SC155 & MC-500mkII Versus Sysex.

pjeut

Ouwe rot
Hallo,

Ik heb inmiddels een naar mijn maatstaven aardige set bij elkaar geharkt, bestaande uit een Kawai K1, een Akai S2000 met een MIDI-keyboard (Trust, geen velocity, of shift, of wat dan ook; alleen 48 deurbellen op een rijtje) eraan, een Roland MC-500 mkII met daaraan een Sound Canvas 155 (thankz Slipperman).
De set is dus vooral bedoeld om in band-verband te gebruiken, dus ook met live-performance, en als laatste vordering om via sequencer en module MIDI-bestanden te gaan gebruiken. Nu kan ik het wel aardig redden met de "standaard"-informatie die met elk MIDI-bestand wordt meegestuurd naar de module, zoals instrumentnummer, velocity, etc. (deze heten geloof ik constant controllers, klopt dat?). Maar wil je dus de diepte in, dan kom je al vrij snel bij Sysex, bijvoorbeeld als ik van m'n SC155 andere instrumenten wil kiezen dan de standaard die General MIDI kent.
In dit verband heb ik de volgende vragen.

1. Ik heb inmiddels al aardig wat sysex-info opgebliept. Had de handleiding van m'n SC-155 (= SC-55) ook een overzicht moeten hebben van alle sysex-codes die hij herkent? Of is dit soms die mysterieuze MIDI-implementation tabel? Begrijp me goed , je hoeft me heus geen sysex te leren, dat zal me zelf wel lukken, maar waar vind ik de benodigde basisinfo.
2. Die sysex dient aangemaakt te worden als een tekstbestand met een .ssx extentie. Dit kan gedaan worden in een software-sequencer, in mijn geval Cakewalk, of een speciale applicatie. Dit programma zal dus ook meestal de sysex naar de synth kunnen sturen voor het gewenste effect. Maar nou zit er bij mij, en waarschijnlijk bij jullie allen, een (hardware) sequencer tussen. Hoe doe je dat dan? Kan ik die sysex ook naar m'n MC-500 sturen? En hoe koppelt hij dit dan weer aan een song (= een MIDI-sequentie voor de MC-500). En is het ook mogelijk om vanuit die MC-500 deze sysex-informatie apart te editen, en te versturen naar een synth of software-seq.? Ik kan dit uit die Roland-handleiding absoluut niet gewaar worden; wat een ingewikkeld en omslachtig verhaal is dat.

Veel vragen, en nog veel onduidelijkheid bij mij. Ongetwijfeld zijn er al vele threads hierover geschreven, maar als ik op de voor de hand liggende termen zoek, krijg ik informatie te lezen die aan dit soort trivialiteiten als waar ik tegenaan loop, voorbij gaat.
Dus graag jullie reactie.

Groet.

Ha Pjeut, ik zie dat we vorderingen maken! :)

Je moet voor 't gemak 4 niveau's van MIDI onderscheiden:
1-Velocity en nootnummer zitten in de 'gewone' midi boodschapen.
2-Andere regelingen, bijv. volume en stereo pan, zitten in de zgn. Control Changes (CC). Een aantal daarvan zijn gestandaardiseerd, vooral in het geval van GM en GS/XG. GS en XG zijn niet 'anders' dan GM, alleen uitgebreider...
Zie bijv. dit verklarende artikeltje.
3-Instrumentspecifieke instellingen en de instellingen van patches gaan grof gezegd met sysex.
4-Tot slot: clock-achtige signalen. Nu niet zo belangrijk voor jou.

Wat betreft het selecteren van non-GM instrumenten op de Sound Canvas (dus de Roland GS 'variations', waaronder de hele MT-32 bank): dat doe je niet middels sysex, maar middels control changes (CC).
In meer detail, middels het 'bank select' (MSB/LSB) principe.

GS obeys all the protocols and sound maps of the General MIDI standard but includes other features such as extra drum sets, adjustable effects (chorus and reverb), and panning for more realistic orchestrations. GS can hold up to more than 16,000 sounds with expansions compared to 128 sounds in General MIDI.
It is possible to control synth parameters such as envelope attack and decay rates by using Sysex with unregistered parameter numbers in GS. The MIDI Bank Select messages in GS provides access to extra sounds including variations on the stock sounds and a re-creation of the MT-32 factory patches. The programs in each bank align with the original 128 in General MIDIs Instrument Patch Map, with eight banks housing related families.

