Ontwikkeling softsynths

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door demian
Ik denk dat yamaha meer last heeft van concurrentie dan van illegale downloads.

Als yamaha de enige software producent zou zijn voor vst plug-ins zouden ze heus meer kunnen verkopen.
Het is onzin om te denken dat illegale gebruikers dé oorzaak zijn van het niets kunnen verdienen.

Concurrentie maakt ook veel stuk. (marktwerking heet dat toch? een zijn dood is ander zijn brood..)
Maar dat is 'normaal'.

Downloaders zijn wel mede van invloed misschien, maar ik denk dat het werkelijke aandeel veel kleiner is dan men ons wil doen geloven.

Je dan ook kunnen gaan stellen dat het gebruik van freeware illegaal moet worden gesteld bij wet, en het verspreiden er van. Dat zou meer zin hebben denk ik. Alleen slaat dat ook nergens op.

Dus.. houdt toch op met die meelij met software producenten, ze hadden ook een ander vak kunnen kiezen, de meesten zijn toch al dik ..

Ik denk dat je de essentie van de discussie niet snapt. En ik zal ook niet reageren op je argumenten ook al ben ik het er niet mee eens.

Yamaha zegt gewoon doodleuk, we beginnen er niet aan omdat we niet genoeg kunnen verdienen.

En met die VST's die ze bij de 01x leveren bewijzen ze toch wel dat ze degelijk in staat zijn goede software produkten te maken.

Trouwens, ik koop ook liever een hardware synth waar geen software versie van is (dan heb ik het niet over emulators zoals de Pro-53. maar identieke engines). Ieder warez kiddie kan beschikken over dezelfde engine (lees: bepaalde sound) en heeft er dan ook niet eens voor betaald. Toen de V-Station uitkwam, werd de K-Station een stuk oninteressanter voor me.

Ik denk dat dingen zoals de Powercore een goede tussenweg zijn (de kaart = de dongle). Dat zou ik veel sneller kopen, ook omdat het dan geen CPU cycles slurpt. Ik ken trouwens niemand persoonlijk in mijn omgeving die VSTi's legaal heeft...

Ik heb nu een goed werkende PC met Windows XP Pro SP1, Cubase SX 2.0.2, Wavelab 4.01, een Yamaha 01x (met PC editor), een E-mu XL-7 (met PC editor), een Lexicon MPX-100 en een Boss SX-700.

Daarnaast heb ik de volgende plugins: Pro-53, Kontakt, Albino, VanGuard, FM7, MiniMoog V, een freeware SoundFont player, Attack, wat VST packs van TC, Ohm Force en Ultrafunk, de drie plugins die ik bij de 01x heb gekregen (PitchFix, VocalRack en FinalMaster) en tot slot staat de Korg Collection op de planning.

Als ik bovenstaande plugins in hardware variant in de studio zou hebben staan, krijgt menig liefhebber een totumpaal van hier tot de Noordpool. Een aardig selecte groep plugins.

In principe zou, mits mijn PC blijft leven (geldt ook voor hardware) of ik iets vervangends kan kopen waar dezelfde Firewire kaart in past en hetzelfde OS op kan draaien, deze setup nog jaren aan mijn wensen kunnen voldoen.

Maar daar wringt hem eveneens de schoen. Nieuwe PC's vergen nieuwe hardware, welke weer niet (altijd) ondersteunt wordt door het OS of gebruikte software. Zo neem ik dus mijn vorige week aangeschafte Adaptec PCI Firewire kaart. Prima kaart en mijn 01x draait er als een zonntje op. Maar wat nu als de PCI standaard over boord gaat? Kortom, hoelang is mijn gear nog houdbaar? Hoelang wordt de VST2 standaard nog ondersteunt? Dus hoelang is je Native Instruments plugin van honderden Euri houdbaar?

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Chinetti
Wel aardig om je te bedenken dat Pro 53 dus net zo vintage kan worden als een Prophet 5 :D

yep idd , heel treurig dat dit op zo een mannier moet gaan..=(

Origineel geplaatst door trash
Software op dsp kaarten,via pci of firewire is de oplossing
Ik heb nog nooit gekraakte uad of pulsar plugins gezien.

ik wel plugins voor de powercore...

