Vraag over majeur / mineur akkoorden

DJ Michael

Reason 2.5 User
Ik zelf ben nog neit zo goed in akkoorden maar me broer wel nu zei hij tegen mij dat majeur altyd vanuit de gront noot 3 plaatsen omhoog is en dan weer 4 noten omhoog.

En bij mineur 4 en 3

Dit checkde ik met een aantal midi's die ik heb van ''profesionele nummers'' maar daar zitten soms weleens 10 noten verschil in.

Kan iemand me uitleggen hoe dat zit?

alvast bedankt!

Het is andersom, mineur is vanaf de grondtoon een kleine terts en een reine kwint (3+4)
En majeur is een grote terts met een reine kwint (4+3)
en 10 noten verschil.... je moet het zo zien;
Als je een akkoord speelt, bv een c e en g kun je ook 1 van die noten een octaaf hoger of lager aanslaan, maar het blijft hetzelfde akkoord.. snappie?
suc6!

Je hebt uiteraard ook nog omkeringen etc, maar je moet maar eens wat opzoeken op het net, er staat vast genoeg over.
en mineur en majeur zijn niet de enige drieklanken die er zijn :D (overmatig verminderd etc)

Origineel geplaatst door eruk
Je hebt uiteraard ook nog omkeringen etc, maar je moet maar eens wat opzoeken op het net, er staat vast genoeg over.
en mineur en majeur zijn niet de enige drieklanken die er zijn :D (overmatig verminderd etc)

Heb ik gedaan maar vind het nogal moeilijk uitgelgd

btw welke andere drieklank zijn er dan nog?

Origineel geplaatst door eruk
overmatig verminderd etc)
inderdaad, overmatig verminderd (en vetarm):kimono:

Er zijn veel manieren om de akkoorden uit te leggen. De meest zinvolle is die wijze, die uitgaat van de toonladder. We gaan even uit van de majeur toonladder en voor het gemak nemen we die van C, want dan heb je alleen de witte toetsen van het keyboard nodig, want we houden het simpel. Ik ga er voor het gemak wel even vanuit dat je de C kunt vinden :)

We hebben dan:
C - D - E - F - G - A - B - en weer C.

Tussen C - D zit en zwarte toets, dus dat zijn twee halve toonsafstanden, dus samen een hele!
Je krijgt dan de volgende toonsafstanden in de toonladder:
heel - heel - half (E- F) - heel - heel - heel - half.

Grote terts is heel - heel; kleine terts is heel - half.

Tot zover duidelijk? Goed, dan mag je dat weer even vergeten :)

In de toonladder pak je gewoon een akkoord door drie tonen aan te slaan, met telkens eentje overslaan, dus beginnend op C:

C - (D overslaan) - E - (F overslaan) - G en vol is onze drieklank! En wat klinkt'ie :)

Doe hetzelfde op F en je krijgt F-A-C.
Op G is het resultaat G-B-D.

Kijk je nu naar de afstanden tussen die tonen, dan vind je iedere keer weer 'grote terts + kleine terts'. De majeur akkorden van de toonsoort C Die horen bij die toonsoort.

Kijken we nu naar de A mineur toonladder, de natuurlijke, dan krijg je:

A - B - C - D - E - F - G - en weer A.
Pak je weer de eerste, derde en vijfde (dus twee en vier overslaan), dan heb je A-C-E, het A mineur akkoord. Onderzoek je de hlave tonen tussen die stapjes, dan vind je heel-half en heel-heel, oftewel een kleine terts en een grote terts.

Gaan we weer terug naar de C ladder en je maakt het akkoord op A, dan krijg je het A mineur akkoord.
Doe je het bij D, dan vind je D-F-A en dat blijkt het D mineur akkoord te zijn.
E-G-B is E mineur.

