audio laptop

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door Jena_mu6
Leo..............voor sequencing en recording op je laptop lijkt ableton 4.0 erg geschikt voor jou..............

Ik begin Live echt te gek te vinden, maar als simpele multitracker lijkt het me niet ideaal. Als je veel loops wil opnemen gaat er niets boven Live, maar gewoon 'n paar lange sporen opnemen en editten zou ik eerder in Logic Express doen, of Cubase SE als het PC moet zijn. Protools LE is daar ook goed maar niet heel goedkoop, het 002 rack pakket is een mooie software/hardware combinatie, maar waarschijnlijk over the top. Als je voor Cubase of Logic gaat zou ik kijken naar 'n FireWire geluidskaart - die beginnen goed betaalbaar te worden, en ik heb daar meer vertrouwen in dan in USB 1 als het om meerdere sporen gaat.

Re: graag advies over laptop met muziek

Re: graag advies over laptop met muziek

Origineel geplaatst door Leo

ik ha din het verleden een delta1010 geluidkaart, die me prima beviel, maar waarvan de mix mogelijkheden niet geweldig waren en de delta had ook geen aux in/sends voor effecten.

Je wil sends/returns om de sporen in je laptop door externe FX te kunnen sturen? Dat kan geloof ik met elke kaart, je moet dan in je software instellen op welke ins en uits wat zit. Hou wel rekening met de latency.

Ik heb zelf 'n Motu 828MKII FireWire interface - die heeft wat hele handige mix/monitor mogelijkheden, is heel flexibel, heel stabiel en klinkt goed.

Een goedkoper model Apple powerbook of een gewone Pentium IV mobile niet al te dure flaptop en een 01X zou prima moeten gaan.

En ja dan heb je wel een mixer ertussen maar ook een partij schuiven om je softies te kunnen bedienen. En onboard effecten wat met ouwe analoogjes al snel aangenamer klinkt. En plenty mogelijkheden voor allerlei routeringen voor effecten enzo.

Wat als je toch al meer ins/out wilt hebben dan komt je toch al snel bij de 8/8 interfaces van rond de 1000 euri. (Of je moet voor een ESI quatafire gaan van rond de 400) En dan voor een paar centen meer krijg je er nog veel meer bij ook. Wie weet dat ze al 2e hands te vinden zijn.

Hey Leo,

Om je even op weg te helpen, de laptop is inmiddels ook de centre piece van mijn set up geworden. Ik had de volgende wijsheid eerder willen hebben weten (ik ben met schade en schande wijs geworden) dus hierbij mijn uitgebreide tips.

Ten eerste neem vooral een stille PC. Een standaard desktop PC met al zijn ventilatoren (voeding, grafische kaart, processor) valt daar niet onder. Die herrie komt een natuurgetrouwe monitoring van je opnames zeker niet ten goede. Een laptop of een 19" behuizing met isolerende voorzieningen zijn echter wel geschikt. Deze 19" kasten, al dan niet met inhoud, zijn her en der bij de grotere muziekzaken te krijgen.

Ten tweede, bezuinig niet op geheugen. Daar bedoel ik mee, 128 MB RAM op de videokaart (heb je nodig voor een grote resolutie je sequencerprogramma en als je een aantal plugins en andere audioprogramma's parallel wilt draaien), 1 GB RAM intern geheugen (ook weer, meer plugins, meer geheugen) en minimaal 80-100 GB harde schijf ruimte. Ook is een extra scherm (bijv 19 inch) aan te raden als je voor een laptop gaat. Deze hebben vaak 14"-15" schermen en zijn soms echt te klein.

Ten derde moet je bekijken wat je behoeften zijn qua laptoptype zijn. Een centrino processor zal ervoor zorgen dat je batterij lang mee zal gaan (4 uur of meer, handig voor livetoepassingen) maar is veel trager als een standaard Pentium 4 (dus gevaar voor latency). Overigens als je de PC in een club gaat gebruiken check ff dat de vochtigheidsgraad niet te hoog is (niet dat het water van het plafond valt). Daar kunnen laptops echt niet tegen. Daarnaast is het niet handig om je laptop direct op de netvoeding van de club aan te sluiten. Zorg ervoor dat je een spanningspiekbeveiliging of beter nog een spanninsstabilisator hebt. Kosten bijna niets tegenwoordig maar zorgen wel dat je laptop langer meegaat en dat je tijdens showtime tegen een zwart scherm zit te turen.

