mc303/rm1x

dixxy

There are keys to be play
ik zit te twijvelen of ik nou mijn 303 moet verkopen en een rm1x er voor terug te kopen.
ik ken de rm1x verder niet echt,maar ik moet er wl iets van 175 euro bij betalen.
wie kan me vertellen waarom ik het wel of juist niet moet doen.
er zitten op die 303 wel een aantal geluiden op die ik wel ok vind.
en ik weet niet wat er allemaal op die andere zit

tips zijn welkom

bedankt,

Sjah.. het gaat er denk ik om wat JIJ wil... Wat is er niet goed aan je mc303 en waarom zou je een rm1x willen?
Ga naar de winkel en luister even naar zn sounds...

Mijn motivatie zou zijn:
-rm1x heeft betere sequencer
-rm1x heeft diskdrive
-rm1x is uitgebreider
-rm1x is gewoon een lekkere bak

waar ben je naar op zoek?
want qua sequencer steekte die rm1x met kop en schouders boven de mc303 uit.

wat ik wil is dat ie vooral met de pc goed werkt.
maar ik vraag me af of de sound wel goed is van de rm1x
hij moet geschikt zijn voor dance etc.

een mc303 werkt toch ook goed met een PC? En de sound is toch ook goed? En is toch ook geschikt voor dance etc.?

dit is ook mijn eerste synth

dit is ook mijn eerste synth

dit is een goed stevige bak je haalt er wel uit wat je nodig heb vindt ik dan en 303 ken ik niet dan kan ik daar niet echt op beoordelen
gr havelock

Het scheelt je ook een irritante "Studio Modus" op de MC303. Had vroeger een MC303 en ik vindt um persoonlijk een stuk eenvoudiger om snel iets cools te maken. nu met de RM1x is het wel ff een stukkie dieper. De RM1x heeft ook meer sounds. maar een stuk minder "retro" dan de MC303. Of is dat gewoon jeugdsentimenteel? :z

Laatst gewijzigd:
zoek eens goed rond op dit forum over die grooveboksen, er is heel veel over te vinden!

kijk ook eens op

rm1x site

voor een vergelijking

hopelijk helpt dit je op weg!

ik heb beiden gehad, nu heb ik alleen nog de rm1x van die 2. de mc303 heeft leuke drums en dat is het ook. de voordelen van de rm1x zijn:

- er zitten alle geluiden in voor een complete productie
- je kunt die geluiden uitgebreid editten
- hij heeft een handig interface
- lekkere seqeuncer

ik zou mijn rm1x voorlopig niet wegdoen, die heb ik nou een jaar of 4, terwijl ik de mc303 hier laatst een half jaartje maar heb gehad, die viel me toch wel tegen.

dus als ik het goed begrijp dan heeft de rm1x wel hele andere geluiden.
maar ik heb dus een cs1x gehad,en ik heb me laten vertellen dat er dezelfde soundengine in zit.
klopt dat?want die cs1x was eigenlijk helemaal niks voor mij.
maar ik wil gewoon een bakkie waar je alles mee kan en nog goed klinkt ook.
zijn er mischien ook nog andere bakkies om rekening mee te houden?

in de meeste yamaha's zit de awm2 soundengine, in zowel de goedkope yamaha's als de hele dure (motifs), toch is het geluid wat eruit komt niet hetzelde, de cs1x heeft voor zover ik het weet ook de awm2, net zoals de rm1x, toch zullen die 2 veschillend klinken.

Origineel geplaatst door Furious5
een mc303 werkt toch ook goed met een PC? En de sound is toch ook goed? En is toch ook geschikt voor dance etc.?

Nope !

De eerdere versie werken helaas niet goed met midi !!
Hiervoor heb je patches ed. nodig.

Volgens mij is de 303 ook niet door ontwikkeld omdat Roland vrij snel met de Mc 505 kwam.

Als je wilt kiezen tussen een MC 303 of een RM1x dan kies voor de RM1.

Of een 505 ?? :)

ik vind de mc303 wel beter klinken dan de rm1x
de rm1x heeft volgens mij gecomprimeerde sounds, wat bij de cs1x nietb t geval is.
de cs1x heeft ook extra sounds, de rm1x alleen XG

Origineel geplaatst door dixxy
dus als ik het goed begrijp dan heeft de rm1x wel hele andere geluiden.
maar ik heb dus een cs1x gehad,en ik heb me laten vertellen dat er dezelfde soundengine in zit.
klopt dat?want die cs1x was eigenlijk helemaal niks voor mij.
maar ik wil gewoon een bakkie waar je alles mee kan en nog goed klinkt ook.
zijn er mischien ook nog andere bakkies om rekening mee te houden?

De cs1x is een heel stuk uitgebreider qua synth engine, je kan met de AWM engine van de cs1x ook geluiden stapelen, de effecten klinken beter in de CS1x (ze heten wel het zelfde in de rm1x maar klinken gewoon minder).
De drums uit de rm1x klinken beter als die van de cs1x, maar voor de rest is de sound van cs1x beter.

Wat betreft de MC303 VS RM1x tja de mc stuurt geen CC data uit en heeft geen beeld scherm en dat is gewoon zijn min punt. Geluid/sequencer is een kwest van smaak.

Ik heb zowel een RM1x als een 303 gehad.
Als ik één had moeten houden dan was het wel de RM1x geweest, vooral door de sequencer.
Eerst vond ik de RM1x wat te dun klinken (MC-303 vond ik beter), maar met wat effecten erop kan je er toch veel uitkrijgen. Soms nog spijt dat ik ze verkocht heb =(

maar als ik de cs1xx al niks vind qua sound,dan zal ik de rm1x wel helemaal niks vinden.
en ik wil het kastje wel hoofdzakenlijk aan de pc sequenser hangen.
dus dan kan ik beter een heel ander kastje gaan gebruiken als ik het goed begrijp.
maar wat moet ik dan gebruiken,waar zoveel geluiden in zitten die ook nog te editen zijn?
en vooral niet zoveel kost

De mc-505 is ook een leuk bakkie om aan je pc te hangen en kost 2e hands al vanaf 300 euro. Of misschien is 1 van de nieuwere electribes iets voor jou? Wat voor geluiden zoek je dan?

Ligt inderdaad sterk aan de muziek die je maakt. De RM1x klinkt vetter dan de MC-303, maar zoeter. Hij heeft wel meer stemmen, een goede sequencer, sterke drumkits en mooie effecten. Prima bakkie voor trance en melodieuze dingen, maar als het hard moet zou ik eerder gaan voor een tweedehands MC-505. Is toch allemaal wat rauwer.

Met allebei de bakken gekoppeld aan een pc en een programma als FL Studio kun je al heel ver komen, helemaal als je er wat gratis softsynths bij download. Check: http://www.kvr-vst.com/

-r

Het is een vrij oude thread... maareuh... wat is het uiteindelijk geworden voor de topicstarter?
Er zullen wel een paar bakjes zijn die aan zijn noden voldeden vermoed ik, nee?

groetz

wolkie

ik ben ook wel nieuwsschierig

ik ben ook wel nieuwsschierig

ik ben ook ook wel nieuwsschierig wat het tot eindelijk is geworden.

Havelock

Back