Akkoorden van de C majeur toonladder zijn:
C-E-G = C majeur
D-F-A = D mineur
E-G-B = E mineur
F-A-C = F majeur
G-E-B = G majeur
A-C-E = A mineur en
B-D-F = een verminderd B akkoord of ook wel een stukkie van B dim (B-D-F-G#)

Deze akkoorden komen dan heel vaak voor in een liedje in C.
Dit kan je van alle toonladders maken en dan uit je hoofd leren... leuk, joh!

En dan nu je huiswerk voor vandaag:

oefening 1: schrijf de hele en halve van de A mineur toonladder eens op en zie de verschillen met de majeur toonladder.

oefening 2: wat zijn de 'ladder-eigen' akkoorden van A mineur? Die B-D-F mag je vergeten.

oefening 3: kan je een goede toonladder maken beginnend op G? Denk aan de halve en hele tonen...

oefening 4: wat zijn de 'ladder-eigen' akkoorden van G?

Voor de gevorderde: en goede ladder op D? Met de akkoorden?

Wout

PS die 3+4 akkoorden zijn alleen nuttig voor zangers. Op de synths zitten we er atijd tussen in, dus ik vind dat zo'n onzin. Een 4+5 akkoord geeft gewoon een mineur in een andere ligging.

Origineel geplaatst door 6 trak
minor: 37
major: 47

ready.

a small piece of 6 simplicity once again...

Voor een derde slechts klaar :)

majeur 47 of 38 of 59
mineur 37 of 49 of 58

Maar dit zijn puur liggingen.
49 kan je ook het 'kwart-sext' akkoord noemen.

Zelf vind ik het belangrijker de onderlinge verhoudingen tussen de akkoorden en de afleidingen van de toonladder te kunnen herleiden. Vooral voor bas partijen is het zo verdomde handig.

Wout

Akkoorden van de C majeur toonladder zijn:
C-E-G = C majeur
D-F-A = D mineur
E-G-B = E mineur
F-A-C = F majeur
G-E-B = G majeur
A-C-E = A mineur en
B-D-F = een verminderd B akkoord of ook wel een stukkie van B dim (B-D-F-G#)

Dit snap ik niet want hoe kan je als je c akkoord hebt dan oppeens d hebben of heb ik iets gemist?

En hoe weet je dan hoe je met switchen van majeur naar mineur?

Origineel geplaatst door DJ Michael
Dit snap ik niet want hoe kan je als je c akkoord hebt dan oppeens d hebben of heb ik iets gemist?

En hoe weet je dan hoe je met switchen van majeur naar mineur?

Wel, vergeef me als ik nu wat grof overkom, maar dat is nou een kwestie van muzikaliteit...
Als je een blues-schema speelt en je VOELT niet wanneer het volgend akkoord komt, dan zou ik zeggen... gewoon plaatjes draaien is toch ook leuk?

Een blues is C ziet er zo uit (een twaalf matige dan)

C***/F***/C***/C***/F***/F***/C***/C***/G***/F***/C***/G***/

en dat herhaal je maar tot dat je er een eind aan weet te breien...
Als je nu de eerder gegeven akkoorden C-E-G, F-A-C en G-B-D daarop speelt, dan gaat'ie!

Maar een hele bekende is ook deze:

C***/Am***/Dm***/G***/
en weer in de herhaling.

Hier gaat het om C-E-G, A-C-E, D-F-A en G-B-D.

Bekend van 'Zeven kleine visjes' en 'Sagt mir wo die Bluhmen sind' Je kleine zusje kan het eerste wel voorzingen en je oma het tweede :) In de Jazz wordt dit schema 'Changes' genoemd. Naast de blues het belangrijkste schema om op te improviseren. Jazz musici noemen trouwens alle akkoordenschema's 'changes'...

