Ontwikkeling softsynths

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

fuse

Gepokt en gemazeld
If it was a purely technological decision and nobodys jobs were at stake due to adverse affects of piracy, Yamaha would have been well into software synths etc by now We pioneered software synths years ago with GM and XG ones, still being the biggest selling software synths ever (we licensed millions of them to vatious PC companies). mLAN does give us dongle capoabilties, as each device has a totally unique ID, so in some sense it could be possible

Nick Howes. Yamaha R&D London

Misschien is dit een moeilijk onderwerp en wellicht te lang doodgezwegen, maar ik vond wel dat het toch maar eens aangekaart moest worden. Niet om met het beschuldigende vingertje naar mensen te wijzen maar meer om de bovenstaande quote aan te kaarten. Dit is een van de vele voorbeelden van de negatieve invloed van het illegaal kopieeren van muzieksoftware. En zo ging ook het gerucht rond dat Native Instruments gewoon wilde stoppen omdat ze het beu waren dat ze zo weinig verkochten.
Maar het is gewoon een feit dat er door diverse ontwikkelaars afgezien wordt van (verdere) ontwikkeling van muzieksoftware omdat er niets aan te verdienen valt. En niet omdat de mensen er niet op zitten te wachten maar omdat mensen er niet die prijs voor willen betalen. En dan is het eigenlijk niet belangrijk waarom het gebeurd maar ik wilde dus aankaarten DAT het gebeurt en er meer gevolgen aan kleven dan je op het eerste oog zou verwachten.
En ik besef me ook wel dat dit veranderen een onmogelijke zaak is maar hoop wel dat door hier bij stil te staan we er bewuster van worden wat hiervan de gevolgen zijn.

Ik weet ook dat er hier mensen principieel gewoon de software kopen. En zelf probeer ik ook bewust commerciele software te promoten als het een goede prijs/prestatie biedt. En ik hoop dat we hier met z'n allen de commerciele software blijven promoten zodat het gebruik hiervan ook ten goede komt aan de mensen die het gemaakt hebben. Het is niet alleen eerlijk maar het komt ook ten goede van de ontwikkeling van deze software.

als bedrijven er geen munt uit kunnen slaan moeten ze vooral maar stoppen. Wat is daar het probleem aan? Als er dan weer vraag naar komt rijst er ook wel weer aanbod op. En als het "ontzettend zonde" is, dan rijst die vraag ook wel op.

Ik wil absoluut niet de invloed van illegaal kopiëren/sharen van software bagatelliseren, maar is het ook niet zo dat software-ontwikkelaars niet zo goed naar gebruikers luisteren ?
Men neme als voorbeeld het gebrek aan logic voor het pc-platform. Hiermee heeft Emagic er toch echt zelf voor gezorgd dat ze minder van hun progje kunnen verkopen !

Ik heb niet zoveel vertrouwen in stellingen waarin geuit wordt dat omzetten dalen van software-ontwikkelaars. Welke bedrijven zijn er al op de fles gegaan als gevolg van illegaal kopiëren ? dan heb ik het dus niet over mis-management

Dat beschuldigende vingertje kennen we zo langzamerhand wel. Wanneer steken de ontwikkelaars ook eens de hand in eigen boezem ? Bij veel pc-gebruikers is de waardering voor bedrijven als Emagic tot het nulpunt gedaald, en nou geeft dit natuurlijk geen vrijbrief voor het illegaal kopiëren, maar ik :r wel van die standaard, beschuldigende vingertjes.

hmmm..hoe denk je dat bedrijven als MS, adobe, steinberg, macromedia en noem nog es een hele rits aan grote software-makers hun personeel betalen? zouden ze allemaal een money-tree in de tuin hebben staan? ;)

Sta ook even stil bij het feit dat Yamaha hier keihard zegt niet met softsynths te beginnen omdat het niets opleverd. Sterker nog ze hebben geen zin om mensen te ontslaan van hun synth dept. en dus dingen gaan ontwikkelen zoals die Motifs enzo.
En ze luisteren dus wel degelijk naar wat hun klanten willen, maar ze zorgen er ook wel voor dat ze dingen maken waarvan ze zeker weten dat ze verkocht worden.

ik vind dit altijd een beetje een kip-ei situatie. Verdienen bedrijven minder aan software/maken ze het duurder/stoppen ze er mee, omdat gebruikers te veel illegaal kopiëren, of zijn mensen meer illegaal gaan kopiëren omdat de prijzen zo hoog zijn? Niet dat ik één van beide stellingen toebedeeld ben, maar het is gewoon een feit dat de markt altijd blijft veranderen. Dat kun je jammer vinden, maar ook niet tegenhouden. Laat het zich maar ontwikkelen, het is aan de industrie om er op in te spelen.

