Welke zijn NIET de moeite waard?

Ik vind de twee boekjes van Peter Forrest (analog synths A-M en N-Z) een goede indicatie voor de waarde van verschillende analoge synths.

Attachments

• dia1.jpg
    dia1.jpg
    37,7 KB · Bekeken: 132
Origineel geplaatst door mono-poly
Cheimoon wat is dat nou voor opmerking hij kan wat iedere synht ook kan?
Die system 100 oscilators komen behoorlijk in de buurt van de minimoog (zelfde transistors)

En ik heb die zelfde system 100 weer terug gekocht alleen is die even in reperatie

Dat kan, maar dan nog heeft-ie maar 1 osc (ik had het over de Model 101 hè!). 800 euro voor een 1 osc-synth? Misschien ligt het aan mij en zou ik 'm eens goed moeten proberen (ik heb 'm een keer gehoord en was danig niet onder de indruk), maar daar zou ik dat geld echt nooit voor over hebben. Ik bedoel, voor de DX7 of D50 betaal je een paar honderd euro; die System 100 Model 101 is dus qua sound of mogelijkheden ruim 2 keer beter/bruikbaarder/nuttiger? (ik weet het, zo kun je niet vergelijken, maar dit om duidelijk te maken hoe groot de rol van nostalgie of naam is bij die prijzen).

Origineel geplaatst door mono-poly
Cheimoon wat is dat nou voor opmerking hij kan wat iedere synht ook kan?
Die system 100 oscilators komen behoorlijk in de buurt van de minimoog (zelfde transistors)

En ik heb die zelfde system 100 weer terug gekocht alleen is die even in reperatie

Wel, de system 100 is m'n allereerste synth en ik heb hem nog steeds. Ik heb er in 1982 een 750 gulden voor betaald (of 370 EUR) en dat vind ik genoeg. Het beestje kan best wel leuke bassen geven, ook al heeft ie maar 1 oscillator en je kan er best wel een beetje op patchen, maar in mijn ogen is dat ding nooit geen 800 EUR waard.

Hetgeen wat mij steeds opnieuw verwondert:
Voor 800 EUR kan ik kopen
1 Roland System 100 monofoon met 1 VCO/VCA/VCF, een ADSR op de VCA en portamento

ofwel

1 Yamaha SY99 met 16 stemmen AFM en 16 stemmen AWM die onderling gebruikt kunnen worden als RCM, 12 of 24 dB/oct filters, een 16 tracks sequencer, 2 mult-ieffecten die tot maximum 4 FX tegelijkertijd kunnen produceren, een drumcomputer, een diskdrive, MIDI-implementatie, inlezen van samples via floppy/MIDI sample dump.

Het feit dat die laatste digitaal is, vind ik er absoluut geen bal mee te maken. Een WS kan 1000-en malen meer dan sommige analogen, zoals de 101 of SH3A ... maar toch betaal je er in verhouding slechts een habbekrats voor. Nou, voor mij niet gelaten, ik ga wel op zoek naar die goedkope WS-en ;)

:doei:

Origineel geplaatst door dekzster
Ik vind de twee boekjes van Peter Forrest (analog synths A-M en N-Z) een goede indicatie voor de waarde van verschillende analoge synths.

Dan moet je wel de nieuwe uitgave hebben want de oude is al van jaren geleden.

Hetgeen wat mij steeds opnieuw verwondert:
Voor 800 EUR kan ik kopen
1 Roland System 100 monofoon met 1 VCO/VCA/VCF, een ADSR op de VCA en portamento

ofwel

1 Yamaha SY99 met 16 stemmen AFM en 16 stemmen AWM die onderling gebruikt kunnen worden als RCM, 12 of 24 dB/oct filters, een 16 tracks sequencer, 2 mult-ieffecten die tot maximum 4 FX tegelijkertijd kunnen produceren, een drumcomputer, een diskdrive, MIDI-implementatie, inlezen van samples via floppy/MIDI sample dump.

Een Yamaha SY99 zou best veel meer kunnen, maar een Roland System 100 heeft toch meer 'stijl', 'schoonheid' en 'prestige voor de eigenaar'...de klank is meer bijzonder...maar dit is natuurlijk alleen voor bepaalde vintage-freaks/verzamelaars. Als je uit een zuiver praktische overweging moest kiezen dan zou je ook voor een SY99 gaan (Behalve als het een zuiver praktische overweging was van 'investering' cq 'belegging' van oude instrumenten dan neem je natuurlijk de System 100 en dan wel compleet natuurlijk ;) )

Ik maak toch maar weer eens de vergelijking met auto's, een system 100 is als een mooie oude Mercedes

Mercedes%20280SLrot.jpg

en een Yamaha SY99 als een Volkswagen pasat uit 1992, met alle moderne luxes zoals airconditioning en weet ik veel wat voor minder geld.

pasat_plavi2_v.jpg

Ik houd niet zo van dit soort vergelijkingen ((bijna) elke auto heeft een stuur en 4 banden, waar het uiteindelijke om gaat; maar hoe wil je een DX7 en een Minimoog vergelijken qua auto's?), maar toch, als het moet, dan zou ik liever deze twee vergelijken:

System 100 Model 101 (let wel: die 800 euro slaat alleen op de Model 101 hè!):
avant2petit.jpg

SY99:
introduction_front.jpg

wat een duffe vergelijking...

maar goed, de prijs wordt natuurijk ook bepaald door de beschikbaarheid van bepaalde synths.. Als er van een bepaald type bijna geen enkele meer is dan worden ze automatisch duurder toch?