Leuk is het om zo te spelen:
C-E-G, C-E-A, D-F-A, D-G-B, E-G-C, E-A-C, F-A-D, G-B-D, G-C-E, A-C-E, A-D-F, B-D-G, C-E-G...
verrek, we zijn weer terug, maar een oktaafje hoger... Dit is hetzelfde schema, maar de akkoorden worden in omkeringen gebruikt. Merk je op dat er telkens minstens één toon van het akkoord blijft staan? Beethoven presteerde het een melodie te schrijven waarvan slechts één toon (E) de melodie heeft en de akkoorden daar omheen waaierden, een meesterwerkje op het terrein van de harmonieleer. (Zevende symfonie, tweede deel - allegretto - eerste thema)

Al deze akkoorden komen allemaal voor in de toonladder van C. Als je een muziekstukje in een bepaalde toonsoort speelt, dan zijn er, als je niet gaat moduleren, een bepaald aantal akkoorden maar mogelijk. Die akkoorden moet je dan wel kennen. Als je de akkoorden van Eb niet kent (Eb - Fmin - Gmin - Ab - Bb - Cmin - Ddim) dan heb je problemen met je pianootje als je met blazers wilt spelen :)

Het is handig om de akkoorden van zowel de majeur als de mineur toonladders van C, D, E (vooral voor gitaristen), F (alleen majeur), G en A uit je hoofd kent. Deze komen het meest voor. Dat zijn dan 11 keer 7 akkoorden is 77 stuks! Dan nog met de omkeringen... Is er ooit iemand geweest die gezegd heeft dat muziek eenvoudig is?

Dit alles is zeer eenvoudige harmonieleer.

Wout

@wout en yoozer: goede info!

tip: zoek ff op het forum (zoekfunktie) op termen als: muziektheorie, accoorden, basslijn etc. Er staat nog veel meer info en goede links!

Ja ok precies wat ik d8t op gevoel maar wat ik nog neit zo goed begrijp is de afstand bij de akkoorden van 4 en3 en andersom want als ik sommige midi's bekijk dan zitten er soms veel meer ruimtes tussen dan zou kunnen of dat bv c-f-a ofzoiets is.

Dus mss word er een andere akkoord gebruikt.

ALs ik thuis ben zal ik de precieze noten van de akkoorden geven dan kunnen jullie het zelf even bekijken.

Mijn vraag is wel nog zijn er nog andere akkoorden als mineur &majeur die bv meerdere ruimtes toelaten en nog iets bij de eerste reactie werd gezegd voor een c akkoord c-e-g maar dat zijn intervals van 3 & 2 en niet 3& 4 dus hoe zit dat dan?

Alvast bedankt voor de hulp!

Laatst gewijzigd:
Wat je net vertelde Wouter zijn ook de beginselen van de modes :)

welteverstaan: Ionisch, Dorisch, Frygisch, Lydisch, Aeolisch, Lokrisch

Het komt erop neer dat je dmv toonladder herleiden de verschillende modes kan vinden en hiermee
de sfeer kan bepalen die je graag zou willen, en nog veel meer maar hier komt het voor mij een beetje op neer

Ionisch = C-D-E-F-G-A-B-C
Dorisch = D-E-F-G-A-B-C-D

Je ziet dat ik gewoon 1 afstand in de ladder van C omhoog ga om dorisch te berekenen
Speel het maar en je hoort duidelijk het verschil.

Maar wat er ook gebeurd is dit: doordat ik nu de 2e noot in de majeurladder van C pak -dorisch dus- veranderen ook
de afstanden t.o.v. van de D Deze afstanden moet je dus goed onthouden want dan ben je dus in staat om in elke toonsoort Dorische mode te kunnen spelen.

Voor de rest van de modes gewoon het rijtje afmaken dus:
Frygisch= E-F-G-A-B-C-D-E
Lydisch = F-G-A-B-C-D-E-F
enz

Maar er is nog meer. Wouter liet je net ook zien dat je uit je ladder C-D-E-F-G-A-B-C ook akkoorden kan halen
Cmaj - Dmin - Emin - Fmaj - Gmaj - Amin - Bhalfdim
Dit zijn dus alle akkoorden die je gewoon kan spelen terwijl de C in de bas aanhoudt.

Ditzelfde geintje werkt dus ook bij de andere modes die ik net genoemd heb.

neem Lydisch, dit vind ik altijd een hele spannende mode
F-G-A-B-C-D-E-F

wat zou je hier nu op spelen?