Bedenk je echter wel dat een laptop van de Vobis gemaakt is om Microsoft Office erop te gebruiken. Dat betekent niet automatisch dat deze ook heel goed voor muziektoepassingen is. Ik heb zo mijn laptop kunnen vergelijken met die van vakbroeders die een standaard laptop hebben (vergelijkbaar met de mijne in specs doch lekker goedkoop in Singapore op de kop getikt, ja ja) waar een wereld van verschil heerst. Het loont de moeite om als je eens in Londen bent om even bij Turnkey binnen te lopen. Die hebben laptops met specs speciaal voor muziektoepassingen die niet overdreven veel duurder zijn als een kantoormodel.

Tot slot, is de keuze van je geluidskaart eentje die samenhangt met de keuze voor je mastering/sequencing tool. ProTools is echt leuk voor masteren. Degenen die je vertellen dat ProTools populair is omdat het in de USA gehyped is en het daar sinds jaar en dag wordt gebruikt en ook door de filmindustrie gepushed wordt ziet ze een beetje vliegen en heeft waarschijnlijk nog nooit met ProTools gewerkt. Maar d'r zijn goedkopere alternatieven. Nadeel van ProTools is dat je de dure Digidesign hardware d'rbij moet kopen als je meer dan één in- en output wil hebben (audio of midi) en dat de midi sequencing benedenmaats is.

Nuendo is wat dat betreft veel flexibeler (je kunt er allerlei geluidshardware aan koppelen) en het is inmiddels aan deze kant van de Atlantische oceaan tot een industriestandaard verworden (hoewel het in de VS steeds populairder aan het worden is). Het is goedkoper, de midisequencer is erg goed als je eraan went en ook als mastersolution werkt het perfect. Ik ben i.i.g over.

Luister naar Lofi. De Mark of the Unicorn 828 MKII is erg cool voor een goede prijs. Ik heb zelf de 828 mogen gebruiken en in vond hem erg strak klinken. Ik heb zelf voor mijn mobiele setup gekozen voor de Tascam FW-1664, wat eigenlijk een geluidskaart, Midicontroller en remote controller voor mastering/sequencing software is. Zo heb je een remote controller voor interne mixer, multi-in- en uitgang geluids- en Midi-kaart in één. Eigenlijk niet zo'n goede keuze als je Nuendo draait (d'r is bij mij weten nog geen native driver voor Nuendo) maar met een generieke driver voor een Mackie werkt deze zeer acceptabel. Steinberg heeft beterschap belooft en zal met support komen, maar ja, praatjes, praatjes, vullen .... Nieuw zijn ze niet voor iedereen betaalbaar (>€1750) maar ja, de 2e handsmarkt biedt perspectieven. De Yamaha 01-X zoals je zelf al aangeeft is ook leuk. Vrij nieuw, dus moelijk 2e hands te krijgen.
Als je maar 1 in- en uitgang nodig hebt dan is een Echo Indigo I/O geluidskaart aan te raden. Dit is een PCMCIA kaart, zonder latency, en, nu wordt het cool, met 24-bits 96 KHz opname en afspeelmogelijkheden. Je kunt zowel gebruik maken van RCA-connectoren (bah!) of gewoon 4,3 mm jacks. Superportable en ze moeten niet veel meer dan €150-175 kosten.

Last but not least. Gebruik je muzieklaptop om er muziek mee te maken. Als je wil internetten zorg ervoor dat je een dualboot hebt geïnstalleerd met een XP image voor je muziek en een aparte image voor Office en internetwerk (je teert wel in op je schijfruimte, maar ok). En als je shareware audio programma's wil testen doe dit vooral op een andere testPC of image. Deze shareware-installaties vernaggelen heel vaak je XP installatie.

Succes!

ik heb een Compaq P3 laptop (700mhz, 256mb geheugen) met een Tascam US428 en Nuendo 1 en dat bevalt me vrij goed. Gewoon tracken en wat mixen gaat hier prima.
Maar na vele soundcards te hebben versleten raad ik je toch aan om voor diegene te opteren die ik nog niet heb gehad ( :D ).. een RME! Dat zouden de beste moeten zijn.. (zou kunnen kloppen, want ik heb nog niet veel kwaliteit/kwantiteit gehad)
Als je van scratch alles moet aankopen, zou ik voor een Powerbook gaan, maar ja.. (ik wil geen discussie uitlokken!!) Die kunnen minder plugins aan en zijn niet zo krachtig als Pentium maar zij zijn wel te vertrouwen! En dat is belangrijk als je met die pc trackt en mixt. Ik ben mn data al drie keer kwijtgespeeld op drie verschillende Windows systemen.. Ik las hier onlangs een leuke quote: "Computers are like airconditioning, they become useless when you open windows" :D Als je met veel hardware werkt, Apple is the way to go ;) (een G4 iBook is ook algoed)

iBook/ Powerbook G4 met Logic (compacte of uitgebreide versie, moet je zelf weten) en een RME multi/digiface.

