Re: Klopt...
Re: Klopt...
Origineel geplaatst door pjeut
Maar als toch B de toonsoort is, dan zie ik het eerste akkoord van het nummer niet helemaal als afleiding van G. Hoe verhoudt die G zich dan tot de toonsoort B?
Wat veel gebeurt is zo van mineur naar majeur, waarschijnlijk met de B in de bas en dan wel een Dominant septiem akkoord ertussen
Bmaj=> F#/B=>Bmineur.
De B mineur drieklank is ook de derde trap van G majeur. Je speelt dan B-C-D-E-F#-G-A-B over bv. B-F#-A-C-D
Ik zal hier even uitleggen wat ik hierboven heb geschreven.
Neem de toonladder van C en bouw een akkoord op G. Eerst een vierklank G,B,D,F dit is G7. Dus je kunt er van uitgaan, zie mijn analyse, dat een 7 akkoord altijd een dominant is.
In het boek van Marc Levine "The Jazz Theory Book" begin je ook eerst hier mee, dus
Een majeur toonladder heeft de volgende bassis akkoorden(jazz)
Alles in C majeur, maar zoals je waarschijnlijk al verwacht geld het voor alle majeur laddes
Op de grondtoon(eerste trap=I) is het altijd Majeur septiem in C,E,G,B
Op de tweede toon(tweede trap=II) heb je altijd een mineur septiem akkoord D,F,A,C
Op de vijfde toon(Vijfde trap=V) heb je altijd een dominant septiem akkoord(= 7 akkoord) G,B,D,F
Wat je daarna leert is dat je van een toonladder eigenlijk een akkoord kan maken en dus als een akoordklank gezien kan worden.
dus op I in C majeur heb je
C 1(grondtoon)
E 3(terts)
G 5(kwint)
B 7(septiem)
D 2/none
F 4/11
A 6/13
Als je de C als bas noot gebruikt kan je vanaf elke andere noot een akkoord erboven spelen, dat geld voor alle andere tonen. Dus:
Emin7,11add9
G11(is toch met een 7?)
etcetera.
Reken het voor jezelf uit voor de tweede en de vijfde trap als grondtoon.Grondtoon van de eerste trap is C maar als je de E in de bas hebt is dat niet de grontoon.
In het boek van Marc Levine "The Jazz Theory Book" ga je zo langs majeur, mineur mineur majeur en nog een ladder.