Je zou een F in de bas aan kunnen houden terwijl je met je rechterhand wisselt tussen F majeur en G majeur
en je hoort al waar het heen gaat... :D waarschijnlijk naar E mineur of een halve hoger naar G# lydisch (3 hoger is altijd mooi vooral bij fusionmuziek)

Ik vind modes fantastisch omdat het me helpt in m'n solo's. Ik weet heel snel welke noten er wel /niet gespeeld kunnen worden dankzij de modes. Heel overzichtelijk en duidelijk.

Ja ok precies wat ik d8t op gevoel maar wat ik nog neit zo goed begrijp is de afstand bij de akkoorden van 4 en3 en andersom want als ik sommige midi's bekijk dan zitten er soms veel meer ruimtes tussen dan zou kunnen of dat bv c-f-a ofzoiets is.

Dus mss word er een andere akkoord gebruikt.

ALs ik thuis ben zal ik de precieze noten van de akkoorden geven dan kunnen jullie het zelf even bekijken.

Mijn vraag is wel nog zijn er nog andere akkoorden als mineur &majeur die bv meerdere ruimtes toelaten en nog iets bij de eerste reactie werd gezegd voor een c akkoord c-e-g maar dat zijn intervals van 3 & 2 en niet 3& 4 dus hoe zit dat dan?

Alvast bedankt voor de hulp!

:confused: anyone!!!

:confused: anyone!!!

Alle akkoorden zijn minimaal drieklanken, maar je kan de ligging ook breed nemen.
Vooral aan het eind van een muziekstuk is een brede ligging een mooie afsluiting.
Dat kan dus gewoon een C-akkoord zijn, maar dan als

C-G-E-C

Vooral op een piano doet deze het goed.
De afstanden zijn dan 798, in 6Track's systeem.
Hoe breder een akkoord, hoe statischer en rustiger de muziek lijkt te worden.

Sander, het is erg interessant, die modi, maar ik denk dat het voor DJ Michael wel wat te ver gaat.

Er bestaan een hele hoop akkoorden, maar die zeven, die je uit een toonladder kunt halen, dat zijn toch wel de belangrijkste, vooral in de dance :)

Maar natuurlijk bestaat D-F-Ab-C ook, namelijk een Dmineur-zeven-mol-vijf :)

Klinkt lekker in C-Eb-G-C, D-F-Ab-C, D-F-G-B, C-Eb-G-C... Cmin, Dmin7b5, G7(omkering), Cmin

Grappig is dat G7 iets anders is dan Gmajeur7

G7 = G-B-D-F
Gmaj7 = G-B-D-F#

En er zijn er nog zoveel meer, met allemaal verschillende namen, want dat is ook nog een probleem. In verschillende muziekstijlen worden gelijke akkoorden anders benoemd. Dat is dan voor de duidelijkheid :)

Wout

Origineel geplaatst door Sander02
Wat je net vertelde Wouter zijn ook de beginselen van de modes :)
welteverstaan: Ionisch, Dorisch, Frygisch, Lydisch, Aeolisch, Lokrisch

En waarom mag Mixo-Lydisch weer niet meedoen? :)

Wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Alle akkoorden zijn minimaal drieklanken, maar je kan de ligging ook breed nemen.
Vooral aan het eind van een muziekstuk is een brede ligging een mooie afsluiting.
Dat kan dus gewoon een C-akkoord zijn, maar dan als

C-G-E-C

Vooral op een piano doet deze het goed.
De afstanden zijn dan 798, in 6Track's systeem.
Hoe breder een akkoord, hoe statischer en rustiger de muziek lijkt te worden.

Sander, het is erg interessant, die modi, maar ik denk dat het voor DJ Michael wel wat te ver gaat.

