digidesign 002r/001r niet populair?

Om er maar een paar te vermelden. Natuurlijk zijn er ook genoeg die wel degelijke performance halen..

Origineel geplaatst door ikke
Om er maar een paar te vermelden. Natuurlijk zijn er ook genoeg die wel degelijke performance halen..

Je kiest ook precies weer een hopeloos geval,maar mijn vraag aan jouw,wat is nou precies dan wel je gedrevenheid om op een digi003 te wachten? Aangezien jij persoonlijk al niet te spreken bent over de digi 001/002 en de volgens jouw bijkomenende minpunten omtrent protools le,perfomances en de hardware. Lijkt me dan toch ook zinloos voor jouw om dan wel een 003 aan te schaffen,die ook nog word geproduceerd voor een hele andere markt.

En de digi002 word ook geadviseerd het liefst te gebruiken met een G5.

Nogmaals.. Ik wacht op FW800 of een nieuwe PCI kaart. Ik hoef geen FW400 of USB 1.1.. De 001 is nog het beste maar die wordt vanaf heden niet meer ondersteund en de pre-amps en convertors zijn vrij slecht op de 001. (maar daar kan je een AD/DA -ADAT interface voor kopen; met betere convertors)

Misschien ff wat info:

HD systeem = PCI + DSP effects
Mbox = USB 1.1
001 = PCI
002r + 002 = Firewire (FW) 400

Van traag naar snel:
1) USB 1.1
2) FW400
3) USB 2
4) PCI
5) FW800

Dus enkel het HD en 001 systeem spreken me aan. Maar, HD is te duur en 001 is discontinued! :stupid

Maar eh.. Je vraagt waarom de 001 en 002 niet verkopen... wel heb ik je nu niet alle argumenten gegeven?!

Digidesign is idd ontworpen voor Mac OS.. MAAR! Pro Tools runt beter op een PC.. Een pc (Athlon64, P4 3000+) heeft meer kracht. Met de PC haal je een veeeeel betere score bij de DAVEC test dan met de krachtigste dual G5 met 8bg geheugen!! (DAVEC test is een test ontworpen om je performance te checken in Pro Tools)

En voor de 10de keer, ga naar het DUC!! Daar vind je veel meer (nuttige) info.

Diigidesign adviseerd zoveeel! Dont believe them! Ga zeker niet checken bij de lijst op www.digidesign.com (die zijn verouderd).. Nomaals, het DUC is the place to be!

Oh ja... Misschien ook niet onbelangriijk.. Pro Tools ondersteund GEEN hyperthreading!

Ja, idd. DIGI is enkel voor Pro Tools users. De ASIO drivers van Digi zijn alles behalve stabiel =(

De redenering dat Digi alleen werkt voor ProTools users, gaat maar ten dele op. Je hebt gelijk in die zin dat Digi hun hardware in de allereerste plaats maakt in functie van hun eigen PT software. Over ASIO-problemen kan ik niet meepraten, maar het gaat niet op om daaruit te concluderen dat Digi alleen voor ProTools users is : want Digi hardware werkte -zowel vroeger als nu- meer dan behoorlijk samen met Logic of Digital Performer van MOTU als front-end software voor de Digi hardware. Er zijn trouwens heel wat componisten & producers die Logic draaien op een TDM/HD systeem.

Zelf gebruik ik de Digi002Rack als audio interface voor Logic Pro 6, met de CoreAudio driver van Digi. Totnogtoe blijkt dit voor Logic een 100% stabiele configuratie te zijn, en zowel over de bedrijfszekerheid, de audio-kwaliteit als de I/O mogelijkheden ben ik écht wel tevreden.

Ik geef je enkel raad. FW400 is aan de trage kant en ik lees veel horrorverhalen op het DUC over de 002 en de Mbox.

FW400 aan de trage kant??? :D
Ik kan alleen maar objectief vaststellen, door beroepsmatig gebruik van zowel 002 als 002Rack op verschillende G4 systemen, dat beide toestellen netjes werken zoals je verwacht, zonder horrorverhalen of wat dan ook. Ook heb ik op geen enkele manier ondervonden dat FW400 de workflow zou vertragen of technische problemen zou opleveren.

For the record :
32 sporen audio + digitale video (Quicktime DV) op FW400 hard disk
+ alle audio kanalen via FW400 van 002R
= 0,0 problemen

Minpunten:

-Mindere MIDI editing (is ok voor de gewone muzikant, maar de technoproducer zal wat meer willen..)
-Beperkt tot 18 mono ins
-Beperkt tot 32 mono audio tracks in Pro Tools (workaround= Ableton Live)
-Pro Tools vraagt veel meer van je CPU dan andere softsequencers zoals Logic, Cubase, Sonar, etc
-Ik ondervond meer dan dagelijks een internal error, access violation en shit.. Zeer ambetant als jet mij vraagt! (Dus heb je een pc nodig die 100percent compatible is met Pro Tools!) -> DUC
-Digidesign support = KUT!!! Digidesign is alles behalve klantvriendelijk!! (Dit werd me verteld door een verkoper uit Gent)
-Als je geautomatiseerde controllers wil met touch sensitivity MOET je iets kopen dat Pro Tools ondersteund, niet veel dus.. =( En DUUR!! :( Dus bv geen Yamaha of Behringer automized faders..
-Bouncing is hopeloos bij grote projecten!