Kijk maar eens naar de muziekbizz zelf. Platenmaatschappijen moeten hun deuren sleuten of inkrimpen, mede door het vele downloaden. Nu kunnen we dat heel jammer vinden, maar oplossingen beginnen ook al te komen. Muziek komt niet meer op cd maar is voor een euro te downloaden van het net.

En laat producenten maar stoppen met het maken van muzieksoftware. Kunnen we tenminste weer lekker terug naar de tijd van de Vangelis-eilanden met 83 synths op elkaar gestapeld...;)

simpele vraag: hoe komt het dat adobe en macromedia niet failliet gaan of mensen ontslaan vanwege kopieren? tuurlijk: hardware is minder gevoelig voor diefstal, maar dat betekent toch niet dat je gelijk mensen moet ontslaan als je software gaat ontwikkelen en verkopen vinnik..

Als ze nou gewoon niet waren begonnen met software synths.
fatsoenlijke hardware case erom en klaar.

dat is DE copy protectie.
software is altijd te kopieeren

ja het is lastig . neem de niewe korg ms reeks . dan heb je software en een hardware controller .. dit is nog maar het begin .. kdenk dat er toekomst in zit.

het grootste probleem zit em in wetgeving . is er ooit iemand gestraft voor het niet hebben van een legale copie ?

zodra er mega grote boetes op komen met cell traf zullen de meesten het eventueel overwegen om mischien iets te kopen .

heeft iedereen legale mp3s op zn pc ? never no way . en das net zo slecht voor de muziek in het algemeen .

1 man maakt nog geen schuld . maar over het algemeen kun je zeggen dat het niet te stoppen is

laat staan niet geclearde samples in je tracks ook niet goed

laat ze alle goeie algoos in een dsp bakken en die verkopen ( met eige cpu ) .. ik denk aan een 19 inch rack met dsp slots . er zijn genoeg manieren om software zo te bakken dat je het wel moet kopen .. alleen is dit duurder en ik geloof dat ze daarom niet veel aandacht geven aan echte veilige manieren .

iemand die als hobby voor de lol af en toe een apje probeerd brengt op geen enkel gebied schade aan .. pas als hij het veel gebruikt komt de grote gewetens vraag . zal ik die app kopen ? mag wel moet niet net als een collete aan de deur .

mischien is het wel grootste probleem wel geld in combinatie met het internet . Nu hebben we weinig geld en veel internet .. en ik denk niet dat er ooit een tijd komt dat je genoeg geld heb en niet veel te downloaden .

als je het gevoel heb dat je verkeerd bezig ben en je risico loopt tegen de lamp te lopen gaat het met de software vanzelf beter .

we staren ons tog een beetje blind op de bekende apps er zijn genoeg gratis alternatieven .. het verschil in geluid beelden we ons in door de slimme campagne van de (( echte )) apps .

vsti gratis . patches moet je voor betalen hmmm zou leuk zijn :)

nadeel van software is dat het geen waarde meer heeft als je het verkoopt .. je moet net geluk hebben dat iemand een licentie wil overkopen

Yamaha gaat er echt wel mee beginnen. Het eerste voorbeeld zijn de drie VST plugins die ze op de markt gebracht hebben en tevens bij de 01x gebundled zitten. Is dan wel geen VSTi maar ook niet bepaald hardware lijkt mij ;)

Illgeaal kopiëren is iets wat veelal gebeurt door hobbyisten. Bedrijven c.q. professionals kopen hun software echt wel. Maar het is natuurlijk wel een feit dat (nog veel) professionele studio's en (live-)muzikanten veelal hardware (blijven) gebruiken. Tja... en als dat de groep is waar je het van moet hebben.

