je 'n heel end, maar je zit toch de hele tijd tegen 'n stel van die schermen aan te staren.

De MPC1000 vinnik trouwens vrij 'basic' voor wat jij wilt doen. Het is samplen en sequencen en verder bijna niets. Voor het echte 'door de mangel halen' moet je toch op z'n minst de MPC uit, door externe FX en/of computer+plugins, en dan weer terug. Dus dan heb je alsnog 'n computer of andere externe recorder nodig...

Een fijn voordeeltje van de 1000 tegenover de 2000xl is dat lange samples veeeeel sneller in het waveform display worden opgebouwd - dat is zo fukkin traag op de XL. Maar ja het enige wat je dan in de 1000 met je sample kan doen is trimmen en normalizen dus wat heb je eraan.

Re: Geen Computer

Re: Geen Computer

Origineel geplaatst door p8er
Over de Rolands/ Boss: ja die zijn inderdaad ook mooi, hoewel ze ook best groot zijn (ja, alle amsterdammers zijn klein behuist 8~ ). De 606 heb ik trouwens niet weten te vinden (is het niet de 505?).
Alsjeblieft: http://www.rolandmusik.de/seiten/produkte/Produkte_2004/SP-606/SP-606.htm

't Is toch echt een 606. Maar de sequencer daarvan is maar 4 tracks, terwijl je bij een MPC1k meer hebt (en ook pattern-based, heel cool).

Heb er vandaag even mee gespeeld. Pads voelen goed aan, niet cheap zoals je misschien zou denken, maar niet zo lekker als de MPC. Helaas zetten ze er niet bij hoeveel intern geheugen het geval heeft, of dat 'ie alles vrolijk van de CF kaart leest. Toch heeft 't.. nouja, dat Roland smaakje. Is an sich niet slecht, maar ik heb toch liever de andere.

De RM1x heb ik eerder in draden over de MPC1000 gezien (weet niet of jij dat ook was Furious5). Hij ziet er strak uit. In welk opzicht is hij beter/ leuker dan de sequence mogelijkheden van een MPC?
Leuker? Ligt eraan of je van 16-steps houdt of van 16 pads (dat laatste nodigt meer uit tot creatief op het rubber meppen, dat eerste heeft meer met programmeren van doen).
Heeft eigen sounds, maar die zijn niet hyperdehyper, en geen sampler.

Anders, een 2ehands RS-7000 is misschien ook niet mis als nog niemand dat gezegd heeft (vast wel). Die klinkt stukken beter dan de RM1x (maar dat mag dan ook wel).

Ik ken de MPC's niet, ik heb altijd het idee dat het dure sequencers zijn met simpele sampler mogelijheden...

De rm1x kun je goedkoop op kop tikken en is een hele goede sequencer.. des te meer geld hou je over voor een kick-ass sampler.

Je hebt de beschikking over 4 (x2) draaiknoppen waarmee je realtime bewerkingen kan uitvoeren. De sounds zijn niet kut maar ook niet briljant, maar ja, je hebt je sampler hiervoor toch?

Een voordeel van de mpc's is weer de alles in 1 verpakking wat makkelijk mee te nemen is..en die pads zijn lekker om op te rammen....Bovendien zien ze er vet uit en hebben ze meerdere mid-outs...

Maar daarintegen heeft de rm1x een gewoon toetsenbordje waarmee je je noten inprogrameerd. Ik weet niet of dat mpc 'inbeuken'geschikt is voor elke stijl muziek..

Dag Meisjes en Jongens,

Erg bedankt zover.. ik zit er nog flink over in de knoei of ik mijn budget ga oprekken voor een MPC 4000 of iets anders, maar alles is toch al een stuk duidelijker. Ik zag dat er een draad is aangemaakt voor MPC1000.

Maar als iemand nog een (goedkoper/ beter) alternatief heeft voor de MPC hoor ik dat graag. Vooral beter vind ik interessant, ik ga natuurlijk niet iets nemen wat alleen maar goedkoper is.
Een tijdje geleden wees iemand me op de Kurzweil; niet wat ik zoek, maar toch goed om te weten om een goede overweging te maken. De adviezen over de Yamahas en de Rolands zijn genoteerd, mede als alle andere opmerkingen.

Enfin, ik laat het nog wel horen als ik mijn besluit heb genomen/ aankoop heb gedaan. Peet :P

MPC4k is op dit moment het beste dat er is op dat gebied. 1.51 is een goeie update en de ergste bugs zijne er wel uit naar wat ik gehoord heb.

Wat een goeie opdie is is een ASR10 sampler met een rm1x als sequencer. Die combinatie werkt erg lekker, ik ken namelijk iemand die het zo doet en echt mega stampende techno er mee maakt.

Altijd weer hetzelfde ...

MPC1k

Leuk want :

Klein, portable, betere engine, echt assignable sliders.

Niet leuk want :

Minder notedata, sample editing, wel portable maar geen plaats voor batterijen.

Vergeet die laatste regel en denk ff praktisch na ....

MPC2KXL

Leuk want :

Sequencer, portable, 32 midi chnls.

Niet leuk want :

sampler ( s2000 )

Vergeet die laatste regel en denk ff praktisch na ...

Als je nu al een complete studio/ DAW hebt,

wat ... moet ... je ... dan ... met ... een ...

mpc4k ?

Waarom niet de mpc2kxl + Z8 ( fully opted ) ?????

Tis zowiezo altijd een vage discussie zonder eind, waarom wat nou beter is. Maar zeg nou zelf, niemand koopt tegenwoordig nog een s2000, dus waarom zweer je bij een mpc2K ( xl of niet ). Als je dat begrijpt dan is de stap naar een 1k best makkelijk te maken en ff serieus... minder note data ... maar hoeveel heb je het dan over, tis niet dat je je song niet afkrijgt ofzo. Is timing een issue ? Ik kan de mpc2kxl 20ms +/- clocken, ik vermoed dat de 1k dat ook kan ?!?!

T.o.v. andere OEM "workstations" ? Heb werkelijk geen idee, heb enkel 2 mpc2kxl's in combo met een S750, een esi4000 en nog 1 ( esi2k+turbo=esi4k ). Wat mij betreft ontbreekt er alleen nog een Z8, een volwaardige up2date sampler, maar een S5 of 6K zou ook voldoen denk ik. Ik kan me amper voorstellen dat de mpc ( welke dan ook ) qua timing onder doet voor een rmx1, mv8000, sp606, XL/MP, etc. Dus wat blijft er over, mischien hele vette fx ( not! ) die je eigenlijk toch nooit gebruikt omdat je plug-ins/outboard uiteindelijk vele male beter zijn. De interne presets mischien ?!?!?! Lijkt me niet de juiste motivatie om pakweg minimaal 2000 Euro aan uit te geven, alleen vanwege het geluid wat erin zit. Dan koop je gewoon de rackversie of een andere product met dezelfde generatie engine en klankensets, uiteindeljk vind je bij 1 OEM altijd presets terug in andere bakken of afgeleide van/uit een serie synths, porto-toys of drumpuhceetjes. Scheelt een hoop iig. Wat houden we nu nog over ? een harddisk systeem die 6 (bijv.) sporen kan fikken ... Big deal, de gemiddelde slaapkameringenieur heeft onderhand wel een farmcard met multi I/O's, wellicht geen console, maar toch minimaal 8 chnls HD recording analoog en ettelijken digitaal.

Mischien dat ik wel heel simpel en relatief mijn 2ct ff dump, maar ik vermoed soms enige blindheid waneer het nogsteeds om het uiteindelijke resultaat gaat, soms is het ook zonde van je geld.

Back