psych. gedachte achter arrangement & compositie.

justin

Shauna
Lag gisteravond toevallig in bed en kreeg ik een ingeving over arrangementen van tracks. Vaak heb ik hier toch wel moeite mee. Toevallig dacht ik aan een bepaalde track en waarom deze zo verliep. Maar wanneer ik deze morgen diverse tracks beluisterde,kwam ik eigelijk wel tot de conclusie waarom deze tracks op een bepaalde manier verliepen. Ik ging mijzelf eens afvragen na het opzetten van een track,of ik persoonlijk hem anders zou laten verlopen en kwam tot de conclusie dat dat niet altijd het geval was(iets is compleet?). Het beste om een track te ontbinden is door naar de concepten en themas oftwel elementen te luisteren binnen de track,niet zozeer naar de gebruikte instrumenten etc.. Probeer daar eens doorheen te kijken, deel de track gewoon eens op in simpele stukken,dan snap je veel beter waarom een bepaald arrangement op die manier verloopt en waarom ze hebben gekozen om de track op die manier te laten verlopen. Als je op die manier naar een track kijkt,dan snap je veel beter waarom de track op een bepaalde manier verloopt.

Als jezelf er niet uitkomt,vraag jezelf dan eens af hoe jij zou willen dat je track verloopt en wat jij zekers op bepaalde momenten zou willen laten horen en wat niet. Mischien zou je je track ook kunnen opdelen in concepten of themas,wat wil ik de luisteraar laten horen. Dus je tracks in stukken snijden elk blokje een thema geven,zodat je duidelijk kunt neerzetten,wat en wanneer iets te horen moet zijn. Zo kun je makkelijk naar een gevoel etc.. toewerken.

* Hoe zou JIJzelf je track graag willen laten verlopen.
* Wat wil JIJ op bepaalde momenten juist wel of niet horen.
* Deel je track op in stukjes themas en probeer ze in de goede volgorde te leggen.
* Elk stukje moet eigelijk indiviudeel een eigen betekenis hebben in je track,dus ze hebben in eigelijk allemaal een functie hebben of bijdragen aan een functie,anders zouden ze er niet moeten zijn.
* Afwisseling,geen mens zou steeds hetzelfde willen horen,jij ook niet.(aangezien ik vrij vaak tracks hoor die continu op dezelfde manier verlopen.)
- Eigelijk is dit hoe de track als geheel zou verlopen. Zie het als dat je op vakantie gaat,je bereid je voor op de reis ergens naartoe. Het hoogtepunt is de vakantie en langzaam moet je er aan geloven dat je weer naar huis gaat en er een mooi herrinering aan over houd. Zo hoort een track ook grotendeel te verlopen. Je bereid de luisteraard voor op waar je naartoe gaat,maar zegt niet waarheen,langzaam zal hij erzelf aan geloven en uiteindelijk moet hij plezier hebben gehad en een mooie ervaring hebben achtergelaten
* Neem een thema in je hoofd en werk daar omheen.Werk naar het thema of doel,gevoel toe en wijk ook van het thema af.

Ik denk dat het eigelijk veel simpler is dan dat het lijkt. Ik weet zeker als je op den duur de gedachte of de methodiek onder de knie hebt,het veel makkelijker word voor de meesten,om goede harmonische tracks neer te zetten met een goed structuur en samenwerkende elementen. Want eigelijk hoort het geheel gewoon een geheel te zijn of terwijl compleet zijn. Dat is wat een nummer af maakt,samenwerkende elementen die het geheel vormen en iets compleets maken.

Ik moest het even kwijt,ik hoop dat ik het wat duidelijk is en je er mischien wat aan hebt als je vast zit. (soms moet je eens kijken naar de achterliggende gedachte,gezien de tekst)

En als je het een beetje begrijpt,weet je ook waarom je bepaalde elementen op een bepaald punt in een track hoort en waarom ze gekozen zijn om daar te zijn en wat ze bijdragen aan de gehele track. Lijkt me vrij simpel als je het op den duur onder de knie hebt,zodat je precies weet welke element,thema etc.. op welk punt in je track hoort te zijn. Niet omdat dat bij een andere track ook het geval is,maar omdat het daar mischien hoort om bij te dragen aan het geheel van je track(een soort brug,element whatever die er hoort te zijn,om door te kunnen gaan,of mede bijdraagt aan het totaal concept van de track)

:okdan:

Laatst gewijzigd:
Zo heee..pfoeh...lang verhaal zeg.

Eeeh, nou ik maak gewoon muziek...that's it.
Als ik vast zit, stop ik gewoon, zet ik alles weer uit en ga ik andere dingen doen.

Op zich klopt het verhaal wel.
Wat heel vaak gebeurd is dat je een lekker stukje muziek hebt.
Maar geen geheel is hoogstends een stuk voor een refrein intro of couplet etc
De kunst is om dan zoiets uit te bouwen tot een gehele song couplet intro refrein break solo etc.
Dat is het meeste werk eigenlijk.
Als je de struktuur van je zong klaar hebt is het alleen een kwestie de juiste geludien patches kiezen en opnemen
Zo werk ik eigenlijk meestal.