ps: Wat bedoel je met aux ins en uits? Hangt dit niet van de software af? Of bedoel je extern? (Want dan heb je natuurlijk veel fysieke in - en uitgangen nodig)

Origineel geplaatst door ikke
iBook/ Powerbook G4 met Logic (compacte of uitgebreide versie, moet je zelf weten) en een RME multi/digiface.

of zoals al geopperd: met een motu 828 mkii. kan je indien nodig nog via de hardware mee mixen.
een ibook/powerbook is zeker geen slecht idee.

Product Description Sony VAIO FX601 - Duron 1.1 GHz - 14.1" TFT

Recommended Use Home use, small business
Weight 3.2 kg
System Type Notebook
Processor AMD Duron 1.1 GHz
Cache Memory 64 KB - L2 Cache
RAM 256 MB (installed) / 512 MB (max) - SDRAM
Floppy Drive 3.5" 1.44 MB floppy - plug-in module
Hard Drive 1 x 20 GB
Optical Storage DVD-ROM - integrated
Display 14.1" TFT active matrix - 24-bit (16.7 million colours)
Graphics Controller ATI RAGE MOBILITY M1 - 8 MB
Audio Output Sound card
Telecom Fax / modem - 56 Kbps
Networking Network adapter - Ethernet, Fast Ethernet
Input Device Keyboard, touchpad
Operating System Microsoft Windows XP Home Edition
Form Factor Portable
Built-in Devices Stereo speakers, keyboard, touchpad, display
Weight 3.2 kg
Processor
Processor AMD Duron 1.1 GHz
Data Bus Speed 200 MHz
Cache Memory
Type L2 Cache
Installed Size 64 KB (installed) / 64 KB (max)
RAM
Installed Size 256 MB / 512 MB (max)
Technology SDRAM
Storage
Storage Controller IDE
Floppy Drive 3.5" 1.44 MB floppy - plug-in module
Hard Drive 1 x 20 GB
Optical Storage
Type 1 x DVD-ROM - integrated
Read Speed 24x (CD) / 8x (DVD)
Display
Display Type 14.1" TFT active matrix - integrated
Max Resolution 1024 x 768 / 24-bit (16.7 million colours)
Video
Graphics Processor / Vendor ATI RAGE MOBILITY M1 - AGP
Video Memory Video adapter memory - SDRAM - 8 MB (installed) / 8 MB (max)
Max Resolution (external) 1600 x 1200 / 32-bit colour
Supported Display Graphics VGA (640x480), XGA (1024x768), SVGA (800x600), SXGA (1280x1024), SXGA+ (1400x1050), UXGA (1600x1200)
Video Output Supported NTSC, PAL
Audio
Audio Output Sound card
Input Device(s)
Type Keyboard, touchpad
Telecom
Modem Fax / Modem
Max Transfer Rate 56 Kbps
Protocols & Specifications ITU V.90 , Hayes AT command set
Networking
Networking Network adapter
Data Link Protocol Ethernet, Fast Ethernet
Expansion / Connectivity
Expansion Bays 1 x front accessible
Expansion Slots Total (Free) 2 ( 1 ) x memory
1 ( 1 ) x PC Card
Interfaces 1 x IEEE 1394 (FireWire)
2 x USB - 4 PIN USB Type A
1 x serial - RS-232 - 9 pin D-Sub (DB-9)
1 x parallel - IEEE 1284 (EPP/ECP) - 25 pin D-Sub (DB-25)
1 x display / video
1 x display / video - VGA - 15 pin HD D-Sub (HD-15)
1 x headphones - output - mini-phone stereo 3.5 mm
1 x modem - phone line - RJ-11
1 x network - Ethernet 10Base-T/100Base-TX - RJ-45
Power
Power Device Power adapter - external
Operating System / Software
OS Provided Microsoft Windows XP Home Edition
Software Included Drivers & Utilities, Adobe Acrobat Reader, Norton AntiVirus, WinDVD, RealJukebox, Sony DVgate, Sony MovieShaker, Sony Smart Capture, Sony Digital Printing, Sony SonicStage, Adobe Photoshop Elements, RealPlayer, ArcSoft Panorama Maker, Apple QuickTime 5

Is dit geschikt? Wat zou het mogen kosten?

owww, zit in die sony een soort celeron processor dan??
k heb er geen verstand van.

deze sony vaio kost me rond de 650, inclusief yamaha uw500 audio.midi interface.

