[mastering] treed er kwaliteitsverlies op door het lagerzetten van de masterfader?

mikeyd

Stamgast
[mastering] treed er kwaliteitsverlies op door het lagerzetten van de masterfader?

Beste mensen,

ik werk met cubase SX v2.0, maar deze vraag geldt voor alle (digitale) sequencers.

ik ben nu bezig met het pre-masteren van een eigen track.
ik heb hierbij rond de 18 digitale sporen gebruikt. Ik heb alle tracks in de mixer zo op elkaar afgemixt, dat een goede balans ontstaan is tussen deze sporen.

Nu staat de master fader alleen heel erg ver in het rood (te clippen) (ongeveer 3 tot 6 Db).
Maakt het voor de kwaliteit van de uiteindelijke master (de bounce, of audio export) uit of ik nu alle faders een stukje lager zet, of alleen de master een stuk lager zet (dus ongeveer 3 tot 6 Db) zodat deze niet meer op 0 Db staat.

Volgens mij treedt er geen kwaliteitsverschil op, maar misschien denken jullie er anders over...

Alvast bedankt

volgens mij compressed sx de audio boven 0

Origineel geplaatst door mischa
volgens mij compressed sx de audio boven 0
Echt niet, dan gaat ie clippen en dan krijg je dus gekraak.

Maar ik denk dat je je maar eens in compressors moet gaan verdiepen, die zijn speciaal voor dit probleem ontworpen.

Compressors zijn speciaal voor zulke problemen.. dat weet ik.

Maar het gaat me er nu om of er kwaliteistverschil op zal treden indien ik of alleen de master iets lager zet, of alle overige tracks (of sporen) apart.

Toch bedankt voor de tip!

Wat jij denkt als 0 te zien is geen 0.

Die 6dB daarboven is extra ruimte en dan gaat hij clippen of softclippen.

Maar het is verneukeratief want je denkt dat het minder klinkt als je de master naar beneden zet maar je zit nog steeds ruim boven de SNR. Er zijn fanatiekelingen die liever niet in het bovenste gedeelte komen waar softclipping optreed. Maar het (eind)masteren die maakt het zoals het hoort wel af.

Even afgezien van het clippen,
het hangt ervan af wat voor muziek je maakt...is het clubby dance of experimentele electronica of new age of klassiek achtig...
90 % van de (radio)popmuziek, dus ook dance, wordt tegenwoordig volledig dynamiekloos gemastered : hoe harder hoe beter!
Dus als je dan zachter opneemt, maakt dat voor de dynamiek niet zoveel uit want bij het eindmasteren wordt alles door een multiband-compressor gegooid om alles eruit te persen wat erin zit...

Maak je daarentegen totaal wat anders dan zeg maar commerciele/radio/pop/dance muziek, en hou je van veel verschil tussen luide en zachte passages (dynamiek), dan moet je een zo goed mogelijke balans te vinden om te zorgen dat er zo min mogelijk ruis oid in de opnamen komt...zodat het gewoon goed en 'puur' klinkt...

:biertje:

Origineel geplaatst door MIDIoot
Echt niet, dan gaat ie clippen en dan krijg je dus gekraak.

Maar ik denk dat je je maar eens in compressors moet gaan verdiepen, die zijn speciaal voor dit probleem ontworpen.

Ja liefst in combi met een limiter die de laatste piekjes kan onderdrukken.

Origineel geplaatst door mikeyd
Maar het gaat me er nu om of er kwaliteistverschil op zal treden indien ik of alleen de master iets lager zet, of alle overige tracks (of sporen) apart.
Ik denk dat dat hetzelfde blijft, maar dat weet ik niet zeker.
Als alles binnen het digitale domein blijft dan zal het volgens mij geen kwaliteitsverschil geven. Maar als je bv extern iets op een laag volume opneemt, kan ik me voorstellen dat als je achteraf de volume opvoert dat er meer ruis in zal zitten.

Origineel geplaatst door Bass
het hangt ervan af wat voor muziek je maakt...is het clubby dance of experimentele electronica of new age of klassiek achtig...
90 % van de (radio)popmuziek, dus ook dance, wordt tegenwoordig volledig dynamiekloos gemastered : hoe harder hoe beter!
Dus als je dan zachter opneemt, maakt dat voor de dynamiek niet zoveel uit want bij het eindmasteren wordt alles door een multiband-compressor gegooid om alles eruit te persen wat erin zit...

Maak je daarentegen totaal wat anders dan zeg maar commerciele/radio/pop/dance muziek, en hou je van veel verschil tussen luide en zachte passages (dynamiek), dan moet je een zo goed mogelijke balans te vinden om te zorgen dat er zo min mogelijk ruis oid in de opnamen komt...zodat het gewoon goed en 'puur' klinkt...

in het boek van bob katz hebben ze een experiment gedaan, door een nummer door 5 verschillende mensen ofzo te masteren, van compleet ongecompressed en gemaximized tot een echte brickwall superharde mix zonder dynamiek...nadat al deze mixen door de standaard radio processors werden gegooid kwam eruit dat het voor het uiteindelijke volume geen ruk uitmaakt, en dat zelfs de meer dynamische mixen beter en harder overkomen op de radio....dus de volgende keer als de A&R bij je langskomt gewoon ff die radio processors over je lekker dynamische eindmix gooien en laten horen ;)

hmm ik denk niet dat 90% dynamiekloos wordt gemasterd, denk eerder zo'n 10%. het is meer de (orban)broadcastprocessors die de boel plat maken. op 538 en tmf en dergelijke muziekzenders

Origineel geplaatst door EDP
hmm ik denk niet dat 90% dynamiekloos wordt gemasterd, denk eerder zo'n 10%. het is meer de (orban)broadcastprocessors die de boel plat maken. op 538 en tmf en dergelijke muziekzenders

Hmm moet je voor de gein eens een paar dance/pop-CD's in Soundforge oid bekijken...

