Vraag over majeur / mineur akkoorden

Hier een voorbeeldje hoe een akkoorden schema tot een melodie komt. Ik heb alleen akkoordnoten gebruikt en af en toe een dorrgangsnootje:)
alleen melodie of alleen akkoorden kan je wel bedenken maar zolang je niet verplicht voelt om in dat soort akkoorden melodien te produceren dan heb je wat meer vrijheid voor je melodien.

En waarom mag Mixo-Lydisch weer niet meedoen?

:o: oeps! foutje. Je hebt helemaal gelijk, da's ook een puike mode!

Het was idd een beetje vergezocht voor DJ Micheal; excuses...

Ik denk dat hij met z'n eerste vraag het meer over liggingen / omkeringen had in plaats van de akkoorden zelf en de verschillende modi

btw: de kwintencirkel blabla :D

Al die kerktoonladders... De kwintencircel juist die is nou belangrijk, maar dan is het handig om noten te kunnen lezen.

simpel Majeur - Mineur verhaal voor akkoorden:

Stel de grondtoon is C. Dan kan je er een majeur of mineur akkoord van maken door en een terts bij te doen. De terts is precies 1,5 (mineur) of 2 (majeur) hele tonen verder. Dus C+Es = mineur en C+E = majeur. Nu heb je een akkoord met maar 1 interval. Je kan deze akkoorden groter maken met nog meer intervallen tot wel C 11-akkoorden of nog meer. Maar daarvoor is het handig om er wat over te lezen etc.

[plaag modus]

En wat nu als ik kwarten ga stapelen? Hoe heet bv een accoord dat bestaat uit C-F-Bb?

[/plaag modus]

Grtz,
Jeroen

Origineel geplaatst door Jeroen
[plaag modus]

En wat nu als ik kwarten ga stapelen? Hoe heet bv een accoord dat bestaat uit C-F-Bb?

[/plaag modus]

Grtz,
Jeroen

Maar wat nu als ik kwinten ga stapelen ? Hoe heet een accoord dat bestaat uit Bb-F-C
lol

Origineel geplaatst door MadThijs
Hier een voorbeeldje hoe een akkoorden schema tot een melodie komt. Ik heb alleen akkoordnoten gebruikt en af en toe een dorrgangsnootje:)
alleen melodie of alleen akkoorden kan je wel bedenken maar zolang je niet verplicht voelt om in dat soort akkoorden melodien te produceren dan heb je wat meer vrijheid voor je melodien.
naajs koordz...

Bb5add9 (tweede omkering).
Origineel geplaatst door JazzMann
Maar wat nu als ik kwinten ga stapelen ? Hoe heet een accoord dat bestaat uit Bb-F-C
Bb5add9 (grondligging).

:D

Stappelen van kwarten kan je zien als voicings van accoorden. Een C-F-Bb drieklank kan verklaard worden als een C accoord (C7 sus4), een F (F7sus 4) een Bb (Bb7sus4), maar ook een bijvoorbeeld een Gm7 (hele hippe voicing). Hoe het accoord heet hangt dus af van de bastoon en de muzikale contect (plaats in de cadens). Hetzelfde geld voor kwintstapelingen.

Een Bb5 is het zowiezo niet. Dit is de notatie voor een zg. powerchord waar alleen de grondtoon en een kwint inzitten, en de kwint zit hier bijvoorbeeld niet in.

Grtz,
Jeroen

Stappelen van kwarten kan je zien als voicings van accoorden. Een C-F-Bb drieklank kan verklaard worden als een C accoord (C7 sus4), een F (F7sus 4) een Bb (Bb7sus4), maar ook een bijvoorbeeld een Gm7 (hele hippe voicing). Hoe het accoord heet hangt dus af van de bastoon en de muzikale contect (plaats in de cadens). Hetzelfde geld voor kwintstapelingen.

Een Bb5 is het zowiezo niet. Dit is de notatie voor een zg. powerchord waar alleen de grondtoon en een kwint inzitten, en de kwint zit hier bijvoorbeeld niet in.

Tsja, uhm, ja, dat wist ik allemaal al wel... (kweenie of je het mij probeerde uit te leggen?)

Hoe bedoel je trouwens, geen kwint? Hoe noem jij het interval Bb-F dan? Grote overmatige kwart? :confused:

C7sus4 (zonder terts)

Excuses, Bb - F is inderdaad een kwint. Maar de aanwezigheid van een C maakt nog steeds dat het geen Bb5 accoord is.

Grtz,
Jeroen

C7sus4 is trouwens altijd zonder terts. De sus 4 staat feitelijk voor de 'suspended' terts (vraag me niet waarom er dan geen 'sus 3' staat want dat weet ik niet). De 4 lost op naar de 3 (doen ze veel in country muziek).

Grtz,
Jeroen

Origineel geplaatst door MadThijs

Dit klinkt goed !
Zijn dit allen majeur akkoorden uit een bepaalde toonladder (F ofzo?) die je hebt "ge-arpt" ?

