niks is belangrijker als je arrangement.

justin

Shauna
Zat zo eens te denken,eigelijk is het arrangement het belangrijkte van muziek. Al zijn je sounds so kut,als je arrangement perfect is en staat dan zit je eigelijk goed toch? Ik denk toch wel dat een arrangement je track kan maken of breken,al gebruik je de meest verrotte sounds in je compositie. Als je arrangement goed is dan maakt het niet uit,dan klinkt het nog perfect,omdat een ander toch nie weet welke sounds je uiteindelijk gekozen zou hebben.

Dus een goede arrangement is het belangrijkste en de essentie van goede muziek,boven je geluiden keuze etc en alle andere handelingen die eigelijk alleen maar BIJDRAGEN aan de uiteindelijke track.

Mee eens?

Ik ben het ook niet echt eens. Een goed nummer hangt van veel meer factoren af zoals Slippermans al zei. Wel ben ik akkoord als je zegt dat je arrangement het belangrijkste is, maar het is niet alleen het arrangement die het nummer maakt. En in sommige muziek moet je natuurlijk meer arrangeren dan in andere (zonder een discussie te willen losmaken over techno en hardcore enzo :bekdicht: ). Wat ik wel merk is dat niet veel mensen arrangeer-talent hebben en je het wel kunt "leren" tot op een bepaald niveau, maar je moet het toch nog altijd IN je zitten hebben volgens mij.

no offence,
maar rare stelling.

ik krijg bijv soms van een melodie en of alleen al mooie klank, de bibbers. dus dan vinnik het een koele trak ;-)
dus het ligt niet alleen aan een goed arrangement, maar aan alles. combo van(x, hehe) factors

Ook hier is weer sprake van een spraakverwarring :)
In de muziek zijn arrangement en orkestratie twee verschillende begrippen, die toch heel veel met elkaar te maken hebben.

Orkestratie in de ruimste zin betekent dat elementen als melodie en harmonie aan bepaalde geluiden cq instrumenten worden toegewezen. Welke instrumenten dat zijn, dat is vrij aan de componist. Dat kan dus ook auto-onderdelen zijn, zoals wieldoppen.

Arrangeren is net iets anders. De arrangeur gaat uit van een vast gegeven aan klanken van de instrumenten, zo kan er voor gitaartrio (gitaar, drums en bas) worden gearrangeerd. Het muziekstuk bestaat dan meestal al in een andere combinatie. De arrangeur kan delen van het stuk samenvoegen in één instrument en zelfs weglaten, en als hij dit erg goed kan, wordt er soms ook wat toegevoegd, vaak in de begeleiding. Arrangeren gebeurt altijd met een bepaalde bezetting aan instrumenten voor ogen (of voor oren? :) Er kan een arrangement van de vijfde van van Beethoven voor Brassband gemaakt worden.

Ik denk dat wij in de electronische muziek meer te maken krijgen met orkestratie dan arrangeren. Al zijn er in de dance toch wel duidelijke regels aan te wijzen. Hoewel de mogelijkheden eigenlijk onnoemlijk groot zijn, wordt er toch teruggegrepen op conventies, zoals het ritme altijd toewijzen aan een geluid dat lijkt op werkelijk slagwerk. Lang leve de sampler :) Eigenlijk is het dus ook een vorm van arrangeren voor een vaste combinatie. In de dance beperkt men zich te veel, naar mijn mening.

Een slecht stuk muziek kan door een origineel arrangement beslist verbeteren. Vaak is dit het geval van een heel bekend werk, dat volledig uitgewoond is op de radio. Een nieuwe bewerking, meestal arrangement, met leuke tegenmelodiën en briljante harmoniën kan het geheel weer opleuken. Echter, de kans dat het alleen maar slechter wordt is groter...

Orkestreren is een kunst, die niet altijd goed lukt. Meesters van de orkestratie zijn Maurice Ravel, denk aan de beroemde 'Bolero', slechts een studie omtrent orkestratie, meer niet en in de popmuziek George Martin, die perfect andermans werk (The Beatles) kon ondersteunen, maar zijn eigen composities missen alle kracht: luister eens naar de CD 'Yellow Submarine', waar de helft van zijn hand is... Zijn stijl is herkenbaar, maar wat het doet met het Lennon/McGartney spul doet het beslist niet met zijn eigen werk.

Wout

maar justin heeft het over "sounds die kut zijn"

tja... als die sounds kut zijn dan is het toch al vaak al drama... (mijn mening)

Ik vroeg me alleen af wat Justin nou met arrangent bedoelt...
En wat nou precies 'kut' geluiden zijn (Ik wil er eigenlijk niet aan denken!!!)