Daarnaast speelt er een stukje value for money mee in het verhaal. Mensen krijgen slechts een CD-tje met een serienummer of dongle voor een honderden Euri. Voor (bijna) hetzelfde bedrag kopen ze een hardwarebak. Neem nou Kontakt (ik heb het even niet over de mogelijkheden!) en vergelijk dat bijvoorbeeld eens met een tweedehands Akai S5000. Kun je wel zeggen "ja maar die Akai is tweedehands", dat is dan gelijk een tweede punt... moet je een nieuw pakket Kontakt eens de volgende dag tweedehands proberen te slijten. En vergelijkingen als een echte TB-303 is veel duurder dan ReBirth gaan niet op, want het is geen echte 303. Die dankt zijn waarde aan zijn "hebbuh! status".

Ik denk dat bedrijven als reFX een stuk minder klagen. Zou me i.i.g. niets verwonderen gezien hun lage prijzen.

Tot slot nog maar eens een veel gehoorde klacht: UPDATES en UPGRADES. Als je verdomme een nieuw software product koopt, dan kun je er 9 van de 10 keer de donder op zeggen dat het CD-tje wat je in je hand hebt, inmiddels verouderd is. De software is alweer rijp voor een update/service pack. Dat dit inmiddels ook meer regel dan uitzondering is in de hardware wereld, ligt aan het feit dat het tegenwoordig allemaal verkapte computers zijn en dus ook op software draaien. En voor wat betreft de upgrades... veelal een paar kleine verbeteringen, maar verder een bak met betaalde bug fixes of verbeteringen van de user interface (wil zeggen dat ze er eerst toch niet zo goed over nagedacht hadden).

Tegen Rob Papen heb ik al eens gezegd "maak een dedicated hardware controller voor Albino, welke tevens dient als dongle". Inmiddels doet Korg dit (was toen nog niet bekend) een ik hoor al veel meer mensen die zeggen "ik ga hem kopen, want die controller wil ik erbij hebben".

Ik denk zelf dat bedrijven als MS, Adobe etc. niet falliet gaan omdat deze de meeste afnemers op de professionele markt hebben. Bedrijven kopen de software...ze moeten wel. In de muziek ligt dit net iets anders er zijn veel mensen, kijk maar op dit forum, die muziek als hobby hebben en daarmee gelijk ook een kleiner budget. Het meerendeel hier en andere die zich bezig houden met muziek doen het niet voor de broodwinning en zullen om budget redenen veel eerder grijpen naar een kopie. Als iedereen het professioneel zou doen dan kun je de apparatuur natuurlijk afschrijven, aftrekken van de belasting etc. Ik denk dat het daarom veel moeilijker is voor de fabrikanten die soft synths etc. maken om het hoofd boven water te houden dan een MS of adobe etc.

Wellicht zal dit verbeteren als ze een beter beveiliging, maar het blijft software. Er zijn vaak veel slimme mensen die zo'n beveiliging verzinnen....maar er zijn vaak veel (meer) slimmere mensen die die dan weer kraken. Want wat geacht wordt niet te kraken is, is natuurlijk veel interesanter om te kraken.

Het nadeel van het kopieëren is wel dat de ontwikkeling van de software langzamer gaat. Althans op de markt. Het zou mij niks verbazen dat Yamaha of andere grote fabrikanten in ene met een 'super' softhsynth naar buiten komen als er een veel betere beveiliging is. Wie weet waar ze achter de schermen al mee bezig zijn....een bedrijf met een beetje marktvisie zal nooit stilstaan natuurlijk.

Uh mijn verhaal is eigenlijk dezelfde strekking als D-Mike-E....waren op hetzelfde moment aan het typen. Maar ja dan is het wel duidelijk zullen we maar zeggen :P

Daarnaast speelt er een stukje value for money mee in het verhaal. Mensen krijgen slechts een CD-tje met een serienummer of dongle voor een honderden Euri. Voor (bijna) hetzelfde bedrag kopen ze een hardwarebak.
Dit is denk ik een van de grootste problemen. Kijk bv eens naar de Superwave. Die is echt goedkoop en ik ben stiekem wel nieuwsgierig naar hoeveel ze er al verkocht hebben.