Origineel geplaatst door Exzit
Op zich klopt het verhaal wel.
Wat heel vaak gebeurd is dat je een lekker stukje muziek hebt.
Maar geen geheel is hoogstends een stuk voor een refrein intro of couplet etc
De kunst is om dan zoiets uit te bouwen tot een gehele song couplet intro refrein break solo etc.
Dat is het meeste werk eigenlijk.
Als je de struktuur van je zong klaar hebt is het alleen een kwestie de juiste geludien patches kiezen en opnemen
Zo werk ik eigenlijk meestal.

zo werk ik ook:)

Ik denk dat ik binnenkort maar wat vakantie gidsen ga halen....

Er zijn zoveel manieren om je nummer/struktuur te benaderen.. meestal een filosofische.. maar soms kan het ook humor zijn of pure wiskundige benadering zo van "dit geluidje is nu al 4 keer geweest, tijd voor een andere..." :D

ik heb eigenlijk de helft van de tijd geen idee wat er gebeurt :D. Ik bedoel eigenlijk, als ik een ouwe track van mezelf luister, kan ik vaak niet eens meer zeggen hoe ik op bepaalde ideeen ben gekomen. Dingen lopen zoals ze lopen. Mijn enige ijkpunt is eigenlijk: vind ik het leuk wat hier gebeurt? Meestal komt het dan wel goed. Ik moet wel zeggen: nu ik met een rockopera bezig ben, wordt dit soort redenaties wel belangrijker, maar tot nu toe is alles nog redelijk intuïtief verlopen :walker:

Bij mij heeft de track productie veel met de sfeer of de gemoets-toestand te maken.Het mooiste zou zijn als je het in grote lijnen qua structuur en sfeer in 1 sessie zou kunnen afmaken. Maar dat lukt dus meestal niet.
Als je later wilt doorwerken aan een half afgemaakte track en je je bent niet in de zelfde sfeer als daarvoor dan ga je of:

--de boel helemaal omgooien en meestal ook verklooien .... of
--laten liggen tot betere tijden en je dus weer die sfeer te pakken hebt.

Daarom liggen er dus helaas zo veel half afgemaakte tracks hier :-((

Ik heb ook wel eens gedacht dat je dit werk beter met z'n tweeen zou kunnen doen of zo.Constant evalueren wat de beste oplossingen zijn en zo. Elkaar motiveren en zo.
Alleen ploeteren op je zoldertje is ook niet alles.

Maar ja ,vind maar eens zo'n maatje ............

(wie woont er ook in omgeving Voorburg ????)

ja daar zeg je wat,

't grootste probleem vind ik altijd dat ik met iets vets bezig bent en dat je eraan gaat wennen. dan krijg ik altijd het idee dat het na verloop van tijd zo "gewoon" klinkt. wat doen we dan...weer opnieuw beginnen en het vervolgens weer weggooien...ik ken het gevoel...

Dat laatste klopt helemaal en daardoor gebeurt het dat ik dingen gewoon een tijdje laat liggen. Als je er dan enkele weken later weer naar luistert valt meteen op wat je daarvoor niet zag/hoorde. Het lijkt of je luistert naar iets van iemand anders en je weet dan direct waar het (eventueel) fout zit.
Gelukkig komt dat niet vaak voor want ik probeer echt wel een nummer vorm te geven nog voor de opname. De basismelodie moet er zijn (met verschillende variaties) en dan is het een kwestie van die te verdelen onder de juiste klanken/opbouw. Voor mij werkt het in ieder geval goed om te vertrekken vanuit een bepaald thema, wat dan ook. De leukste momenten van deze hobby komen net dan wanneer je er in slaagt datgene wat in je hoofd zat daadwerkelijk om te zetten in muziek die je graag hoort. Het maakt mij dan niet uit wat een ander daar van zal vinden. Als ik het graag hoor is het ok. Maar de lat mag gerust hoog gelegd worden, je leert er altijd wat van bij.

Duhhhh....George Martin (producer van de Beatles) wordt nog alleens verantwoordelijk gehouden voor het uitvinden van het standaard rock/pop arrangement:

Intro - Verse - Chorus - Verse - Chorus - Bridge - Chorus - Outro.

Je kan een beetje schuiven met deze termen hier en daar. Extra Chorusje aan het eind, extra Verseje... maar 90% van alle pop houdt zich nog strak aan dit arrangement....

Hey, nog eens een goede topic hier!
Mijn verhaaltje.
Ik heb vroeger ook veel nummers verkloot in de structuur omdat ik dikwijls te lang bezig was de arrangenementen te verfijnen enzo eerst en op de duur het eerste idee vervaagde.
Naderhand kan je als zelfs niet in de studio bent het nummer wel terug in je hoofd oppikken als je in de juiste stemming bent. Dan kom je in de studio en zet je het weer neer zoals in je hoofd en dan is het soms weer; nee niet zo, ik ga het zo doen, want dat klinkt niet. Maw, als je een idee niet neerzet en beluisterd om te proberen dan weet je het niet.

