elektro hoe werkt dat nu precies

Origineel geplaatst door Chinetti
Boeken? Heb je nergens voor nodig. Om eerlijk te zijn, ik snap heel dit onderwerp sowieso niet...
Kijk, je zegt dat je electro wilt maken. Electro is een genre en een genre heeft stijl-kenmerken en die heb je al herkend... Je hebt al iets in je hoofd, iets wat volgens jou electro is, en hoe het precies in elkaar steekt, anders zou je de term electro niet hanteren.
Dan is de volgende logische stap toch om iets te maken wat in dezelfde sfeer zit als datgene wat jou heeft doen besluiten dat je electro wilt maken, niet? Je hoeft echt niet een nummer te ontleden en na te maken zoals hier wordt gesuggereerd. Je hoort gewoon bepaalde elementen in een nummer wat jij goed vindt en dan maak je ook 'zoiets'. Natuurlijk (hopelijk) klinkt het dan niet exact hetzelfde, en dat is waar (zeker na een bepaalde tijd) 'eigen stijl' om de hoek komt kijken. En het is nu net die eigen stijl die jou en jouw interpretatie van het 'genre' wat je nummer zo uniek zal maken. Dus: niet zeuren, gewoon 's achter je spulletjes gaan zitten en lekker aan de slag gaan in plaats van hier je tijd te verdoen met vragen naar "how to's".

:halleluja

Moet zeggen dat ik het hier helemaal wel zekers mee eens ben :)

@ chinetti :
Daar gaat inderdaad voor een stuk het muziek maken om, dat en andere dingen die het een ziel geven en originaliteit en meer van dat goeds.

maareuh, los of dat het nu op mij slaat of niet, mensen zonder talent of zow kunnen daar toch wat aan hebben?
en mensen die lui zijn :D en mensen die pas beginnen :) en nog anderen...

Wat zou dan in zo'n boek of handleiding moeten staan? Een structuur van de muziek, zoals Yoozer die gaf? Dat kan men toch ook horen als men een nummer luistert? Als iemand dat analytische vermogen mist, kan 'ie beter geen muziek maken... Sterker nog, diegene zal niet eens van muziek kunnen houden, en zal er niet over peinzen om muziek te maken.

Natuurlijk, er zijn technische zaken die je in boekvorm zou kunnen vinden en die leerzaam zouden zijn. Maar dan maak je alleen geluiden, nog geen muziek. De manier waarop je die geluiden plaatst, dat is wat de muziek maakt en dat is waar talent, creativiteit en het vermogen om verbanden te zien het belangrijkste zijn. Als je dat niet hebt, wordt het lastig... En dan kun je wel naar een boek grijpen, maar dat werkt alleen maar frustrerend. 't Is als leren spreken en schrijven: het alfabet, de woorden en de grammatica kun je leren, maar de zinnen die je wilt schrijven zul je toch echt zelf moeten bedenken.

Heus, de beste leermeester in dit geval zijn je oren: luister naar muziek die jij mooi vind, leer te begrijpen wat er gebeurd in die muziek, hoe geluiden klinken en zijn geplaatst, en ga dan zelf iets soortgelijks maken.

de zinnen moet je inderdaad zelf maken;

het abc, de geluiden
en de grammatica, de stijlkenmerken

kunnen denk ik voor degenen die nog aan het leren zijn, zeker bijdragen aan het inzicht dat men heeft in de muziekstijl
denk dat dit van toepassing is voor degenen die nog aan het "leren" zijn..

Heus, de beste leermeester in dit geval zijn je oren: luister naar muziek die jij mooi vind, leer te begrijpen wat er gebeurd in die muziek, hoe geluiden klinken en zijn geplaatst, en ga dan zelf iets soortgelijks maken.

Zo!

als ik spaans wil leren grijp ik toch ook eerst naar wat grammaticale basisvaardigheden in boekvorm ;) wellicht is de vergelijking niet helemaal op zijn plaats :)

Origineel geplaatst door Roel
de zinnen moet je inderdaad zelf maken;

het abc, de geluiden
en de grammatica, de stijlkenmerken

kunnen denk ik voor degenen die nog aan het leren zijn, zeker bijdragen aan het inzicht dat men heeft in de muziekstijl
denk dat dit van toepassing is voor degenen die nog aan het "leren" zijn..