Re: Ontwikkeling softsynths

Origineel geplaatst door fuse
Misschien is dit een moeilijk onderwerp en wellicht te lang doodgezwegen, maar ik vond wel dat het toch maar eens aangekaart moest worden. Niet om met het beschuldigende vingertje naar mensen te wijzen maar meer om de bovenstaande quote aan te kaarten. Dit is een van de vele voorbeelden van de negatieve invloed van het illegaal kopieeren van muzieksoftware. En zo ging ook het gerucht rond dat Native Instruments gewoon wilde stoppen omdat ze het beu waren dat ze zo weinig verkochten.

Ik vind dat er duidelijk onderscheid gemaakt moet worden tussen de amateur en professionele zakelijke gebruiker.
Dat een huis en tuin gebruiker een illegale versie van Word heeft die die ook op zijn zaak gebruikt kan ik niet echt van wakker liggen.
En als een amateur een keer een illegale plug-in download om uit te proberen die hij zelf nooit van zijn leven zou kopen kan ik niet bepaald van wakker liggen.
Als een product echt goed is en naam maakt verkoopt het zich vanzelf.
Het illegale circuit heeft in deze vaak zelfs voor goede reclame gezorgd voor dit soort producten.
Dat kan de positieve zijde zijn..
Anders is het als reguliere commerciële instellingen studio’s etc die er geld mee verdienen illegale software gebruiken.
Dat kan natuurlijk niet want daar moeten de inkomsten vandaan komen.
Dit is iets wat steeds vaker schijnt voor te komen.
Maar het grootste probleem is denk ik dat er gewoon te weinig professionele markt is voor deze weggooi producten.
Want anders bij hardware synthesizers waarvan je zelfs na 30 jaar nog plezier van kan hebben en een product voor het leven kan zijn.Wie garandeert me dat ik zo’n VST over 30 jaar nog ergens op kan draaien en gebruiken?
Of moeten we VSt-plug-ins niet zien als zakelijke producten maar als bijvoorbeeld game producten?
Wat is eigenlijk de doelgroep van bijvoorbeeld Native instruments om aan te verkopen?
De zakelijke markt of de amateur?

De meeste softsynths zijn gericht op de professionele markt, dat was
vroeger ook zo met de hardware synth, of je nu amateur bent of professioneel
dat maakt niet uit , gebruik je een product dan moet je ervoor betalen heel simpel.
Het wordt ook allemaal zo makkelijk gemaakt vroeger moest ik voor mijn Korg MS-10
een jaar lang sparen, ja ja ik ben al een oude man :D

Origineel geplaatst door Digimod
dat maakt niet uit , gebruik je een product dan moet je ervoor betalen heel simpel.
Het wordt ook allemaal zo makkelijk gemaakt vroeger moest ik voor mijn Korg MS-10

dat ben ik niet met je eens..volgens mij zijn de meeste softsynths gericht op hobbyisten...kijk maar naar de prijsstelling...uberhaupt is volgens mij het grootste gedeelte van de muziekinstrumenten-markt (dus hardware) op hobbyisten gericht.....want hoeveel mensen kunnen er nu leven van de muziek?

Origineel geplaatst door olafmol
want hoeveel mensen kunnen er nu leven van de muziek?

Mogen we straatmuzikanten ook meerekenen? Oh nee, die gebruiken geen softsynths...

Jasc (makers van Paintshop) hadden voorheen een mooie policy. Je kon Paintshop gewoon gratis downloaden en gebruiken. Behalve als je het professioneel in ging zetten dan moest je een licentie kopen.

Heel mooi uitgangspunt want je bespaart tevens op de ontwikkeling van allerlei kopieerbeveiligingen, die allemaal gekraakt (kunnen) worden.

Daarnaast was het goede reclame. Want Pietje die thuis wat foto's van de kleine zat te bewerken, wilde op de zaak ook graag Paintshop gebruiken. Want dat kent ie. Echter de baas moest het natuurlijk wel kopen.

Ik weet niet of ze dit zelfde beleid nog voeren, wat ik wel weet ik dat Paintshop Pro een fractie van Adobe Photoshop kost.

