[mastering] treed er kwaliteitsverlies op door het lagerzetten van de masterfader?

Voor zover ik weet komt +6 dB in Cubase overeen met analoog +18 dB VU (ongeveer...). Dat is zowieso te hard en dus gaat het clippen. Ik denk dat je op zo'n digitale dBfs-meter juist ergens rond de -6 dB moet uikomen (peak wel te verstaan).

Ik ga ervan uit dat hoe minder DSP-bewerkingen, hoe beter dit is voor het geluid, want je hebt minder woordlengte-veranderingen en dus berekeningen nodig die hoe dan ook het geluid beetje bij beetje aantasten. De kanalen worden toch al bewerkt (met eq, inserts, compressie, level etc etc). Dus kan je beter zorgen dat de mastersectie in ieder geval geen, in principe overbodige, dsp-bewerking hoeft te doen (tenzij je hier weer een insert hebt gebruikt). Als de mix helemaal klaar is zet ik dus de master-outtputfader op 0 en groepeer ik alle kanaalfaders, zodat ik ze met z'n allen tegelijk terug kan schuiven. Ik eindig zo rond de -6 en -12 dBfs (pieken), vanwege de onbetrouwbaarheid van de digitale peaklevelmeters. Kortom, masterfader op 0, kanaalfaders zorgen voor de juiste summing.

Maar ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken...

Laatst gewijzigd:
heb hier een maand of twee geleden de manual zitten lezen van nuendo, de bitrate is ook afhankellijk toch in dit procces ? 16b.24b 32b voor zover ik me herriner werkt nuendo autom in 32b, het is me allemaal vaag maar als ik me goed herriner moest je met het clippen geen rekening houden. althans je in 32b werkt... ik zoek het wel ff op

Back