software + keyboard = help

haas

Ingeburgerd
Daar ben ik weer.
Na het inwinnen van nog meer informatie ben ik tot de conclusie gekomen toch maar (nog) geen synthesizer te kopen. Het is niet slim om meteen met zoiets groots te beginnen. Volgens onder andere mijn pianolerares kan je beter een keyboardje kopen met wat software en dan kom je voor mijn doel ( voor dit doel zie de eerdere tread karma vs triton ) al een heel eind.

Nou voelen jullie mijn vraag natuurlijk al aankomen, wat zijn jullie ervaringen hiermee en welke keyboardje/synthesizer voor een kleine prijs kan ik dan het beste kopen. Voor de software die ik zoek heb ik al flink gezocht hier op het forum maar ben ik niks bevredigends tegengekomen. Is er bijvoorbeeld een programma dat wanneer je je synthesizer aansluit op je computer en je muziek speelt dat deze die dan meteen "omzet" in bladmuziek. Oftewel dat je als je een bepaald deuntje hebt gespeeld dat je dat dan uitgeschreven terugziet op je computer?

Bedankt voor de reacties

Koop gewoon een oud keyboard ,of mischien heeft iemand er nog een staan en doet er niks meer mee. Maar let er dan wel op dat ie MIDI-aansluiting heeft.
Of koop een MIDI-klavier.
Maar wat wel belangrijk is ,is dat je een goede geluidkaart hebt die ASIO-drivers ondersteund. Anders krijg je vertraging (latency) en daar ga je je mateloos aan irriteren.

kunnen die allemaal wat ik zoek dan?? Ik dacht dat maar weinig programma's dat zouden kunnen..

Re: software + keyboard = help

Origineel geplaatst door haas
Is er bijvoorbeeld een programma dat wanneer je je synthesizer aansluit op je computer en je muziek speelt dat deze die dan meteen "omzet" in bladmuziek. Oftewel dat je als je een bepaald deuntje hebt gespeeld dat je dat dan uitgeschreven terugziet op je computer?

Ja, dat gaat met Cubase SX of Sibelius.

Ligt eraan hoe gedetailleerd je je bladmuziek wilt hebben. Sibelius en Finale zijn editors voor bladmuziek waar je met flink wat goede wil alles mee kunt maken. Maar dat zijn geen sequencers waar je hele tracks in kunt stoppen. Daar heb je weer Cubase en Cakewalk voor. Die wel noten kunnen voorgeven, ook van je hele score in één scherm boven elkaar, maar niet op een afdrukniveau. Dus: waar ligt je prioriteit? Het lijkt mij dat je eerder een sequencer wilt hebben die ook noten weergeeft - Cubase of Cakewalk dus. Wil je het ooit nog printen, dan kun je die andere programma's gebruiken om de midi van je track te importeren en te bewerken tot een net stukje bladmuziek.

Wat me niet helemaal duidelijk is: wat voor keyboardje/synthesizertje zoek je nu? Ook met eigen geluiden? Of puur bedoeld als midikeyboard om softsynths in je computer aan te sturen?

De beste oplossing voor jouw behoeften lijkt mij de Voyetra series: er is zelfs een starterskit met keyboard, sequencer, en software voor rond de 100 euros: ook notenschrift wordt ondersteund.

Sinds kort is er zelfs een nederlandse afdeling van dit bedrijf.

Meer info en prijzen vind je hier.

http://www.voyetra.nl/nl/default.asp

Volgesn mij is het beter hiermee te beginnen, ipv een dure sequencer, die je misschien niet eens nodig hebt.

In elk geval

Succes!

EF

Ik denk dat het makkelijker voor mij is om gewoon midikeyboardje te hebbenom de softsynths op mijn pc aan te sturen.. ik denk dat dit alles een stuk goedkoper is en dan kan ik pas echt uitproberen wat bij mij past. Voordat ik een hele dure synthesizer ga kopen.

Origineel geplaatst door Funktaztic
je hoeft niet prese n midi keyboard te hebben
tegenwoordig hebben ze al usb bordjes

Aleen jammer dat het klavier van die dingetjes meestal kloten is.
Een oude synth als masterkeyboard is meestal beter kwalitatief gezien.

:eureka:

:eureka:

Ik heb de perfecte oplossing voor je! Een geluidskaart en een uitgebreide soundbank met effects inéén. Je hebt hier geen last van vertraging (zero latency). De onboard 'synth' (32 parts) is perfect te gebruiken in combi met Cubase, Logic, Sonar etc.. De kaart heeft alle ingangen die je nodig hebt (1 stereo in/out, MIDI in/out, 8x SPDIF out). Het enige wat je nu nog nodig hebt is een computer en een MIDI/USB keyboard! Oh ja.. Ik heb het over de Yamaha SW1000XG. Je kan die eventueel uitbreiden met meerdere in/outs of met PLG boards.

Deze kaart is perfect voor jouw doeleinden!! PB me maar als je meer info wenst! Ik heb er eventueel eentje te koop. Ik gebruik ze momenteel ( naast een DIGI001, als geluidsbron ) in een Pentium 2 systeempje met maar 96mb geheugen en dat werkt perfect!

De geluidskaart (de synth erin) is hetzelfde als een Yamaha keyboard, alleen heb je nu veeeeel meer mogelijkheden! Je kan bv alles meteen wegschrijven in de bijgeleverde software (xgworks). En je werkplaats is zo groot als jij wil ( harde schijf )! En je hebt vele effects!! Je kan bv ook alles intern samplen (is een simpele methode voor) en dan alles in een softsampler gooien en zo naar VST effects routen. om maar een paar mogelijkheden op te noemen.. .. ;)

En ook wel belangrijk, is dat de Yamaha support ( yamahasupport@btinternet.com ) zeeer goed is!

Laatst gewijzigd:
Het enige nadeel is dat je slechts 28ms aan latency haalt wanneer je gaat harddisk recorden ( via de fysieke ingang ) of wanneer je VSTi's gebruikt in Cubase of Logic ofzow.. Maar daar krijg je natuurlijk een super-stabiele performance voor in de plaats!!

Heeft ook goede convertors, klinken goed! De kaart kost nu, nog altijd 700 euro, nieuw dan. Ze bestaat al vrij lang en kostte vroeger zon 40000 BEF of 1000 €.

Musicstore in Keulen verkoopt ze en Piens in Deinze ook! PLG boards zijn zeer makkelijk te scoren! Nieuw en tweedehands ook soms.

ik heb de oplossing (en kost je nog geen 75 euro 2dehands als je ff goed zoekt op 2dehands.nl of marktplaats)
Mooi masterklavier (van Evolution ofzo) icm SoundBlaster Live geluidskaart (en http://www.kxproject.com drivers). Heb er zelf alweer jaren plezier van.

en wat betreft nootnotatie ... daar heb je echt geen Cubase SX voor nodig. :stupid:
In DOS had je die programma's al (Capella bijvoorbeeld). Dat hoeft echt niet veel te kosten dus. Finale is iets voor de orchestral pro. (en kost een vermogen in tijd en geld)

Laatst gewijzigd:
Back