Origineel geplaatst door olafmol
dat ben ik niet met je eens..volgens mij zijn de meeste softsynths gericht op hobbyisten...kijk maar naar de prijsstelling...uberhaupt is volgens mij het grootste gedeelte van de muziekinstrumenten-markt (dus hardware) op hobbyisten gericht.....want hoeveel mensen kunnen er nu leven van de muziek?

miljoenen mensen leven van de muziek

Ik was er al bang voor maar jullie lezen gewoon niet waar het topic over gaat en gaan dan lekker over illegale software brabbelen.

Lekker kortzichtig.

Net als met mp3's kan er niet bewezen worden dat illegaal kopieeren de verkopen werkelijk schaadt. Maar in dit geval is het wel duidelijk een drempel voor de ontwikkelaars.
Het argument dat er gebrek is aan professionele softsynths vind ik meer een kip-ei probleem. De markt heeft en zal zich nooit optimaal kunnen ontwikkelen.

Als Yamaha een VST met AN synthese op de markt konden brengen dan kunnen ze dat technisch wel maar commercieel kan dat gewoon niet uit. Idem voor VL synthese.
Ze hebben een paar jaar geleden een XG synth in VST vorm uitgebracht maar die deed het alleen onder Win98.

En die VST's die door hobbysten worden gemaakt is wel leuk. Maar de grotere synthbouwers hebben al heel lang ervaring met (digitale) synthese en dan is de kans dat hun produkten kwalitatief veel beter zijn gewoon groter. En dat stimuleert ook weer de concurrentie.

En me dunkt dat hier zat mensen zijn die bewijzen dat legaal software kopen best past in je budget past en het ook goed kan gebruiken in je setup. Of het nou hobby of beroep is.

Ik was er al bang voor maar jullie lezen gewoon niet waar het topic over gaat en gaan dan lekker over illegale software brabbelen.

Lekker kortzichtig.

Wat loop jij nu weer met verwijten te strooien?

If it was a purely technological decision and nobodys jobs were at stake due to adverse affects of piracy, Yamaha would have been well into software synths etc by now...

Of begrijp ik deze zin verkeerd?

Daarnaast krijg je in discussies, en die voer je nu eenmaal op fora als deze, verschillende meningen. Al dan niet aangevuld met iemands eigen inzicht. Wie ben jij dan om dat kortzichtig te noemen?

Ik begin me de laatste tijd echt vreselijk te irriteren aan de zogenaamde quasi intellectuele uitspraken en übertech nonsens. Wie denk jij nu helemaal dat je bent? :gaap:

Yamaha zal wel een marktonderzoek hebben gedaan en zijn tot de conclusie gekomen
dat de markt voor softsynths voorlopig niet interessant is. Daarbij heeft Yamaha
het ook niet echt nodig omdat ze nog steeds mooie hardware synths maken ..

Je kun wel met de trend meegaan zoals EMU en Akai om softsamplers te maken maar
Yamaha wil hier voorlopig hier niet in gaan investeren .

Ik denk dat dit ook geld voor Roland en Korg , maar als 1 van deze
fabriekanten toch zal overgaan tot het maken van Softsynths dan kan de rest niet achterblijven
, dan wordt het natuurlijk wel interessant voor de concument.

Dus ja , Yamaha kijk voorlopig de kat uit de boom en ondertussen toekijken of
Roland en Korg nog stappen gaat ondernemen op dit gebied.
Yamaha zal wel een draaiboek hebben en achter de schermen zijn ze ook bezig
met het maken van een softsynths , als het dan zover is dan komen deze zeker op de markt.

Origineel geplaatst door gemmetje
Neem bijvoorbeeld de Varios. Heel simpel gesteld, is het gewoon een computer die plugins kan draaien. Aangezien de plugs dedicated zijn voor die bak (of evt. andere roland-bakken) heeft het geen nut ze te kopiëren.
pcies, de behuizing zelf is nu de dongle geworden :D

Origineel geplaatst door D-mike-E
Wat loop jij nu weer met verwijten te strooien?

Deze thread heeft een titel. Daar wilde ik het over hebben.
En ja ik houd het heel strak dat het niet alleen maar over illegale software gaat. Want dan kunnen de mods hem (terrecht) dicht gooien.
Het is een belangrijke factor waarom de ontwikkeling van softsynths niet zo snel gaat als zou kunnen. Maar niet het hoofdonderwerp.

