wie zei dat popmuziek niet steeds hetzelfde trukje herhalen is..

Re: wie zei dat popmuziek niet steeds hetzelfde trukje herhalen is..

Origineel geplaatst door isnieZot
heeft het mis. dit is echt wel grappig dit. zijn twee nummers
van nickleback die toch wel heeeeel erg op elkaar lijken.

http://www.ultimatemetal.com/~bumble/Nickelback - How You Remind Me Of Someday.mp3

Al hun nummers lijken op elkaar, maar aan de andere kant: Ze hebben wel hun eigen stijl waaraan je ze kunt herkennen.

Een beter voorbeeld vindt ik die voorspelbare r&b. Let eens goed op (bijna) al die plaatjes van tegenwoordig en je hoort dat ze allemaal ongeveer hetzelfde zijn opgebouwd...

Ik heb je voorbeeldje trouwens niet geluisterd hoor, ik geloof het wel...

Tja heb je het eenmaal gevonden, dan niet teveel afwijken
Wat ook vaak opvalt na een eerste hit is (vermoedelijk de platenmaatschappij die daar om schreeuwt), dat men vaak dezelfde sounds gebruikt. (neem bijv. Barthezz met infected als 2e song, zelfde opbouw, bijna dezelfde break, nagenoeg dezelfde sounds). Kan misschien ook op een gegeven moment tegen je gaan werken. Wel op tijd vernieuwen:D

Heb je de nieuwe van Tiesto al gehoord? Die wijkt anders ook niet teveel af, van zijn eerdere concept

Jeetje heb dat van Nickelback gehoord. Nagenoeg dezelfde akkoorden.
Heb je dat zelf gemixed? Mooie panning Links en rechts. Kun je het inderdaad goed horen.
Misschien hebben ze een eerdere opname gebruikt en daar overheen gezongen, die aanvankelijk niet door de keuring heen kwam, maarja het album moest vol
Simpel he?:D

Toch knap van die gasten. Je herkent het direkt als Nickelback. Komt vooral door de stem en de slaggitaar, volgens mij.

Idd. kijk maar bij de Sumerjam kwam er een tijdje later ook een nummer uit van die gasten met presies de zelfde geluiden (en stomme stem weer).

Snoop dog had laatst een nummer , de Black Eyed Ras of zo hebben nu ook een nummer met die zelfde geluiden.
Zo hoor je dat wel meer met muziek, wel grappig opzich.:)

:D Ik lag behoorlijk dubbel :D

Heb wel eens wat CDtjes geluisterd en dit viel me toen ook op. Met name de laatste 2 CD's zijn qua stijl en sound behoorlijk inwisselbaar. Ik vind ze overigens wel beter dan de oudere. Het stoort me bij Nickelback trouwens ook minder dat de hits op elkaar lijken dan bij veel andere recente copy&paste top40 hits.

ik weet niet maar ik heb het idee dat het ook deels automatisme is... als ik mezelf naga. welke geluiden ik in bijna alle nummers wel heb zitten: piano en mellotron choir... tja ;) cliche denk ik. bij mij is het gewoon automatisme. kan daar ook tog?

Origineel geplaatst door Slipperman
ik weet niet maar ik heb het idee dat het ook deels automatisme is... als ik mezelf naga. welke geluiden ik in bijna alle nummers wel heb zitten: piano en mellotron choir... tja ;) cliche denk ik. bij mij is het gewoon automatisme. kan daar ook tog?

ik dat iedereen wel een manier van werken heeft. en ook altijd een bepaalde type van geluiden gebruikt.
ik ook. maar die twee nummers zijn eigelijk precies hetzelfde van akkoorden en opbouw. en dit kan eigelijk
geen toeval zijn. toch niet in die mate

Origineel geplaatst door metatron
Idd. kijk maar bij de Sumerjam kwam er een tijdje later ook een nummer uit van die gasten met presies de zelfde geluiden (en stomme stem weer).

Snoop dog had laatst een nummer , de Black Eyed Ras of zo hebben nu ook een nummer met die zelfde geluiden.
Zo hoor je dat wel meer met muziek, wel grappig opzich.:)

Die summerjam gasten waren gewoon aan het uitproberen hoe ver ze konden gaan en met de winterjam gingen ze de mist in...

De black eyed peas zul je bedoelen. Die vindt ik wel erg goed. Elk nummer dat ze maken is net weer iets beter dan die daarvoor zeg maar.. En de drie nummers die ik van hun ken zijn alle drie weer heel anders eigenlijk...

En die zangeres ziet er zeker niet verkeerd uit...

Zoals hierboven reeds vermeld: het is typerend voor commercieel succes. Schaamteloos uitzuigen.
Ik kan me hier ook best in ergeren.
Benny Benassi vond zo ook een sound (met een effect op dat naar verluid gewoon een preset van de een of andere plugin is) die wel origineel klonk, dacht dat ie een nieuwe stijl uit de grond had geboord (NOT! :p), en maakte er een hele cd mee ... wat is die cd slecht zeg! :W Meteen heel z'n fanclub weg hehehe.
Je mag wel in dezelfde sfeer blijven van je vorige hit vind ik, maar de gelijkenis mag niet belachelijk sterk worden natuurlijk.
:kont:

Origineel geplaatst door Bobby
Zoals hierboven reeds vermeld: het is typerend voor commercieel succes. Schaamteloos uitzuigen.
Ik kan me hier ook best in ergeren.
Benny Benassi vond zo ook een sound (met een effect op dat naar verluid gewoon een preset van de een of andere plugin is) die wel origineel klonk, dacht dat ie een nieuwe stijl uit de grond had geboord (NOT! :p), en maakte er een hele cd mee ... wat is die cd slecht zeg! :W Meteen heel z'n fanclub weg hehehe.
Je mag wel in dezelfde sfeer blijven van je vorige hit vind ik, maar de gelijkenis mag niet belachelijk sterk worden natuurlijk.
:kont:

Die is idd niet zo goed...