Wat ik jammer vindt is dat als je dan wel software koopt je online het .exe bestandje mag downloaden en de handleiding zelf moet uitprinten. Als ik 100 euro of meer uitgeef doet het me toch meer als het in een leuke doos zit met een kleurenhandleiding en enkele cdtjes met tools / sounds.

Het wordt wel heel aantrekkelijk om kazaa aan te zetten en de .exe te downloaden ipv naar hun site surfen, 200 dollar over te maken en hetzelfde .exe bestandje te downloaden.

Ik denk dat yamaha meer last heeft van concurrentie dan van illegale downloads.

Als yamaha de enige software producent zou zijn voor vst plug-ins zouden ze heus meer kunnen verkopen.
Het is onzin om te denken dat illegale gebruikers dé oorzaak zijn van het niets kunnen verdienen.

Concurrentie maakt ook veel stuk. (marktwerking heet dat toch? een zijn dood is ander zijn brood..)
Maar dat is 'normaal'.

Downloaders zijn wel mede van invloed misschien, maar ik denk dat het werkelijke aandeel veel kleiner is dan men ons wil doen geloven.

Je dan ook kunnen gaan stellen dat het gebruik van freeware illegaal moet worden gesteld bij wet, en het verspreiden er van. Dat zou meer zin hebben denk ik. Alleen slaat dat ook nergens op.

Dus.. houdt toch op met die meelij met software producenten, ze hadden ook een ander vak kunnen kiezen, de meesten zijn toch al dik ..

over die beveiliging,

1 iemand of 1 software team bedenkt zo iets.
en dan is het grofweg gezien de hele wereld die er tegen is en een "dongle" gaat verzinnen.
tja, daar is niet tegen te beveiligen.

zodra men met chips in de pc komt met unieke nummers en men moet alles gaan downloaden via de website van de maker ( ms is al bezig dit op te zetten ) dan wordt het al een stuk lastiger voor kraak groepen om dingen te kraken lijkt me.

als mensen ook net zo zorgvuldig om zouden gaan met hun keuze voor een bepaalde softsynth en niet gewoon alles willen hebben.....

ik bedoel, als je naar een nieuwe hardware synth op zoek bent kopen de meesten niet én de nieuwe G2, én de virus C, én de Andromeda. Los van het geldprobleem kijk je meestal gewoon naar wat wil je ermee gaan doen en welke past bij mij. Uiteindelijk koop je er eentje.

met softsynths lijkt het wel alsof het een hobby is om maar een zo groot mogelijke vst folder te hebben, terwijl er misschien tig synths in zitten waarmee je hetzelfde doel kan bereiken of tig synths inzitten die nooit gebruikt worden.

Ik benader softsynths zoals ik mijn aankopen van hardware benader. Ik vergelijk weken lang recensies op internet, lees de FM, de Keyboards en alles erop na. Ik ga gewoon een hele middag bij de muziekwinkel achter de pc 3 vst's zitten vergelijken en uitproberen zoals ik dat met hardware zou doen. Uiteindelijk koop ik dan wat goed bij mij past, dan weet ik dat ik een goede keus heb gemaakt, een stuk software koop waar ik veel mee kan en waar ik plezier van ga hebben.

Zo hoef ik dus echt geen stapels softsynths meer erbij, heb de Moog Modular V gekocht en (het overigens bij Thomann spotgoedkope) Steinberg edition pakket. Met die softsynths samen en evt wat hardware erbij kun je al zoveel klanken maken! Daar kun je dan toch ook voor betalen!dat is niet meer dan normaal.

maar ik denk dat heel veel mensen gewoon iedere softsynth willen hebben die uitkomt, 20 minuten door presets heenflipperen en er daarna nooit meer wat mee doen, gewoon omdat ze het als makkelijk en laagdrempelig beschouwen.