En je kent me en weet ook wel dat ik geen arrogante klootzak maar een gewone normale nuchtere klootzak ben. :)

Vind het gewoon jammer dat Yamaha en Roland geen softsynths maken. En maken wat klanten willen kopen kunnen ze best wel anders waren ze allang failliet.

En zulke grote firma's hebben ook veel meer invloed bij MS,Apple, Steinberg enzo en kunnen de standaardisering van muzieksoftware zoveel meer de goede kant op sturen.
Bijv is dat DirectX voor muziek geschikt om plugins mee te draaien maar midi plugins schijnt een drama te zijn. En er is geen grote partij die MS een schop onder z'n kont kan geven om wat aan die DirectX te verbeteren. Iets wat bij graphics gedeelte van DirectX wel lukt.
En Apple is grotendeels afhankelijk van het goed kunnen draaien van audiosoftware. Daarom dat zij zelf ook meer aandacht aan dat aspect moeten besteden.

Dus het is volgens mij niet het simpele wel of geen softsynths maken maar een veel breder gevolg.

En Yamaha heeft nog geen softies of DSP achtige hardware uit maar lijkt me reteinteressant om te weten wat ze wel aan't uitvogelen zijn daar bij R&D.

Persoonlijk denk ik dat het anders in elkaar zit.
De grote jongens hebben van alles klaar liggen maar wachten op elkaar wie het startschot geeft.
Het enne zal nog lekkerder wezen als het andere, alleen weer een ander probleem, we willen het allemaal hebben.
Dus illegale copieen vieren weer hoogtij!!!

De cyclus begint weer van voren af aan :confused:

Origineel geplaatst door Digimod
Ik gebruik toch nauwelijks plugins maar meer hardware.
Maar vroegah kocht je ook iets fysieks iest wat bleef.
En dat is het grote verschil met software.
Wat me wel opvalt is dat veel mensen hier in de IT sector werken toeval?

Lekker kortzichtig.

Net als met mp3's kan er niet bewezen worden dat illegaal kopieeren de verkopen werkelijk schaadt. Maar in dit geval is het wel duidelijk een drempel voor de ontwikkelaars.
Het argument dat er gebrek is aan professionele softsynths vind ik meer een kip-ei probleem. De markt heeft en zal zich nooit optimaal kunnen ontwikkelen.

Als Yamaha een VST met AN synthese op de markt konden brengen dan kunnen ze dat technisch wel maar commercieel kan dat gewoon niet uit. Idem voor VL synthese.
Ze hebben een paar jaar geleden een XG synth in VST vorm uitgebracht maar die deed het alleen onder Win98.

En die VST's die door hobbysten worden gemaakt is wel leuk. Maar de grotere synthbouwers hebben al heel lang ervaring met (digitale) synthese en dan is de kans dat hun produkten kwalitatief veel beter zijn gewoon groter. En dat stimuleert ook weer de concurrentie.

En me dunkt dat hier zat mensen zijn die bewijzen dat legaal software kopen best past in je budget past en het ook goed kan gebruiken in je setup. Of het nou hobby of beroep is.

Vervelend voor je dat discussies niet altijd gaat zoals jij wilt.:D
Maar je begint zelf over illegale software.
Maar jij wil het over de zogenaamde drempels en niet meetbare gevolgen hebben.
Er zijn geen drempels denk ik zelf, het is een questie van durf en aanpak.
Wat ik wel denk is dat de IT branche in veel gevallen excesief veel verdient hebben in het verleden.
Net zo als de CD branche. Veel te hoge prijzen grote vraag. Overspannen markt.
resulterend in te hoge lonen etc.
Een deel van de problemen wordt dus ook door de industrie zelf veroorzaakt.
Maar als Native instruments slim is huren ze wat voormalig oostblok programmeurs in met lage lonen zodat de producten lekker goedkoop worden.
Met al die nieuwe lidstaten erbij moet dat makkelijk kunnen.
En anders nog goedkoper in india. Er staan daar horden IT érs te trappellen om een baan daar.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back