Ach ja, je hebt natuurlijk altijd typisch CALVINISTISCHE keuteboertjes die geen enkel benul hebben van het 'goede leven' en met zinnen komen als 'iedere auto heeft 4 wielen en een stuur'...sjongejongejonge dat is echt zo een non-argument :D

Een eendje begint toch ook al behoorlijk vintage te worden...dat is tegenwoordig meer macho en suave dan een zo een 4 wheel jeep (Dat is toch echt een jock car! dat is meer een Acces Virus ofzoiets)

Maar een DX7 vs Minimoog:

Minimoog is natuurlijk een dure vintage car, een amerikaan?

Een Grand Torino Squirre 1974 met houten zijkanten :D

torino.jpg

Een DX7 is een superdegelijke japanse auto uit de jaren 80 waar menig kantoor en zakenpersoneel zich mee vervoerde: Een Honda (!???) Er zal nog wel een meer clichematige jaren 80 japaner geweest zijn, Toyota, Susuki, Mitshubishi?

silver01.jpg

Origineel geplaatst door smackos
Ach ja, je hebt natuurlijk altijd typisch CALVINISTISCHE keuteboertjes die geen enkel benul hebben van het 'goede leven' en met zinnen komen als 'iedere auto heeft 4 wielen en een stuur'...sjongejongejonge dat is echt zo een non-argument :D

Een eendje begint toch ook al behoorlijk vintage te worden...dat is tegenwoordig meer macho en suave dan een zo een 4 wheel jeep (Dat is toch echt een jock car! dat is meer een Acces Virus ofzoiets)

Maar een DX7 vs Minimoog:

Minimoog is natuurlijk een dure vintage car, een amerikaan?

Een Grand Torino Squirre 1974 met houten zijkanten :D

[plaatje]

Een DX7 is een superdegelijke japanse auto uit de jaren waar menig kantoor en zakenpersoneel zich mee vervoerde in de jaren 80: Een Honda (!???) Er zal nog wel een meer clichematige jaren 80 japaner geweest zijn, Toyota, Susuki, Mitshubishi?

[plaatje]

:D

Okee, de ware auto(en synth)kenner wint... ;)

(hoe kun je een Brabander nou een calvinist noemen trouwens? 8) )

Deze is duidelijk de moeite waard...................:D

Attachments

• dia1.jpg
    dia1.jpg
    20,9 KB · Bekeken: 132
Hey Smackos,
it's time to put your money where your mouth is!

ik heb hier een zeer mooie minimoog staan die ik echt kwijt moet en ik wil hem wel ruilen voor die.... Grand Torino Squirre 1974 met houten zijkanten :o)

Origineel geplaatst door dekzster
Deze is duidelijk de moeite waard...................:D

ja daar zitten flinke knoppen op :D

p.s. Leo, Smackos is al voorzien van een mini.

Origineel geplaatst door sander
p.s. Leo, Smackos is al voorzien van een mini.

Als ik er 2 heb, waarom zou hij er dan geen 2 kunnen hebben?! Wijsneus!

Van mijn vrouw mag ik nooit zo'n auto, tenzij ik kan zeggen dat ik hem voor een synthesizer geruild heb. Dan vindt ze het vast ok.

Trouwens, vintage is niet voor niks vintage, en een hele system100 mag wat kosten, maar alleen zo'n 101 maakt inderdaad wel een wat schrale indruk voor 800 euro's..

Off Topic: Danny, zou ik bij jou nog wat guldens tegen deze koers kunnen inwisselen? :geslaagd:
(Als ik dan alle sokken uitgeschudt heb kan ik misschien die Morris Mini Moog van Leo kopen.)

Origineel geplaatst door Danny
Ik heb er in 1982 een 750 gulden voor betaald (of 370 EUR) en dat vind ik genoeg. ............

Origineel geplaatst door sander
Nauw zeg die zin komt ook niet aardig over. :(

Ik hoop maar niet dat je het meent, want zo had ik het niet bedoeld. En als je het meent, sorry.
Ik vind jou namelijk bijna net zo lief als je avatar eruit ziet.

Weet je wat, speciaal voor jou om het goed te maken: Minimoog met serienummer boven 12000 in mooi gebeitste kast, prima staat en zeer mooi, voor een vriendenprijs: ....

Teisco vind ik echt 30000x nix, wat een ruftbakken, ze zijn niet voor nix zo goedkoop

:confused: Is nogal persoonlijk, niet? Of een synth bruikbaar is, of niet.

Ik vind vrijwel alles bruikbaar. Maar ik hoef niet alles te hebben (wow, da's nieuw!).
De oude analoge bakken staan bij mij (ALS ik ze al wil hebben) redelijk onderaan m'n lijstje.
Uitzonderingen daargelaten..
Ik zou bijv. véél liever een nieuwe synth (een Andromeda,Indigo, ofzoiets) hebben dan een MiniMOOG in mint-conditie.
Is een kwestie van smaak.

Origineel geplaatst door bobaphat
Teisco vind ik echt 30000x nix, wat een ruftbakken, ze zijn niet voor nix zo goedkoop

Hee bas, ik weet dat je dit voor de lol neer zet om mij te jennen. Maar een ander denkt misschien dat je het serieus meent. Maar ga nu maar weer weg uit dit topic, want jij zoekt toch alleen moderne bakken. Hier hebben we het over echte synths :D

Natuurlijk doet een kawai/teisco synth niet onder aan de andere merken. Speel gewoon eens met synths van diverse merken waarvan de specificaties enigsinds overheen komen. Dan kan je zelf kiezen welke klank jou het meeste aanstaat.
Arp/Yamaha/Roland/Teisco/Siel, het klinkt allemaal anders. Wat de ene niet mooi vindt, vindt de andere wel.

Back