Er bestaan een hele hoop akkoorden, maar die zeven, die je uit een toonladder kunt halen, dat zijn toch wel de belangrijkste, vooral in de dance :)

Maar natuurlijk bestaat D-F-Ab-C ook, namelijk een Dmineur-zeven-mol-vijf :)

Klinkt lekker in C-Eb-G-C, D-F-Ab-C, D-F-G-B, C-Eb-G-C... Cmin, Dmin7b5, G7(omkering), Cmin

Grappig is dat G7 iets anders is dan Gmajeur7

G7 = G-B-D-F
Gmaj7 = G-B-D-F#

En er zijn er nog zoveel meer, met allemaal verschillende namen, want dat is ook nog een probleem. In verschillende muziekstijlen worden gelijke akkoorden anders benoemd. Dat is dan voor de duidelijkheid :)

Wout

Welke worden dan het meeste in dance gebruikt volgens jou?

Om maar ff vb te geven naar midi's waar ik naar heb gekeken.

Midi 1 (Abel Ramos - Kippenvelmeter)
(eerste noot is laagste noot alias rootnote)

D-A-F | G-D-A# | C-G-E ( hij gaat nog verder maar denk dat dit genoeg is)

Midi 2: Endre - Kollokain

C#-G#-E | C#-E-B | D-A-C#

Midi 3: Kay Tracid - 4 Just 1 Day

A-A-C | A-A-B | F-F-F

De midi's zijn wel gemaakt door gewoon iemand van internet (behalve midi 2) maar klinken als het origineel dus of er zitten ergens fouten in de akkoorden of niet dat moeten jullie ff zelf kijken zou graag ook weten wat voor akkoorden gebruikt is en wat voor akkoorden he tmeest gebruikt worden in dance want als ik jullie uitleg aan het lezen ben dan snap ik het wel maar dan komt het niet overeen met de midi's die ik heb dus mss zijn die gewoon niet correct of ik begrijp sommige dingen niet maar denk met d ehulp van de midi's dat ik het beter ga snappen.

Iig Opnieuw bedankt voor jullie hulp

btw Indien jullie de midi's willen hebben dan zet ik ze wel online!

Mijn Advies?

Mijn Advies?

Spelen, Spelen, Spelen, Spelen, Spelen, Spelen, Spelen, Spelen.

En als je daar genoeg van hebt, dan ga je Spelen, Spelen, Spelen, Spelen, Spelen, Spelen, Spelen, Spelen.

Ik meen het. Ikzelf kom uit een instrument-achtergrond (piano), en ik denk Wout Blommers ook.
Maakt dat verschil uit? Dag en nacht. Die akkoorden-kennis is niet iets theoretisch wat je, als het uitkomt, uit een boekje haalt en dan ter plaatse toepast.
Door lang een instrument te bespelen, met goed lesmateriaal erbij wordt die akkoordenkennis en de hele santekraam een soort standaard verworvenheid, net zoals fietsen of zwemmen. Als ik nieuwe nummers schrijf, dan zoek ik een harmonie tussen akkoorden en melodie waarbij ik gevoelsmatig akkoorden of lijnen zoek die erbij horen, terwijl ik eigenlijk tegelijk weet welk akkoord of welke noot dit is en waarom hij op die plaats op dat moment past.

Van mij dan ook geen uitleg welke tonen in welk akkoord zitten.

Welke advies dan wel? Heb je een piano of een keyboard (geen MIDI-keyboard die aan je hele meuk vast zit, want dan zul je niet de verleiding kunnen weerstaan om de hele batterij open te hooien -> heel leuk, maar niet geschikt om akkoorden te leren) of enig ander toetsinstrument zonder toeters of bellen: één toets = één geluid.
Vervolgens, heb je piano- of keyboardles; vraag aan je leraar om 'ns wat meer te doen aan akkoorden en intervallen en dergelijke.
Heb je geen piano- of keyboardles? Ga d'r op.
Wil je echt geen piano- of keyboardles? Zoek een goed leerboek om juist akkoorden en dergelijke te leren. En ga spelen, spelen, spelen, spelen, spelen (zie boven).

Believe me. Dat is de enige manier.

Back