Men werkwijze is nu eerder zo dat ik me nu meer focus op het verhaal en zorg dat ik de structuur dus grosso modo al wat kan schetsen, achteraf komen er dan dikwijls nog leuke extra's en idees bij die deze structuur interessant laten overgaan in elkaar. De arrangementen perfectioneer ik nu wat later, maar zij zijn even belangrijk. Ook de klankkeuze van geluiden en ritmes passend bij het verhaal. Er zijn dikwijls klanken en ritmes die ik niet direkt goed krijg zoals ik ze wil, maar die dan mee evolueren en op het einde van de rit tot hun recht gekomen zijn door tweaken of layeren etc....Ik maak me er niet meer kwaad in, ik wacht wel af tot het komt, geduld hebben dus. Ik geloof wel in het snel werken, maar dat proces van snel kunnen werken komt pas met de ervaring en is een groot voordeel, structurewise dan ook. In èèn dag een topnummer maken, alles in begrepen, top gemixed, daar geloof ik niet in, das wegwerp muziek.

Origineel geplaatst door Nolet
Duhhhh....George Martin (producer van de Beatles) wordt nog alleens verantwoordelijk gehouden voor het uitvinden van het standaard rock/pop arrangement:

Intro - Verse - Chorus - Verse - Chorus - Bridge - Chorus - Outro.

Je kan een beetje schuiven met deze termen hier en daar. Extra Chorusje aan het eind, extra Verseje... maar 90% van alle pop houdt zich nog strak aan dit arrangement....

Is naar mijn veel idee te veel eer.
Daarvoor waren er ook al numers die zich hielden aan deze structuren.
Kijk maar naar bijvoorbeeld Elvis songs in de jaren 50 en andere muziek daarvoor.
Die structuren hebben eerder hun oorspong in de klasieke muziek waarin thema's(chorus) steeds terug keren.

akoorden

akoorden

op bouw zit in harmoniese progressie
niet in geluiden
als het op een piano gespeeld
kan worden en het heeft wat...
dan maakt de song zichzelf.
ik hoor jullie vaak over lagen hier,daar
lap middelen die leiden naar
miereneuken op de milimeter
koop een boekje over harmonie
en probeer eens wat...}:|

Re: akoorden

Origineel geplaatst door technosoul
niet in geluiden

Helemaal mee eens. Als het niet op piano klinkt en geen structuur heeft dan wordt het meestal ook niets.
Al mijn muziek en de structuur maak ik meestal eerst op piano.
Daarna pas werk ik de boel uit.

Last edited by a moderator:
Re: Re: akoorden

Origineel geplaatst door Exzit
Helemaal mee eens. Als het niet op piano klinkt en geen structuur heeft dan wordt het meestal ook niets.
Al mijn muziek en de structuur maak ik meestal eerst op piano.
Daarna pas werkt ik de boel pas uit.

Ja zo werk ik ook. De basis moet al klinken en lopen (zelfs met het meest lullige pianootje)

Neem bekende klassiekers en speel het riedeltje. Aan de ene kant is dit een vorm van herkenning "Hey dat ken ik" Aan de andere kant loopt de melodie gewoon lekker.

Psychologische gedachte? Tja een song moet gewoon aangenaam zijn voor de maker. Soms verplicht je jezelf tot een volgorde van nootjes (terwijl een ander dat loopje nooit zo bedacht zou hebben). Ik kan niet altijd verklaren waarom ik iets doe. Sommige dingen ontstaan uit een moment van toevalligheden. Dat kan een sound zijn die je inspireert of een akkoordenschema van een bestaand nummer.

Cat@

Origineel geplaatst door technosoul
niet in geluiden

complete bullshit.

met effecten, percussieve elementen en achtergrondgeluiden kan je ook een volledig traditionele of andere songsstructuren maken.
heb je wel een Autechre track op een piano kunnen spelen?

belachelijk dat er hier op een synthforum nog zo dom en kortzichtig gedacht kan worden (en dat die gedachten beaamd worden)

Origineel geplaatst door cyan_circle
complete bullshit.

met effecten, percussieve elementen en achtergrondgeluiden kan je ook een volledig traditionele of andere songsstructuren maken.
heb je wel een Autechre track op een piano kunnen spelen?

belachelijk dat er hier op een synthforum nog zo dom en kortzichtig gedacht kan worden (en dat die gedachten beaamd worden)

Weer een die geen enkel instrument kan spelen en zich op zijn pik getrapt voelt.
Toevallig het nummer van de winnaar van het songfestival geschreven? Dan verklaart het in ieder geval veel.:D

Last edited by a moderator:
behang

behang

is autreche niet een nieuw dessin
voor behang?
wil geen funkstorung veroorzaken...
het is maar wat je belangrijk vind.
ik ben drummer maar mij kunnen
stapels drummachines niet boeien .

Back