Wat heb ik nodig om..

Stan Marsch

Nieuwkomer
Te kunnen beginnen met produceren en de overstap van stomme pc progjes te maken naar hardware..

1)

Ik wil in staat zijn om bestaande nummers te timestretchen knippen plakken etc.. -> dus een sampler? zo ja, welke raden jullie me aan? akai ofzo?

2)

Ik wil instaat zijn om basslines, drumlines etc daar overheen te plakken (of andersom).. -> dus MC909 of een TR909 ofzo? wat is het verschil, is me niet zo duidelijk..

3)

PC Heb ik al, en ik hoef nog geen datarecorder om 'goed' op te nemen dat kan nog wel even met de pc..

Alle tips welkom,

NewB :)

Timescretchen kan je echt het beste in een PC doen, zeker als het om hele nummers gaat.

Beats eroverheen plakken ook.

Ik zeg: Koop een Arp 2600 synthesizer, daar kan je alles mee.

Of een Elka Synthex, daar kan je vette beats uit halen man!

Origineel geplaatst door smackos
Ik zeg: Koop een Arp 2600 synthesizer, daar kan je alles mee.

Vette pads? Dikke unison geluiden? Toch niet, want ie is mono...
Heeft die arme gast nog steeds een sampler nodig om die pads te
maken...

Niettegenstaande is het inderdaad een prachtige synth!

Mvg.

CoolRunning

Hij heeft toch een computer?

Er zijn trouwens een boel duofone/tweestemmige Arp 2600's.

dus MC909 of een TR909 ofzo? wat is het verschil, is me niet zo duidelijk..

Een tr909 is een drummachine. De MC909 is een groovebox met niet alleen drumgeluiden maar ook een ingebouwde synthesizer, een sampler, een sequencer en volgens mij ook een harddiskrecorder of mixer ofzoiets.
Een TR909 is uit 1983 en een MC909 uit 2002.

je bent wellicht niet op zoek naar dit antwoord, maar als ik lees wat jij wilt gaan doen denk ik dat "stomme progjes" voor de pc toch echt het makkelijkste en effectieve is. Cooledit (Audition), Wavelab, Soundforge, Acid

Ik heb eens een interview met fatboy slim gelezen, waarin ie vertelden dat ie 'kut' platen koopt en daar zijn samples voor oa 'bird of pray' etc heeft uitgesampled, vervormd etc... dit deed hij met een akai sampler en een oude atari pc.. hij zei dat ie het liever wat humaner hield als recycle ofzo.. maarja boeit mij niet zo.. maare uit mn pc krijg ik nerver dat zelfde mooie hardware geluid... dus moet ik nou voor een van die synths gaan of die groovebox of ietsanders??

Re: Wat heb ik nodig om..

Origineel geplaatst door Stan Marsch

1)

Ik wil in staat zijn om bestaande nummers te timestretchen knippen plakken etc.. -> dus een sampler? zo ja, welke raden jullie me aan? akai ofzo?

2)

Ik wil instaat zijn om basslines, drumlines etc daar overheen te plakken (of andersom).. -> dus MC909 of een TR909 ofzo? wat is het verschil, is me niet zo duidelijk..

1. Ja best een sampler. Een E-mu of een Akai misschien. Hangt er vanaf met wat je het liefst werkt. Model? Hangt er vanaf hoeveel geheugen je nodig hebt, hoeveel outputs, welke AD/DA's, welke functies, ... en ga zo maar door.

2. Wat voor soort bassen en drums bedoel je juist? Als je een synthbass nodig hebt, koop je maar een mooie minimoog. Als je drums nodig hebt, zijn er wel heel wat dingen die je kan kopen (de TR's, machinedrum, jomox, ...)

En vooral, wat is je budget? We kunnen het wel hebben over ARP 2600's, minimoogs, TR909's en Andromeda's. Maar als je maar €500 ofzo te besteden hebt, wordt je keuzeveld meteen heel wat kleiner.