Ik heb trouwens een piano spelende marokkaan met midi in/out/thru voor je in de aanbieding. Trompetspelende negers heb ik ook, alleen zonder midi. Ze zijn wel te syncen met bv een viool spelende turk... :D

Origineel geplaatst door The Unholy
Ik heb trouwens een piano spelende marokkaan met midi in/out/thru voor je in de aanbieding. Trompetspelende negers heb ik ook, alleen zonder midi. Ze zijn wel te syncen met bv een viool spelende turk... :D
lolollol :D

Nogal wat artiesten maken vaak gebruik om nog eens een slap aftreksel te maken van een eerdere hit. Bekend fenomeen.
Het lijkt me dan te maken met gebrek aan geld, talent of inspiratie.

Het is ook vaak de angst bij een artiest of een label om iets anders te proberen.
Vooral in het huidige muziekklimaat wordt elke artiest die een beetje commercieel succes
heeft zoveel mogelijk in een hokje geduwd om maar niet het risico te lopen dat je dan
buiten de boot valt.

Nickelback is daar inderdaad ook een goed voorbeeld van, maar zo zijn er (helaas) vele.

tjeezz.. dit is gewoon te erg. Maar ja, zoals al eerder gesteld: het gebeurt idd vaker. Laatst had je zo'n hitje van Veldhuis en Kemper: zowel tekstueel als muzikaal een slap aftreksel van Acda en De Munnik (waar ik ook al niet zo'n fan van ben). Verkoopcijfers tellen blijkbaar. En dat kan ik me ook wel voorstellen als je je brood met muziek moet verdienen. In de wetenschap is het niet heel erg anders: mijn promotor heeft ooit eens drie keer hetzelfde artikel met een andere titel gepubliceerd, met een net iets andere invalshoek telkens. Tja. Wel goed voor je citatiescore. ;)

Dat voorbeeld van Nikkelbek kwam ik laatst ook tegen, idd erg triest... Zo vind ik Dido ook een mooie papegaai... 1 pot nat, dat kattegejank van haar. :r

En als Benny Benassi een nieuw nummer maakt pakt hij ook weer dezelfde midi file volgens mij... Nee hoor, je hoeft niet vernieuwend te zijn, lekker uitmelken die handel.

Trouwens, de Underdog Project maakte voorheen gewoon 2step... ze merken dat hun hit goed aanslaat en switchen compleet van stijl. (lees: de stijl van hun 1e hit) Je kan dit (commercieel gezien) heel slim vinden maar dit is toch te goedkoop voor woorden...

Tsja, wat sommige "muzikanten" allemaal wel niet doen voor de $$$

Origineel geplaatst door Triphonius Z
tjeezz.. dit is gewoon te erg. Maar ja, zoals al eerder gesteld: het gebeurt idd vaker. Laatst had je zo'n hitje van Veldhuis en Kemper: zowel tekstueel als muzikaal een slap aftreksel van Acda en De Munnik (waar ik ook al niet zo'n fan van ben).

Je hebt helemaal gelijk. Een slechte kopie van Acda en De Munnik en men slikt het nog ook. Toen ik het liedje voor het eerst hoorde, dacht ik ook dat het van Acda en De Munnik was, maar ik dacht ook meteen "ik heb wel iets betere van hen gehoord".
Origineel geplaatst door Triphonius Z

Verkoopcijfers tellen blijkbaar. En dat kan ik me ook wel voorstellen als je je brood met muziek moet verdienen. In de wetenschap is het niet heel erg anders: mijn promotor heeft ooit eens drie keer hetzelfde artikel met een andere titel gepubliceerd, met een net iets andere invalshoek telkens. Tja. Wel goed voor je citatiescore. ;)

Haha, ik herken dit. In onze plaatselijke krant wordt bijv. elk jaar bericht over de intocht van Sint Nicolaas. Mijn vader had toevallig nog een plaatselijke krant van het jaar daarvoor rond dezelfde datum. En je raadt het natuurlijk al "het artikel was echt geheel identiek". Allicht denken ze "de kinderen worden ouder en die herkennen dat niet. Er is een vergelijking te maken met de velen "uitgekauwde covers" uit de jaren '80. Jeugd van nu kennen het origineel niet zo goed, dus die pikken dat. De meeste mensen die het origineel kennen uit de jaren '80, waarderen deze covers niet altijd heb ik het idee. Ik denk maar zo bij covers "is het een hit geweest, dan lukt het waarschijnlijk niet dit te overtreffen". Ik vind dat een cover beter moet zijn dan het origineel.
Neem Milk Inc nu weer met "The Sun Always Shines On TV", als A-HA liefhebber walg ik hiervan. Hoewel de cover best knap is gemaakt :r

Back