G4 probleem

ritzi lee

Stamgast
Goeie producer vriend van mij is net verhuist.
En je voelt 'm al aankomen:

Tijdens de verhuizing heeft ie z'n G4 gedisconnect.
Later weer in elkaar gezet in z'n nieuwe studio.
Nu heeft ie een probleem met z'n audio.
Z'n G4 geeft aan dat er niet genoeg geheugen is om audio af te spelen.

Mijn vermoeden was meteen:
Drivers van de soundcard opnieuw installeren en de bufferproblemen oplossen...

Ik ben zelf helemaal niet zo thuis in Apple systemen.
Ik zit helemaal aan de PC kant...

Maar was mijn vermoeden correct?
En wat voor verschillende mogelijkheden zijn er om bovenstaande probleem op te lossen?

grtz.

Op welke OS draait die G4? Vermoedelijk OS 9 of 8? Want onder OS X wordt de RAM allocatie volledig automatisch in de gaten gehouden, zodat dit soort problemen definitief tot het (OS9)verleden zou moeten behoren.

Onder OS9 kan je zelf bepalen hoeveel geheugen je wil toewijzen aan een bep programma.
Stap voor stap :
- selecteer het icoontje van het programma waar je meer geheugen aan wil toewijzen
- klik in de menubalk op Archief... Info... Geheugen
- in het dialoogvenstertje kan je nu zelf instellen hoeveel RAM je wil reserveren voor dit programma
- sluit het dialoogvenstertje om je nieuwe instelling te saven

Als je op het Apple-logo in de linkerbovenhoek klikt, en dan op "Over deze computer", krijg je een overzichtelijke grafiek met een overzichtje hoeveel RAM je OS voor zich opeist, en hoeveel RAM voor ieder programma dat op dat moment draait.

Hope this helps?
:geslaagd:

Dankjewel David. :)

Ik zal het de volgende keer vragen aan hem als we weer contact hebben.
Die gast woont namelijk in Engeland,
en kreeg het zo telefonisch te horen. :P

Ik zal dit in ieder geval laten uitproberen als het probleem nog niet opgelost is.

thanks!!!

Hij zou ook eens z'n bureaublad opnieuw kunnen opbouwen en/of z'n p-ram zappen.

Als eerste zou ik het bureablad opbouwen.
-> herstart je computer en voordat hij de finder gaat opbouwen druk je de command en option toets in en houd je die ingedrukt totdat je een venster krijgt waarin je moet bevestigen dat je het bureaublad opnieuw wil opbouwen, bevestig dit met OK. (dit werkt alleen onder OS9)

Als het dan nog niet werkt kan je je Preferences Ram zappen (pram) door je computer te herstarten en gelijk 'control' + 'command' 'P' en 'R' ingedrukt te houden. De computer start dan weer opnieuw op (je hoort het opstartgeluid), zo laat je de computer 3x doorstarten (3x geluid).
Bij deze oplossing moet je wel een aantal (finder) voorkeuren weer opnieuw instellen. (appletalk connectie is hiervan de belangrijkste). (dit werkt ook alleen met os9)

maar ik zou eerst (zoals eerder vermeld) het aan het programma toegekende geheugen even chekken of het genoeg is.

Succes ermee!

Back