Neuh, daar ben ik het niet mee eens.. Als je al een boek nodig hebt om wat van een muzieksoort te leren dan neem je IMO niet de moeite om veel van die muziek te horen en te luisteren hoe het in elkaar steekt (wat Chinetti ook al zei)

een stukje muziekgeschiedenis is nooit verkeerd, maar goed daar leer je idd de muziek niet mee, wel de achtergrond waartegen de muziek is ontstaan...

@ chinetti :

super mix wel van electro!!! heel mooi om naar te luisteren en heel interessant om uit te leren!! muchos gracias!!!
:halleluja

de discussie over kant en klare muziekuitleg...
er is iets wat ik nergens tegenkom precies, maar die ik persoonlijk wel ervaar. iedereen zegt LUISTER naar de muziek en leer.

Maar ik kan op twee manieren luisteren naar muziek!!
enerzijds kan ik heel aandachtig luisteren naar structuur, en horen wanneer wat in komt,
wat voor filter gebruikt werd,
welke geluiden samen gebruikt worden
wanneer wat ophoudt en terugkomt...

maar dat vergt inspanning. uiteraard zou ik zo zeggen. maar soms wordt ik dan verleid om op die "andere" manier naar muziek te luisteren.

en dat is niet analytisch meer, maar puur gevoelsmatig. gewoon meestromen met de muziek.
snappie beetje wat ik bedoel? gewoon "er in meegaan, er in opgaan, de muziek worden"
maar dan denk ik niet meer na , dan voel ik enkel nog... en dat gevoel overbrengen naar je eigen tracks
is mijns inziens niet evident...

maar dat van de taal leren, daar is toch iets van aan denk ik. idd, niet iedereen die kan schrijven, kan een
schitterende roman neerzetten... (bvb)

greetz

cloudy

Wat zou dan in zo'n boek of handleiding moeten staan? Een structuur van de muziek, zoals Yoozer die gaf? Dat kan men toch ook horen als men een nummer luistert? Als iemand dat analytische vermogen mist, kan 'ie beter geen muziek maken... Sterker nog, diegene zal niet eens van muziek kunnen houden, en zal er niet over peinzen om muziek te maken.

Natuurlijk, er zijn technische zaken die je in boekvorm zou kunnen vinden en die leerzaam zouden zijn. Maar dan maak je alleen geluiden, nog geen muziek. De manier waarop je die geluiden plaatst, dat is wat de muziek maakt en dat is waar talent, creativiteit en het vermogen om verbanden te zien het belangrijkste zijn. Als je dat niet hebt, wordt het lastig... En dan kun je wel naar een boek grijpen, maar dat werkt alleen maar frustrerend. 't Is als leren spreken en schrijven: het alfabet, de woorden en de grammatica kun je leren, maar de zinnen die je wilt schrijven zul je toch echt zelf moeten bedenken.

Ik blijf mij altijd verbazen over het feit dat Chinetti altijd zo bedaard en netjes blijft. Mijn diepste respect, Brian!

Toen ik dit draadje (inclusief de beroerde antwoorden/vergelijkingen) opmerkte was ik al begonnen met het dichtlikken van kogelbrieven.
Ik kan mij hierover alleen maar kwaad maken over het feit dat iemand uberhaubt een topic zoals dit begint.
Alles schijn je tegenwoordig aan iedereen voor te moeten kauwen zodat ze alleen maar hoeven te slikken.
Nog eventjes en we kijken op de zondagavond naar BNN's Electro maken doe je zo.

Je zou je moeten schamen!
Ondertussen is er wederom een nieuw dieptepunt bereikt op dit (in een ver ver verleden puik) forum met topics zoals dit.
What's next? Hoe sluit ik een midi-kabel aan? Of gaan jullie mij vertellen dat er al een knuppel is geweest met dit topic?

