Fase instabiliteit / voeding instabiliteit.

JohnnyBusca

rocket scientist
In hoeverre is de fase instabiliteit en de voedingsspanning instabiliteit relevant aan HET vintage geluid van oude bakken?

Oftewel, een analyse op het instabiele gedeelte van oude prut!

Zijn er VA of software emulaties van?

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Zijn er VA of software emulaties van?
Of is dit absoluut iets waar niemand niets aan heeft?

je bedoelt ; Hoe instabieler,hoe beter ?

( M'n Drumstation was niet echt gebaat bij een instabiele voeding....)

Origineel geplaatst door dione
je bedoelt ; Hoe instabieler,hoe beter ?

( M'n Drumstation was niet echt gebaat bij een instabiele voeding....)
Instabiliteit qua voeding wat resulteert in onstabiele VCOs en VCAs. Niet in bugs.. Damn EPROMS!

En non linieare responsen op het filter / vco gebeuren...

Niet alleen de non-harmonische bij-frequenties, maar ook de onverwachte fase verschuivingen bij een VCO wat kan leiden tot driften..

Origineel geplaatst door bikkel
Dit nav het voedingsprobleem van een van je Boehms?
Een van mijn formanten heeft dat.. Nee, dat niet.. Die instabiliteit is te groot om als vintage beschouwd te kunnen worden.

Dit naar aanleiding van een discussie op de synthesizers.com mailing list over .com vs moog. Ik ben het er mee eens dat de voedingsspanningsmodulatie wellicht een mede oorzaak zijn dat oude moog modulars klinken (en vaak ook niet klinken) zoals ze klinken.

Ik weet niet helemaal wat je bedoelt met fase instabiliteit, veranderingen van de spanning van het lichtnet? De stabiliteit van de voeding kan relevant zijn voor het geluid. Als iets goed ontworpen is maakt het niet uit(bijvoorbeeld MOTM spul.) In de formant, en waarschijnlijk ook in de oude moogs, worden alle referentiespanningen direct van de voedingsspanning afgeleid, veranderingen in de voedingsspanning zorgen dan voor een verandering in de referentiespanningen. FF een tegnies stukje ter verduidelijking
In de meeste vco's wordt een zaagtand opgewekt, dat wordt gedaan door een condensator tot een bedpaalde spanning(threshold) op te laden en vervolgens heel snel te ontladen. Als die threshold varieert doordat de voedingsspanning verandert dan verandert de amplitude en de frequentie van de zaagtand. Het zal niet heel veel zijn, maar zorgt wel voor "randomness".

Kijk, dat bedoelde ik dus qua voedings instabiliteit..

Met fase instabiliteit bedoel ik het non lineaire verband tussen bijvoorbeeld de cutoff frequency en de fase van de uitgang.
Door twee dezelfde filters (maar met beide een andere random fase instabilieit) parrallel te plaatsen, krijg je hierdoor ook randomnis.

Tegenwoordig zie je veel synths met een unstable knopje of zo, en dan laten ze de pitch wat varieren. Wordt er ook ooit van die andere instabiliteits factoren gesimuleerd?

Hmm fase instabiliteit......daar geloof ik niet zo veel van.Er zal vast een non lineair verband zijn tussen cutoff frequency en fasedraaiing, maar instabiliteit impliceert faseveranderingen bij een gelijkblijvende cutoff frequency. Misschien is dat zo maar da's heeeeel erg weinig en is dan afhankelijk van temperatuur en instabiele voeding e.d.. Ik geloof niet dat je dat gaat horen. Ik denk dat je bedoelt een veel complexer verband tussen fase en cutoff frequency waardoor het minder voorspelbaar wordt en dus karakter krijgt. Ander belangrijk punt is dat productieprocessen minder gecontroleerd waren dan nu het geval is en zijn de toleranties van zowel actieve als passieve componenten van oude componenten groter waren. Hierdoor was er meer variatie in klank per module/synthesizer. Ook denk ik dat leeftijd van synth ook wel belangrijk is. Waarschijnlijk leken oude synths kwa klank meer op elkaar toen ze net uit de fabriek kwamen.
Ik denk dat dit soort random dingen niet of nauwelijks wordt toegepast in VA. Het lijkt met dat het genereren van randomness en zeer complexe non lineaire overdrachtsfuncties van filters relatief veel DSP power kost. Wat weer ten koste gaat van het aantal stemmen terwijl het maar minimaal hoorbaar is. Dit soort dingen kun je mooi uitzoeken als je een chameleon hebt......

Back