Ik maak zelf meestal melodien (althans, doe 'n poging:)) door in de toonladder van de betreffende grondtoon te blijven (meestal F mineur). Daaroverheen zo af en toe string/pad partijen middels akkoorden in de betreffende toonsoort.

C7sus4 is trouwens altijd zonder terts. De sus 4 staat feitelijk voor de 'suspended' terts (vraag me niet waarom er dan geen 'sus 3' staat want dat weet ik niet). De 4 lost op naar de 3 (doen ze veel in country muziek).

het heet geen sus3 omdat er ook nog een sus2 bestaat, de (grote) secunde lost dan op naar de terts.

C7sus2 zou dus worden C - D - Bb

[komt niet zo vaak voor als sus4, daarom wordt sus4 vaak afgekort naar sus]

Dus eigenlijk betekend 'sus 4': 'suspended terst, vervangen door 4', klinkt goed.

Een Csus4 accoord bestaat trouwens uit dezelfde noten als een Gsus4.

Grtz,
Jeroen

Ik las weer eens deze thread en dacht laat ik nog es wat uitleggen

Origineel geplaatst door sten
Dit klinkt goed !
Zijn dit allen majeur akkoorden uit een bepaalde toonladder (F ofzo?) die je hebt "ge-arpt" ?

Het is eigenlijk"akkoorden met de noten/tonen van een bepaalde ladder".

Gebruikte noten
F A C F
Bes G C E
A C F(F verdubbelen!)
Bes D F A
G D F Bes
C E G Bes
F C F A

Lichte muziek akkoorden symbolen notatie(vierklanken)
F maj
C7/Bes
F/A
Bes Maj7
Gmin7
C7
Fmaj

Klassieke notatie
F Majeur
I
V4/3
I6
IV7
II
V
I

Je gaat uit van de standaard klank van een I, II, etc. Hoofdletter of kleine letter maakt in mijn geval niet uit m.b.t. mineur of majeur.
Probeer maar is in Eb majeur welke drieklanken en welke vierklanken je krijgt op elke noot/toon van de toonladder van Eb majeur.

Drieklanken
Fmaj,Gmin,Amin,Bbmaj,Cmaj,Dmin, Emin,

Vierklanken
Fmaj7,Gmin7,Amin7,Bbmaj7,C7,Dmin7,E halverminderd=e,g,Bb,d(meestal een rondje met een schuine streep erdoor

Bij vragen, stuur een PM.

Wat ik wel lekker vind is hard verminderd (Cis F G) zoals begin van Salty Dog (Procol Harum) of de altijd heerlijke mol 10 akkoorden, waarbij wringende secundes ineens niet meer wringen.. ( C in de bas met rechts E Bes Es) te gebruiken als eindje of oplosser (in dit geval via tussennoot Des naar (bijvoorbeeld) een Fmaj9..

Dat noem ik altijd...

Dat noem ik altijd...

Origineel geplaatst door Hans de Vries
of de altijd heerlijke mol 10 akkoorden, waarbij wringende secundes ineens niet meer wringen.. ( C in de bas met rechts E Bes Es) te gebruiken als eindje of oplosser (in dit geval via tussennoot Des naar (bijvoorbeeld) een Fmaj9..

...het Jimi Hendrix-akkoord (Purple Haze, Voodoo-chile en nog veel meer).

A Salty Dog.

A Salty Dog.

Hoe zouden jullie trouwens de akkoordenreeks van dit nummer analyseren in de "klassieke notatie" van Madthijs.
Even uit m'n hoofd (zonder piano). Het nummer begint van C#-5 via Csus4 naar Cm7, de rest weet ik niet. Dus even de hulp van OLGA:D

Db-5 Csus4 C
"All hands on deck we've run afloat"
Cm7 Bbsus4 Bb
I heard the captain cry
Ab6 Ab Cm/G Fm Fm7 Cm/Eb
Explore the ship replace the cook
Db-5 E6
Let no one leave alive

B/F# F#
Across the straits around the horn
B Bmaj7 B7
How far can sailors fly
E Em6/G
A twisted path our tortured course
B/F# F#sus4 F#
And no one left alive

Afgezien van het afwisselende gegoochel met mol en kruis-akkoorden, is dit wel het schema. Maar............welke is de prime?? Afgaande op m'n "muzikale geheugen" valt de dominant op het laatste woord "alive", dus F# is dominant en is C# (Db in dit schemaatje) dus prime.

En dat betekent dat het nummer begint in het grondakkoord maar dan met een verlaagde kwint ?? Dat lijkt mij heel onwaarschijnlijk.

Wie weet meer?

Officieel zou dit nummer in C staan. Overigens is dat eerste akkoord die hard verminderde die ik in mijn post noemde. Des in de bas en rechts Des F G. Lost idd op naar C via Csus4

Voor zover ik weet bepaalt de eerste fraseringsoplossing in een stuk de toonaard. In dit geval dus C groot.
De weergave van de akkoorden zoals jij ze hebt opgeschreven is (gezien de gebruikte basnoten) iets te kort door de bocht. Ik zit nu op kantoor dus kan het even niet nakijken, maar ik kom er op terug..

Back