[Clavia] De Nord Modular tread

Je moet ook es de synth-secrets artikelen in de Sound on Sound lezen. Daar staan heel veel tips in over synthese in het algemeen. Allerlei dingen die prima op de nord modular zijn toe te passen. In de 1 na laatste gebruiken ze zelfs een micromodular om cymbalen te maken. Met een verschrikkelijk uitgebreide uitleg erbij waarom ze alles doen zoals ze het doen. En voorbeelden hoe Roland in zn TR909 en 808 het deed enzo.

Heel leerzaam allemaal als je geintereseerd bent in modulaire synthese

Mijn manual is in t duits en ik vind pdf'jes niet zo fijn eigenlijk.

Ik zit een beetje te wachten op os 4 eigenlijk voordat ik zelf patches ga maken.

Clavia ging alles backwards compatible houden. Dus waarom zou je wachten? Je kan je versie 3 patches gewoon naar versie 4 converteren wanneer die eindelijk uit komt

Ik heb een gerucht gehoord dat met het nieuwe O.S. je alle 4 (of 8 als je de uitbreiding hebt) DSP chips kunt gebruiken om dus gigantisch gecompliceerde patches te kunnen bouwen.

:okdan:

Nu is het zo dat een patch maximaal zo complex kan zijn als 1 DSP chip aankan (dus een 'kale' Nord heeft minimaal 4 stemmen en een Nord met uitbreidingsbordje heeft minimaal 8 stemmen).

Dat zou echt te gek zijn! Als ik nu flink bezig ben dan wil ik nog wel eens tegen de 100% DSP-belasting aanlopen en dan moet je concessies doen =(.

Maar voor zover ik weet is dit alleen een gerucht, weet iemand hier toevallig meer over?

Origineel geplaatst door 4-Tek
Clavia ging alles backwards compatible houden. Dus waarom zou je wachten? Je kan je versie 3 patches gewoon naar versie 4 converteren wanneer die eindelijk uit komt

Daar gaat het dus eigenlijk niet om. Bij elke update is er een nieuwe manual natuurlijk.

Ik wil die pas grondig gaan doornemen als 4 uit is. Nu krijg ik er wel geluid uit.

Maar ja wie weet. T beessie is ongeduldig he ;)

Hmm ben ik nu de enige die zijn nord micromodular niet zoveel gebruikt? :confused:

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Roel
Hmm ben ik nu de enige die zijn nord micromodular niet zoveel gebruikt? :confused:

Zet anders ff bij te koop te ruil. Ik denk dat er genoeg zullen reageren.

dat van die gecombineerde DSP weet ik niet, maar wat wel vrijwel zeker is: midi out vanaf de modules, dus bouw je eigen step sequencer

Olaf

Origineel geplaatst door mikeandrews
Ik heb een gerucht gehoord dat met het nieuwe O.S. je alle 4 (of 8 als je de uitbreiding hebt) DSP chips kunt gebruiken om dus gigantisch gecompliceerde patches te kunnen bouwen.

Waarschijnlijk kan dit niet.

Je kan namelijk maar een beperkt aantal signalen van de ene dsp chip naar de andere sturen. De dsp's die in de modular gebruikt worden hebben hun eigen geheugen aan boord waar de signalen waar dat ding aan rekent worden opgeslagen. De snelheid waarmee de dsp's signalen kunnen uitwisselen is net voldoende om de audio ins/uits te kunnen aansturen. Dan heb je nog wat extra over om een paar signalen te kunnen uitwisselen wat nu al gebeurt met de poly-area. Misschien dat je een soort main bus ofzo krijgt waarmee je 1 of 2 signalen tussen patches kan uitwisselen maar meer is niet mogelijk.

Origineel geplaatst door 4-Tek

Waarschijnlijk kan dit niet.

Je kan namelijk maar een beperkt aantal signalen van de ene dsp chip naar de andere sturen. De dsp's die in de modular gebruikt worden hebben hun eigen geheugen aan boord waar de signalen waar dat ding aan rekent worden opgeslagen. De snelheid waarmee de dsp's signalen kunnen uitwisselen is net voldoende om de audio ins/uits te kunnen aansturen. Dan heb je nog wat extra over om een paar signalen te kunnen uitwisselen wat nu al gebeurt met de poly-area. Misschien dat je een soort main bus ofzo krijgt waarmee je 1 of 2 signalen tussen patches kan uitwisselen maar meer is niet mogelijk.

Oh jammer =( Maar ik blijf stiekem een heel klein beetje hopen dat ze dit bij Clavia toch voor elkaar kunnen krijgen. Alhoewel ik meer dan tevreden ben met de Modular hoor. Eigenlijk krijg je toch wel verdomd veel synthesizer voor je geld. :)

Heb wat veranderingen in m'n setup, en moet nu de audio output van m'n MN aanpassen hoe doe ik dit? Ik maak gebruik van 4 patches. Maar krijg het geluid (van al deze patches) op uit 2 en 3.

Hoe kan ik mijn config aanpassen zodat ik per output 1 patch kan horen? Behalve op pagina 4 van de manual kan ik hier niets over vinden.