CraZ, waar wil je heen met dit forum?

R.

iedereen is ergens begonnen met leren..

als (hypothetisch) voor een stijl van nu (neem trance met vocalen ofzo) het softwareprogramma Reason de basis is, dan is het over 30 jaar voor iemand toch ook interessant om te weten dat zulke muziek met reason gemaakt werd en dat dat kwam omdat de illegale markt hoogtij vierde en dat vooral 17 jarige mannetjes met een nieuw gedownloade versie hun stempel op de trancemarkt drukten en en en .... kortom de achtergrond waartegen je muziek moet plaatsen is ook wel interessant.

ik zou gewoon een paar links geven waar topicstarter mee verder kan en dan is het weer goed. aanknopingspunt geven en je hoort persoon in kwestie niet meer (dat gaat niet bij iedereen op :))

(by the way)er zijn al topics over: "ik heb een mengpaneel een synth en een fx doos en dit en hoe sluit ik dat aan"

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Roel
ik zou gewoon een paar links geven waar topicstarter mee verder kan en dan is het weer goed. aanknopingspunt geven en je hoort persoon in kwestie niet meer
pcies en dan was deze thread al lang klaar geweest...

blijkbaar is het zeiken om het zeiken interesanter op dit forum...

hmm, om je daar zo druk in te maken...
denk je dat iemand met een dergelijke uitleg en die aan de slag gaat iets op poten
zet dat werkelijk gepubliceerd wordt?

ik toch niet hoor
8D
en of dat die mens na deze thread werkelijk zo'n stempel gaat drukken op het trance gebeuren...
laat ons wel wezen. naast de grote namen valt er toch niet veel op?

maar goed...
ik ben een beetje offtopic aan het glijden...

misschien dan toch maar boeken en links met muziektheorie aanraden, en zo zijn er ook hier op dit forum al een aantal te vinden.

(zie threads klank, geluid en theorie)

greetz

cloudy

Origineel geplaatst door funxiun
Ik blijf mij altijd verbazen over het feit dat Chinetti altijd zo bedaard en netjes blijft. Mijn diepste respect, Brian!

Toen ik dit draadje (inclusief de beroerde antwoorden/vergelijkingen) opmerkte was ik al begonnen met het dichtlikken van kogelbrieven.
Ik kan mij hierover alleen maar kwaad maken over het feit dat iemand uberhaubt een topic zoals dit begint.
Alles schijn je tegenwoordig aan iedereen voor te moeten kauwen zodat ze alleen maar hoeven te slikken.
Nog eventjes en we kijken op de zondagavond naar BNN's Electro maken doe je zo.

Je zou je moeten schamen!
Ondertussen is er wederom een nieuw dieptepunt bereikt op dit (in een ver ver verleden puik) forum met topics zoals dit.
What's next? Hoe sluit ik een midi-kabel aan? Of gaan jullie mij vertellen dat er al een knuppel is geweest met dit topic?

CraZ, waar wil je heen met dit forum?

R.

Here here!

Maaruh ff serieus....Ik heb dus laatst Reason van een Twilight CD-tje gehaald en kan je me ff uitleggen hoe ik daar echt hele vette muziek mee maak?? He? Kom op nou!

Origineel geplaatst door funxiun

Ik kon niks vinden hierover. Ik heb er zelf ook vaak moeite mee. Soms past ie gewoon in 1 keer en de andere keer niet.
Het lijkt wel of je zo'n stekker er op een bepaalde manier in moet stoppen. Kan iemand me hier eens even mee helpen.
Oja, met het verwijderen van de kabel heb ik geen problemen!

ik heb mijn midikabels gewoon om mijn keyboardstandaard ge-tie-wrapped, werkt ook, ja dat aansluiten is echt een ramp ..

Nog 1 x de klassieker dan!

"Ik heb mijn Keyboard met een midikabel aangesloten op mijn PC, maar ik hoor nog steeds niets uit mijn speakers????"

En nu terug naar de electro.....

Back