Origineel geplaatst door Stan Marsch
maare uit mn pc krijg ik nerver dat zelfde mooie hardware geluid... dus moet ik nou voor een van die synths gaan of die groovebox of ietsanders??

Als je een mooi hardware geluid wil hebben, zal je heel wat geld mogen spenderen en vooral VEEEEEEEL talent nodig hebben.

Mooi dan dacht ik dus in de goeie richting... die Akai Z8 lijkt me wel geschikt.. Ik zoek een beetje een funky bass geluid, zoals dat in diverse techhouse te vinden is.. denk dat de TR's dus wel in de goede richting zitten... Verder begrijp ik dat je niet zomaar topgeluid haalt.. een beetje studio kost ook een klein vermogen, maar goed zoiets bouw je langzaam op... Talent heb ik t maximale vertrouwen in.. en het budget.. laat ik t zo zeggen, ik doe het liever in 1x goed dan half ;) inspelen op een bassguitar kan natuurlijk ook altijd.. maarja das/zijn alleen de bassline(s)

Koop (2e hands) een:

- Sequencer, bijvoorbeeld RM1X of MPC 1/2000 (RM1X ca. 350 euro)
- Sampler, bijvoorbeeld S5000 van Akai (ca. 750 euro)
- Synth, bijvoorbeeld een Clavia micro modular (ca. 300 euro)
- Sofware, voor het plak en knipwerk aan je samples (ca.450 euro)

en het gaat bijna vanzelf! :D

Aangezien je momenteel nog veel software gebruikt en
je het verschil tussen een MC & een TR nog niet kent,
raad ik je een Akai MPC1000 aan om mee te beginnen.

Ik heb eens een interview met fatboy slim gelezen, waarin ie vertelden dat ie 'kut' platen koopt en daar zijn samples voor oa 'bird of pray' etc heeft uitgesampled, vervormd etc... dit deed hij met een akai sampler en een oude atari pc.. hij zei dat ie het liever wat humaner hield als recycle ofzo.. maarja boeit mij niet zo.. maare uit mn pc krijg ik nerver dat zelfde mooie hardware geluid... dus moet ik nou voor een van die synths gaan of die groovebox of ietsanders??

Software kan tegenwoordig net zo klinken als hardware, het is alleen de buitenkant van hardware die veel meer 'macho' is. Uiteindelijk gaat het om de techniek die je toepast, hoe je de softsynth, softmixers, softeffecten, softcompressors gebruikt etc. Een goede software synth klinkt beter dan een midprice of goedkope hardware synth, net als een goede software effect beter kan klinken dan een goedkope hardware effect. Aan de andere kant misschien voel je je wel veel geinspireerder met hardwae.

Als je met een software synth geen dikke geluiden kan krijgen zal dat ook niet zo snel lukken met hardware. Het is namelijk bijna precies hetzelfde. Het is ook voor het merendeel psychologisch, net als je in een Massarati beter rijdt dan in een Skoda...errr zoiets dan.

Origineel geplaatst door smackos
, net als je in een Massarati beter rijdt dan in een Skoda...errr zoiets dan.

of dat je een zandweg hebt in plaats van een asfaltweg.... of helemaal geen weg maar water ...

WDN?

Smackos die beweert dat software en hardware bijna (maar toch net niet helemaal) gelijk zijn?

Lieve Stan,

Als je zelf al aangeeft dat je niet precies weet wat het verschil tussen een TR en MC 909 is dan denk ik dat je wat dat betreft nog veel moet informeren wat die hardware allemaal inhoudt.

Dus kan ik je van harte aanraden om eens je kop in een muziekinstrumentenwinkel te steken en rond te kijken wat er allemaal loos is.

En je moet je ook niet al te blind op staren dat hardware de bomdiggy is. Want zoals al eerder opgemerkt. Als je met software al niet zo goed uit de voeten kunt betekend dat met hardware uit de voeten kunnen ook geen eitje is.

een beetje evident misschien, maar om je kennis uit te breiden van muziek apparaatjes:

vintagesynth

gearjunkies

zeker een aanrader deze links!

lees er op los zou ik zeggen :)

greetz

cloudy

Back