Om op je eerste vraag in te gaan: je bent op zoek naar de Midi Implementation van een willekeurige Sound Canvas.
Ze zijn praktisch allemaal hetzelfde, daarom kan je hier de handleiding van een SCC-1 downloaden. Achterin staat vaak wat je zoekt.

Over je tweede vraag: Sysex is niet bepaald 'magische code', het zijn net zo goed bytes als andere midi boodschappen. Alleen dan in een soort 'colonne' omringd door een specifieke header en footer, als het ware.
Daarom worden sysex boodschappen gewoon opgenomen door iedere sequencer, mits deze ze niet uitfiltert (belangrijk om op te letten! da's vaak een instelling die je kan maken op de sequencer zelf). Het is een andere vraag of uiteindelijk een apparaat de sysex herkend / erop reageert. Dat ligt aan de instellingen van het apparaat en de correctheid van de sysex boodschap (bijv. middels een checksum). Daarvoor heb je dus de Midi Implementation.
In principe is sysex zoals gezegd gewoon MIDI. Toch wordt er vaak voor gekozen om dat apart te bewaren in een dumpfile. Soms is dat gewoon de midi boodschap met een andere extensie, soms wordt er daadwerkelijk een andere indeling gehanteerd. Maar net wat je handiger vindt: wil je het in 1 handige boodschap, of moet er tijdens je liedje het één en ander worden ingesteld op je apparaat.
Persoonlijk heb ik liever MIDI files met sysex daarin, dat werkt tenminste in een normale sequencer, zonder dat je weer een specifiek bankdump progje moet zoeken.
Het nadeel: veel sequencers kunnen wel sysex editen, maar dan op lomp byteniveau. Als je niet bekend bent met hexadecimaal rekenen, checksums en dat soort dingen werkt dat minder handig.

Vandaar ook m'n algemene tip: ik merk dat je heel veel wilt zonder dat de basisbeginselen echt duidelijk zijn.
Je kan nu 3 dingen doen: doormodderen (zou ik je niet aanraden), de 'moeilijke dingen' opgeven en je bezig houden met muziek (dat verkiezen veel mensen) of een goed basisboek/website over MIDI opzoeken.
Een leuk voorbeeld: deze site

Het uitzoekwerk heb ik ooit ook gedaan, en dat helpt enorm als je weer eens met problemen zit zoals jij beschreef...
...het is nu eenmaal complexe materie!

Succes! :eureka:

Laatst gewijzigd:
Hey Hanz,

Hey Hanz,

Daar was je weer. Ik heb inmiddels bericht gekregen van Roland Benelux dat je hen een lege floppy kan sturen, dan sturen ze 'em terug met de MRM software erop. Maar de methode van inladen vanaf de PC werkt voor mij prima.
Bedankt voor al je suggesties, 'k ga ze langslopen.

Dus niet...wat nu weer?

Dus niet...wat nu weer?

Ik dacht dat die upload-methode afdoende zou zijn, dus niet. Ik draai dus Cakewalk (oude versie, dus géén lunar) en die stuurt geen voice-messages met de MIDI mee. Als ik kijk naar de project-instellingen van Cakewalk, lijkt mij dat alles is aangevinkt wat nodig is. Nu kan ik natuurlijk wel op andere manieren alsnog deze voice-messages toevoegen aan de song in de MC-500, maar dat laat onverlet dat zoiets triviaals als voice-messages toch probleemloos ge-upload moeten kunnen worden.
Wat doe ik fout.

Hieraan gekoppeld; wat is de makkelijkste methode om via en computer of via een synth dergelijke instellings-messages aan een sequencer te voeren zodat deze ze aan z'n song-bestand koppelt?

Alvast weer mijn oneindige dankbaarheid.

No respons?

No respons?

Nou, dan even een vraag "in abstracto".
Als je vanuit een softwaresequencer MIDI upload in een hardware-sequencer, waar moet je dan voor zorgen als je wilt dat de voice-messages (de gekozen patches per track/MIDI-kanaal) ook worden meegenomen. Als ik m'n Cakewalk laat uploaden, neemt 'ie die messages niet mee. Als ik Cakewalk m'n soundmodule (SC-155) laat afspelen, doet 'ie dat wel.

What 's the big secret?