Hmm moet je voor de gein eens een paar dance/pop-CD's in Soundforge oid bekijken...

idd!

Waar ik mij vaak aan stoor is dat "men" niet kijkt naar het nummer, maar eerder presets gebruikt met mastering.
Standaard regeltjes afgaan, zonder echt naar de track zelf te kijken.
Als ik tracks master van mijzelf of voor een (ander) label luister ik de track helemaal alvorens het meeste met eq te doen.
(multiband-) compressie doe ik alleen als het echt te dol word.
Wat wel een gegeven is, is dat ik dance tracks en dan vooral hardcore wel moet laten beuken, dus dat mag ten koste gaan van een beetje dynamiek, maar dat zit er meestal toch minder in dan in een akoestisch nummer.
In dat geval ben ik meer bezig het spectrum "volledig" te maken dan de boel dicht te smeren.
Hardcore nummers met atmosfeer/breaks waar wel degelijk dynamiek in zit probeer ik de ideale verhouding te vinden tussen hard laten klinken en dynamiek.

tuurlijk zijn er individueel dingen te noemen qua cd's die helemaal plat zijn. wat ook een beetje een trend is geworden de laatste tijd. maar dat is gelukkig niet overal zo.

tv en radio worden (ook om technische redenene) helemaal platgemaakt, net zoals verzamel cd's. dance is een muziek stroming apart. daar is het plat maken bijna een instrumentopzich geworden.

maar een beetje masteraar die het vak begrijpt zal het echt niet helemaal platmaken.

Origineel geplaatst door EDP

Jawel en helaas.
Het heeft ook te maken met het feit dat veel "mastering engineers" eigenlijk niet weten hoe ze een productie toch het gevoel kunnen geven van zowel loudness als dynamiek.

Daardoor maken ze het maar plat en wordt te pas en te onpas multiband compressie gebruikt.

Terwijl dat in principe niet nodig is om iets hard en dynamisch te laten klinken.

radio etc klingt best wel vermoeiend .. nah het gaat erom dat het op cheapo spul te volgen is .. en zolang dat de standaard is blijft het bagger

Om mee te beginnen zou ik eens kijken of het 1 specifiek geluid is wat de piek(en) veroorzaakt. Daarna ff checken of het misschien een combinatie van geluiden is die elkaar versterken..

En dan, is het constant in het rood? zoja, dan kan je toch gewoon de masterfader omlaag draaien of alle indiv. faders (boeit imo geen flikkah welke v/d 2 je kiest) Tenzij -ook al in eerdere antwoorden gezien- je het perse keihard wil laten klinken dan kan je met compressie ook wat dynamiek eruit halen en dan de masterfader iets minder ver terug draaien dan zonder compressie

Het ligt ook deels aan de muziek ja, als het een akoestisch nummer zou zijn met veel dynamiek erin dan zou ik kiezen voor de masterfader iets omlaag.

btw: zou je niet de inputs van je geluidskaart monitoren om te zien wat 'te hard' is? misschien staat de tafel wel in het rood maar kan je geluidskaart nog een harder volume aan... (of nog erger, andersom... :D )

Laatst gewijzigd:
Je kunt het volume ook oppompen door het laagste laag weg te filteren. Afhankelijk van hoeveel kost het je aan 'warmte' van het geluid.
Je kan ook suggestief mbv een tikkie distortion over een kanaal de indruk wekken dat het hard klinkt. (Dat is beter te regelen dan distortion van het mengpaneel zelf)

En er is eigenlijk geen generieke oplossing hiervoor. Nou ja behalve dat we met z'n allen af moeten van het idee dat het zo hard mogelijk moet.

sander heeft gelijk, als het aan 1 of 2 kanalen / sounds van je mix ligt zou ik kijken of je die alleen kunt limiten of compressen (wat je maar net wil bereiken!) of gewoon kijken of die niet gewoon zachter in de mix kunnen.
Je kunt beter de masterfader gebruiken als de mix in z'n geheel te hard staat, waarom ? omdat je wellicht sounds hebt gebruikt die sowieso zacht zijn in je mix (tenminste heb ik wellis, dat een sound mooie zachte bijgeluiden heeft die wegebben als je de fader veel zachter gaat zetten) heb je niet zulke sounds of heb je geen effecten na je faders geplaatst maakt het denk ik geen ruk uit.

Trouwens. volgens mij ligt het aan welke drivers je gebruikt in cubase of het gaat clippen of dat het wordt omgezet tot soort van compressie. ik heb wellis een mixje op 2 verschillende drivers getest en daarbij begon ie op 1 van de drivers te clippen als ie over z'n max (in t rood) is en bij de andere driver begon het juist te compressen.

wat betreft radio compressie, die maken alles plat en voor een dancesmash hits cd doen ze dat ook omdat men volgens mij dan het niveau wil hebben van een 538 uitzending. soms is plat lekker , soms is het zonde !
maisy gray (of hoe je dat mens d'r naam ook schrijft) heeft trouwens ook een plat album (en dan bedoel ik niet dat de cd plat is!).

offtopic:
Wil je iets met mooie analoge surround opnames luisteren met mooie dynamiek en 100% computerloos opgenomen en zonder knippen? Probeer de SACD van Jamie Cullum damn prachtig!

Wil je iets met mooie analoge surround opnames luisteren met mooie dynamiek en 100% computerloos opgenomen en zonder knippen? Probeer de SACD van Jamie Cullum damn prachtig!

ga ik checken! :okdan:

Back