MC-500; SC-155-variaties inbrengen

pjeut

Ouwe rot
Hallo,

Naar mijn eigen bescheiden mening raak ik steeds wat bedrevener in die hardware-seq.. Het is me nog steeds niet gelukt om program changes mee te recorden vauit m'n PC, dus voer ik ze maar handmatig in (valt mee, is gewoon één pg per MIDI-kanaal).
Maar nu vraag ik me wel het volgende af; via zo'n Pg een ander instrument kiezen uit de overbekende GM-lijst is niet zo moeilijk, maar m'n SC-155, die door die MC-500 wordt aangestuurd, kent ook een hele trits variaties en patches uit een oudere roland. Daarvoor moet je warschijnlijk een soort "bank"-aanduiding aan die PG meegeven. Hoe doe je dat als ik dat handmatig in m'n MC-500 moet inkloppen? Geberud dat ook met een PG of met een andere message?

Hoi,

Zelf werk ik met de sequencer van de W30 die volledig compatibel is met Super MRC (wat ook op een MC500/MC300) kan draaien. Daarmee stuur ik oa. m'n D20 aan.

Nu ... de D20 heeft 64 presetgeluiden in bank A en nog eens 64 presetgeluiden in bank B. Wil ik bv het 12de geluid uit bank B via een prg chg selecteren, dan programmeer ik die code met de waarde 64+12 = 76. Ik dacht niet dat de Super MRC bank select messages aankon.

Probeer het maar eens ... misschien werkt het wel ;)

Succes

:doei:

+

+

Dus eigenlijk gewoon bijtellen. Zou kunnen werken, 'k ga het in ieder geval proberen.
Bedankt.

Pjeut, zoek even op 'bank select' en 'roland GS' op het internet.
Gaat middels Midi CC's op een 2-tal specifieke CC-nummers om de bank te selecteren. Gevolgd door een gewone program change, als ik het me goed herinner, om de patch te selecteren.

Roland GS werkt middels 'capital tones' (de standaard programs, bank 0) en 'variations' op banks 8, 16, 32 etc. in diverse onzalige en vaak onvoorspelbare combinaties. Voor diegene die niet snapt wat ik bedoel, kijk eens naar de Roland Super Sound Canvas program map! (SC-88pro, SC-8820, SC-8850).

<EDIT>Kleine update, foutieve informatie verwijderd.

Laatst gewijzigd:
Hanz, brother,

Hanz, brother,

Ik durfde je niet rechtstreeks te vragen. Maar ja, voor de echte liefhebber geldt hetzelfde als voor de mussen in m'n tuin; als je brood strooit, komen ze vanzelf.

Bedankt, man, ga gelijk zoeken.

Controller (cc) - Function Description

00 Bank Select, MSB
20 Bank Select, LSB

The Bank Select message allows the user to switch between different 'banks' of programs (instrument sets), thereby expanding the range of the Program Change message.
The messages Bank Select MSB, Bank Select LSB, Program Change must be sent as a sequence, with minimal delay between them.

The Bank Select should not come into effect until the subsequent Program Change message is received.

Note
The LSB is optional, and need not be sent if fine control is not required. If not sent, the LSB is assumed to be zero.
Furthermore, once both MSB and LSB control messages have been sent, fine adjustments can be made by sending subsequent LSB control messages only. It is not necessary to re-send the MSB if it is unchanged.

Of je leest gewoon dit artikel :D

Wat Danny zegt over de D-20 gaat in het geval van de Sound Canvas niet op; de D-20 (en veel andere Rolands) werken met 8x8 = 64 patches, verdeeld over een aantal 'banks' (2 in het geval van de Roland D-serie, 3 in het geval van bijv. m'n MKS-80: internal, cartridge A en cartridge B). Maar altijd direct te benaderen via een Program Change (beperking: maximaal dus de eerste twee banks, want Program Change gaat van 0 tot 127 of 1 tot 128 - afhankelijk van de stand uwer petje).

Sound Canvas (en elke andere GM bak) heeft al 128 patches in gebruik, en daarbovenop ook nog een aantal 'variation tones' (als het ware patches die bovenop een gewoon programma zijn gestapeld).
Om dit toch remote te kunnen selecteren moest er iets nieuws bedacht worden, maar let wel BACKWARD COMPATIBLE. Dus er is geen sprake van dat een oudere sequencer (MRC, bijv.) dit niet aan zou mogen kunnen.
Vandaar dus: de CC controllers 0 en 20 (kent elke midi sequencer) werden voor dit doel aangewend.

Origineel geplaatst door Hanz
Of je leest gewoon dit artikel :D

Wat Danny zegt over de D-20 gaat in het geval van de Sound Canvas niet op; de D-20 (en veel andere Rolands) werken met 8x8 = 64 patches, verdeeld over een aantal 'banks'. Maar altijd direct te benaderen via een Program Change (maximaal dus de eerste twee banks, want Program Change gaat van 0 tot 127 of 1 tot 128 - afhankelijk van de stand uwer petje).

Sound Canvas (en elke andere GM bak) heeft al 128 patches in gebruik, en daarbovenop ook nog een aantal 'variation tones' (als het ware patches die bovenop een gewoon programma zijn gestapeld).
Om dit toch remote te kunnen selecteren moest er iets nieuws bedacht worden, maar let wel BACKWARD COMPATIBLE. Dus er is geen sprake van dat een oudere sequencer (MRC, bijv.) dit niet aan zou mogen kunnen.
Vandaar dus: de CC controllers 0 en 20 (kent elke midi sequencer) werden voor dit doel aangewend.

Zo ... weeral wat bijgeleerd ... is men nooit te oud voor :) ;)

:doei:

Back