Als je eerste klas gezeik wilt hebben dan zou je vooral voor de UW500 moeten gaan.

En qua laptops is het zo dat als je d'r veel mee sjouwt ze ook sneller slijten. En ik heb er al 3 versleten (voor m'n baas dan) en qua levensduur wint toshiba het met stip.

Maar voor de rest is er zoveel van die troep te koop dat het altijd moeilijk te zeggen is wat nou het beste zal bevallen. Maar ik zou zeggen koop geen te oude laptop want die dingen vervang je eigenlijk alleen maar als ze kapot gaan.

ik zou qua processor inderdaad die Duron droppen en voor een Pentium4 gaan (evt zelfs een HT als je geld teveel hebt) gewoon omdat deze kwalitatief ver boven andere processoren uitsteken. ik gebruik zelf een AMD met reason en dat werkt ook niet altijd helemaal lekker.
Uit je verhaal maak ik op dat je wilt opnemen en afspelen tegelijk. ik raad je daarom net als matador aan om niet op intern geheugen te besparen. die 128MB videoRAM lijkt mij meer iets om op te besparen. Met een goeie 32MB kaart kom je ver genoeg op een laptop omdat t schermpje nou eenmaal niet zo groot is. Als je dan toch voor een groter scherm wil gaan en er een 19" bij koopt (of 17"TFT) kan je net zo goed de hele laptop droppen en zelf een pctje samenstellen omdat je die 19" toch niet zo gauw mee zal nemen en als je dat toch doet je net zo goed een pc mee kan slepen.
maargoed ik word nu opgehaald dus ik moet stoppen, wat je ook doet, hou m zo stil mogelijk

ok, de sony wordt het niet, de yamaha ook niet. bedankt voor de tips.
dan toch de acer van mono met een m-audio 24/96 usb? is dat wat?

dank en groeten

om het je nog wat lastiger te maken... de pentium-M staat te boek als een zeer fijne laptop-processor, misschien wel de beste voor audio... is wel weer wat duurder ;)

dat systeempje van mono ziet er ook goed uit... zou er wel wat extra ram bijproppen (512 heb je echt nodig) en ook de HD lijkt me wat klein... tevens heeftie geen DVD-brander ... zo'n ding is echt geweldig voor het maken van backups... zeker als je zo'n kleine HD hebt erg aan te raden....hmmm.... het ziet er nu dus eigenlijk een stuk minder goed uit als dat ik dacht. ;)

30 gig kan je toch wel wat op kwijt als je gewoon zo nu en dan fikt?
Een cdburner moet voldoende zijn lijkt mij voor backups hoor.
En die ram zou ik zeker uitbreiden naar 512mb!
Ik vind die prijs van die acer wel lekker scherp en die processor wil ook wel denk ik.

Origineel geplaatst door mono-poly
30 gig kan je toch wel wat op kwijt als je gewoon zo nu en dan fikt?
Een cdburner moet voldoende zijn lijkt mij voor backups hoor.
En die ram zou ik zeker uitbreiden naar 512mb!
Ik vind die prijs van die acer wel lekker scherp en die processor wil ook wel denk ik.

je hebt gelijk hoor... valt best mee te werken... ligt er natuurlijk aan wat je doet... als je alles op 16/44 opneemt is het zeker genoeg... als je 32/192 gaat (wat ik overigens niet aanraad... 24/44 is zat imo) zul je erg blij zijn met wat meer ruimte en een DVD burner.

Origineel geplaatst door koediman
je hebt gelijk hoor... valt best mee te werken... ligt er natuurlijk aan wat je doet... als je alles op 16/44 opneemt is het zeker genoeg... als je 32/192 gaat (wat ik overigens niet aanraad... 24/44 is zat imo) zul je erg blij zijn met wat meer ruimte en een DVD burner.

welke betaalbare geluidskaart neemt dan met 32/192 op?? Welke geluidskaart sowieso eigenlijk?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back