Ik denk dat het gebrek aan respons komt omdat je vraag niet erg duidelijk geformuleerd is.
Zoals al eens eerder gezegd, neem even wat algemene MIDI documentatie door.
Klinkt kinderachtig, ik weet het, maar als je de goeie termen gebruikt helpt dat ook voor het begrip!
No offense, dus... :)

Misschien handig om even stap-voor-stap door te nemen:

Stap 1: Je bedoelt (om de terminologie even recht te zetten) dus "Program Change" boodschappen.
Dat wil zeggen: in de sequence wordt aangegeven wélk instrument op welk MIDI channel wordt gebruikt (in de meest eenvoudige vorm). Dus track 1 - piano, track 2 - bas, track 10 - drums. etc. Right?

Stap 2: Als je Cakewalk gebruikt om de Sound Canvas direct aan te sturen (dus Sound Canvas aangesloten op de MIDI poorten van je computer) werken de program changes dus wel? Je ziet instrumenten veranderen, afhankelijk van de sequence die je afspeelt?

Stap 3: Als het in stap 2 werkt, vervolgens de hardware sequencer aansluiten i.p.v. de Sound Canvas.
En dan de sequence afspelen op Cubase en tegelijkertijd opnemen in de hardware sequencer.
Als gevolg daarvan worden *in theorie* alle midi messages, dus incl. Program Change, opgenomen.
Da's toch hoe je op dit moment te werk gaat?

Stap 4: Sluit de Sound Canvas aan op de hardware sequencer.
Speel de opgenomen sequence af op de hardware sequencer. De midi messages, dus noten én program changes zouden dan moeten worden afgespeeld op de Sound Canvas.

Als ik je nu goed begrijp, werkt stap 3 wel (dus het opnemen), maar worden vervolgens in stap 4 dus niet de program changes meegenomen?
Als *alles* verder *precies* zo gaat als boven beschreven, dan kunnen er twee dingen aan de hand zijn:
1-Of de Program Changes worden niet *opgenomen* (er staat een soort recording filter aan op je hardware sequencer).
2-Of de Program Changes zijn wel opgenomen, maar worden niet *verzonden* (er staat een soort playback filter aan op je hardware sequencer).

Probeer inderdaad eens te controleren of je op de hardware sequencer (bijv. via de Microscope view) kan zien of er Program Change boodschappen in je opgenomen sequence staan.
Dan weet je dus of het probleem nummer 1 of nummer 2 is.

Succes maar weer... :eureka:

Hanz, nog even.

Hanz, nog even.

Origineel geplaatst door Hanz
Ik denk dat het gebrek aan respons komt omdat je vraag niet erg duidelijk geformuleerd is.
Zoals al eens eerder gezegd, neem even wat algemene MIDI documentatie door.
Klinkt kinderachtig, ik weet het, maar als je de goeie termen gebruikt helpt dat ook voor het begrip!
No offense, dus... :)

Ik heb inmiddels al heel wat MIDI-literatuur doorgenomen, maar het ontbreekt me aan praktische ervaring. Dit laatste komt vooral doordat in de diverse informatie relatief weinig aandacht wordt besteed aan "Hoe te beginnen", het fameuze "Gettin'Started".

Misschien handig om even stap-voor-stap door te nemen:

Stap 1: Je bedoelt (om de terminologie even recht te zetten) dus "Program Change" boodschappen.
Dat wil zeggen: in de sequence wordt aangegeven wélk instrument op welk MIDI channel wordt gebruikt (in de meest eenvoudige vorm). Dus track 1 - piano, track 2 - bas, track 10 - drums. etc. Right?

Right

Stap 2: Als je Cakewalk gebruikt om de Sound Canvas direct aan te sturen (dus Sound Canvas aangesloten op de MIDI poorten van je computer) werken de program changes dus wel? Je ziet instrumenten veranderen, afhankelijk van de sequence die je afspeelt?

Op de display van de SoundCanvas zie je de instrumenten, en ook instellingen (Chorus, panning, etc.) keurig veranderen

Stap 3: Als het in stap 2 werkt, vervolgens de hardware sequencer aansluiten i.p.v. de Sound Canvas.
En dan de sequence afspelen op Cubase en tegelijkertijd opnemen in de hardware sequencer.
Als gevolg daarvan worden *in theorie* alle midi messages, dus incl. Program Change, opgenomen.
Da's toch hoe je op dit moment te werk gaat?