Ik voel zoiets van, maakt niet uit of ik presets neem, als de compositie goed is luistert men we wel doorheen. Als een kok die ieder gerecht als stamppot aanbiedt...

Ik ben me ervan bewust dat ik mijn frustratie over de on-originaliteit van de dance weer laat bovenkomen.

Wout

Origineel geplaatst door virkaz
maar justin heeft het over "sounds die kut zijn"
tja... als die sounds kut zijn dan is het toch al vaak al drama... (mijn mening)

Je kan niet stellen dat er "slechte" klanken bestaan. Wat is de defenitie van een "slechte" klank ? Slecht is hier een subjectief gegeven en zeer sterk voor interpretatie vatbaar.
Als je het gevoel krijgt dat een klank slecht klinkt is de reden daarvan heel éénvoudig : Je gebruikt die klank verkeerd of de combinaties van de vesrchillende klanken zit niet goed.
Om dat met een extreem voorbeeld te illustreren dat wellicht iedereen begrijpt : je gaat een stuk Jazz toch niet maken aan de hand van power rock drums of met een kerkorgel ?

Je kan dus stellen dat een "song" of stuk muziek staat of valt adhv een aantal factoren.

- combinaties van juist uitgekozen sounds
- harmonie
- het arrangement
- melodie & tekst
- een zangeres met schone smoel en dikke tetten.

Origineel geplaatst door Slipperman
het is een samenspel van goed arrangement, goede sounds en goede mix die het nummer goed maakt. niet alleen het arrangement.

ik vind dat iedereen die dance maakt eens goed moet luisteren naar hoe het arrangement in de oude disco en Italo in elkaar stak.. Dat was heel andere koek dan nu (uitzonderingen daargelaten)

Arv

Mijn mening:
1. In dance lijkt de klank belangrijker dan het arrangement;{
2. Klanken hebben invloed op de luisteraar in hoeverre "het muziekstuk" overkomt op de luisteraar (denk aan de zangeres die niet kan zingen, dan wordt het automatisch als slechter nummer ervaren)
3. De "perfect uitgekozen" klanken versterken het arrangement (een te sterk overheersende klank zal andere klanken wegdrukken, neem een klassiek orkest als voorbeeld "is echt wel over nagedacht en goed uitgebalanceerd" zelfs waar de muzikanten zitten
4. Met mooie klanken kun je juist schrappen in je arrangement, omdat je niet alles uit de kast hoeft te halen
5. In ambiant draait het trouwens voornamelijk om de klanken en effecten

Let wel op: Dit is mijn persoonlijke mening

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Wout Blommers

Ik ben me ervan bewust dat ik mijn frustratie over de on-originaliteit van de dance weer laat bovenkomen.

De Nederlandse Grondwet Hoofdstuk 1 Grondrechten

Art. 7 . - 1. Niemand heeft voorafgaand verlof nodig om door de drukpers gedachten of gevoelens te openbaren, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
- 2. De wet stelt regels omtrent radio en televisie. Er is geen voorafgaand toezicht op de inhoud van een radio- of televisieuitzending.
- 3. Voor het openbaren van gedachten of gevoelens door andere dan in de voorgaande leden genoemde middelen heeft niemand voorafgaand verlof nodig wegens de inhoud daarvan, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet. De wet kan het geven van vertoningen toegankelijk voor personen jonger dan zestien jaar regelen ter bescherming van de goede zeden.
- 4. De voorgaande leden zijn niet van toepassing op het maken van handelsreclame.

Re: niks is belangrijker als je arrangement.

Origineel geplaatst door justin Mee eens?

Nee.. de stelling is te ruim. Ik ben wel met je eens dat je arrangement belangrijk is maar de keuze van de geluiden is minstens net zo belangrijk.

Voor 'kutgeluiden' maar toch goed "arrangement" -> zie bijv. oude gamemuziek.

Maaruh tis mijn niet echt duidelijk wat arrangement precies is. Volgens mij wordt het hier door elkaar gebruikt met compositie. En wat dat weer precies is, tis allemaal wat subjectief denk ik ;)

Als je het heel breed uitlegt ben ik 't wel met de stelling eens. Geluid op zich is nog geen muziek, hoe geluiden zich verhouden, ontwikkelen, veranderen (en al dan niet melodieen, ritmes e.d. vormen) in de loop van de tijd, dat maakt de muziek. En zo kan je ook met 'kutgeluiden' leuke deuntjes maken.

Ja dat bedoel ik.

Maar zeg er ook bij dat de rest bijzaak is,en als je een beetje gevoel hebt voor goede muziek en sound dan is dat niet moeilijk,persoonlijk heb ik daar minder moeite mee. Maar is de kunst eigelijk alles harmonisch met elkaar laten samenwerken! dat is dus het belangrijkste in mijn ogen,de sound is bijzaak.

Back