- PT is niet bedoeld als MIDI sequencer, en kan je dus niet als dusdanig be-/ver-oordelen
- 18 mono inputs / 32 mono tracks is heel behoorlijk
- dergelijke PC errors wijzen op een niet-geoptimaliseerde computerconfiguratie ; Digi is wat dat betreft idd kieskeurig, maar als je hun aanbevelingen gewoon respecteert qua hardware configuratie en OS updates enz, mag je er toch wel vrij zeker van zijn dat alles netjes werkt
- support : als ik vandaag een mail stuur naar mijn leverancier of rechtstreeks naar Digi, is er meestal morgen al antwoord ; het objectieve feit dat een Limburgse concurrent stilaan een monopolie heeft op de Belgische markt voor Digi spullen (oa dankzij uitstekende support & organisatie), zal de reactie van die Gentse verkoper vermoedelijk wel beïnvloeden
- controller : Command8 en alle HUI compatibles, zoals MackieControl, Tascam US-2400 & FW1884, Yamaha DM-2000 enz

Nogmaals.. Ik wacht op FW800 of een nieuwe PCI kaart. Ik hoef geen FW400 of USB 1.1..
Misschien ff wat info:

HD systeem = PCI + DSP effects
Mbox = USB 1.1
001 = PCI
002r + 002 = Firewire (FW) 400

Van traag naar snel:
1) USB 1.1
2) FW400
3) USB 2
4) PCI
5) FW800

Ik denk dat je een redeneringsfoutje maakt over FW400 & Digi002. Je beweert dus dat FW400 "traag" zou zijn? En juist omdat de audio van de 002 via die zgn "trage" FW400 loopt, beweer je dus dat PCI/Digi001 "beter" was? Met de huidige mogelijkheden (& beperkingen) van PT LE 6.x is er gewoonweg geen enkele noodzaak voor FW800, noch PCI. Sorry, maar zo'n rangschikking van trage naar snellere interface, en daaruit concluderen dat FW400 niet zo interessant zou zijn, is gewoonweg niet relevant!

Ten eerste moet je een onderscheid maken tussen enerzijds het gebruik van FW400 voor weergave van je audio files die op een FW400 disk staan, en anderzijds de audio signal flow die via FW400 naar de AD/DA van de 002 gaat.

a) ProTools LE 6.x draait maximaal 32 mono sporen (vanop interne ATA schijf, of externe FW400 schijf). Er is objectief geen enkel probleem om die 32 sporen simultaan weer te geven vanop een FW400 schijf. Maar vermits je toch niet meer dan 32 sporen kunt draaien, wat zou dan eigenlijk het voordeel zijn van PCI/Digi001 of FW800?

b) Digi002(R) heeft maximaal 18 ins&outs (via FW400). Ook hier is er geen enkel probleem om die allemaal simultaan via de FW400 interface weer te geven. Ook hier zelfde vraag: vermits je niet meer dan 18 I/O kunt hebben, waarom zou je dan PCI of FW800 nodig hebben?

Wel is het hard aanbevolen, om je FW400 disk niet door te lussen op de 2e FW400 poort van de 002(R). De grootste bandbreedte behoud je als je een FW400 schijf én je 002 ieder apart aansluit op een verschillende FW400 poort op je PC/Mac.

Zolang ProTools LE/digi002 "beperkt" blijft tot 32 sporen & 18 I/O zie ik geen enkele noodzaak voor een FW800 interface.

De Mbox is een eenvoudige stereo I/O interface, en USB 1.1 heeft meer dan voldoende bandbreedte voor stereo I/O. Ook hier zie ik dus geen enkel argument om die stereo Mbox af te schieten, louter omwille van USB 1.1

Ik ben geloof ik de enige die dit vind maar toch:

Ik vind protools een fijne midi sequencer, in tegenstelling tot logic en cubase!

Ik gebruik overigens geen software om te sequencen op dit moment.

Druid

Ja, ok voor enkel audio is dit de beste kaart die er is! No doubt. Maar gebruik jij dan geen softsynths?

Mijn systeem is Intel P4 2300mhz, ASUS MB (goede chipset), 1024mb geheugen, 2x 7200rpm HDs, etc.. Dit systeem zou volgens Digi idd goed moeten draaien.. Maar het werkt voor geen meter! Enkel PTLE 5.3 draaide goed.

Maar eh.. beste mensen, begrijp me ni verkeerd. Ik gebruik ook liefst Pro Tools. Als er niet snel een 003 komt, koop ik voorlopig een 002 of zelfs de Mbox, zeer zeker. Ik heb nu een weekje geen PTLE meer en man, wat mis ik die fenomenale audio sequencer..

Combi MPC en Pro Tools is de max! :D

Back