Klopt, met dit enige verschil dat ik geen Cubase gebruik maar een oude versie van Cakewalk. Ik heb Cubase wel, maar ik ben er nog niet aan toe om met plug-inns te werken. Ik ben veel meer bezig met "noten dan met geluiden", en dan is het kiezen van een plug-in alleen maar omslachtig. Overigens maak ik mezelf maar wat wijs. Ik kan natuurlijk prima een soort Cubase template-project maken met mijn favoriete instrumenten en hiermee tekeer gaan.

Stap 4: Sluit de Sound Canvas aan op de hardware sequencer.
Speel de opgenomen sequence af op de hardware sequencer. De midi messages, dus noten én program changes zouden dan moeten worden afgespeeld op de Sound Canvas.

Als ik je nu goed begrijp, werkt stap 3 wel (dus het opnemen), maar worden vervolgens in stap 4 dus niet de program changes meegenomen?
Als *alles* verder *precies* zo gaat als boven beschreven, dan kunnen er twee dingen aan de hand zijn:
1-Of de Program Changes worden niet *opgenomen* (er staat een soort recording filter aan op je hardware sequencer).
2-Of de Program Changes zijn wel opgenomen, maar worden niet *verzonden* (er staat een soort playback filter aan op je hardware sequencer).

Probeer inderdaad eens te controleren of je op de hardware sequencer (bijv. via de Microscope view) kan zien of er Program Change boodschappen in je opgenomen sequence staan.
Dan weet je dus of het probleem nummer 1 of nummer 2 is.

Succes maar weer... :eureka:

Hanz, dan kom je meteen met de deur in huis wat betreft complete mystiek. uiteraard heb ik een beetje lopen klooien metdie microscope view. Maar hoe herken ik dan in die brij aan cijfertjes de program change? Voordat je me verwijst naar een MIDI-handboek; ik weet dat er van die openingscodes zijn waaraan je soorten MIDI-boodschappen kunt herkennen, maar dat lijkt me het zoeken van een naald in een hooiberg. Zit die Program-change bijvoorbeeld helemaal vooraan? En als die er niet is, kun je hem dan op die plaats (vooraan dus) invoegen?

Ik weet van mezelf dat, als ik eenmaal iets heb gedaan, het daarna een soort van domino is van allerlei steentjes die omvallen; ineensbegin ik dan mer dingen te snappen en valt uiteindelijk alles op z'n plaats. De handboeken zijn wat dat betreft te weinig praktisch.

Ik hoop dat je me nog 'n keer wilt helpen.

Helpen altijd, da's geen probleem... :D
Maargoed, we weten inmiddels vrij nauwkeurig waar het probleem zit.
Wat betreft Cubase, sorry, ik bedoelde gewoon Cakewalk... 'slip of the finger' :stupid

Had je nou zelf de handleiding van MRC, eigenlijk?
Het probleem hier is dat ik je op dit moment niet verder kan helpen: die van mij is uitgeleend... dus zal je dan moeten wachten tot ik die terug heb! :P

Ik denk eerlijk gezegd dat er dus ergens een recording of playback filter aanstaat - maar uit mijn hoofd kom ik er dus ook niet uit, want je hebt gelijk: die MRC sequencers zijn behoorlijk cryptisch.

Maar misschien zijn er nog meer 'kenners' aanwezig...

Wel alle....hier en daar...

Wel alle....hier en daar...

Hanz,

Al scheld je me helemaal verrot, al be-eikel je me tot ik bruin zie, mijn waardering voor jou heeft inmiddels megalomane vormen aangenomen. Dus excuses van jou aan mij? lah meh nieh lachen.

Back to topic. Die handleiding heb ik, dat zal ook wel lukken, hoewel het milimeterwerk blijft met dat kleine display zonder backlight. Trouwens, die handleiding, heb jij die soms nodig, wan t dan zorg ik voor een kopie. Laat maar weten, ik heb al die andere handleidingen ook, maar ja, die heb je zelf.
Waar het mij vooral om gaat; zit die program-change dan inderdaad vooraan het MIDI-bestand, en die herken je dan aan die start-bit (ik weet zoëven niet wat daar in staat, maar dat heb ik wel ergens)? En staat hij niet vooraan, dan moet je gewoon op die start-bit zoeken?

Als het zo simpel is (Pjeut, niet doorslaan) dan moet het mij lukken.

Back