Ik vind de Korg Legacy een gouden greep, ik hoop dat alle softsynths het voorbeeld gaan volgen met hardware controllers. Maar de korg ga ik ook eens goed beluisteren of het wat toevoegt aan de synth power die ik al in huis heb, voegt het niks toe, koop ik het niet, maar ga ik het ook niet kopieren om het toch maar erbij te hebben.

resume: voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten MEETS Rupsje nooit genoeg, dat is wat eraan schort.

bepaal wat je wilt en koop het gewoon!

Origineel geplaatst door DJ VasC
Ik denk zelf dat bedrijven als MS, Adobe etc. niet falliet gaan omdat deze de meeste afnemers op de professionele markt hebben. .....

Voor adobe zou je mss best gelijk kunnen hebben (alhoewel ik dat ook betwijfel...), maar bij M$ kan daar geen sprake van zijn ! Kijk er tweakers maar es op na: daar vind je regelmatig onderzoeken hoeveel bedrijven welk OS gebruiken, en het is slechts een minderheid die de nieuwe producten van M$ gebruiken. je wilt echt niet weten hoeveel bedrijven nog werken met NT4.0

XP is bij de meeste bedrijven al sowieso onbekend. (en we weten allemaal wel hoe M$ er financiëel voorstaat: ze zouden in z'n eentje het nederlandse begrotingstekort weg kunnen poetsen !)

De enige reden dat M$ zulke gigantische winsten uit de privé-markt weet te halen, is het feit dat ze het op een akoordje gegooid hebben met de hardware-fabrikanten. Probeer maar eens een pc te kopen zonder windows-installatie (licentie wil ik die installatie met bijbehorend rescue-flopje niet noemen). Je wordt bij de computerwinkel aangekeken alsof je lepra hebt.

Natuurlijk valt deze werkwijze te bediscusseren, maar het werkt wel ! Nu is het natuurlijk zo, dat M$ een monopoliepositie inneemt, maar ik zou me een vergelijkbare aanpak door meerdere bedrijven ook best voor kunnen stellen.
Neem bijvoorbeeld de Varios. Heel simpel gesteld, is het gewoon een computer die plugins kan draaien. Aangezien de plugs dedicated zijn voor die bak (of evt. andere roland-bakken) heeft het geen nut ze te kopiëren.

Nu snap ik het grote voordeel van softsynths wel: flexibiliteit en ruimtebesparing. Dit wordt voor een groot gedeelte natuurlijk teniet gedaan door een (varios-achtig) hardware-bakje. Maar dan nog zijn de voordelen van een dergelijke aanpak stukken groter als de nadelen m.b.t. ruimte.

...en we zijn meteen van het gezeik van software-producenten af ! die stiekem toch wel winst maken....

adobe en Macromedia software wordt ook op gigantische schaal gekopieerd en illegaal gebruikt, maar toch kunnen ze blijven bestaan....dat komt idd omdat er ook een professionele markt bestaat die hun software gebruikt en ervoor betaald...... dat zal met audio software in de toekomst natuurlijk ook steeds meer toenemen, mits je software ook van een professionele kwaliteit is en je de support ook goed doet......je ziet het nu al wel bij UAD en powercore, ook al gebruiken die een dsp board als dongle....maar bv www.voxengo.com software wordt ook goed verkocht, vnl bij professionals die erg te spreken zijn over de prijs/kwaliteit verhouding en de frequente updates en goede support van Alexei...

lease

lease

grote bedrijven leasen alles.
denk aan le versies die je bij
videokaarten en soundcards
levert een geld op......reken maar uit
ja ik nie
nieuwste vorm van leasen
denk aan native die kompakt/kontakt
omhulsel least aan best service
ik denk dat dat verkoopt,
samples liggen klaar,kontakt er om heen bouwen
voor de helft van de prijs dumpen
volgende style pakket designen
en om dat ze daar mee bezig zijn vergeten ze hun service
bij te houden.
en daarom kan steinberg met sx wat mij betreft stikke
btw ik heb een echte vst 5.r4
als je een tv koopt wil met de vol knop
toch niet een zender gaan zoeken.
en dan die nieuwe shit gemaakt voor een muziekstyle
vanguard voor dnb een voor rnb een voor trance
dit is een voorbeeld van "marketing"
wat koop je dan als je new age
wil maken.
het moet allroundusability hebben..............!!!
heren welterusten.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back