Alvast bedankt!

Yawgmoth

Thread-schop-dag!!

Maarre, is de NordModular(keyz) ook de "moeite" om te halen als je geen pc hebt/gebruikt voor je muziek??

Oh, natuurlijk. Je hoeft met de patch-editor niets te doen, alleen maar de eerste keer eenmalig gebruiken om een buslading patches er in te duwen (en zelfs dat niet. Als het goed is zitten er al in, dus hoef je geen PC aan te raken. Je zou hoogstens een hoop patches minder leuk kunnen vinden, maar okee). Dat ding is sowieso de moeite om te halen al was 't maar de Micro - persoonlijk vind ik 't een van de beste aankopen die ik ooit heb gedaan.

(Maar dat vindt natuurlijk iedereen over z'n gear waar 'ie tevreden mee is :D).

Ik zou er zelfs nog wel een tweede Micro bij willen, volduwen met Vocoder/Filter patches als eindeffect en de andere als VA'tje gebruiken. Er zit een massieve DJ-filter in. Als je voor een 'volledige' gaat kun je knoppen toewijzen op een zodanige manier dat je de editor niet meer aan hoeft te raken. Als je er ooit een gaat aanschaffen zou ik persoonlijk http://nordsynth.zevv.nl/010_NordModular/013_Patches_Zipped/ de Categorized Patches pakken, weet je gelijk wat je nodig hebt. Het andere archief bevat hetzelfde, maar dan op naam. Leuk om door te wandelen, minder praktisch als je iets specifieks zoekt.

[ZUCHT] Nu is m'n verlanglijstje NOG langer..
Ik was dus in de veronderstelling dat je zonder pc erg weinig aan de NordMod. had..
Een pc gebruik ik dus niet in m'n studiootje, en in m'n directe omgeving is er ook niemand met een "muziek-pc", en da's best lastig af&toe [zeker met updates!!]!!
Maar eigenlijk ben ik (nog steeds) niet van plan om een nieuwe/andere pc te kopen..:o:

Bij de Micro is het erger dan bij de volledige : daar passen maar 99 patches in, de full version geeft je 9 keer zoveel (wel op formaat van patch gebaseerd - een grote patch met veel modules zal de storage kleiner maken, en vice versa :). Ook zit je bij de Micro met 3 knoppen, en da's soms vervelend.

Maar je hebt alleen maar een PC nodig met een basis geluidskaart erin en een joystickpoort achterop (mobo's met geintegreerde sound hebben het zelfs). Cheape MIDI-interface eraan haken - ik heb 3 van zo'n kabels thuis liggen, kreeg je toen bij de soundblaster, editor er even op, klaar, meenemen naar de studio en de PC met geen vinger meer aanraken :). Een muziek-PC heb je niet nodig, als je een van die mensen bent die op het werk de hele dag al worden doodgegooid met PC's zou je het zelf -daar- kunnen proberen. Ik weet wel dat een aantal personen hun lunch soms doorbrengt met het bouwen van een experimentele patch om 'm dan te e-mailen naar thuis, om 'm daar op de synth uit te proberen.

En voor 300-350 eypo 2e hands kun je je met een Micro toch eigenlijk niet zo hard een buil vallen.

Origineel geplaatst door Zoidsity(take2)
[ZUCHT] Nu is m'n verlanglijstje NOG langer..
Ik was dus in de veronderstelling dat je zonder pc erg weinig aan de NordMod. had..
Een pc gebruik ik dus niet in m'n studiootje, en in m'n directe omgeving is er ook niemand met een "muziek-pc", en da's best lastig af&toe [zeker met updates!!]!!
Maar eigenlijk ben ik (nog steeds) niet van plan om een nieuwe/andere pc te kopen..:o:

Je zegt dat je geen muziek pc hebt, maar wel een reguliere? Je hoeft om de editor aan de hardware te koppelen enkelt een simpele midi interface te hebben (zoals ik) Soundblaster met Live Drive voldoet al. Voor de G2 serie heb je overigens geen midi meer nodig, deze gaat via USB.

Hmm, klinkt allemaal goed! Probleempje met mijn pc [die ik nu heb..] is alleen dat 't op 'ontploffen' staat.. Ooit es gekregen met commentaar: 'Hij zal 't wel niet lang uithouden, want er zitten een paar 'goeie' fouten op de HD, en hij wordt steeds slechter daardoor..' En dat IS af&toe ook wel te merken..
Vandaar da'k 'm ook alleen maar gebruik voor i~net. De rest heb ik er grotendeels vanaf gegooid (ietsje teveel zelfs:( :allemaal 'errors' extra nu..), zodat 't werkgeheugen van 32 Mb en de HD van 2 Gb tog nog een beeetje ontzien worden..
Ik laat deze pc ook gewoon sterven (lees: ik ga er geen moeite voor doen om 'm op te knappen!) en probeer 't gewoon zo LANG mogelijk uit te houden met dit beesje. Mocht ie overlijden dan kijk ik wel voor een betere.
PC's blijven zonde van 't geld ;)

Back